Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Postbedeling

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Postbedeling

Ben het maar ten dele met je eens.

Als je zelf iets kan, dan is het vandaag véél makkelijker om aan onderdelen te geraken aan redelijke prijzen dan 10-15 jaar geleden.
    Bij een herstelling is vooral de verplaatsing (rap 50-100€) en de prijs van werkuren (= onze sociale zekerheid) die het te duur maken.

Ik geef een voorbeeldje.
    Paar jaar geleden: afwasmachine begint raar lawaai te maken. We laten de dienst van Siemens komen die op basis van de foutcode al een paar stukken mee had. Afvoerpomp werd vervangen. Verplaatsing en werkuren 150€, onderdeel 80€.
    Alles klaar op minder dan een uur, en ik had gezien hoe makkelijk de vervanging zelf was.
    Dus vorig jaar terug een probleem met die pomp (eigen fout, vezels rond de as, en de pomp lekte).

Zelf wat gaan zoeken, en een pomp gevonden voor 30€ inclusief verzending.
    Vervanging zelf gedaan op een klein uurtje. Machine werkt nog steeds.

Ook voor GSM's vind je makkelijk winkels (die er blijkbaar van kunnen leven), die niks anders doen dan een scherm of batterij vervangen aan prijzen die redelijk zijn voor een mid tot highend GSM.
    Daar heb je natuurlijk geen verplaatsingskosten...

Je weet natuurlijk ook dat een TV die in de winkel staat aan 1000€, het fabriek verlaat aan een kostprijs van 300-400€.
    Als een fabrikant een garantie moet geven is het bijna altijd gunstiger om gewoon te vervangen, dan een technicus met camionette te hebben die in 50% van de gevallen moet zeggen dat het onherstelbaar is en toch een nieuwe TV moet leveren...

En voor spullen die minder dan 100€ kosten in de winkel is een herstelling al helemaal twijfelachtig. Dat ding openschroeven kost al 50€.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

Zelfde bij banken. Als ik bij een grootbank 2-5% instapkosten moet betalen, en de enige wederdienst is dat ze me slecht advies geven... Dan moeten ze niet verwonderd zijn dat ik elders ga hé.
      Maar dat werkt niet bij "de Belg" hé. Die blijft massaal hondstrouw aan grootbanken (die we met zijn allen rechthouden of zijn we dat al vergeten ?)
      Mijn hoofdzichtrekening brengt me ongeveer 20 euro op per jaar (Keytrade, 5 cent krijg je per transactie), mijn 2de is gratis zonder opbrengst maar wel met gratis VISA (deze rekening voor als ik eens cash geld op de rekening moet zetten (Record Bank).
      Mijn Beobank Mastercard kost 5 euro en brengt me tussen 120 en 150 euro op per jaar (volgend jaar tussen 60 en 75 euro wegens halvering cashback).
      Mijn spaarrekening (Moneyou) heeft nog een opbrengst van iets meer dan 1% netto.
      Keytrade is een dochter van Crelan, RecordBank een dochter van ING en Moneyou id e Belgische tak van ABN-Amro.

Nu ja, van samen een goeie 200 euro per jaar wordt ik niet rijk hé, het is meer een principe: als ik maandelijks mijn inkomen aan een bank toevertrouw, dan moeten zij daarmee hun winst genereren, NIET door me nog eens te laten betalen om zelf iets met mijn eigen geld te doen. Tenzij ik een deftige rente krijg op die zichtrekening.

Klassieke uitvlucht als je daar iemand op wijst: de rompslomp zogezegd. Die is er helemaal niet, je opent de nieuwe en als alles in orde is sluit je de oude af.

Er zijn uiteraard gevallen die een "dure" zichtrekening verantwoorden: je bent jong en wil lenen voor een huis en de grootbank geeft een veel interessantere rente, waardoor het "gratische" van de anderen in tienvoud wordt overtroffen. Mijn zoon is hier een voorbeeld van.
      Er is hier iemand die voor een Belfius kredietkaart 17 euro (dacht ik) per...... maand betaald, maar er een prima reisverzekering bijkrijgt die hij anders apart moet aanschaffen. Als hij regelmatig op reis gaat is dat voor hem de beste keus natuurlijk.

We zijn intussen al ver afgedwaald van de Post.
      Last edited by nete; 10 november 2015, 16:53.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        En wat vragen ze daar voor?
        Als je een beetje een deftige TV koopt: niks.
        Hangt van de aankoopprijs af.

De onze hebben ze toch goed en gratis geplaatst.
        Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
          Mijn punt is gewoon dat onze wegmerpmaatschapij zover gevorderd is dat er zelfs geen degelijk technisch onderzoek meer gedaan word.
          We zijn zover dat je enkel nog "standaard vervangingen kan krijgen" printje hier of daar vervangen, is het opgelost dan is het goed, if not = pech.
          Dat is al sinds het einde van de vorige eeuw zo. Maar het is wel zoals Tommie zegt, als je wat handig bent kan je nu gemakkelijker aan stukken geraken (als de post tenminste meewil) en het zelf doen. Een kapot flatcabletje in een lens? Voor een euro of 10 heb je 5 stuks om zelf te proberen.

Comment

Als 't goed is mag het ook gezegd worden:
            pak bij Coolblue besteld vrijdagavond, uurtje later verzonden. Netjes afgeleverd door Bpost op zaterdag 11u. !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
              Als 't goed is mag het ook gezegd worden:
              pak bij Coolblue besteld vrijdagavond, uurtje later verzonden. Netjes afgeleverd door Bpost op zaterdag 11u. !
              Dat is een normale dienstverlening, daar wordt bpost ook voor betaald.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Postbedeling

Gisteren, zaterdag pakje besteld bij art&craft (Gent). Zonet (zondag om 13:20) werd het pakje thuis in Brussel afgeleverd door een vriendelijke, nederlandse besteller.
                (Levering op zondag:niet via bpost dus, maar via dynalogic)

Sent from my iPad using Tapatalk
                Last edited by Heembeek; 13 december 2015, 12:37.

Comment

Working...
                X