Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meteropnames

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Meteropnames

    Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
    Ja, en ze kunnen het verbruiksverschil tussen de datum dat jij de meter genoteerd hebt zelfs controleren met wat hun formule hun zou zeggen voor die periode.
    Kom ik weer bij de vraag die ik je al een paar keer stelde maar zonder antwoord: zit in mijn verbruikspatroon dat ik in de zomermaanden een paar duizend kWh NEGATIEF verbruik heb en in de wintermaanden 1200 kWh per maand verbruik. Zoniet is die hele formule vogelpik.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • Re: Meteropnames

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Nete blijft er van uit gaan dat hij dit jaar de volledige taks zal moeten betalen.
      Volgens onze leverancier is dat niet zo ... pas volgend jaar zal men het volledige bedrag aangerekend krijgen.
      Klopt, ik val er dit jaar buiten, factuur al binnen, (ik dacht dat men het al vanaf dit jaar voor elke "jaar" (nu ja) opname ging toepassen). En volgend jaar val ik er zeker buiten, want dan mag ik zonder controle doorgeven wat ik wil; maar in 2018 vragen om de zelf genoteerde tellerstanden van exact één jaar te laten noteren kan dan weer niet, want ik zou kunnen "gefoefeld" hebben. En ik ga hoogstwaarschijnlijk nooit een "echt" verbruik hebben van meer dan 5000 kWh op een "echt" jaar, maar met die vogelpik interpolaties weet je maar nooit. Het gaat me om het principe.

      Kan ik mijn persoonlijke parameters die ze voor mijn verbruiksbepaling hanteren ergens te weten komen ?
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • Re: Meteropnames

        Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
        Ja, en ze kunnen het verbruiksverschil tussen de datum dat jij de meter genoteerd hebt zelfs controleren met wat hun formule hun zou zeggen voor die periode.

        Alleen ... wat als jij een meterstand opgeeft die een jaarverbruik van 4999 geeft en je de week/weken daarna bij de controle, een verbruik hebt dat niet overeenkomt met wat hun formule als berekende uitkomst geeft ... en je toch net in de hogere schijf wordt terechtkomt ? Want zo'n controleur moet wel met iets kunnen vergelijken natuurlijk, niet met de natte vinger ...
        Als HUN formule een formule is met exact mijn verbruikspatroon (zie hoger) dan ben ik akkoord. Is dat een gemiddelde van alle gezinnen in mijn streek dan is dat vogelpik spelen.
        Het ene jaar kunnen en willen ze wel geloven wat ik opgeef via de PC, maar het volgende jaar ter plaatse even kijken of ik er niet met mijn pet naar gooi is te veel gevraagd. Bizar.

        Eigenlijk nog niet zo slecht hé: iemand die elk jaar bv. rond de 5500 kWh zit, zou elk jaar 130 euro moeten ophoesten, maar kan het ene jaar via meterstanden zelf doorgeven zorgen dat hij lekker onder de 5000 zit, het jaar daarop misschien 7000 verbruik, da's nog altijd maar 130 euro. (dus 30 euro opleg per 2 jaar).

        Dus nog eens de vraag: wat en hoe en waar kan je raadplegen wat er in je persoonlijke "verbruiksformule" zit ?
        Last edited by nete; 21 februari 2016, 12:26.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • Re: Meteropnames

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          En volgend jaar val ik er zeker buiten, want dan mag ik zonder controle doorgeven wat ik wil; maar in 2018 vragen om de zelf genoteerde tellerstanden van exact één jaar te laten noteren kan dan weer niet, want ik zou kunnen "gefoefeld" hebben.
          Nete, in 2018 kunt ge zonder probleem eigen standen doorgevrn.
          Om de 2 jaar krijg je een kaartje, andere jaren komen ze.
          Maar ze zijn maar verplicht om eens per 4 jaar de meters effectief te zien, in 2018 is dat voor u maar 2 jaar en dus niet verplicht.
          Als die man niet binnen kan, dan laat hij een kaartje achter met een datum wanneer hij terugkomt.
          Ben je dan nog niet thuis, dan krijg je het standaard kaartje om zelf in te vullen.
          Pas in 2020 kan je er niet aan ontkomen.
          Dus in 2018 niet thuis zijn of niet open doen. 😆
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: Meteropnames

            Ter info: even tellerstanden opgenomen: verbruik van 9 februari tot 10 maart: 629 kWh dag en 425 kWh nacht, samen 1054 kWh.
            Toch een bewijs welke invloed een "verschoven" jaaropname in de winter voor mij zou kunnen hebben voor de Turteltaks.
            Misschien toch best de laatste raad van Verseg opvolgen, alleen weet ik niet wanneer ze juist langskomen...
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • Re: Meteropnames

              Vorig jaar meterstanden ergens in februari doorgegeven , ik heb alvast de meterstanden vandaag genoteerd.
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

              Comment


              • Re: Meteropnames

                We hebben gisteren de brief gekregen van Eandis om de meterstanden door te geven.
                Ge kunt op de website een datum tot één maand achteruit kiezen als opnamedatum ... dat biedt alvast aan sommigen hier meer mogelijkheden. ☺

                En ja nete, we zitten net over de 5000.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: Meteropnames

                  We zijn een jaar verder (vorige opname 9 februari 2016) en weer hetzelfde liedje: de opnameperiode loopt blijkbaar van ergens half januari tot half maart (om het gemakkelijk te maken ). Nog steeds geen kaartje in de bus met de onontbeerlijke toegangscode, want zolang je die niet hebt kan je ook niks online doen.
                  Na een mail toch een mens tegengekomen bij Eandis ipv een robotje: ik mocht zijn mail beantwoorden en daar de meterstanden doorgeven, die hij/zij dan ging doorgeven aan de leverancier.
                  Vanmorgen dus gedaan met een verbruik van 4525 kWh op jaarbasis. Ik zal dan tenminste een afrekening ontvangen van exact 1 jaar (ook ten behoeve van de turteltaks). Dus geen nattevingerwerk om 13 maanden of zo te gaan omrekenen via wat gefoefel naar 12 maanden "geschat" verbruik.
                  Maar blijkbaar mag je volgens Verseg op de site (als ze ooit eens goesting hebben om je de code toe te sturen) tot een maand terugkeren. Wie er dus niet op let om op een jaar na de vorige opname zelf de meterstanden te noteren, kan dus gaan foefelen om een verbruik door te geven.
                  Een commando genereren om bij het begin van de "opnameperiode" een paar duizend kaartjes uit een printer te laten komen en te versturen is natuurlijk véél te gemakkelijk hé.
                  Last edited by nete; 10 februari 2017, 16:19.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment

                  Working...
                  X