Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Krachtige zaklamp

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Krachtige zaklamp

Zeg Bandit een vraagje, ik heb deze lader besteld en deze batterijen. De lader geeft een laadstroom van 200mA en de batterijen zijn 10000mAh, betekent dit dat het 50u (10000/200) duurt om de batterijen op te laden? En stopt de lader dan ook met laden? Want stel ik plaats er batterijen in van 3000mAh, wat gebeurt er dan?
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Dit ziet er ook een serieuze krachtpatser uit voor zo'n klein formaat : https://www.zaklampwinkel.com/nitecore-tm06
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
          Zeg Bandit een vraagje, ik heb deze lader besteld en deze batterijen. De lader geeft een laadstroom van 200mA en de batterijen zijn 10000mAh, betekent dit dat het 50u (10000/200) duurt om de batterijen op te laden? En stopt de lader dan ook met laden? Want stel ik plaats er batterijen in van 3000mAh, wat gebeurt er dan?
          Dat is zeker niet de ideale lader voor accu's van 10Ah, het zal inderdaad héél lang duren om die daarmee te laden.
          Bovendien heeft die lader geen automatische uitschakeling om te voorkomen dat accu's worden overladen (voor zover ik kan vinden in de handleiding).
          Dat betekent dat je zelf moet uitrekenen wanneer de accu's normaalgezien geladen zouden zijn, voortgaand op de opgegeven capaciteit van de accu's, en de laadstroom van de lader.
          De factor "1,4x" in de berekening is voor de laadverliezen van nimh accu's, het laadrendement van nimh is niet zo heel goed, zeker op het eind van de laadcyclus gaat er veel vermogen verloren (de accu's worden dan ook warm).

Als die 10Ah accu's helemaal leeg zijn dan duurt het zelfs 70 uur om ze te laden met die lader.
          En als ze niet helemaal leeg zijn, dan weet je al helemaal niet hoe lang ze in de lader moeten blijven zitten.
          Dat is volgens mij niet echt een goede oplossing.

Deze lader is wel geschikt voor de accu's die jij wil laden: http://www.eleshop.nl/c808m-charger.html
          Dat zal een van de beste laders zijn voor "D" accu's met zo'n grote capaciteit.

En dit zijn heel goede accu's met een grote capaciteit en een heel lage zelfontlading: http://www.eleshop.nl/precharged-nimh-d.html
          Die gaan waarschijnlijk ook veel langer mee dan de Ansmann accu's.
          Mijn ervaring is dat gewone nimh accu's na een paar jaar (soms zelfs al na een half jaar) al een heel groot deel van hun capaciteit verloren hebben, maar bij low selfdischarge accu's is het verschil zelfs na meer dan 5 jaar heel klein ten opzichte van de oorspronkelijke capaciteit.
          Daarom raad ik iedereen aan om te kiezen voor low selfdischarge (precharged) accu's in plaats van gewone, ook al hebben de gewone volgens de fabrikant een grotere capaciteit.
          Meestal is de opgegeven capaciteit voor de gewone accu's overdreven, en komt die van de low selfdischarge accu's vrij goed overeen met wat er opgegeven is door de fabrikant.
          Er zijn uitzonderingen, zoals de Tronic 2400mAh AA accu's van de Lidl, die halen nog niet de helft van de opgegeven capaciteit, terwijl de oudere 2300mAh wel ongeveer de opgegeven capaciteit haalt.
          Tot nu toe waren die Tronic 2400mAh AA accu's ook de enige van alle goedkope low selfdischarge accu's die ik getest heb waarbij de werkelijke capaciteit zoveel afweek van de opgegeven capaciteit, de Top Craft Precharged accu's van den Aldi werken tot nu toe nog altijd prima (en de oudste daarvan zijn ook al ruim 5 jaar oud).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
            Dit ziet er ook een serieuze krachtpatser uit voor zo'n klein formaat : https://www.zaklampwinkel.com/nitecore-tm06
            Bart, wat denk jij van dit exemplaar??
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              De "eigen model batterij" van de Heider zaklamp is gewoon een 18650 lithium-ion accu, de cel die in zowat elke laptop wordt gebruikt, en ook in de meeste elektrische auto's (daar zitten er dan wel héél veel in).
              Het is dus helemaal geen "speciale accu", maar ze is hier toch niet zomaar in de winkels te vinden.
              Dat komt voor een deel omdat die accu's gevaarlijk kunnen zijn als je ze niet op de juiste manier behandelt.
              .
              Wist ik niet. Bedankt Bart.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                Bart, wat denk jij van dit exemplaar??
                Nitecore heeft een goede naam op de zaklampenforums, de cijfertjes zullen dus wel correct zijn.
                Bij de goedkope Chinese merken wordt er gewoonlijk zwaar overdreven met de gegevens, dat is dus hier niet het geval.
                Je moet er wel degelijke 18650 accu's (met ingebouwde beveiliging!!) + een lader bij kopen, zeker geen goedkope accu's, want die leveren niet voldoende stroom voor de maximale lichtsterkte, en omdat de accu's per twee in serie staan is het nog meer aangeraden om te gaan voor top-merk 18650 cellen (bij goedkope cellen wijkt de capaciteit wel eens af, en je wil niet dat zo'n accu explodeert).
                Let er ook op dat bijna alle led zaklampen die heel veel licht geven, dat die de maximale lichtsterkte maar een beperkte tijd kunnen aanhouden omdat ze anders te warm worden.
                In die Nitecore zit ook een temperatuurbeveiliging ingebouwd die de lichtsterkte vermindert als de temperatuur oploopt, daardoor kan die niet zomaar stuk gaan door verkeerd gebruik.

Let wel op de afmetingen, als je die aan een riem hangt, dan is de dikte niet zo'n probleem, maar als je die echt als "zak"lamp wil gebruiken, dan kies je toch maar beter een kleiner model.
                Een grotere zaklamp kan dan misschien wel meer licht geven, maar als die te groot en te zwaar is, dan zal je die niet gemakkelijk meenemen, tenzij voor specifieke doeleinden.
                Gewoonlijk heb je dan toch nog een andere zaklamp nodig voor meer "dagelijks gebruik".
                Daarvoor heb ik een compact lampje dat werkt op een "123" lithiumbatterij aan de sleutelhanger, daardoor heb ik dat bijna altijd op zak (een goedkope "Tank 007" E18, werkt betrouwbaar en geeft voldoende licht).
                BD0338BE

Comment

Dat is zeker niet de ideale lader voor accu's van 10Ah, het zal inderdaad héél lang duren om die daarmee te laden.
                  Bovendien heeft die lader geen automatische uitschakeling om te voorkomen dat accu's worden overladen (voor zover ik kan vinden in de handleiding).
                  Dat betekent dat je zelf moet uitrekenen wanneer de accu's normaalgezien geladen zouden zijn, voortgaand op de opgegeven capaciteit van de accu's, en de laadstroom van de lader.
                  De factor "1,4x" in de berekening is voor de laadverliezen van nimh accu's, het laadrendement van nimh is niet zo heel goed, zeker op het eind van de laadcyclus gaat er veel vermogen verloren (de accu's worden dan ook warm).

Als die 10Ah accu's helemaal leeg zijn dan duurt het zelfs 70 uur om ze te laden met die lader.
                  En als ze niet helemaal leeg zijn, dan weet je al helemaal niet hoe lang ze in de lader moeten blijven zitten.
                  Dat is volgens mij niet echt een goede oplossing.

Deze lader is wel geschikt voor de accu's die jij wil laden: http://www.eleshop.nl/c808m-charger.html
                  Dat zal een van de beste laders zijn voor "D" accu's met zo'n grote capaciteit.

En dit zijn heel goede accu's met een grote capaciteit en een heel lage zelfontlading: http://www.eleshop.nl/precharged-nimh-d.html
                  Die gaan waarschijnlijk ook veel langer mee dan de Ansmann accu's.
                  Mijn ervaring is dat gewone nimh accu's na een paar jaar (soms zelfs al na een half jaar) al een heel groot deel van hun capaciteit verloren hebben, maar bij low selfdischarge accu's is het verschil zelfs na meer dan 5 jaar heel klein ten opzichte van de oorspronkelijke capaciteit.
                  Daarom raad ik iedereen aan om te kiezen voor low selfdischarge (precharged) accu's in plaats van gewone, ook al hebben de gewone volgens de fabrikant een grotere capaciteit.
                  Meestal is de opgegeven capaciteit voor de gewone accu's overdreven, en komt die van de low selfdischarge accu's vrij goed overeen met wat er opgegeven is door de fabrikant.
                  Er zijn uitzonderingen, zoals de Tronic 2400mAh AA accu's van de Lidl, die halen nog niet de helft van de opgegeven capaciteit, terwijl de oudere 2300mAh wel ongeveer de opgegeven capaciteit haalt.
                  Tot nu toe waren die Tronic 2400mAh AA accu's ook de enige van alle goedkope low selfdischarge accu's die ik getest heb waarbij de werkelijke capaciteit zoveel afweek van de opgegeven capaciteit, de Top Craft Precharged accu's van den Aldi werken tot nu toe nog altijd prima (en de oudste daarvan zijn ook al ruim 5 jaar oud).
                  Daar was ik al bang voor dat die lader niet vanzelf stopt na een volle lading. Hebt ge enig idee hoe ik de lading ( aantal mAh) kan meten met een multimeter? De spanning meten kan ik wel maar is dat wel een maat voor de lading?
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Erg tevreden van.

Deze dus : http://cfx.superzaklamp.nl/
                    Bedankt opapol... Ben ik weer 70€ kwijt LOL

Comment

@ Bart, deze zaklamp http://cfx.superzaklamp.nl/ (die opapol voorstelde) lijkt me wel interessant te zijn ?
                      Maar ik heb wat twijfels over die lader, zou die automatisch uitschakelen ?

grts
                      Sieg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        @ Bart, deze zaklamp http://cfx.superzaklamp.nl/ (die opapol voorstelde) lijkt me wel interessant te zijn ?
                        Maar ik heb wat twijfels over die lader, zou die automatisch uitschakelen ?

grts
                        Sieg
                        Laders voor lithium-ion accu's (het is een "18650" accu) moeten stoppen met laden zodra de accu een spanning van 4,2V heeft, als die dat niet doet, dan krijg je vuurwerk.
                        Daarom mag je er zeker van zijn dat die lader wel zal uitschakelen als de accu geladen is.
                        Hopelijk hebben is de accu zelf ook nog beveiligd tegen overladen en te diep ontladen, dan kan het al wat minder snel mis gaan als de accu wordt gebruikt door iemand die de gevaren van lithium-ion niet kent.

In die prijsklasse zou ik persoonlijk eerder bij Fenix of Nitecore zoeken, daar ben ik zeker van dat je geen miskoop doet.
                        Van Heider heb ik zelf nog niet gehoord, ik kan dus niet zeggen of die zaklampen degelijk zijn, en of ze werkelijk de opgegeven lichtsterkte geven.
                        Als je niet kan vergelijken met een andere zaklamp, dan zal die Heider ook wel heel wat licht geven, zeker meer dan wat je vroeger gewend was van een zaklamp met een gloeilampje.
                        Als er in het groot "SUPER" bij staat, dan begin ik gewoonlijk te twijfelen of dat wel werkelijk zo is...
                        Zo kan je op het internet 18650 accu's vinden met een capaciteit van 10000mAh, maar als ze in werkelijkheid een capaciteit van 1000mAh halen dan mag je al heel blij zijn.
                        Last edited by Black B@ndit; 23 november 2016, 16:23.
                        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                          Daar was ik al bang voor dat die lader niet vanzelf stopt na een volle lading. Hebt ge enig idee hoe ik de lading ( aantal mAh) kan meten met een multimeter? De spanning meten kan ik wel maar is dat wel een maat voor de lading?
                          Met een multimeter kan je niet zomaar meten hoeveel mAh een accu heeft.
                          Als je dat juist wil weten, dan zal de accu eerst helemaal moeten geladen worden, en daarna ontladen met een bepaalde stroomsterkte.
                          Aan de hand van de stroomsterkte x de tijd dat de accu stroom blijft leveren kan dan de capaciteit berekend worden.

Op een multimeter vind je meestal een stand (of meerdere) waarmee je de stroomsterkte kan meten.
                          Dat is de functie waarop de meeste multimeters sneuvelen als ze door iemand gebruikt worden die niet veel van elektriciteit kent.
                          Om stroom te meten moet de meter in serie tussen de stroombron en een verbruiker worden geschakeld, als je die rechtstreeks over een stroombron zet (accu, stopcontact...) dan gaat in het beste geval alleen de zekering in de meter stuk, als je pech hebt, dan zal er door de heel grote stroompiek in de meter zelf wel ergens iets doorbranden, nog voor de zekering tijd heeft om door te branden.

Bij nimh accu's kan je wel de spanning over de cel meten tijdens het laden. Als die rond de 1,44V zit, dan is die cel voldoende geladen.
                          Na het laden zakt die spanning naar ongeveer 1,37V als een nimh accu 100% geladen is, tijdens het laden loopt de spanning dus wat hoger op.

De betere laders gebruiken de spanning om te bepalen wanneer het laadproces moet worden beëindigd (Maha laders doen dat).
                          En dat gebeurt bij voorkeur voor elke cel apart, want als je meerdere cellen tegelijk laadt, dan hebben die zelden allemaal 100% dezelfde capaciteit.
                          BD0338BE

Comment

Laders voor lithium-ion accu's (het is een "18650" accu) moeten stoppen met laden zodra de accu een spanning van 4,2V heeft, als die dat niet doet, dan krijg je vuurwerk.
                            Daarom mag je er zeker van zijn dat die lader wel zal uitschakelen als de accu geladen is.
                            Hopelijk hebben is de accu zelf ook nog beveiligd tegen overladen en te diep ontladen, dan kan het al wat minder snel mis gaan als de accu wordt gebruikt door iemand die de gevaren van lithium-ion niet kent.

In die prijsklasse zou ik persoonlijk eerder bij Fenix of Nitecore zoeken, daar ben ik zeker van dat je geen miskoop doet.
                            Van Heider heb ik zelf nog niet gehoord, ik kan dus niet zeggen of die zaklampen degelijk zijn, en of ze werkelijk de opgegeven lichtsterkte geven.
                            Als je niet kan vergelijken met een andere zaklamp, dan zal die Heider ook wel heel wat licht geven, zeker meer dan wat je vroeger gewend was van een zaklamp met een gloeilampje.
                            Als er in het groot "SUPER" bij staat, dan begin ik gewoonlijk te twijfelen of dat wel werkelijk zo is...
                            Zo kan je op het internet 18650 accu's vinden met een capaciteit van 10000mAh, maar als ze in werkelijkheid een capaciteit van 1000mAh halen dan mag je al heel blij zijn.
                            Bedankt Bart voor de duidelijke uitleg !
                            Ondertussen al wat reacties gelezen op het internet over deze zaklamp en ze zou dus niet doen wat ze beloven.
                            Die 750m is in het beste geval amper 100m, tevens gaat de batterij maar de helft zo lang mee dan ze schrijven.
                            Blijkbaar is het instellen van de verschillende lichtstanden ook niet zo simpel, en is het meer toeval dat je op de juiste stand terecht komt.
                            Ook vind je wel pro's en dat vooral over de bouwkwaliteit, die zou zeer solide zijn en het laden gebeurt héél snel.
                            Dus inderdaad zoals je schrijft, de SUPER is niet zo super ...

Zelf ben ik in het bezit van een Led Lenser P5R.2 en daar ben ik wel heel tevreden van.
                            Maar ik zoek nog een tweede zaklampje erbij te kopen en was aan het twijfelen maar zal waarschijnlijk dezelfde worden dan.
                            Of heb jij misschien een ander voorstel ?

grts
                            Sieg

Comment

Ik wacht dat deze weer op voorraad is bij NKON ....de Eagle Tac MX30L3. De 18650 Eagtac batterijen heb ik al.
                              Last edited by Mullie; 23 november 2016, 17:35.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mullie Bekijk bericht
                                Ik wacht dat deze weer op voorraad is bij NKON ....de Eagle Tac MX30L3. De 18650 Eagtac batterijen heb ik al.
                                Die ziet er ook niet slecht uit http://www.eagletac.com/html/mx30l3/index.html .
                                Dat is ook een van de betere merken.
                                BD0338BE

Comment

Working...
                                X