Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Ik heb deze week mijn voorstel gekregen van een nieuwe aanbieder "Elegant".
Gas: 1,68 eurocent per Kw/h vast tarief + 40 euro jaarabonnement - 20 euro eenmalige korting.
Ik denk dat Lampiris(waar we nu bij zitten) de deur uit gaat.
Had ik ze even opgebeld om een tegenvoorstel te horen en ze waren mij voor de domme***** aan het houden.
Ze stelden een duurder alternatief voor en verkochten dat als zijnde betere koop LOL (nie met den dezen)
De moraal van het verhaal is dat ik dus jaren tevreden klant was bij Lampiris en nu blijkt dat de concurentie ondertussen voor gas veel lager gaat in prijs.
Dus regelmatig de oefening maken en inschrijven op groepsaankopen is toch de boodschap.
Ook de leveranciers aan de tanden trekken.
Er zijn eigenlijk maar 2 factoren in een contract die je moet vergelijken: prijs per KW/h en abonnementskosten.
Als de rest dat er bij komt is bij ALLE leveranciers hetzelfde.
Maar ik heb een nieuwe les geleerd: Voor alles een apart contract nemen en niet combineren.
Want zo heb ik bij Lampiris wel een goed contract voor elektriek maar ze naaien mij dan voor gas.
Dus ik ga dat nu ontkoppelen desnoods 2 contracten bij de zelfde leverancier zodat ik in alle vrijheid kan veranderen in de toekomst.
Een toestel waarvan de meetspecificaties correct in de handleiding staan, dat zie je ook niet elke dag voor huis-keuken- en tuingebruik . Moet toegeven heb me vergist, meestal zie je zoiets. Dit werkt voor een strijkijzer, niet voor het nullastvermogen van een smartphone adapter. Ook een Flukso meet VA alhoewel er W op het display staat.
Wat jouw toestel betreft:
Note:[1] When power <100W, the Power Resolution is 0.01W,the a  measurement is±(0.5FS+0.01),when power >=100W the Power Resolution is 0.1W, the accuracy of measurement is±(0.5FS+0.1)
Heeft inderdaad auto-ranging en alhoewel nergens expliciet vermeld, is aannemelijk dat dit toestel correct met harmonische vervorming omgaat. Absolute fout +/-0,51W bij vermogens onder de 100W. Nauwkeurig het nullastvermogen meten van een adapter meten is hiermee nog altijd moeilijk, die 100W is echter inderdaad wel een aannemelijke meting.
Ik neem aan dat dit ook geen "echt sluipverbruik" is, maar toestellen die niet echt volledig afgeschakeld zijn (Spelconsoles, Set-top boxen e.d. hebben daar nogal eens last van)
Last edited by Blauwbloes; 26 februari 2016, 03:06.
Ik heb deze week mijn voorstel gekregen van een nieuwe aanbieder "Elegant".
Gas: 1,68 eurocent per Kw/h vast tarief + 40 euro jaarabonnement - 20 euro eenmalige korting.
Wel prijzen correct vergelijken, niet de gasprijs zonder btw. vermelden en het jaarabonnement incl. btw.
1,68 eurocent + 21 % btw. = 2,03 eurocent /kWh
En rekening houden met promoties, soms is het tarief 3,03 eurocent maar krijg je 1 cent korting voor dat jaar ... en dus ook 2,03 eurocent per kWh. Wel dan tijdig opzeggen.
Idem met promoties als je bv. domiciliëring neemt of dergelijke.
En rekening houden met promoties wat het jaarabonnement betreft ... ook dan : tijdig opzeggen.
Ik betaal nu op gas 3,2 EX BTW. Dus is de helft in prijs. Brengt me per direct 200 euro op.
Het klopt, prijs van abo is btw in. Mijn excuus voor de verwarring.
Opzeggen is geen probleem meer in de nieuwe wetgeving. Alle energiecontracten zijn maandelijks opzegbaar bij wet.
Je moet eigenlijk ook rekening houden met lopende promoties.
Dat maakt soms dat een kWh prijs van 3 cent er eentje kan worden van 2 cent. Plus nog eventueel andere kortingen (nieuwe klantkorting, domiciliëringkorting, enz.)
Voorbeeld :
versus :
Dat is bv. promo Luminus via Mijnenergie.be (tot en met 29/02 versus prijs Elegant (vandaag).
En dan wel tijdig opzeggen want vanaf maand 13 valt de promoprijs weg.
Vandaag in GVA : Minstens 11515 gezinnen betalen zomaar eventjes 770€ extra. het gaat om mensen die elektrisch stoken via accumulatieverwarming en daardoor meer dan
20.000 megawattuur verbruiken.
Veel alleenstaande bejaarden die rond moeten komen met een klein pensioentje, letten heel sterk op hun verbruik, maar betalen toch evenveel als grotere gezinnen, zolang die maar onder de 5.000 megawatt blijven.
Als echt alles in standby-mode staat neem je die 70W best met een korrel zout. Een toestel dat de arbeidsfactor niet meerekent (Flukso en konsoorten) slaat de bal grandioos mis bij sluipverbruik. Netadapters e.d. zijn geschakelde voedingen waarvan de arbeidsfactor dramatisch naar omlaag gaat bij nullast. Tussen actief en schijnbaat vermogen moet je rekening houden met een factor die tot 10x kan oplopen. Zinloos zo'n meting.
Zelfs de meeste stekkersverbruiksmeters die wel "correct" actief vermogen registreren, kW en geen kVA dus, hebben het moeilijk bij lage afnames, vooral als dit ook nog niet-lineaire belastingen zijn. Ook daar heb je nog afwijkingen tot 100%. Op het internet vind je lijsten met modellen die effectief geverifieerd zijn met professioneel meetinstrument.
Ik heb hier een eenvoudig uitziend apparaatje, maar omdat ik het van het VITO heb gekregen veronderstel ik dat die het wel getest zullen hebben.
Een prangende vraag:
Ik lees nu af voor mijn PC + scherm op dit moment (en geef toe dat het beestje veel verbruikt):
97 W
PF 0.70
233 V
0.60 A
Dus (afgerond)
233 V x 0.60 A = 140 VA
140 VA x 0.70 = 97 W
Als ik hem 24h zou laten aanstaan, gaat mijn elektriciteitsmeter dan
97 W x 24 = 2,33 kWh
of
140 VA x 24 = 3.36 kWh aanrekenen ?
Het eerste lijkt mij logisch, maar wat ben ik dan met de powerfactor ?
Powerfactor geeft je inductief verbruik.
Als particulier hoef je daar geen rekening mee te houden, en je zal dus betalen voor de 97W.
Grote industriële verbruikers worden wel extra belast op inductief verbruik, omdat ze daarmee het net extra belasten.
Die zetten condensatorbatterijen om dat te compenseren.
Vandaag in GVA : Minstens 11515 gezinnen betalen zomaar eventjes 770€ extra. het gaat om mensen die elektrisch stoken via accumulatieverwarming en daardoor meer dan
20.000 megawattuur verbruiken.
Veel alleenstaande bejaarden die rond moeten komen met een klein pensioentje, letten heel sterk op hun verbruik, maar betalen toch evenveel als grotere gezinnen, zolang die maar onder de 5.000 megawatt blijven.
Dat zijn er dan met een eigen elektriciteitscentrale notex.......
Dat zijn er dan met een eigen elektriciteitscentrale notex.......
Volgens de door GVA opgegeven cijfers, zouden alle generatoren van Doel samen, nog niet genoeg zijn om 1 bejaarde alleenstaande te bevoorraden.
Journalisten kunnen mooie teksten opstellen, maar eens er micro, nano, milli, kilo, mega, miljoen, miljard, liter, m³, ton enz bij te pas komt, gaan ze regelmatig in de fout. Blijkbaar worden de teksten ook niet meer nagelezen en heeft men blind vertrouwen in de auto-correctie van de tekstverwerker.
Vandaag eens de aangepaste tussentijdse afrekening bekeken voor electriciteit:
Verbruik : 1000 kWh (en de zonnepanelen leveren 4000 kWh)
Energiekost: 135 €
Taksen, distributie allerhande en BTW ca 550€
Waarvan: 360€ prosumententarief en 100€ Turteltaks
Is toch niet meer in verhouding hé.
Wees blij, zonder zonnepanelen had je 1350 € per jaar betaald.
Onafhankelijk van wanneer je zonnepanelen er staan, krijg je daar een vergoeding voor, en als je dit samen met de opgewekte elektriciteit afzet tegenover je investering (min evt nog fiscale aftrek), dan heb je nog altijd een goede zaak gedaan.
Men heeft je indertijd gouden bergen beloofd, maar sprookjes bestaan helaas niet, iedereen moet nu mee de put dichten.
20 jaar lang een vast bedrag per geïnstalleerd vermogen betalen was een flater van jewelste van de Vlaamse regering, niet verder dan Wallonië werden er een aantal groene certificaten gegeven die aan marktprijs werden terug gekocht, daar hebben ze het probleem niet.
Dat het nu vooral op de particulieren en kleine bedrijven (met of zonder zonnepanelen) wordt afgewenteld is een politieke keuze (waarover we beter niet beginnen).
Dat nutsvoorzieningen vooral bestaan uit distributiekosten en taksen is zeer begrijpelijk, die leidingen aanleggen en onderhouden kost veel geld.
Bij water is dit zelfs 100% van de kostprijs, de grondstof wordt nl niet op een markt verhandeld zoals olie, gas of elektriciteit, maar gratis opgepompt.
Dit heeft als pervers effect dat hoe minder er wordt verbruikt hoe meer een m3 gaat kosten.
Voor gas en elektriciteit is dat al voor de helft zo, door nu de concurrentie te laten spelen enkel op de energiekost wordt de aandacht afgeleid van het echte probleem, nl een gebrek aan visie en beleid op lange termijn, en een duur distributienet (erfenis van de intercommunales).
Comment