Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

    Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
    Bij mijn wagen worden elk jaar motorolie, differentieel olie, versnellings- en tussenbakolie, remvloeistof, koppelingsvloeistof, koelvloeistof vervangen. Tegelijk met olie- en brandstoffilter, en interieurluchtfilter. Luchtfilter voor de motor is een K&N, die wordt na elke zomer zuivergemaakt.
    Hangt er ook van af hoeveel km je dan maakt met die auto hé perelaar.
    Remvloeistof gaat er bij mij af om de 50.000 Km.
    Differentieel, versnellingsbak en tussenbak vervang ik aan 20.000 Km en daarna nooit meer, tandwielen maken maar wat metaalstof aan de eerste 20.000 Km, daarna
    blijft die olie zo goed als zuiver, tenzij je deze veelvuldig zeer hoog belast.

    Comment


    • #47
      Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

      Wagen wordt voor 70 à 80 % offroad gebruikt, remblokjes bv gaan ook maar een jaar mee daarop. Zand en vooral modder zijn zeer ongezond voor een auto .
      Vervangingsfrequentie is zoals voorgeschreven door fabrikant, voor zwaar gebruik.

      Comment


      • #48
        Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

        Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
        Als je remvloeistof al jaren niet werd vervangen ben je een gevaar op de weg. Onlangs de vloeistof vervangen bij een 2dehands 4x4 die ik gekocht heb, waarschijnlijk de eerste keer in jaren. Verschil in remgedrag was héél groot.

        Doodeenvoudig zelf te doen overigens, net zoals vervangen van alle andere vloeistoffen. Bij mijn wagen worden elk jaar motorolie, differentieel olie, versnellings- en tussenbakolie, remvloeistof, koppelingsvloeistof, koelvloeistof vervangen. Tegelijk met olie- en brandstoffilter, en interieurluchtfilter. Luchtfilter voor de motor is een K&N, die wordt na elke zomer zuivergemaakt.
        Bij die van ons wordt de brandstof met de regelmaat van een klok vervangen, en dat kost al genoeg .

        Comment


        • #49
          Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

          Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
          Wagen wordt voor 70 à 80 % offroad gebruikt, remblokjes bv gaan ook maar een jaar mee daarop. Zand en vooral modder zijn zeer ongezond voor een auto .
          Vervangingsfrequentie is zoals voorgeschreven door fabrikant, voor zwaar gebruik.
          Behoort dus niet bij wagens op de weg maar bij landbouwvoertuigen of wegenbouw enz. een heel ander verhaal dus.

          Comment


          • #50
            Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Behoort dus niet bij wagens op de weg maar bij landbouwvoertuigen of wegenbouw enz. een heel ander verhaal dus.
            Heb ik ook gemerkt, en dan wordt je beticht van 'gevaar op de weg' als je al die vloeistoffen niet vervangt .
            Perelaar heeft dus appels met peren vergeleken .

            Comment


            • #51
              Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

              Nou, nou. In mijn gewone wagen worden remvloeistof en olies ook minimaal 1 keer per jaar vervangen. Zolang er garantie op de wagen was bij de merkgarage, ondertussen bij een "merkloze" garage. Enige reden dat ik het niet zelf doe is dat ik het onderhoudsboekje in orde wil hebben ivm verkoop van de wagen. Mijn 4x4 is niks meer waard tweedehands, daar doe ik alles zelf.

              Doe me eens een plezier, laat je remvloeistof eens testen op waterinhoud. Je zal verbaasd zijn vrees ik.

              Comment


              • #52
                Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                Nou, nou. In mijn gewone wagen worden remvloeistof en olies ook minimaal 1 keer per jaar vervangen. Zolang er garantie op de wagen was bij de merkgarage, ondertussen bij een "merkloze" garage. Enige reden dat ik het niet zelf doe is dat ik het onderhoudsboekje in orde wil hebben ivm verkoop van de wagen. Mijn 4x4 is niks meer waard tweedehands, daar doe ik alles zelf.

                Doe me eens een plezier, laat je remvloeistof eens testen op waterinhoud. Je zal verbaasd zijn vrees ik.
                Ik denk het niet, wagen is nog maar 5 maanden oud .

                Comment


                • #53
                  Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                  Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                  Nou, nou. In mijn gewone wagen worden remvloeistof en olies ook minimaal 1 keer per jaar vervangen. Zolang er garantie op de wagen was bij de merkgarage, ondertussen bij een "merkloze" garage. Enige reden dat ik het niet zelf doe is dat ik het onderhoudsboekje in orde wil hebben ivm verkoop van de wagen. Mijn 4x4 is niks meer waard tweedehands, daar doe ik alles zelf.

                  Doe me eens een plezier, laat je remvloeistof eens testen op waterinhoud. Je zal verbaasd zijn vrees ik.
                  Langs waar komt dat water in je remvloeistof ?

                  Comment


                  • #54
                    Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    Langs waar komt dat water in je remvloeistof ?
                    Langs dat heel klein gaatje (ontluchtingsgaatje) in het deksel waar je de remvloeistof bijvult of vernieuwt.
                    Door temperatuurwisselingen zet de lucht in en uit in dat vaatje. Telkens komt er dus "verse" lucht bij met het aanwezige vocht in de lucht.
                    Ook oudere kunststof remslangen zouden vocht doorlaten.
                    De remvloeistof is hygroscopisch (trekt vocht aan...) en neemt het vocht in de lucht over.
                    Bij 3% water is vervanging aanbevolen. Bij 4% wordt het ronduit gevaarlijk.
                    Het water is ook slecht voor de corrosie van het remsysteem (o.a. ABS, ESP......) waar de vloeistof heel snel door heel kleine openingen moet kunnen, en terug. (diam. < 0,1 mm.) .

                    http://www.marcovw.nl/Motor/Remsysteem/Remvloeistof.htm



                    TRW introduceert een nieuwe remvloeistof: Universal DOT 5.1 ESP. Drie vragen: waarom een speciale remvloeistof voor ESP-remsystemen? Hoe universeel is die 'Universal' remvloeistof? En: waarom zoveel drukte over de kwaliteit van remvloeistof?


                    Als je in de bergen rijdt kan de temp van de olie, aan de remblokken, al vlug oplopen tot 160°C. Bij sportief, of slecht , bergrijden zelfs tot 200° C of meer.

                    Heel HETE remschijven bij racen.
                    Last edited by Skitch; 8 september 2015, 13:01.
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • #55
                      Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                      Langs dat heel klein gaatje (ontluchtingsgaatje) in het deksel waar je de remvloeistof bijvult of vernieuwt.
                      Door temperatuurwisselingen zet de lucht in en uit in dat vaatje. Telkens komt er dus "verse" lucht bij met het aanwezige vocht in de lucht.
                      Niet bij alle wagens Skitch, bij sommige zit onder dat stopsel een balg die lucht en olie gescheiden houdt, om bij te vullen moet je eerst die balg er uit nemen.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Niet bij alle wagens Skitch, bij sommige zit onder dat stopsel een balg die lucht en olie gescheiden houdt, om bij te vullen moet je eerst die balg er uit nemen.
                        Weer wat bijgeleerd.
                        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                        Comment


                        • #57
                          Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                          Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                          Langs dat heel klein gaatje (ontluchtingsgaatje) in het deksel waar je de remvloeistof bijvult of vernieuwt.

                          .....................................
                          Ook dat zal verleden tijd zijn, want na het lezen van je reactie ben ik eens gaan checken en het deksel vertoont geen enkel gaatje.
                          Meer zelfs, bij het afschroeven hoor ik een licht gesis, dus blijkbaar was er zelfs een soortement klein vacuum getrokken (weet niet of dit de juiste benaming is), dus mocht er al ergens een verborgen gaatje zijn, dan kon dit sissen ook al niet.
                          Zullen wel allemaal kleine verbeteringen zijn zeker om het wisselen van remolie onnodig te maken ?

                          Comment


                          • #58
                            Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                            Laps,je hebt het zitten.Vacuum zuigt vochtige lucht naar binnen en water hierin.Probleem.
                            Bij nazicht van de onderhoudsboekjes van Lancia Thema,Alfa 164,Alfa 166,wordt er een vervanging gedaan aan 40000 kilometer of om de 2 jaar,bij intensief gebruik vroeger.(Thema in de jaren 80-tig etc.)
                            Dit werd ook gedaan.Kun je zelf zien aan de deksels van de remvloeistof of deze gemanipuleerd zijn of niet.
                            BTW:als je dinky toys of andere ,wilt herschilderen,is een goede methode om de oorpronkelike verf eraf te krijgen( OK verzamelaars zullen zeggen doet dit niet),dompel ze onder in oude remolie,gedurende een dag of zo.Nooit problemen gehad in mijn garage om oude remolie te krijgen.Dus moeten ze wel regelmatig remolie vervangen.
                            Rij nu wel met een VAG product,omdat Alfa de laatste jaren wat dood was.Hopelijk met de nieuwe Giulia nieuw bloed.
                            Maar dit laatste heeft natuurlijk niets te maken met remolie.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Ook dat zal verleden tijd zijn, want na het lezen van je reactie ben ik eens gaan checken en het deksel vertoont geen enkel gaatje.
                              Meer zelfs, bij het afschroeven hoor ik een licht gesis, dus blijkbaar was er zelfs een soortement klein vacuum getrokken (weet niet of dit de juiste benaming is), dus mocht er al ergens een verborgen gaatje zijn, dan kon dit sissen ook al niet.
                              Zullen wel allemaal kleine verbeteringen zijn zeker om het wisselen van remolie onnodig te maken ?
                              Als je de remmen gebruikt, dan zijn er onderdelen die bewegen, dichtingen slijten, er komen rubber en metaaldeeltjes in de remvloeistof...
                              Door geregeld de remvloeistof te verversen haal je dat vuil er ook uit, en dat is beter voor de levensduur van alle onderdelen die in contact komen met de remvloeistof.

                              Bij motorfietsen zit er altijd zo'n membraan in het reservoir, naarmate de remblokken verder slijten zal het niveau zakken, en volgt het membraan de vloeistof.
                              Maar ook al zat er bij mijn motorfietsen dus zo'n membraan op dat reservoir, toch voelden de remmen altijd beter aan als de remvloeistof na 2 jaar ververst was.
                              Vooral het punt waarop de remmen "pakken" voelt dan veel nauwkeuriger aan.
                              Of er op een andere manier heel kleine luchtbelletjes in het remcircuit kunnen komen, dat weet ik niet, maar bij oude remvloeistof voelt het toch altijd alsof er toch net ergens een heel klein beetje lucht in zit.
                              Toen ze bij mijn Clio de voorrrem hadden gerepareerd voelden de remmen ook een heel stuk beter aan (die auto was toen zo'n 8 jaar oud, met 70.000km op de teller).
                              In die rem zat geen lek, de remblokken bleven lichtjes tegen de schijf hangen.
                              Door zie fout kan er ook geen lucht in het circuit terechtkomen, maar na die reparatie was het "drukpunt" in het rempedaal toch een heel stuk steviger dan voordien.

                              Volgens mij is het zeker geen overbodig luxe om de remvloeistof tijdens de levensduur van de auto een paar keer te verversen.
                              Elk jaar is misschien wat overdreven, tenzij je echt heel veel kilometers doet.
                              Als er echt teveel vocht in de remvloeistof komt, dan trap je gewoon door de remmen als de temperatuur boven het kookpunt komt, dan heb je helemaal gedaan met remmen.
                              Dat kookpunt verlaagt als het percentage vocht verhoogt.
                              Het probleem is dat je dat zelf niet ziet als je er niet de nodige apparatuur voor hebt, en ook op de keuring wordt dat niet gecontroleerd (in sommige landen doen ze dat wel).
                              Je weet dus nooit of de remvloeistof nog goed is voor je bijvoorbeeld begint aan een reis naar een bergachtig land, daarom is het dan toch zeker aan te raden om alles 100% in orde te hebben.
                              Ik heb ooit zelf gezien dat de voorste remschijven van mijn Bandit blauw waren na een bergpas, maar toen was alles vervangen voor die reis (remschijven, blokken en remvloeistof, ik was met nieuwe remmen vertrokken).
                              Daardoor heb ik toen geen problemen gehad op de Passo del Rombo/Timmelsjoch.
                              Toen ben ik voor de motorclub uitgereden om foto's te maken van de anderen (ik was bijna een kwartier eerder boven), en daarna moest ik de groep nog terug inhalen (eerst de camera terug opbergen, helm op, handschoenen aan...).
                              Op de fietscomputer stond nadien een maximum snelheid van 215km/h (die Sigma fietscomputer was nauwkeuriger dan de kilometerteller, die een afwijking had van zo'n 10%).
                              Het eigenaardigste was dat de remmen nadien veel beter pakten dan daarvoor, ze waren dus beter geworden door die hoge temperaturen...
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • #60
                                Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Ik heb ooit zelf gezien dat de voorste remschijven van mijn Bandit blauw waren na een bergpas, maar toen was alles vervangen voor die reis (remschijven, blokken en remvloeistof, ik was met nieuwe remmen vertrokken).
                                Daardoor heb ik toen geen problemen gehad op de Passo del Rombo/Timmelsjoch.
                                Het eigenaardigste was dat de remmen nadien veel beter pakten dan daarvoor, ze waren dus beter geworden door die hoge temperaturen...
                                Nieuwe remschijven en remblokjes moeten 500 tot 1000km op elkaar inlopen alvorens ze een maximale werking hebben. Het is daarom niet verstandig om met een nieuwe set op reis te vertrekken, en zeker niet als je met een motor door bergpassen gaat rijden. Het is dus helemaal niet eigenaardig dat je nieuwe remmen na enig intensief gebruik beter pakten.

                                Comment

                                Working...
                                X