Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Media Markt en ID kaart.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Media Markt en ID kaart.

Wanneer je volgens de regels verder verkoopt, en de garantie gaat volgens de regels van de fabrikant over aan de koper, heeft die koper toch een bewijs van zijn aankoop? Dus kan hij moeiteloos bewijzen dat hij rechtmatig heeft overgekocht (en niet gestolen!) en de nieuwe eigenaar is. Dan heeft de koper gewoon verder garantie. Ook al woont hij in Aarlen en jij in Gent.
    Zelfs als hij het kasticket niet heeft. Met het serienummer kan de datum van aankoop ook getracet worden en die combinatie bepaalt of er nog garantie is of niet als het kasticket (of originele aankoopfactuur) ontbreekt. Maar als goede en eerlijke verkoper geef je alle documenten (handleiding e.d.) samen met een garantiebewijs (het kasticket) mee aan de koper.
    Denk nu eens even als koper? Als dat niet gebeurt, kon het wel eens om gestolen waar gaan, nietwaar?
    Waar zit dan het probleem?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
      Wanneer je volgens de regels verder verkoopt, en de garantie gaat volgens de regels van de fabrikant over aan de koper, heeft die koper toch een bewijs van zijn aankoop? Dus kan hij moeiteloos bewijzen dat hij rechtmatig heeft overgekocht (en niet gestolen!) en de nieuwe eigenaar is. Dan heeft de koper gewoon verder garantie. Ook al woont hij in Aarlen en jij in Gent.
      Zelfs als hij het kasticket niet heeft. Met het serienummer kan de datum van aankoop ook getracet worden en die combinatie bepaalt of er nog garantie is of niet als het kasticket (of originele aankoopfactuur) ontbreekt. Maar als goede en eerlijke verkoper geef je alle documenten (handleiding e.d.) samen met een garantiebewijs (het kasticket) mee aan de koper.
      Denk nu eens even als koper? Als dat niet gebeurt, kon het wel eens om gestolen waar gaan, nietwaar?
      Waar zit dan het probleem?
      Er zijn 2 soorten garantie :

1) de wettelijk verplichte (met regels volgens de wet vastgelegd)
      2) de optionele van de fabrikant (met eigen opgemaakte regels)

Haal ze aub. niet door mekaar.

De verplichte wettelijke garantie blijft bij het toestel, de verkoper handelaar (niemand anders) heeft garantieplicht wat het toestel betreft, wie ook het toestel aanbiedt op voorwaarde dat die kan tonen wanneer het toestel bij die handelaar werd gekocht.

De optionele, niet verplichte garantie is een onderling contract tussen de aanbieder en de eerste koper en die aanbieder/fabrikant kan autonoom in dat contract opnemen of dit overgaat op een derde of niet en zelfs of een bepaald toestel garantie heeft of niet. Dat staat dan wel in de algemene voorwaarden.

en eerlijke verkoper geef je alle documenten (handleiding e.d.) samen met een garantiebewijs (het kasticket) mee aan de koper.
      Zou kunnen, maar het kan ook om een gratis verkregen toestel gaan (tombolaprijs, cadeau bij Bol.com of zo, ...) en daar zit echt geen faktuur bij.

De wettelijk garantie telt NIET op gratis verkregen produkten, enkel om GEKOCHTE produkten bij een handelaar (dus ook niet tussen 2 partikulieren)

De fabrieksgarantie bevat ook vaak een clausule die gratis verkregen artikelen uitsluit van garantie, dat is dan contractueel geregeld.

Comment

Ik zie nog altijd het probleem niet. Noch zie ik het verband of enig probleem met het vragen door MM van de ID. Akkoord, geen garantie op batterijen, dus overbodig, en je kan weigeren.
        Maar voor andere producten bij MM die doorgaans iets duurder zijn? Als je als originele koper iets aanschaft neem ik aan dat je dat in de eerste plaats heb gekocht voor jezelf en dus ook graag volledige garantie hebt. Vroeger moest je een garantiekaart invullen en opzenden, daarna een webformulier invullen. dat deed iedereen zonder morren. Ook online bestellen vraagt om bepaalde gegevens.
        Nu kan je je ID laten inscannen, hieraan hangt garantie vast, een diefstal beveiliging want je kan bewijzen dat jij het gekocht en betaald hebt, en ineens staat de wereld op zijn kop?
        Waar zit het probleem? Iets bijschrijven op je eID? Onmogelijk. Gevoelige gegevens uitlezen? Steek je ID eens in de eID lezer bij jou thuis, kan je perfect zien wat MM kan lezen. Iik denk zelfs minder dan dat, want voor bepaalde mogelijkheden (denk maar aan tax-on-web) moet die kaart worden gevalideerd en moet je je code ingeven. Niet zo bij MM.
        Meer gegevens kan MM ook niet, tenzij MM bijzondere volmachten heeft zoals de politie, ziekenfonds, ... en onder die categorie valt MM echt niet hoor.

Nu gaat het ineens over wanneer je cadeaus koopt voor iemand. Hoe deed men dat toch vroeger? Voor de eID lezer. Kocht men toen geen cadeaus waar garantie op bestond dan?
        Is het nu zo moeilijk om even de gulle schenker - die je toch hopelijk goed (?) kent te contacteren?
        Wanneer je nu verkoopt zonder garantie, en dan? Heb je het product indertijd niet in de eerste plaats gekocht voor jezelf? En je garantieformulier op kaart of op het web ingevuld?
        Last edited by nabi; 24 december 2015, 20:06.

Comment

Bij Vandenborre doen ze iets gelijkaardigs.
          Zij vragen je gegevens voor het factuur.

Je factuur of rekening wordt dan gekoppeld in hun systeem.
          Bonnetjes of facturen hoef je dan ook niet meer bij te houden voor de garantie.

Mvg
          nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Nu gaat het ineens over wanneer je cadeaus koopt voor iemand.
            Nee, dat heb je verkeerd begrepen en ik waarschijnlijk slordig omschreven.

Als ik (en de wetgever) het heeft over gratis produkten, dan is dat qua consumentengarantie uiteraard enkel en alleen ivm. gratis produkten die een professionele verkoper heeft geleverd. Is ook logisch want de wettelijke garantie gaat enkel over verkopen (en diensten) gedaan door een professionele verkoper aan een partikuliere consument.

Een verkoop tussen partikulieren maakt geen verschil uit : het is de professionele verkoper die gebonden is aan de garantie om een deugdelijk produkt te verkopen aan een consument.

Of zoals een professioneel adviesbureau het omschrijft : http://ondernemingsdatabank.indicato...903/80/related

Vaak wordt ook gedacht dat enkel de bepalingen uit het consumenten garantie wetgeving tellen, dat is niet zo, ook de andere regels wat verkopen betreft blijven gelden.

Natuurlijk gaat een wettelijk verplichte garantie over met het produkt en is dat niet beperkt tot de eerste koper.

Los van consumentenartikelen, stel je dit voor :

Een aannemer bouwt een huis en MOET wettelijk geregeld een 10 jarige aansprakelijkheid geven. Na 6 jaar verkoopt de eerste eigenaar/opdrachtgever dat huis en het jaar daarop stort dat huis in omwille van gebreken bij de funderingen ... denk je dan echt dat die aannemer niet meer gebonden zou zijn omdat plots iemand anders dan de eerste koper bij hem komt aankloppen ???
            Last edited by Empe; 24 december 2015, 20:42.

Comment

Ik heb het zelf ook niet helemaal goed, zelfs slordig verwoord. Sorry daarvoor.
              Het gaat helemaal niet over de aansprakelijkheid of over garantie en wie die draagt. Het gaat evenmin over relatiegeschenken, of hoe dat precies noemt wanneer bol dot com iets gratis (?) geeft.
              Ik bedoelde het niet willen afgeven van een ID om garantie te verkrijgen in eigen naam wanneer iemand cadeaus koopt voor familie of zo en dus liever de garantie wenst te zien op naam van die familie. Of om de één of andere reden zijn aankoop doorverkoopt en geen garantie mee in de verkoop zit (zie reacties van buurmanbert en nete)

Comment

g) Bedingen die bepalen dat een consument die het goed overkoopt van de oorspronkelijke
                koper (eveneens consument), zich niet kan beroepen op de wettelijke garantie (verboden).
                Dat is het standpunt van de Commissie voor Onrechtmatige Bedingen ivm. de commerciële garantie. (correctie : wettelijke garantie )

http://economie.fgov.be/nl/binaries/...325-223757.pdf pagina 7

Zie je, een consument mag gerust iets doorverkopen/doorgeven aan een andere consument en de wettelijke garantie gaat dan mee met het produkt ( logisch ook want garantie is een afhankelijk recht, zonder verkoopsartikel (of dienst) kan geen garantie bestaan ).

Hieronder plaats ik even wat de commissie zoal schrijft over onwettelijke foefelpraktijken die sommige verkopers soms plegen :

VI. Bedingen die de wettelijke garantie verminderen

Aanbeveling nr. 11.

Over de gehoudenheid van de verkoper op basis van de wettelijke garantieregeling inzake de verkoop
                van consumptiegoederen mag geen enkele misleiding gewekt worden.

46

Bedingen die hieraan afbreuk doen, door bijvoorbeeld de indruk te wekken dat er bij beroep op de wettelijke garantie bestekkosten moeten worden betaald, de consument zich tot de fabrikant moet
                wenden, voor alle ‘displayproducten’ er maar één jaar garantie geldt, de wettelijke waarborg niet overdraagbaar is, zijn onrechtmatig.

Toelichting:

De contractuele bepalingen inzake garantie dienen, zoals reeds gesteld, een duidelijk onderscheid maken tussen de regeling inzake wettelijke en commerciële garantie.

Bedingen die bepalen of door hun presentatie en formulering, de indruk wekken dat ook in gevallen van wettelijke garantie

- bestekkosten moeten worden betaald;
                - de consumenten zich uitsluitend rechtstreeks tot de fabrikant moeten wenden, en dit op straf van verval van de garantie;
                - de consumenten voor ‘displayproducten’ die zij kopen, hoe dan ook slechts één jaar garantie hebben;
                - de waarborg niet overdraagbaar is,

strekken ertoe de wettelijke garantie te verminderen.

Je kan niet verwijzen naar uitspraken van anderen op het forum en dan doen uitschijnen dat hun MENING ook daadwerkelijk juridisch klopt. Als men schrijft dat als een consument iets doorverkoopt waar nog wettelijke garantie op zit, dan die garantie niet overdraagbaar is (geen garantie mee in de verkoop ) dan is dat een mening en geen vaststaand feit, tenzij men het kan onderbouwen met sterke argumenten of zoals ik het doe, met officiële documenten van overheidscommissies.

Nu, ik ben maar Empe, maar misschien is het oordeel van de overheidscommissie toch net iets wat mijn stelling behoorlijk onderbouwt.
                Last edited by Empe; 24 december 2015, 22:52.

Comment

@Empe: Goed gevonden. Hierbij moet ik dan ook mijn mening bijstellen alsof de garantie niet zou overdraagbaar zijn. Blijkbaar is ze dat dus wel.
                  Maar MM is platte commerce en toch altijd opletten met hun. Er zijn al veel schandalen in omloop en ook al is de helft niet waar, de andere helft is dat wel.

Desondanks rest de vraag: Waarom hebben ze dan in godsnaam je ID nodig? Blijkt dus nergens voor nodig te zijn tenzij ze vooral geinterseerd zijn in je koopgedrag.

Er is zo ook een periode geweest dat ze overal uw email adres vroegen. Ik zei dan telkens dat ik gene computer had En telefoon heb ik ook niet

Nu van mij gaan ze toch niets weten, ik ga daar hooguit 1 keer per 5 jaar iets kopen en duur dingen zijn dat niet.
                  Voor bv mijn cameramateriaal ga ik toch liever bij een betrouwbare partner langs en niet bij een supermarkt.
                  Last edited by buurmanBert; 25 december 2015, 00:39.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Klopt Verseg, maar de opmerking van buurmanBert is ook juist denk ik: als je ENKEL de ID kaart garantie nog hebt (kasticket kwijt of onleesbaar), en je hebt het bewuste toestel verkocht binnen de garantietermijn, dan kan die koper enkel met jouw ID kaart garantie claimen. Goed als die om de hoek woont, iets minder als hij/zij in Arlon woont bv.
                    Maar het principe om de ID kaart te kunnen linken aan de garantie stoort me weinig of niet.
                    Klopt nete, maar als iemand als eerste eigenaar het originele ticket niet meer heeft, dan is het ook wel zijn eigen schuld dat hij dit niet kan bezorgen aan de tweede eigenaar?
                    Als het ook gekoppeld is aan de eID, dan is er nog steeds een noodoplossing ... al moet je dan weer als tussenpersoon spelen met je eID.
                    Stel dat men niet laat koppelen aan de eID en men speelt het ticket kwijt, dan heeft de tweede eigenaar helemaal niets en kan je ook geen andere oplossing bekomen.

Dus je kiest zelf voor een dubbele zekerheid, of je houdt alle bonnekes goed bij.
                    Zelf ben ik er nog nooit eentje kwijtgesperld.

En wat leesbaarheid betreft ... bij MM kan je na aankoop met je kassaticket naar de balie en een A4 laten printen (eventueel op naam) welk niet verbleekt.

Men mag zagen over MM zoveel men wil en alles is zeker niet altijd perfect, maar grotendeels is de klant zelf verantwoordelijk voor de keuzes die hij maakt.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                      Desondanks rest de vraag: Waarom hebben ze dan in godsnaam je ID nodig?
                      Je leest blijkbaar maar selectief als je deze vraag nog niet kan beantwoorden.

MM "moet" uw eID voor niets hebben, maar jij als klant "mag" je aankoop laten koppelen aan je eID als "backup" van je aankoopbewijs.

Je hebt altijd waarborg, ook al wil je de eID niet afgeven (uw recht).
                      Ook al koppel je de aankoop aan je eID, dan nog kan je aanspraak maken op waarborg met enkel het kassaticket.
                      De eID "kan" je gebruiken mocht je het kassaticket niet meer vinden.

Klopt dat MM dan je adresgegevens heeft, maar met klantenkaarten is dat ook het geval bij Carrefour, Delhaize, Makro, Fnac, Colruyt, Ikea, ...

Ik snap heel de heisa niet over iets wat niemand verplicht is om te doen.

Doe dan gewoon zoals anders, vraag een kassaticket en geef je eID niet.
                      Verlies je het ticket, dan ben je de pineut van je eigen slordigheid.

Bij Fnac of dergelijke "moet" je ook geen klantenkaart hebben, maar het "mag".
                      Als je die wel hebt, dan zien ze ook heel je aankoopgeschiedenis.

Blijkbaar voor sommigen moeilijk te snappen.
                      Maar als iemand zijn ticket kwijt is ... dan is die wel blij dat zoiets bestaat.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Als ik iets koop van waarde eender waar, dan vraag ik daar een factuur van.
                        Dan hebben ze ook al mijn gegevens, wat is het probleem eigenlijk?

Wat ik mij dan wel af vraag, mijn schoonzoon is zelfstandig,
                        verleden week ga ik naar een grote zaak iets kopen en laat dat factureren op zijn naam,
                        ze kennen mij daar nog van haar nog pluimen, en ik krijg er zomaar voor 500€
                        aan gereedschap mee, zonder maar enige vraag naar mijn naam, gewoon zijn adreskaartje
                        met btw nummer en "we sturen de factuur wel op meneer" dan ga ik mij wel vragen stellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Wat ik mij dan wel af vraag, mijn schoonzoon is zelfstandig,
                          verleden week ga ik naar een grote zaak iets kopen en laat dat factureren op zijn naam,

......

dan ga ik mij wel vragen stellen.

Ik ook, tenzij de aankoop voor je schoonzoon was.
                          bye, Maurice
                          https://on4bam.com/
                          Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                            Ik ook, tenzij de aankoop voor je schoonzoon was.
                            De aankoop was natuurlijk voor mijn schoonzoon Maurice, maar ik hoefde daar geen euro te betalen hé,
                            en die mensen kennen mij daar van haar nog pluimen, dat wil dus zeggen als ik daar bv een machine
                            ga kopen, en ik heb iemand zijn gegevens bij, dat ik dat zomaar gratis kan meenemen....
                            De factuur wordt namelijk opgestuurd en dan moet mijn dochter dat bedrag overschrijven,
                            zeer goed voor eventueel bewijs door middel van bankverichtingen, maar totaal ongecontroleerd,
                            dat ze daar dan tenminste het ID van de afhaler vragen zou maar normaal zijn dacht ik, maar er wordt je niets gevraagd,
                            als de klant in de computer zit is dat voldoende, dan vraag ik mij af of daar nooit geen misbruik van wordt gemaakt.
                            En dat is niet de eerste keer, reeds in verschillende zaken voor zelfstandigen meegemaakt.
                            Last edited by Guest42; 25 december 2015, 10:00.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Stel dat men niet laat koppelen aan de eID en men speelt het ticket kwijt, dan heeft de tweede eigenaar helemaal niets en kan je ook geen andere oplossing bekomen.
                              Inderdaad, en wellicht ook daarom dat men liever ziet dat men in zo'n geval niet cash zou betalen, dan is er immers nog altijd de koppeling met de bank(kaart) en dient het bankuitreksle als bewijs van aankoop.

Het is een algemeen aanvaarde misvatting dat het kasticket een absolute vereiste is of dat het ontbreken er van een uitsluiting van het recht op wettelijke garantie zou betekenen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                                Inderdaad, en wellicht ook daarom dat men liever ziet dat men in zo'n geval niet cash zou betalen, dan is er immers nog altijd de koppeling met de bank(kaart) en dient het bankuitreksle als bewijs van aankoop.

Het is een algemeen aanvaarde misvatting dat het kasticket een absolute vereiste is of dat het ontbreken er van een uitsluiting van het recht op wettelijke garantie zou betekenen.
                                Dit zegt Media Markt er zelf van (te lezen op hun website):

Garantie opvragen

U kunt op uw aankoopbon of garantiebewijs zien of u nog garantie heeft op een product en eventueel uw garantie claimen. Bent u uw aankoopbon of garantiebewijs kwijtgeraakt? Dan kunt u deze eenvoudig opvragen via onze website:
                                •U geeft aan of het gaat om een aankoop in de webshop of in een Media Markt vestiging
                                •U vult al uw gegevens in, zodat wij in ons systeem uw aankoopbon of garantiebewijs kunnen opzoeken

Wanneer wij uw aankoopbon hebben getraceerd, zullen wij deze per e-mail naar u versturen. Als wij de aankoopbon niet kunnen vinden, nemen wij contact met u op om naar een andere oplossing te zoeken. Eventueel kunnen wij via een bankafschrift of pinbewijs achterhalen of u nog recht heeft op garantie.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X