Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PayPal betaling nu direct van bankrekening?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: PayPal betaling nu direct van bankrekening?

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Probleem is dat met creditcard betalen vroeger eenvoudiger (en minder veilig) was, nummer van kaart ingeven en betalen ... nu moet je ook een kaartlezer bij de hand hebben om een code in te geven net als bij Bancontact (wat ik ervaar).
    Bij rechtstreekse betaling met de Beobank kaart krijg ik na ingave van de kaartgegevens via SMS een code die ik moet ingeven (dus geen gedoe met kaart en kaartlezer).
    Toch ook veilig denk ik ?
    Via Paypal moest ik die code niet ingeven.
    Ik heb er geen ondervinding mee, maar mogelijks is paypal beter in het afhandelen van foutieve zaken.
    Last edited by nete; 28 november 2015, 09:47.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Klopt volledig wat je schrijft indien je dat rekeningnummer op die manier toegevoegd hebt.
      Maar als je dat nooit als betaalmiddel toegevoegd hebt en een betaling aan het doen bent ... dan staat daar in principe enkel uw creditcard (4 cijfers).
      Dus in principe zou daar niet eens een mogelijkheid mogen staan om te kiezen en toch komt het daar ongevraagd te staan.

Op die manier of op welke andere wijze ook, je hebt zelf je rekeningnr. ooit eens meegedeeld of gekoppeld aan je Paypal account. Meedelen is ook : ooit een banknummer gebruikt om direct iets te betalen via Paypal. Het simpele één keerjte een banknr. gebruiken om te betalen via Paypal, is genoeg om je banknummer permanent aan te spreken als Paypal dat nodig vindt.

Nee, het is juist goed dat die mogelijkheid er komt te staan, want zo kan je de default setting van Paypal ' overrulen '. Bij direct betalen komen minder kosten voor de ofwel de koper ofwel de verkoper (meestal de verkoper, het is altijd de ene of de andere, nooit allebei of gedeeld)

De default setting van Paypal om iets af te rekenen is immers :

1) Heb je een balans op je Paypal rekening, dan zal altijd eerst die balans worden gebruikt, geheel of gedeeltelijk (je kan immers geld daarop zetten of er kan geld van een vorige terugbetaling op staan)
      2) direkt geld afschrijven van je bankrekening (die moet je dan ooit expliciet hebben meegedeeld of ooit hebben gebruikt via de keuze bij afrekening)
      3) je balans
      4) credit card of debet card

Je ziet, ' in principe ' komt je credit card of debet card op de allerlaatste plaats.

Dat kan je wel zelf veranderen in je persoonlijke account instellingen.

Er is altijd een kost bij aankopen in het buitenland, die verschillen per regio, nl. de conversie rate die Paypal aanrekent : voor euro is dat 3.4 % + vaste kost van 0.35 euro. Dat is meestal duurder dan wat je credit card uitgever normaal zelf zou aanrekenen. Je hebt immers door de algemene voorwaarden te aanvaarden, toestemming gegeven om de omzetting door Paypal te laten doen ipv. door je credit card maatschappij.

Where your payment is funded by a Debit or Credit Card and involves a currency conversion, by entering into this agreement you consent to and authorise PayPal to convert the currency in place of your Credit or Debit card issuer.
      3.4 Default Funding Sources. When you make a payment you authorise us to obtain funds on your behalf from your applicable Funding Source, to issue E-money and to transfer the E-money to the recipient or to your Balance in each case according to your instructions and subject to the terms of this Agreement. PayPal will fund your transaction as follows:

Balance

If you have a Balance in your Account, PayPal will always use your Balance to fund your payment.
      Funding Sources
      If you do not have a Balance, or your Balance is not sufficient to fund your entire transaction, PayPal will fund your transaction, or the remainder of your transaction, in the following order (to the extent that such Funding Sources are available for use with your Account):

Instant Transfer from your bank account
      Balance (if any)
      Credit or debit card
      Recurring Payments

If you have a Balance at the time the merchant processes your payment, PayPal will use your Balance instead of your Preferred Funding Source.

Merchant Processing Delay
      If there is a Merchant Processing Delay and you have a Balance at the time the merchant processes your payment and completes the transaction, PayPal will use your Balance instead of your Preferred Funding Source.
      Je banknr. dat je ooit eenmalig gebruikt hebt om iets direct te betalen via Paypal systeem :

3.7 Bank Transfers. When an Instant Transfer or a “top-up” bank transfer is used as your Funding Source, you are requesting an electronic transfer from your bank account. For these transactions, you agree the following:

A "Top-up bank transfer"is a payment where you instruct your bank to make a payment to PayPal’s bank account. This instruction is made by you contacting your bank directly and providing the bank with PayPal’s bank account details. You agree that once PayPal receives the funds from your bank that PayPal may hold those funds until the Business Day that PayPal has determined that the risk of the payment being reversed due to NSF Risk has passed. Until the Payment Order is completed the transaction will appear as “Uncleared” in your Account details. PayPal is not in possession of all the information necessary to place the funds from a Top-up bank transfer at your disposal in your Payment Account until the NSF Risk has passed.

PayPal will make electronic transfers from your bank account in the amount you specify through a mechanism called Automated Clearing House (or ACH for short). You agree that such requests by you for PayPal to make electronic transfers from your bank account constitute your authorization to PayPal to make the transfers and once you have provided your authorization for the transfer, you will not be able to cancel the electronic transfer. You give PayPal the right to resubmit any ACH debit you authorized that is returned for insufficient or uncollected funds. If you cancel any direct debit (including, without limitation, any SEPA Direct Debit), you agree to reimburse us for the value of any goods or services that you have consumed with the proceeds of that direct debit.

The Single Euro Payments Area (SEPA) is an initiative of the European Commission and European banking sector, aimed at making transactions more efficient within the European Union. After the implementation of the use of SEPA Direct Debit mandates by PayPal, whenever you register a bank account with PayPal after that implementation or pay with a new bank account for the first time, you will be granting PayPal a SEPA Direct Debit mandate. You will be able to access such mandate and the mandate reference number (MRN) in your PayPal Account profile at any time and cancel the mandate for future transactions.

Whenever you make an electronic transfer from your bank account to PayPal via SEPA Direct Debit after that, you authorise PayPal to use such mandate and draw the amount from your bank account as explained above in this section 3.7 and you authorise your bank to arrange for payment to PayPal. You may claim a refund from your bank at any time up to 8 weeks after the date on which the SEPA Direct Debit payment took place in accordance with your bank’s terms and conditions.

PayPal will inform you of the amount of the SEPA Direct Debit payment and the time frame in which PayPal will collect the amount from the bank account together with the purchase confirmation. In the event that PayPal resubmits any SEPA Direct Debit payment request due to Reversal of the original payment, there will be no (additional) information given on the amount and the time frame ahead of the resubmission.
      bron : https://www.paypal.com/be/webapps/mp...ale.x=en_BE#r3

Of nederlands : https://www.paypal.com/nl/webapps/mp...agreement-full

Creditcardkosten:3,4% + €0,35 EUR per transactie in euro's binnen de Europese Economische Ruimte (EER). (De verzender bepaalt wie deze kosten betaalt).

Geld overmaken naar rekeningen buiten de EER:

Lage kosten voor internationale betalingen van 0,3% tot 1% + €0,35 EUR (afhankelijk van het land waar het geld naar wordt overgemaakt) bij een transactie via het PayPal-saldo of gekoppelde bankrekening.

Er zijn ook transactiekosten van 3,4% tot 7,4% + €0,35 EUR van toepassing als u een creditcard gebruikt om geld over te maken. (Afhankelijk van het land waar het geld naar wordt overgemaakt) Meer over kosten
      Zie je, vandaar de keuze die ze je aanbieden : via bankrekening zijn de kosten voor valuta omzetting lager dan voor creditcard gebruik.

Conclusie : gebruik enkel een credit card om iets aan te kopen, nooit een gewone bankrekening om een verkoper te betalen via het Paypal systeem OF om je Paypal rekening te vereffenen want Paypal zal die gewone rekening onthouden en gebruiken indien nodig.
      Last edited by Empe; 28 november 2015, 09:59.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Bij rechtstreekse betaling met de Beobank kaart krijg ik via SMS een code die ik moet ingeven (dus geen gedoe met kaart en kaartlezer). Toch ook veilig denk ik ?
        Ik heb er geen ondervinding mee, maar mogelijks is paypal beter in het afhandelen van foutieve zaken.
        Code via sms is zeker goed, maar bij elke bank is dat wat anders.
        Wel handig als je elders een bestelling moet doen, kaartlezer sleur ik niet altijd mee maar GSM wel.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
          Op die manier of op welke andere wijze ook, je hebt zelf je rekeningnr. ooit eens meegedeeld of gekoppeld aan je Paypal account.
          Nooit zelf in Paypal ingegeven of gekoppeld, daar zit het hem net.
          Enkel ooit een ebay factuur betaald via overschrijving (buiten Paypal) en daar hebben ze het nummer gehaald mits zelfde groep als Paypal.
          En zelfs als je het opgeeft maar niet als default zet, dan moeten zij dit niet ongevraagd veranderen.

Wat betaalkosten op een site betreft maakt dat niet uit, als een handelaar 2% extra vraagt, dan betaal je dat van zodra je Paypal kiest.
          Dat Paypal het daarna van uw rekening of creditkaart haalt maakt niets uit.
          Last edited by VerSeg; 28 november 2015, 10:05.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Wat betaalkosten op een site betreft maakt dat niet uit, als een handelaar 2% extra vraagt, dan betaal je dat van zodra je Paypal kiest.
            Dat Paypal het daarna van uw rekening of creditkaart haalt maakt niets uit.
            Klopt niet helemaal. (misschien het moment om 30 euro te verdienen als ik voor jou peter speel bij aanvraag van zo'n Beo kaart ); Als ik ga kijken op de site van Beo dan zie ik daar een betaling naar de handelaar in kwestie van het bedrag zonder de toeslag, (die de handelaar dus wel aanrekent als je direct via de Mastercard afrekent). En op die 1200 euro krijg ik 12 euro cashback op een kaart die me jaarlijks...... 5 euro kost. En wees maar zeker dat Beobank er ook iets aan verdient hoor, ondanks die 12 euro.

Comment

Je begrijpt het verkeerd, me dunkt.

Ik heb het niet over wat een handelaar vraagt maar over de valuta omzetting door Paypal in plaats van de omzetting door je credit card uitgever.

Where your payment is funded by a Debit or Credit Card and involves a currency conversion, by entering into this agreement you consent to and authorise PayPal to convert the currency in place of your Credit or Debit card issuer.
              Paypal vraagt veel te veel voor die valuta conversie vergeleken met wat je credit card uitgever zou aanrekenen.

Het zou wel heel straf zijn als Paypal ' ergens ' van het net een Iban rekening zou nemen om jouw betaling te doen, ZONDER dat ze een link tussen rekening en credit card zouden hebben in jouw Paypal account.

Ik heb 2 credit cards, geen enkele gelinkt met een bank. Gewoon credit cards waar je geen rekening voor hebt moeten openen.

Soms koop en betaal ik iets op e-bay via andermans rekening (ouders, schoonouders, dochter, zoon, ... ) het zou straf zijn als ze dan daarna mijn latere aankopen zouden afhouden van een van die mensen hun bankrekening.

Maar soit, alles kan blijkbaar. Ik kan nergens meer online kopen met mijn visa credit card want ik ben niet in hun sms-systeem gestapt en volgens Visa : geen code, geen betaling mogelijk. Fair, maar bij Paypal lukt het wel, dan wordt plots geen code geëist om een betaling af te ronden.

Extra kosten kunnen ofwel door de handelaar worden aangerekend of door Paypal, naargelang het doel van de geldtransmissie (aankoop goederen versus overmaken geld).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Bij rechtstreekse betaling met de Beobank kaart krijg ik na ingave van de kaartgegevens via SMS een code die ik moet ingeven (dus geen gedoe met kaart en kaartlezer).
                Toch ook veilig denk ik ?
                Soms kan er alleen met een creditcard betaald worden, en dan krijg ik ook die code via een sms (dat is ook bij Beobank).
                Dat lijkt mij inderdaad redelijk veilig.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

In #17 lees ik dit: Creditcardkosten:3,4% + €0,35 EUR per transactie in euro's binnen de Europese Economische Ruimte (EER). (De verzender bepaalt wie deze kosten betaalt).

Ik heb deze week een betaling in Euro"s naar Nederland gedaan via mijn Mastercard. Ik krijg daar bij Paypal de som zonder meerkost gepresenteerd en nergens een melding van kosten om te betalen via een creditcard. Ook bij nazicht van de verrichtingen bij Beobank tot nu toe enkel de te betalen som zonder meerkost.
                  Als ik nu achteraf zomaar 3.4% zou aangesmeerd worden door paypal, dan zal het wel de laatste keer zijn dat ik er een betaling mee doe. Alleen al omdat ze dat in dat geval het zo "smerig" spelen.

Trouwens, wat bedoelen ze met "de verzender bepaalt wie deze kosten betaalt" ?
                  Het ellenlange reglement is al helemaal een drama... Wie daar niet in "verzuipt"...

Comment

De verzender = de verkoper bij commerciële transacties. Ofwel betaalt hij de kosten ofwel betaal jij de kosten (de paypal kosten).

Kan dus perfekt dat de verkoper die kosten op zich neemt.

De verzender kan je echter ook zelf zijn bij Privétransacties, Paypal is immers meer dan enkel een systeem om aankopen te betalen, je kan er ook geld mee transfereren naar andere privé personen (zoiets als Western Union, Moneygram, ... maar dan wel met de 2 partijen als lid ; bij WD en Moneygram consoorten hoeft niemand ' lid ' te zijn ). Ook daar kan je dan kiezen wie opdraait voor de kosten : jijzelf of diegene die het geld zal ontvangen.

Maar je betaalt altijd voor Paypal, het is NIET gratis, ze maken winst via hun eigen valuta omzetting, waar normaal de Visa of Mastercard of ... , de valuta omzetting zullen doen. Paypal doet 3 tot 4 % bovenop de gangbare wisselkoers. In de monetaire eurozone is dat dus niets, maar velen kopen ook vanuit Azië, het Verenigd Koninkrijk, of de VS.

Of het reglement kort of ellenlang is, je bent er mee akkoord gegaan. Wellicht de bedoeling dat ' men ' daarin verzuipt.
                    Last edited by Empe; 29 november 2015, 12:16.

Comment

Het is me nog altijd een soepje hoor.
                      Ik wilde de 1200 euro betalen op de Nederlandse site met de Mastercard tot ik zag dat ik 30 euro moest bijbetalen.
                      Betalen via Paypal was op die site 0 euro bijbetalen. Tijdens de betaling via paypal nieuwe Mastercard ingebracht en nergens een vermelding van bijkomende kosten.
                      Bij mijn verrichtingen bij Beobank staat nu 1200 euro. Bij paypal staat onder activiteiten: betaling 1200 euro.... (en in de kolom kosten: 0 euro)
                      Wat is er nu van aan betreffende die 3,4% ??? Of geldt het enkel als je in een andere munt dan euro betaalt ?
                      Last edited by nete; 29 november 2015, 22:57.

Comment

De verzender = de verkoper bij commerciële transacties. Ofwel betaalt hij de kosten ofwel betaal jij de kosten (de paypal kosten).

Kan dus perfekt dat de verkoper die kosten op zich neemt
                        Zo helder als water.

Transactiekosten betaalt meestal de verkoper wel, wie gaat er nu bij iemand bestellen die transactiekosten voor credit cards aanrekent ? Je hebt het zelf ondervonden.Ja, lage kosten misschien wel, zoals bij Konijn of zo, die rekenen 1 of 2 % kosten aan als je daar in de winkel met visa of dergelijke betaalt.

En omwisselingskosten (van de ene valuta naar een andere) had jij niet want je kocht ergens waar men met euro werkt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                          Zo helder als water.

Transactiekosten betaalt meestal de verkoper wel, wie gaat er nu bij iemand bestellen die transactiekosten voor credit cards aanrekent ? Je hebt het zelf ondervonden.Ja, lage kosten misschien wel, zoals bij Konijn of zo, die rekenen 1 of 2 % kosten aan als je daar in de winkel met visa of dergelijke betaalt.

En omwisselingskosten (van de ene valuta naar een andere) had jij niet want je kocht ergens waar men met euro werkt.
                          Dat is nu juist het bizarre: als ik u volg betaal ik nu via een tussenpersoon (paypal) 0 euro kosten op een betaling van 1200 euro via een Mastercard en zou ik 30 euro betaald hebben via diezelfde kaart rechtstreeks bij de handelaar in kwestie via zijn eigen betaalsysteem.
                          Geef toe, beetje eigenaardig, niet ? Voor mij lichtjes troebel water hoor.

Comment

Even op een rijtje zetten :

- er moet bij PayPal ALTIJD betaald worden voor transactiekosten

- of de koper betaalt die, of de verkoper betaalt die

Jij kocht via Paypal EN de verkoper neemt die kosten op zich maw. je merkt er niets van (ook niet later op je Visa afrekeningstaat). Paypal verbiedt het ' verdelen ' van de kost, ttz. het is ofwel de koper ofwel de verkoper die de volle kost draagt.

Het algemeen principe : je koopt bij een handelaar en betaalt met je kredietkaart : handelaar kan die kosten op zich nemen OF hij kan die kosten aan jou doorrekenen OF hij kan de kost verdelen. Dan hangt het af met welke kaart je werkt EN welke bank die uitgeeft, enz. Visa is meestal iets goedkoper dan Mastercard bijvoorbeeld bij de meeste banken/uitgevers. Normaliter mag een verkoper niet meer aanrekenen dan wat het hem ook effectief kost, maar er zijn nog tal van uitzonderingen waardoor de kost toch hoger kan zijn. Ook kan zo'n handelaar de kost ' verdelen ' door bv. een deel te vragen aan de klant bij de betaling en de rest zelf te betalen.

30 euro vragen als transactiekost voor een bedrag van 1200 euro is zelf in België (onwettig) overdreven duur. Er bestaat een europese richtlijn voor de percentages, maar elk land kan nog altijd zelf beslissen of ze het doorrekenen van kosten toelaat of verbied. De landen die het toelaten (Belgie bv.) moeten wel een limiet opleggen (de echte kost van de transactie + wat uitzonderingen en niet gedefinieerde termen).

9.3. Definition of the 'cost' borne by the trader

9.3.1. The Merchant Service Charge and other direct costs for processing card payments

The Directive neither defines nor gives details of the notion of 'cost borne by the trader' referred to in Article 19.

For most traders, the merchant service charge ('MSC') is the largest single component of the cost of accepting card payments. The MSC generally includes:

1) the interchange fee paid by the trader's bank (the acquirer bank) to the card issuer;
                            2) the fees paid by the trader's bank to the scheme (e.g. Visa or MasterCard); and
                            3) the margin retained by the trader's bank to cover costs and profit.

For credit card transactions, the MSC is typically fixed at a percentage of the transaction
                            value, while for debit card transactions it is more commonly, though not universally, a flat
                            rate. The MSC varies considerably depending on turnover, the business sector and other
                            characteristics of the trader.
                            In addition, there may be transaction or overhead fees paid by the trader to the acquirer
                            bank or to a payment service intermediary.
                            Payment service intermediaries help some retailers accept secure payments and may charge
                            for providing payment functionalities, fraud detection and management services and/or
                            services usually provided by acquirer banks30
                            bron : http://ec.europa.eu/justice/consumer...uidance_en.pdf

Maar je leest dus duidelijk : deze richtlijn geeft geen definitie of extra details voor wat die ' kosten voor de handelaar ' eigenlijk zijn, mogen zijn of kunnen zijn ... (dat noem ik dan weer dikke mist).
                            Last edited by Empe; 30 november 2015, 13:47.

Comment

Bedankt Empe voor de uitgebreide info.

Dan toch grappig dat:

1) Het bewuste bedrijf bij rechtstreekse betaling via mijn MC 2,5% vergoeding vraagt (30 euro op 1200 euro).
                              2) Als ik de paypal omweg gebruik met dezelfde MC kaart gaan zij nu zelf een vergoeding betalen aan paypal.

Voor mij prima natuurlijk: voor 1200 euro kopen en uiteindelijk 1188 euro moeten uitgeven.

Comment

De realiteit is anders, als klant betaal je altijd de kosten.
                                Of de verkoper rekent u bijvoorbeeld 3% kosten aan of al de prijzen zijn daarop al voorzien en de verkoper doet alsof er geen kosten zijn.
                                Net als op restaurant, die prijzen zijn er op berekend dat de meesten hun creditcard boven halen.
                                Met gratis verzending identiek ... producten genoeg die ze te duur verkopen en al de kosten dekken.
                                Er zijn ook online winkels waar je op geen enkele manier kostenloos kan betalen, ook niet via overschrijving.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X