Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera verkoopcijfers

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Camera verkoopcijfers

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
    Inderdaad.
    Ik ken heel wat mensen die gewoon een DSLR moésten hebben met als enige argument: "omdat het betere foto's neemt".

Terwijl ze die dan enkel gebruiken voor familie- en vakantiekiekjes, die je ook met een gewoon toestelletje of smartphone kon doen.
    Er eens echt op uittrekken om foto's te gaan nemen, hebben ze nog nooit gedaan.
    Moet dat dan? Ik trek er zelden op uit om foto's te nemen. Ik trek er op uit en neem foto's als er dan iets interessants te zien is. En neen, sommige familiefoto's lukken echt niet met een smartphone of gewoon toestelletje. Je hoeft geen beroemde fotograaf te zijn om dat vast te stellen.

Ja, ik trek er op uit om vakantiekiekjes te maken met een uitgebreide middenformaat set. En veel meer doe ik ook niet. Maar ik heb er plezier aan. Waarom zou dat verkeerd zijn?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Moet dat dan? Ik trek er zelden op uit om foto's te nemen. Ik trek er op uit en neem foto's als er dan iets interessants te zien is. En neen, sommige familiefoto's lukken echt niet met een smartphone of gewoon toestelletje. Je hoeft geen beroemde fotograaf te zijn om dat vast te stellen.

Ja, ik trek er op uit om vakantiekiekjes te maken met een uitgebreide middenformaat set. En veel meer doe ik ook niet. Maar ik heb er plezier aan. Waarom zou dat verkeerd zijn?
      Neen dat moet niet. Je kan perfect leuke en goede foto's maken met smartphones, met klassieke toestellen, compactjes, noem maar op. Ik heb zelf thuis een stuk of 8 analoge toestellen die ik vooral vroeger gebruikte, nu steeds minder. Ik varieer graag. Maar het gaat me om iets heel anders.

Ik denk dat ik mijn punt niet duidelijk heb gemaakt.

Die mensen waarover ik het heb kopen die DSLR om vervolgens enkel op automatische stand te trekken, met kitlens. Ze weten ook niet waar de andere functies voor dienen, of waarom ze een andere lens voor een andere gelegenheid in hun voordeel zouden kunnen gebruiken.
      Ik ken er zo in mijn omgeving... en als je het dan met hun eens over fotografie wil hebben, dan zuchten ze al omdat ze daar helemaal geen interesse in blijken te hebben. Niet in de hobby an sich, niet in tentoonstellingen, niet op technisch, geschiedkundig, cultureel vlak,...

Vervolgens maken ze er massa's dezelfde mislukte foto's mee, en posten ze na elke gelegenheid een nieuw album met +300 troebele foto's op Facebook, waar keer op keer hetzelfde op staat.
      Ik heb zo al gedrukte fotoboeken in mijn handen gekregen met elke keer tientallen dezelfde foto's waar ze met een scheef gezicht op poseren. De boeken op zich waren dan niet eens mooi opgemaakt, de foto's gewoon zonder ruimte tegen elkaar geplakt om er zoveel mogelijk tegelijk op een pagina te krijgen.

Kijk, zo'n mensen, ik weet het niet... die kunnen evengoed met een compact toestelletje foto's nemen, of zelfs met een smartphone.
      Moeten ze noodgedwongen een onnodig duurder toestel nemen om feestjes te kunnen tonen dat ze ook een dik toestel hebben en erbij kunnen zeggen: 'ahja want die neemt beter foto's'.... terwijl het de fotograaf is die kijkt en de foto neemt, niet het toestel zelf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Mijn inziens gaan we terug naar de realiteit met normaal verkoopcijfers zoals ze al altijd geweest zijn.
        De grafiek gaat niet ver genoeg terug om dit aan te tonen. Ze toont enkel een terugval na de hype.
        Ik vind dit een goede ontwikkeling. Zo gaan we een fotograaf terug herkennen aan zijn toestel.

Meerdere zaken spelen een rol. Smartphone bedient de consument zo goed dat een compact ook al te groot geworden is.
        Aan een SLR hebben ze nu geen boodschap meer. Mirrorless kan je als variant van SLR zien.

We mogen niet vergeten dat heel veel mensen zich een SLR hebben laten aansmeren maar daar eigenlijk niets ernstig mee deden.
        Ze zette hem op stand automaat en schieten maar. Dan kan je evengoed een smartphone nemen.

De gewone consument nam ook niet de tijd om van RAW tot afgewerkt bestand te komen. Allemaal te ingewikkeld en teveel moeite toch.
        Op smartphone haal je de foto gewoon even door een app met leuke effecten en de kous is af.

Maar de echte fotograaf heeft toch liever een SLR of gelijkaardig omwille van de vele voordelen voor hem.
        helemaal akkoord hiermee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
          Kijk, zo'n mensen, ik weet het niet... die kunnen evengoed met een compact toestelletje foto's nemen, of zelfs met een smartphone.
          Moeten ze noodgedwongen een onnodig duurder toestel nemen om feestjes te kunnen tonen dat ze ook een dik toestel hebben en erbij kunnen zeggen: 'ahja want die neemt beter foto's'.... terwijl het de fotograaf is die kijkt en de foto neemt, niet het toestel zelf.
          Als ik dezelfde verzuchtingen maak thuis en me afvraag waarom iemand nu zo'n toestel koopt als ze er duidelijk niet mee kunnen omgaan, dan antwoord mijn vrouw: "'t Is door die mensen dat de toestellen die jij koopt, betaalbaar zijn geworden...". Helemaal ongelijk heeft ze misschien ook niet

Comment

Working...
          X