Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe weet je welke brillenglazen je koopt?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoe weet je welke brillenglazen je koopt?

Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
    Oyonax in Frankrijk is gekend als de plastiekindustrie van Europa. Het krioelt daar van kleine tot grote bedrijven.
    Bloempotten, popjes, parfum flesjes, drinkbussen, tuimeubelen enz enz worden daar gemaakt.
    De zus van mijn ex is naar daar gaan wonen om er te werken daar in het noorden de textiel afgedaan had.
    Haar man verfde de brilmonturen en zij monteerde de schildjes van YSL of Lacoste en noem maar op.
    Ze moest ook de benen aan de montuur schroeven.
    Eens de montuur "af" was koste dat de fabriek........... 10BFr. Ja u leest het goed, tien Belgische frank voor een montuur van YSL of een ander klinkende naam.
    Ik heb er verschillende fabrieken bezocht en overal zag je dezelfde zakken korrels staan met BASF op.

Natuurlijk kost het maken van een gietvorm veel geld, maar de hoeveelheid monturen die daar per dag gemaakt werden.......
    Dus ja, een optieker zal wel heel goed zijn boterham verdienen aan een montuur.
    Daarom en ook om het gewicht geen plastieken of plastiekachtige monturen voor mij.
    Enkel titanium, zo goed als onverwoestbaar, superlicht... maar jammer genoeg duur.
    Alhoewel die misschien ook wel uit China of een ander lageloonland komen, wie weet ?
    En je moet voor de titaniummodellen zijn natuurlijk.

Voor wat de boterham van de optieker betreft... zie het laatste zinnetje van mijn # 2 .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Voor wat de boterham van de optieker betreft... zie het laatste zinnetje van mijn # 2 .
      En als je dan ergens 10% krijgt denk je dat je een goeie zaak hebt gedaan. Enfin, ik zal mijn idee ook moeten herzien denk ik.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik gebruik twee brillen.Gemakelijkshalve zal ik ze overvloeiers noem,en geen multifocaal.
        De eerste is voor normaal gebruik,correctie dichtbij en ver.Probleem:beide correcties lopen wat uit mekaar.Dit houdt in dat in één bril alles door hetzelfde glas moet gecorrigeerd worden.Kies je dan een montuur met kleindirere glazen,dan moet alles over de diameter van dit glas gecorrigeerd worden.Probleem:Iedereen die met een PC werkt,ondervindt dat hij zij nek belast,om met de dichtbijcorrectie te kunnen kijken.Oplossing:multifocale glazen,niet estetisch,moeilijk te vinden en ideaal als de werkafstand constant is.Niet altijd handig.Daarom gebruik ik dus een overvloeier met beperkte correctie:van 30 cm tot 1.20 meter.Verder onscherp.Voor mijn beroep (ex) was dit een zeer werkbare oplossing,zodat ik niet door het juiste spleetje van mijn multifocale bril moest mikken om scherp te zien.Nadeel: twee brillen,en zeer belangrijk :een goede optieker die dat precies kan uitmeten,glazen kan laten leveren die hieraan voldoen,en deze dan ook treffelijk kan monteren.
        Voor multifocale glazen is dit laatste,indien de correctie min plus groot is ,zeer belangrijk zodat de juiste focus op de juiste plaats in je montuur komt,en je comfortabel kunt kijken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
          Wat we dus nodig hebben is een echtheidscertificaat, zoiets als bij geslepen diamant of zo....
          Toen jaaaren geleden een ring met diamant hot was als combinatie van sierraad en belegging, heb ik me daarin verdiept, nadat een juwelier me serieus ging bedotten door de prijs van loupezuiver aan te rekenen terwijl ikzelf (tot zijn gespeelde verbazing) met de loupe een VS2 vaststelde... Een prijsverschil in Belgische frank toen van toch wel 6 digits...
          Toen ook langs geweest bij de Hoge Raad voor Diamant om o.a. teweten hoe een ècht certificaat er ook moest uitzien.

Comment

#1 : het type wordt blijkbaar onzichtbaar met laser gegraveerd in het glas, maar daar is weinig info van te vinden. Ik kwam dat teweten van één vd bezochte optiekers (over een bril vd concurrentie)...

Ik heb nu een aantal optiekers bezocht met 2 doelen: enerzijds meer teweten komen over mijn huidige glazen, anderzijds de mogelijke aanschaf van een nieuwe multifocale bril. Ik ging hierbij zeer omzichtig tewerk, hield me van de domme.

Conclusie: van zodra je naar tastbare bewijzen vraagt ivm het type geleverde glazen ervaar je een zekere nervositeit, wordt er mist opgehangen of eromheen gedraaid en ziet men je liever gaan dan komen.

Bij de optieker van mijn huidige bril liet ik hen zich redden uit de tegenstrijdigheden.
            (Ik kreeg daar destijds wel een certificaat, maar kwam toen ook te weten dat ze dat zelf kunnen aanmaken.) Intussen heb ik de quasi zekerheid dat ik belazerd ben. Dus zoek ik nog bewijs om terug te gaan.

Ik nam dus contact met de hoofdzetel België vd glasfabrikant.
            Ze bevestigen dat er gravering moet staan in de glazen. Op mijn vraag of ik een lijst van de codes kan krijgen, zeggen ze dat ze die info niet "kunnen" geven !! (lees mogen of willen geven) en dat ik met tot de optieker moet wenden. (Kennelijk zijn ze niet erg geïnteresseerd om mogelijke fraudeurs of misbruik van hun merk-kwaliteit aan te pakken!).

Ik ben ook totaal mijn vertrouwen kwijt in de optiekers business!
            Ik vraag één van de optiekers mijn huidige bril eens te meten. Hij komt andere resultaten uit dan mijn oorspronkelijke quality card zegt: 20 à 30% afwijking op de sterkte gemeten tov de quality card (!), astigmatisme correctie gemeten op 1 glas daar waar deze correctie er niet zou zijn op dat glas volgens de quality card (!).
            Twee optiekers kunnen me eventueel ook oogartsen aan de hand doen waar ik niet te lang moet wachten. (Hoe dat ik mekaar zit had ik nog moeten vragen, maar zoals gezegd ben ik zeer omzichtig geweest en niet confronterend).

Comment

De glazen worden toch cirkelvormig aangeleverd bij de optieker. Wordt de gelaserde code er dan niet afgeslepen als het glas in de vorm van het montuur wordt geslepen ?

Comment

Met het filmpje van deze laser graveerder kan je zien waar de code gezet wordt.
                Voor deze klant.......

Dit staat er allemaal op tegenwoordig, ook met inkt om te helpen bij de montage: https://www.zeiss.com/content/dam/Vi...t%20Sheets.pdf

Nog eentje met een lijst van merken : http://www.csclabs.com/pdf/2013-progressiveid.pdf

PS: Allemaal gevonden met een trifocal bril op mijn neus.
                Last edited by Skitch; 29 november 2015, 15:49.
                "In een tijd van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad." ~ George Orwell

Comment

Super bril die van jou! Je bent er wel heel gelukkig mee En bruikbare informatie.

Intussen heb ik ook gevonden: http://asp-gb.secure-zone.net/v2/ind...1&startPage=20
                  en de duidelijkste van al http://www.hoyalens.com.au/HLAstores...%20BOOKLET.pdf
                  deze laatste is een Australische site, mogelijks verschillen de codes maar de plaats waar de gravering moet staan is hier duidelijk aangetoond, althans voor Hoya : mijn huidige glazenmerk.

Tijd om terug te gaan naar waar ik hem destijds kocht !

Comment

Prima zoekwerk, kan alleen maar verhelderend werken !

Comment

Working...
                    X