Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wist U dat.....?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wist U dat.....?

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Je mag niet zomaar veralgemenen maar alles in z'n juiste context plaatsen.

Ik bvb. werd per maand betaald maar was elke weekdag zeker 12 uur op het bedrijf ipv de vereiste 8 uur, en was dan nog vele avonden een hele tijd bezig om kleine onderaannemers (die meewerken op de werven en geen bedienden hebben en die je dus overdag niet wil storen op hun werk) op te bellen om afspraken te maken, prijsoffertes te bespreken enz ...
    Ik klopte dus minimum 50 % meer uren dan zij die van 9 tot 17 werkten... logisch toch dat je dan "iets" meer betaald wordt toch .
    ik klop ook meer dan de 8h per dag , zeg maar veel meer zelfs
    en mijn loon is nochtans niet om over de daken te schreeuwen hoor
    dus ja niet iedereen is gezegend met een top loon
    en ik kan ook niet genieten van enige voordelen, goedkope lening, sociaal abonnement of degelijke
    je moet al serieus weinig verdienen of van een sociale uitkering leven om daar aanspraak op te kunnen maken
    ik wil gewoon aantonen dat zeker meer 60% van de bevolking niet aan een nettoloon komt van €2000 per maand
    verre van zelfs

Comment

Klopt, maar als je dan met 2 werkt, dan kan je jezelf ook niet arm noemen hé.

Feit is, als je als loontrekkende iets boven het maaiveld uit steekt betaal je echt stevig door aan belastingen, en je krijgt er in verhouding niet zo veel voor terug.

Ik heb momenteel 3 Univ studenten. Om een studiebeurs te krijgen mag ik niet meer dan ca 45.000€ per jaar verdienen.
      Dat lijkt veel, maar komt overeen met een brutoloon van 3250€.

Ik zit daar wel wat over gelukkig.
      Stek dat ik dat net verdiende, en je moet daar dan een stel studenten van betalen...
      Daar komt bij dat het inschrijvingsgeld voor niet-beursstudenten verhoogd is van ca 600€ naar ca 900€ (per student hé).

Mijn studenten zitten op kot, dat is een dikke 4000€ per student per jaar. Trek dat maar eens rond op een loon van 3250€ Bruto waar met 3 kinderen misschien 2500€ netto van over blijft. Kindergeld zit rond de 750€ per maand, net genoeg om ze eten te geven en hun kleren te betalen.

Comment

en ik kan ook niet genieten van enige voordelen, goedkope lening, sociaal abonnement of degelijke
        je moet al serieus weinig verdienen of van een sociale uitkering leven om daar aanspraak op te kunnen maken
        Sociale lening aankoop woning via VMSW : max. belastbaar inkomen gezin : 53.645 euro ( 56.195 euro indien huis in kernstad ), 35.767 ( of 37.470 euro voor een alleenstaande zonder ptl., 39.338 euro ( of 41.121 in kernstand ) voor een alleenstaande met handicap. Per kind/mindervalide ten laste worden deze max. bedragen verhoogd met 3.572 ( 3742 in kernstad ).

Dat noem ik dus niet " serieus weinig verdienen of van een sociale uitkering genieten ... ".

Probleem zal eerder liggen bij de andere voorwaarden : geen andere woning of bouwgrond in volle eigendom e.d. en de max. verkoopprijs van de woning : 204.400 euro (of 224.900 in kernstad ) . Verplicht zelf bewonen, verhuren verboden, tweejaarlijks en vijfjaarlijkse controle op het inkomen (met eventueel verhoging van de intrestvoet), verplicht melden als er iemand komt bijwonen, enz ...

En natuurlijk de 2 % interest ... je haalt bij je bank momenteel heel gemakkelijk 2,35 %, dus daar moet je het ook niet meer voor doen.

Comment

Het gemiddelde loon zegt niet veel, want er zijn er die daar een flink stuk boven zitten, maar er zijn er ook een heleboel die met heel wat minder moeten toekomen, en als die hun huishuur hebben betaald, dan blijft er gewoonlijk niet zo heel veel meer over om van te leven.
          Tenzij je echt héél weinig verdient heb je ook geen recht op een sociale woning, en als je geen centen opzij kan zetten omdat je elke maand huishuur moet betalen, dan moet je ook niet bij een bank aankloppen voor een lening, want het eerste wat ze daar vragen is hoeveel geld je hebt gespaard. Op die manier blijven veel mensen elke maand huishuur betalen, terwijl ze eigenlijk met hetzelfde maandelijkse bedrag een bescheiden woning zouden kunnen afbetalen.
          En als die bescheiden woning uiteindelijk afbetaald is, dan zou het heel wat gemakkelijker zijn om elke maand rond te komen.

Mijn loon zit wat onder dat gemiddelde, maar ik denk dat de meeste arbeiders daar nog veel meer onder zitten (als alleenstaande gaat er in verhouding ook nog een heel stuk meer naar de belastingen, ik krijg dus ook geen 2.000 euro per maand).
          Met 34 jaren dienst op hetzelfde bedrijf is mijn loon in de loop der jaren heel langzaam verhoogd, maar daar zitten veel meer indexverhogingen bij dan echte loonsverhogingen.

Maar ik kom toe met wat ik verdien...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
            Sociale lening aankoop woning via VMSW : max. belastbaar inkomen gezin : 53.645 euro ( 56.195 euro indien huis in kernstad ), 35.767 ( of 37.470 euro voor een alleenstaande zonder ptl., 39.338 euro ( of 41.121 in kernstand ) voor een alleenstaande met handicap. Per kind/mindervalide ten laste worden deze max. bedragen verhoogd met 3.572 ( 3742 in kernstad ).

Dat noem ik dus niet " serieus weinig verdienen of van een sociale uitkering genieten ... ".

Probleem zal eerder liggen bij de andere voorwaarden : geen andere woning of bouwgrond in volle eigendom e.d. en de max. verkoopprijs van de woning : 204.400 euro (of 224.900 in kernstad ) . Verplicht zelf bewonen, verhuren verboden, tweejaarlijks en vijfjaarlijkse controle op het inkomen (met eventueel verhoging van de intrestvoet), verplicht melden als er iemand komt bijwonen, enz ...

En natuurlijk de 2 % interest ... je haalt bij je bank momenteel heel gemakkelijk 2,35 %, dus daar moet je het ook niet meer voor doen.
            53000 Euro is 3826€ per maand (gerekend aan 13.85 lonen per jaar).
            Als je met 2 een bescheiden loon van 2000€ Bruto hebt zit je daar al over.
            Daar blijft amper 2500€ gezamelijk netto van over. Als je daar kinderen mee moet opvoeden spring je niet ver, en zal het verdomd moeilijk zijn om ooit de ca 50-100.000€ bijeen te sparen die je nodig hebt om iets te kunnen kopen.

Comment

Let op het verschil : belastbaar inkomen vs. brutoloon. Mijn eigen belastbaar inkomen was bijvoorbeeld al eens : 0 euro, NUL euro en ik trok 1680 euro terug. Ok, extreem en uitzonderlijk geval, maar 't is maar een voorbeeld om te zeggen dat belastbaar inkomen niet hetzelfde is als brutoloon.

Mensen met een beter loon (jouw bescheiden loon) kunnen naar de reguliere markt : de bank.

Mensen die het net wat lastiger hebben, kunnen terecht voor zo'n sociale lening.

Dat is net de bedoeling, dat ook gezinnen met een minimum inkomen een lening voor een eigen woonst zouden kunnen aangaan.

Comment

Working...
              X