Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Liebherr diepvries GNP 2906 koelt af en toe

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Liebherr diepvries GNP 2906 koelt af en toe

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
    Ikzelf heb geen Liebherr, maar wel een Siemens no-frost combinatie.
    Dus jij wilt me hier wijsmaken dat de temperatuur van mijn vanille-ijs hier in de vriezer regelmatig van -20° tot 0° kan stijgen
    Die redenering raakt volgens mij kant nog wal.
    Dat gaat wel over het koelelement hé Notex, niet over de interne temperatuur van je vriezer,
    dat koelelement gaan ze zeer kortstondig opwarmen om ijsvorming daar op te vermijden.
    Waarschijnlijk heeft Bart zich verkeerd uitgedrukt en bedoelt hij dat, aan zijn uitleg als koeltechnieker twijfel ik niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Ikzelf heb geen Liebherr, maar wel een Siemens no-frost combinatie.
      Dus jij wilt me hier wijsmaken dat de temperatuur van mijn vanille-ijs hier in de vriezer regelmatig van -20° tot 0° kan stijgen
      Die redenering raakt volgens mij kant nog wal.
      Als die weerstand wel werkt, dan zal alleen de verdamper zelf opgewarmd worden om het ijs te laten smelten.
      Als die weerstand niet werkt, dan kan de ontdooithermostaat pas terug schakelen als de temperatuur in de hele vriezer boven 0°C komt.
      Die thermostaat heeft een heel grote delta T (temperatuurverschil tussen in en uitschakelen) die schakelt pas terug in als de temperatuur voldoende hoog is (als het ijs gesmolten is).

Als alles correct werkt, dan zal dus alleen de verdamper opwarmen, en niet de inhoud van de vriezer.
      Ondertussen kan de temperatuur in de vriezer wel iets hoger worden dan -18°C (omdat de koeling op dat ogenblik uitgeschakeld is), maar dat zal niet zo heel veel zijn.

Ik heb hier ooit een koelkast met vriezer gehad waarbij de ontdooiweerstand defect was. (alleen het deel van de verdamper in de koeling ontdooide daardoor, de vriezer moest ik zelf ook af en toe laten ontdooien).
      Terwijl de compressor draaide was de temperatuur voldoende laag, maar de thermostaat schakelde pas terug in als de temperatuur in de koelkast meer dan 12°C was (in de vriezer liep de temperatuur op tot -6°C).
      Dat was dus ook niet echt gezond...
      Ik heb er toen een andere weerstand in gestoken, en toen schakelde de compressor wel terug in bij een normale temperatuur.

Als dat gebeurt bij een vriezer, dan is het probleem nog groter, want dan wordt de volledige inhoud van de vriezer ontdooid vooraleer de compressor terug kan starten.
      Maar bij die systemen zit er dan gewoonlijk nog een ontdooi timer ingebouwd om zulke problemen zoveel mogelijk te vermijden.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Mag ik hier even een inbreng doen... Ik ben geen koeltechnieker, maar het basis principe is volgens mij toch niet zo moeilijk denk ik. Een compressor draait, de druk van het gasvormig koelmiddel achter de compressor loopt op. Het gasvormig koelmiddel onder druk gaat naar de condensor achter de koelkast (in dit geval een diepvriezer). Daar staat hij zijn warmte af en condenseert naar vloeistof. Daarna gaat het naar een soort van expansieventiel dat ervoor zorgt dat de koelvloeistof verneveld wordt en onder lage druk verder naar de verdamper gaat. Hierdoor kan het in de verdamper warmte onttrekken aan de inhoud van de kast. De koelvloeistof-nevel zet zich terug om in een gasvorm en gaat terug naar de compressor.
        Klopt toch ongeveer?

In mijn situatie blijft de compressor tegen hoog toerental draaien en de ventilator op de verdamper in de kast draait ook. En toch komt de diepvriezer SOMS niet op lage temperatuur.
        Volgens mij zijn dit de mogelijke defecten :
        1. een defect aan de weerstand (weerstand gaat aan als het niet nodig is)
        2. de verdamper is dichtgevroren
        3. een verstopping in het circuit

Of zie ik het verkeer?
        Als er een defect aan de weerstand is, zou deze toch altijd aan moeten staan (sturing)? Soms gaat het een week goed. Hoe kan ik dat controleren?
        De verdamper kan niet op korte tijd dicht vriezen, of vergis ik me? Hoe kan ik dat controleren?
        Zou het kunnen dat punt 3 het kortst bij het probleem zit?

Comment

Een verstopping in het circuit is ook een mogelijkheid, maar dan zal het doorgaans geen 5 jaar duren voor dat je er problemen mee hebt.
          Als er vocht in het koelcircuit zit, dan kan dat ook voor verstopping zorgen, maar dat vocht kan er ook niet na 5 jaar in komen (dat zou je ook in het begin moeten gemerkt hebben).
          Wat ik ooit wel heb gezien is een slechte filter-droger, waarbij er bolletjes van het "droogmiddel" waren losgekomen, en die zorgden voor een verstopping in de capillair.
          Ook als de capillair te diep in de filter droger is geduwd tijdens de montage, dan kan die tegen het zeefje zitten, en dan krijg je ook problemen (dan is het mogelijk dat de koeling op het ene moment wel werkt, en later weer niet).

Als de verdamper op korte tijd dichtvriest, dan moet je de deurrubbers van de vriezer eens controleren, als die niet goed afsluiten, dan komt er lucht en vocht naar binnen (en als er lucht binnen kan, dan is dat warme lucht die de vriezer opwarmt).

Ik weet niet of er een timer in de vriezer zit om de ontdooiing in te schakelen, het is best mogelijk dat het probleem dat je ziet alleen voorkomt terwijl die ontdooiing is ingeschakeld.
          Als dat het geval is, dan is er ergens iets mis met de ontdooicyclus.
          Er zijn verschillende manieren om een koel of vriesinstallatie te ontdooien, en er zijn ook verschillende manieren om de ontdooicyclus te starten en te stoppen.
          Hoe de sturing van zo'n koelkast juist in elkaar zit, dat weet ik niet, maar als die timergestuurd is, en de timer blijft hangen, dan zal de vriezer te warm worden.
          Als die met een thermostaatje op de verdamper wordt gestuurd, en dat thermostaatje werkt niet zoals het hoort, dan kan de temperatuur ook te hoog oplopen vooraleer de koeling weer opstart.

Er zitten dus verschillende onderdelen in, en als er eentje niet perfect werkt, dan kan de temperatuur te hoog oplopen.
          Ik heb zelf vooral ervaring met persluchtdrogers en koelmodules, aan koelkasten werk ik nooit (tenzij mijn eigen koelkast stuk gaat, dan zoek ik wel de fout, en herstel die als ik er de onderdelen voor kan vinden).
          Daarom heb ik ook geen ervaring met het specifieke probleem van jouw diepvriezer, normaalgezien zou de technieker die daarvoor naar jou gestuurd is wel een opleiding moeten gehad hebben om die problemen op te sporen.
          De laatste keer dat ik ooit nog koelmiddel op een koelkast heb gedaan was in de periode dat er nog R12 mocht gebruikt worden, en dat is al heel lang geleden...
          Een koelkast met een koelmiddel lek is doorgaans alleen nog goed voor recyclage, want het zijn dan bijna altijd heel kleine lekjes die ofwel niet op te sporen zijn, of als ze wel op te sporen zijn dan is het bijna onmogelijk dicht te krijgen omdat het lek op een verbinding tussen koper en aluminium zit (dat kan je niet zomaar solderen of braseren).
          En bij heel veel nieuwe koelkasten worden er brandbare koelgassen gebruikt, dat maakt het ook wat moeilijker om een reparatie uit te voeren aan het koelcircuit.
          BD0338BE

Comment

Het feit dat de compressor draait - zelfs harder - als het probleem optreedt, sluit volgens mij toch uit dat het ontdooi proces hiervoor kan zorgen. Want volgens mij valt de compressor stil als de ontdooi cyclus actief is . Ja toch?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sylvesterke Bekijk bericht
              Het feit dat de compressor draait - zelfs harder - als het probleem optreedt, sluit volgens mij toch uit dat het ontdooi proces hiervoor kan zorgen. Want volgens mij valt de compressor stil als de ontdooi cyclus actief is . Ja toch?
              Normaalgezien is het inderdaad de bedoeling dat de compressor stopt tijdens het ontdooien, tenzij de ontdooiing met persgassen gebeurt.
              Maar dat lijkt mij toch wat te duur om in te bouwen in een koelkast.
              BD0338BE

Comment

Even een bedenking....

Ik mijn wilde jaren heb ik het ooit eens in mijn knikker gekregen dergelijke compressor open te maken!!
                Ik kan je verzekeren dat we daar aan gewerkt hebben om dat drukvat waar de compressor in zit open te krijgen.

Wat zit er in? ewel een zeer eenvoudig compressortje e LOL. Veel bijzonder is het niet.
                Die compressor had membraankleppen.

Stel nu even voor dat 1 klepje/membraantje blijft "plakken" of niet goed sluit. Hoeveel druk/vacuum denk je te kunnen opbouwen? Je compressor kan draaien tot zijn kl.... gelijk hangen.
                Past mijn inziens perfect in je klacht.

En als dat membraantje dan wel even zijn werk doet, dan is er niets aan de hand.

Ik heb hier trouwens nog dergelijk compressortje staan dat ik omgebouwd heb tot luchtcompressortje. Ik pomp daar fietsbanden mee op.

Comment

In een gewone hermetische koelcompressor zit inderdaad geen spitstechnologie, maar ze zijn wel heel erg betrouwbaar.
                  Ik heb nu meer dan 34 jaar ervaring als koeltechnieker, het aantal compressors dat ik ooit heb vervangen omdat de kleppen vermoedelijk lekten is bijzonder klein.
                  Het vermoeden dat de kleppen lekken is dan omdat de compressor wel draait, maar dat die geen drukverschil opbouwt.
                  Om vast te stellen dat dat ook werkelijk aan de kleppen ligt moet de compressor eerst open geslepen worden, en omdat dat te veel tijd in beslag neemt wordt dat maar heel zelden gedaan.
                  We hebben er ooit wel een paar open geslepen om bij problemen de oorzaak vast te stellen om er zo voor te zorgen dat dat probleem in de toekomst niet meer voorkomt.
                  Bij één van die compressoren was de persleiding in de compressorbehuizing doorgebroken, de rest was nog allemaal perfect in orde.
                  Als zo'n compressor getest wordt, dan geeft dat hetzelfde als bij een compressor met defecte kleppen, maar bij die compressor waren die dus nog wel in orde.
                  Tot nu toe heb ik eigenlijk nog geen enkele compressor gezien waarbij de kleppen soms wel en soms niet hun werk doen.
                  Ze werken wel of niet, maar "soms niet" heb ik nog niet gezien (dat wil daarom nog niet zeggen dat het helemaal onmogelijk is, maar de kans dat het gebeurt is volgens mij wel erg klein).
                  Als je die gebruikt om lucht te verpompen, dan wordt de kans daarop wel iets groter, want dan komt er stof mee naar binnen, als er bijvoorbeeld een zandkorreltje tussen zit, dan zullen de klepjes niet goed afdichten.
                  Maar in een gesloten installatie zitten als het goed is geen zandkorreltjes of andere vuildeeltjes die voor zo'n probleem kunnen zorgen.

Een andere compressor was vastgelopen, eens die open gemaakt was zagen we dat die door vloeistofslag defect was geraakt (de zuiger en krukas waren gebroken).
                  Bij de koelmodules voor die toepassing hebben we vanaf dan een carterweerstand geplaatst om vloeistofslag tijdens de opstartfase te voorkomen.
                  Die module heeft een vrij groot temperatuurbereik waarbij de verdamper in bepaalde omstandigheden veel warmer kan worden dan de compressor, en dan is het mogelijk dat het koelmiddel in de compressor komt terwijl die niet draait, bij het opstarten zuigt de compressor dan het vloeibare koelmiddel + de olie aan, en omdat dat mengsel niet samen te persen is moet er wel ergens iets breken.

In sommige recentere koelkasten worden ook al andere soorten compressoren gebruikt, met een variabel toerental, dat zijn gewoonlijk geen zuigercompressoren.

Je kan zo'n hermetische koelcompressor gebruiken om fietsbanden op te pompen, maar dan zal na verloop van tijd de olie ook allemaal mee uit de uitlaat komen.
                  In een koelcompressor zitten geen olieschraapveren, de olie die mee gaat naar de hogedrukzijde, die komt normaalgezien met het koelmiddel terug mee.
                  Maar als je zo'n compressor gebruikt als persluchtcompressor, dan gaat de olie mee met de perslucht (in je fietsband).
                  Op den duur zal er dan te weinig olie in de compressor zitten, en dan zal die vastlopen.
                  Bij de meeste persluchtcompressors komt er ook wel wat olie mee met de perslucht, maar dat is veel minder dan bij een koelcompressor.
                  Een ander probleem is dat de olie op den duur zuur wordt, en dat die de isolatie van de wikkelingen van de elektromotor aantast (sluit de aarding dus ook zeker aan om elektrocutie te vermijden, de verliesstroomschakelaar zal zijn werk wel doen als er een probleem is met de isolatie van de wikkelingen).
                  Last edited by Black B@ndit; 4 november 2015, 20:12.
                  BD0338BE

Comment

Bedankt Bart voor je deskundige uitleg.

Het klopt idd dat in het begin (20 jaar geleden) er olie meekwam aan de hogedrukkant toen ik die uit een frigo of diepvries gesloopt had. En stinken, en spugen (was precies mijn vrouw) LOL.
                    Nu werkt dat "compressortje" toch wel al 20 jaar zonder smering. Ik heb er al autobanden en zelfs een keer een band van een vrachtwagentje mee opgepompt. (duurde wel heel lang)
                    Nu komt er geen olie meer uit maar hij stinkt wel nog een beetje LOL.

Dat van die zure olie was me niet bekend. Een beetje electrocutie zie ik wel naar uit LOL. Zal ik nog eens wakker zijn ;-)
                    Maar toch bedankt voor je waarschuwing.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                      Een beetje electrocutie zie ik wel naar uit LOL. Zal ik nog eens wakker zijn ;-)
                      of nooit meer wakker worden ... :rolletjes:

Ik had even valse hoop. Twee dagen geleden liep de temperatuur zelfs op tot boven nul.
                      Diepvriezer met de start/stop toets op het display even af gezet, dus niet uit het stopcontact getrokken.
                      Na een paar minuten terug met die toets opgestart, en daarna bleef hij goed werken, althans tot gisterenavond.
                      Plots weer gepiep.
                      Ik heb gemerkt dat de temperatuur eigenlijk vrij snel stijgt als het fout gaat. Iets te snel zelfs naar mijn goesting.
                      Ik ga dat eens testen als hij toevallig weer zijn temperatuur heeft bereikt, en dan uittrekken.
                      Dan eens kijken of de temperatuur ook zo snel stijgt.
                      Misschien dat die weerstand op de verdamper er toch voor iets tussen zit ???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sylvesterke Bekijk bericht
                        Misschien dat die weerstand op de verdamper er toch voor iets tussen zit ???
                        Als om een of andere reden de ventilator blijft draaien terwijl de ontdooiweerstand ingeschakeld is, dan kan de vriezer vrij snel opwarmen.
                        Maar normaalgezien mag die niet kunnen draaien als de ontdooicyclus bezig is.
                        BD0338BE

Comment

Working...
                        X