Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages
Ik heb nog niet specifiek rondgevraagd, maar er zijn al (renault) oplossingen geweest die de sensors dwongen om hun code door te sturen naar de centrale comp. van de auto, iets van een klapband simuleren of zo (het pinnetje in het ventiel eruit draaien zodat de lucht er snel uit stroomt). Dat werkt ook maar vraagt uiteraard veel meer tijd dan via de obd aansluiting. Het principe is hetzelfde als met zo'n toestelletje, de sensor wordt verplicht om zijn code uit te zenden. Er zullen wel zo'n manuele oplossingen komen voor de Dacia, die trouwens de spullen van REnault wel zal overnemen. Wellicht zullen de laatste nieuwe versies dit niet meer toelaten en zal je wel zo'n obd diagnose toestel moeten aanschaffen of elke keer langs de dealer gaan.
De dure apparaten ( rond de 400 a 500 euro ) hebben software voor meerdere modellen en merken, vandaar. Plus regelmatig updates via cd natuurlijk.
Ik heb nog niet specifiek rondgevraagd, maar er zijn al (renault) oplossingen geweest die de sensors dwongen om hun code door te sturen naar de centrale comp. van de auto, iets van een klapband simuleren of zo (het pinnetje in het ventiel eruit draaien zodat de lucht er snel uit stroomt). Dat werkt ook maar vraagt uiteraard veel meer tijd dan via de obd aansluiting. Het principe is hetzelfde als met zo'n toestelletje, de sensor wordt verplicht om zijn code uit te zenden. Er zullen wel zo'n manuele oplossingen komen voor de Dacia, die trouwens de spullen van REnault wel zal overnemen. Wellicht zullen de laatste nieuwe versies dit niet meer toelaten en zal je wel zo'n obd diagnose toestel moeten aanschaffen of elke keer langs de dealer gaan.
De dure apparaten ( rond de 400 a 500 euro ) hebben software voor meerdere modellen en merken, vandaar. Plus regelmatig updates via cd natuurlijk.
Comment