Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
    Mooi in theorie, maar in de praktijk niet toe te passen.
    Belgische buur komt hier gisterenmiddag in Spanje toe vanuit België met zijn splinternieuwe full option Mercedes break C-klasse. De laatste 400km kreeg hij steeds de melding "lichten defect" op zijn scherm (alhoewel ze niet aangeschakeld waren). Gisterenavond nog eens geprobeerd, en inderdaad werkten de xenon koplampen niet. Deze morgen wou ik met mijn universeelmeter de zekeringen controleren, maar de koplampen werkten terug, zonder dat er iets hersteld was. De dichtsbijzijnde garage hier is Skoda. Denk je dat hij hier terecht kan om de fout te vinden ? Alles wordt gestuurd via een Can-bus systeem. Daar heb je toch wel redelijk gespecialiseerde apparatuur voor nodig die niet elke garage bezit.
    Maandag zal hij naar Mercedes België bellen want hij heeft 3 jaar garantie en assistance. Daar zal hij dan wel de raad krijgen om naar een Mercedes garage te gaan (25km hier vandaan).
    het gaat dan ook om 'reguliere' onderhoudsbeurten.

    Comment


    • #17
      Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

      Oorspronkelijk geplaatst door fhuppel Bekijk bericht
      het gaat dan ook om 'reguliere' onderhoudsbeurten.
      Klopt, maar bij een regulier onderhoud kijkt een garage ook je lichten na en als er een lampje defect is dan zal hij dat in principe ook moeten vervangen.
      En het is niet altijd voldoende om het lampje te vervangen, vaak moet de melding ook gereset worden ... dan moet hij toch weten hoe en moet hij ook over de nodige tools beschikken.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Klopt, maar bij een regulier onderhoud kijkt een garage ook je lichten na en als er een lampje defect is dan zal hij dat in principe ook moeten vervangen.
        En het is niet altijd voldoende om het lampje te vervangen, vaak moet de melding ook gereset worden ... dan moet hij toch weten hoe en moet hij ook over de nodige tools beschikken.
        ik geef toe dat het een vervelende trend is dat alles ook electronisch moet gereset worden, maar je keuze van wagen zal dan toch ook belangrijk zijn. Een gewone garage zal eerder het pc-materiaal (meestal gewoon een kabel met softwarepakket) aankopen van de gewone merken die veel voorkomen dan van de duurdere/zeldzamere auto's met waarschijnlijk duurdere softwarepakketten. Dus de doorsnee burger zal nog altijd kunnen genieten van die wet.
        Langs de andere kant vind ik het ook maar raar dat iemand die een auto van >30·000€ koopt daarna zit de zaniken over de duurdere kost van zijn merkgarage. Dat zijn dingen die je op voorhand weet (net zoals je weet hoe ver je er van af woont).

        Comment


        • #19
          Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

          In mijn auto zit er gelukkig niet teveel elektronica, als er een lampje stuk gaat dan kan ik dat nog vervangen zonder dat ik achteraf naar de garage moet.
          De "onderhoudswaarschuwing" is zelf te resetten, dat is uitgelegd in de handleiding, ook daar heb je geen computer voor nodig.

          Maar als ik binnenkort de wielen verwissel (winterbanden), dan krijg ik wel een foutmelding omdat de bandenspanningssensors niet meer overeenkomen met wat er in het geheugen van de "auto-computer" zit.
          Ze hadden er toch heel gemakkelijk voor kunnen zorgen dat die computer de sensors van twee sets banden kan onthouden, zodat je geen 2 keer per jaar 17 euro moet betalen in de garage?
          Het lijkt er meer op dat die elektronica speciaal gemaakt is om de autobezitter zoveel mogelijk keren per jaar naar de garage te laten rijden, voor elk prutsje moet je weer een rekening betalen...
          Toen ik mijn auto bestelde waren de bandenspanningssensors nog niet verplicht, maar omdat het zo lang duurde voor die geleverd werd waren die ondertussen wel verplicht geworden op elke nieuwe wagen.
          Als ze die wat eerder hadden geleverd, dan zou ik dat probleem niet gehad hebben.
          Ik ben ook al op zoek geweest naar apparatuur om die sensors zelf in te lezen, maar dat is zo duur dat ik dat nooit kan terugverdienen, dan zal ik maar braaf twee keer per jaar naar de garage rijden om dat te laten doen .
          Ik kan natuurlijk in de winter ook blijven rondrijden met dat waarschuwingslampje, maar binnen een paar jaar moet ik naar de controle, en dat is dan net in de winter...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #20
            Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

            Onafhankelijke herstellers doen een beroep op een aanbieder van electronische diensten waar alle gegevens van heel veel auto's te vinden zijn. Fabrikanten zijn verplicht om die gegevens te verstrekken.

            Een garagist neemt een abonnement en hij heeft alle info die hij nodig heeft. Diagnose apparatuur is ook gestandaardiseerd.

            Het is zo'n beetje als Adobe CC ... altijd de nieuwste versie, altijd de nieuwste gegevens en updates.

            Meestal koppelen de aanbieders van deze databases allerlei andere opties : fakturatie, bestelmethodes, enz...

            Comment


            • #21
              Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

              Maar als ik binnenkort de wielen verwissel (winterbanden), dan krijg ik wel een foutmelding omdat de bandenspanningssensors niet meer overeenkomen met wat er in het geheugen van de "auto-computer" zit.
              Zoals bij wel meerdere foutmeldingen is het resetten vaak door iedereen te doen, vraag je garage gewoon wat de procedure is. Meestal een kwestie van wat knopjes en8of pedaal ingedrukt te houden en de juiste tijd wachten.

              Voorbeeld : http://www.e-guide.renault.com/porta...2#.VerguvntlBc

              Comment


              • #22
                Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Ik kan natuurlijk in de winter ook blijven rondrijden met dat waarschuwingslampje, maar binnen een paar jaar moet ik naar de controle, en dat is dan net in de winter...
                Ge kunt ook net voor de winter naar de controle gaan hé ... dan is dat van de eerste keer definitief opgelost.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #23
                  Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  ...

                  Maar als ik binnenkort de wielen verwissel (winterbanden), dan krijg ik wel een foutmelding omdat de bandenspanningssensors niet meer overeenkomen met wat er in het geheugen van de "auto-computer" zit.
                  Ze hadden er toch heel gemakkelijk voor kunnen zorgen dat die computer de sensors van twee sets banden kan onthouden, zodat je geen 2 keer per jaar 17 euro moet betalen in de garage?
                  ...
                  Over welke wagen hebben we 't hier?
                  Bij VAG groep wordt signaal via de ABS sensoren uitgelezen en is via het dashbord te resetten.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                    Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                    Over welke wagen hebben we 't hier?
                    Bij VAG groep wordt signaal via de ABS sensoren uitgelezen en is via het dashbord te resetten.
                    Resetten is nog iets anders dan de sensoren inlezen.
                    Ik kan ook de sensoren resetten als die om een of andere reden een fout geven als de bandenspanning wel correct is.
                    Dan moeten eerst alle banden op de correcte spanning worden gezet, en dan kan je door de juiste knopjes in te drukken de boel terug resetten.
                    Maar als er andere sensors in de wielen zitten, dan helpt dat niet, de computer herkent die dan gewoon niet, en je krijgt een foutmelding op het dashboard.

                    Het gaat over een Dacia, die zal wel dezelfde software aan boord hebben als Renault, en dan heb je daar waarschijnlijk net hetzelfde probleem als je de wielen wisselt.

                    Deze namiddag heb ik zelf de bandenspanning nog eens gecontroleerd, en die was nog perfect.
                    Ik wacht niet tot er een foutmelding op het dashboard komt, ik controleer de bandenspanning liever op tijd.
                    Die bandenspanningssensors dienen eigenlijk niet om na verloop van tijd aan te geven dat het nog eens tijd wordt om de banden bij te pompen, die dienen om een waarschuwing te geven als de band lek is.
                    Een tijdje geleden heb ik daarvoor een digitaal "banden opblaas pistool" gekocht, bij de analoge zijn de manometers heel fragiel, bij het minste tikje staan die verkeerd (bij de heel dure professionele zal dat waarschijnlijk wel beter zijn).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Resetten is nog iets anders dan de sensoren inlezen.
                      Ik bedoel dat bij VAG de sensoren van de ABS-module, de snelheid meten van de wielen onderling.
                      Als die pulsen verschillend zijn bij normaal rijden, geeft dit een indicatie dat omtrek verschillend is.
                      Dit signaal komt van de pulsgever, die normaal niet op de velg zit.

                      Waar Renault dat haalt weet ik niet.

                      Als je bij VAG een volwaaardig reserve- wiel monteert, moet je dat terug resetten

                      Edit: ik google juist dat Renault een drukzender in het ventiel gebruikt.
                      Als dat bij jou ook zo is dan zitten we met 2 totaal verschillende systemen.
                      Last edited by w00ha; 5 september 2015, 21:01.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                        Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                        Ik bedoel dat bij VAG de sensoren van de ABS-module, de snelheid meten van de wielen onderling.
                        Als die pulsen verschillend zijn bij normaal rijden, geeft dit een indicatie dat omtrek verschillend is.
                        Dit signaal komt van de pulsgever, die normaal niet op de velg zit.

                        Waar Renault dat haalt weet ik niet.

                        Als je bij VAG een volwaaardig reserve- wiel monteert, moet je dat terug resetten

                        Edit: ik google juist dat Renault een drukzender in het ventiel gebruikt.
                        Als dat bij jou ook zo is dan zitten we met 2 totaal verschillende systemen.
                        Da's niet noodzakelijk op alle VAG types zo hoor, VAG werkt ook inmiddels voor bepaalde modellen met sensoren in de ventielen ingebouwd. Ook op recente Opel Astra's en Insignia's staan zulke speciale ventielen... Nu , niks is makkelijker dan idd pulstellers van de ABS die de vergelijkingen maken, bij bvb wisselen van wielen reset je dat weer en je bent vertrokken, met die sensoren in de wielen is dat soms wel iets anders ( zijn ook niet goedkoop trouwens, als je een extra setje winterwielen hebt mag je al 4 extra ventielen rekenen dan )
                        Een jaar of 2 terug heb ik een groot project gedaan bij Porsche, daar zijn alle wielen steevast voorzien van ventielen met sensoren, ik zou eens moeten navragen wat nu echt het grote voordeel is tov een omtrekmeetsysteem...
                        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                        Comment


                        • #27
                          Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                          Renault en Dacia gebruiken zoals de meeste recente modellen het TPMS systeem ipv. dat via ABS;

                          Die moeten idd. ook ingelezen worden, maat zo'n toestelletje kost ook geen stukken van mensen.

                          Mijn toestelletje is voor Ford en kan je online kopen tussen de 35 en de 85 euro. Ook bij de dealer kost het niet zoveel duurder. Je moet geen tpms diagnose toestel kopen.

                          Buy Ford 8C2Z-1A203-A TPMS Transmitter: Replacement Sensors - Amazon.com ✓ FREE DELIVERY possible on eligible purchases


                          Ik zou proberen om wat fora over Renault en Dacia te bezoeken en de oplossingen te vinden zonder dat zo'n toestelletje nodig is, me dunkt dat er truukjes zijn om zo'n sensor te triggeren.
                          Last edited by Empe; 5 september 2015, 22:00.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                            Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                            Renault en Dacia gebruiken zoals de meeste recente modellen het TPMS systeem ipv. dat via ABS
                            Alle nieuwe wagens mits wettelijk verplicht.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                              Ik bedoel (en schreef het eigenlijk ook wel zo) : het verschil tussen de systemen. Eigenlijk moest ik direct of indirect tpms schrijven, maar als ik abs zet dan weten de meeste mensen wel dat dan het abs systeem van de wagen gebruikt wordt om te berekenen of een band druk verliest (rolomtrek verschil)

                              En niet alle nieuwe wagens hebben dat wettelijk verplicht, wel alle nieuw gehomologeerde wagens na een bepaalde datum. Het kan best dat je auto type gehomologeerd werd in 2011 of zoiets en dan kan je die vandaag kopen zonder tpms (in principe). (correctie : VerSeg heeft gelijk, was tot 2012 verplicht op nieuwe gehomologeerde auto's en vanaf 2014 voor alle nieuwe auto's )

                              Dat was destijds al zo met dagrijlichten ... je kon perfect na de invoering van die verplichting toch nog nieuwe auto's kopen zonder dagrijlichten (omdat dat type auto gehomologeerd was voor de verplichte invoering).
                              Last edited by Empe; 5 september 2015, 23:58.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                                Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                                Renault en Dacia gebruiken zoals de meeste recente modellen het TPMS systeem ipv. dat via ABS;

                                Die moeten idd. ook ingelezen worden, maat zo'n toestelletje kost ook geen stukken van mensen.

                                Mijn toestelletje is voor Ford en kan je online kopen tussen de 35 en de 85 euro. Ook bij de dealer kost het niet zoveel duurder. Je moet geen tpms diagnose toestel kopen.



                                Ik zou proberen om wat fora over Renault en Dacia te bezoeken en de oplossingen te vinden zonder dat zo'n toestelletje nodig is, me dunkt dat er truukjes zijn om zo'n sensor te triggeren.
                                Voor zover ik er informatie over kon vinden moet dat apparaat aangesloten worden op de OBD2 aansluiting, dan zal dat zeker niet lukken met het apparaatje dat jij voor Ford gebruikt.
                                In de garage kreeg ik die uitleg ook, ze moeten eerst de 4 sensoren inlezen, en dan moeten die via de OBD2 aansluiting ingevoerd worden
                                Er zijn wel apparaten om TPMS sensors in te lezen te vinden voor een redelijke prijs, maar het probleem is dat bij die apparaten nooit een Dacia terug te vinden is bij de lijst van auto's waarmee de software compatibel is.
                                Waarschijnlijk is dat omdat Dacia nog maar 10 maanden geleden begonnen is met inbouwen van die sensors, omdat het vanaf toen pas verplicht werd.

                                Er zal dus ooit nog wel een goedkopere oplossing te vinden zijn, maar tot nu toe lijkt het dat alleen de dure apparaten compatibele software hebben voor Dacia.
                                Als elke auto uitgerust is met TPMS sensors, dan zullen er ook wel meer van die apparaatjes op de markt komen.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X