Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

    In het programma "Voor hetzelfde geld" werden er gisterenavond 3 auto's van hetzelfde merk en type naar 3 verschillende onderhoudsplaatsen gebracht voor een klein onderhoud, te zeggen een merkgarage , een onafhankelijke garage en een keten van onderhoudsgarages zoals Midas . Wie er het duurste uitkwam is niet moeilijk te raden maar dat de factuur van de merkgarage meer dan € 130 duurder was dan de onafhankelijke is toch merkwaardig . Dit was vooral te wijten aan de merk onderdelen van bv. een luchtfilter die meer dan de helft duurder was dan de filter niet merk gebonden maar die toch in dezelfde fabriek gemaakt werden met als enige verschil dat bij de ene filter het merk van de auto er op was vermeld en de andere filter naamloos was .
    Nu adviseerden de makers van het programma om bij zo'n jaarlijkse onderhoudsbeurt de niet merk gebonden onderdelen te installeren i.p.v.de merkonderdelen . Heeft iemand hier ervaring mee of zijn die merkgarages zoals Ford bv. verplicht de merk gebonden onderdelen te gebruiken .
    Last edited by noliko; 5 september 2015, 13:49. Reden: Verkeerde melding

  • #2
    Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

    Voor iets (een nieuwe auto) wat zoveel geld kost bij aankoop ga ik zeker niet gaan besparen op onderhoud.
    Het kan zijn dat de niet merkproducten even goed zijn, en dat het onderhoud even goed uitgevoerd wordt in de niet-merk-garage, maar ik neem gewoon het risico niet.
    Ik ga nu ongeveer 40 jaar naar een merkgarage voor alles en ga dit zeker niet veranderen.

    Comment


    • #3
      Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

      Toevallig ken ik twee automecaniciens vrij goed die in VW-groep garages werken. Die gasten krijgen regelmatig heel specifieke opleidingen, zeker als er nieuwe modellen met wat vernieuwde technieken zijn. Het kan gewoon niet zijn dat een onafhankelijke garage alles van elk model van elk merk even goed kent.

      Anderzijds is een standaard onderhoud natuurlijk ook niet meer dan dat: standaard. Dus bij alle wagens zal het wel ongeveer hetzelfde zijn dat moet gebeuren. Veel mensen doen zelf de courante dingen zoals filters vervangen en olie wisselen. Als je weet wat je doet, waarom niet? Ik onderhoud mijn fietsen ook zelf en ik heb er eentje van 25 jaar oud helemaal heropgebouwd.

      Ik denk dat het belang van de merkeigen garage in 2 dingen zit: detecteren en herstellen van defecten die niet courant en modelspecifiek zijn, en voor tweedehandsverkoop het feit dat je een onderhoudsboekje kan voorleggen met stempels van de merkgarage. Verder ben ik het eens met Djivan dat besparen op onderhoud van een dure auto wellicht niet de verstandigste keuze is.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

        Ik heb 3 jaar garantie op mijn auto, maar moet minimaal 1 keer per jaar naar de merkgarage om deze garantie te behouden.
        Ik laat dan enkel de olie vervangen (7,5 liter 5W30 full synthetic) waar ze 25€ per liter voor aanrekenen en 90€ voor een oliefilter, het werk en afvoer van de olie.

        Comment


        • #5
          Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

          Merkgarages zullen niet snel andere merken monteren...

          Maar ik vond de prijsverschillen echt miniem gisteren.
          Wat me erg tegenviel was dat ze zelfs versleten remmen niet opmerkten. Dat kan echt niet.

          Als je toch wil besparen, dan moet je doen wat in Duitsland populairder wordt. Klanten kopen hun olie en filter op het web (originele Castrol, Shell etc) aan ca 30-50% van de garageprijs, en brengen dat zelf mee naar de garage.
          Garages schijnen dat te aanvaarden als het om gesloten en nieuwe verpakkingen gaat.
          Als je echt wil besparen op onderhoud, doe dan de routine dingen zelf. Olie en een paar filters vervangen heb ik zelf ook nog gedaan op mijn eerste auto. Zo moeilijk is dat niet.
          Het wordt pas spannend als je met electrische problemen zit, of er iets aan je automatische versnellingsbak hapert. Maar ook daar heb je onafhankelijke specialisten.

          Comment


          • #6
            Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
            Ik laat dan enkel de olie vervangen (7,5 liter 5W30 full synthetic) waar ze 25€ per liter voor aanrekenen en 90€ voor een oliefilter, het werk en afvoer van de olie.
            Voor vol synthetische olie van Mobil (Mobil 1 ESP Formula 5W-30) betaal ik hier in Roeselare bij de groothandel 7,5€ per liter, een oliefilter met ingebouwde klep kost mij net geen 11€.
            En na eigen onderhoud wordt mijn onderhoudsboekje keurig afgestempeld bij de dealer, is afgesproken toen ik de wagen heb aangekocht.

            Comment


            • #7
              Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Het wordt pas spannend als je met electrische problemen zit, [...]
              Ha! Je doet me denken aan de tijd toen ik een splinternieuwe Peugeot 407SW had.
              Bij nat weer gaf de boordcomputer na 700km aan dat de remmen versleten waren.
              In de garage hebben ze dat meteen opgelost: sensoren losgekoppeld, geen storing meer

              Dat was gedurende anderhalf jaar mijn enige niet-Duitse wagen tot nog toe... (maar daar hoef je niet veel achter te zoeken)
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                Mijn vorige wagen heeft op 14 jaar maar één groot onderhoud gehad, toen moest ook de distributieriem vervangen worden (samen met de bougies en alle filters).
                Voor de rest heb ik ongeveer elke 2 jaar de olie ververst.

                Verder is die wel een keer naar de garage geweest met een lekke koppakking, en een paar keer voor de remmen (achteraan is een keer een remvoering losgekomen van de remschoen, en vooraan is een rem blijven hangen, maar dat een rem blijft hangen is niet echt abnormaal als een auto wat ouder wordt).

                Gelukkig zijn ze niet naar zo'n "garage" geweest voor die onderhoudsbeurt: https://www.youtube.com/watch?v=-avpx8UTakI
                Dat is pas echt oplichting.

                Wat de prijs van onderdelen betreft, daar wordt wel degelijk veel winst op gepakt door er een automerk op te stempelen.
                Vroeger was dat al zo, een benzinefilter voor een Saab 900 EMS was bij Saab dubbel zo duur als bij Bosch, als je de filter uit het "Saab doosje" haalde, dan stond er gewoon Bosch op, er was geen enkel verschil.

                Voor mijn Bandit 1200 heb ik ooit nieuwe remschijven gekocht (na meer dan 100.000km waren die veel te dun geworden), maar dat waren er van een RF900.
                Dat model was al ouder, en daardoor waren die remschijven (gemaakt door dezelfde fabrikant) leverbaar langs een andere weg dan de Suzuki dealer.
                Het waren net dezelfde schijven, alleen was het binnenste deel van de originele Bandit schijven grijs, die van de RF900 waren goudkleurig.
                Dat was ook een besparing van bijna 50% tegenover de prijs bij de Suzuki dealer.

                Je moet weten dat de prijs van een auto afhangt van de prijs van de onderdelen.
                Op elk onderdeeltje wordt zoveel mogelijk bespaard om de totaalprijs zo laag mogelijk te houden.
                Dan zal het niet echt een probleem zijn om onderdelen te vinden die beter zijn dan de originele in het "merk-doosje" tegen een lagere prijs.
                In mijn motorfietsen heb ik nooit originele remblokken gebruikt, er waren veel betere remblokken te vinden dan wat ze er in de fabriek ingestoken hadden.
                En door het originele luchtfilter te vervangen door een uitwasbare K&N filter heb ik nooit een meer een andere luchtfilter moeten kopen voor die Bandit 1200.

                Als de fabrikant een paar cent kan uitsparen door een goedkoper "origineel" onderdeel te gebruiken, dan zal die dat zeker niet nalaten.
                Bij de heel dure wagens ligt dat misschien anders, maar bij de meest verkochte wagens zal er wel degelijk bespaard worden op onderdelen.
                En het zijn dan ook die onderdelen die ze later blijven gebruiken in een merk-garage, terwijl er goedkopere alternatieven zijn, die even goed of soms zelfs beter zijn.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                  Het is niet altijd zo dat merkgarages altijd duurder zijn dan de alternatieven, ge moet ook zien wat ge ervoor in de plaats krijgt.
                  Als het is om 10 Euro te besparen en dan de garantie kwijt te zijn, dan ben je er ook niet goedkoper vanaf gekomen.

                  Ik ga ervan uit dat iemand dat zich in één merk gespecialiseerd heeft, nog steeds een veel betere kennis van het voertuig heeft dan een garage dat 36 merken moet onderhouden.
                  Een oliewissel en luchtfilter zal nog wel lukken, maar gaat die alternatieve garage ook een software-update doen dat door het merk pas preventie voorgeschreven is?
                  Of hebben die ook weet van alle mogelijke fabricagefoutjes die bij een onderhoud nagekeken moeten worden of onderdeeltjes dat ze vervangen?
                  Voor belangrijke zaken krijg je wel een melding van het merk, maar er zijn ook wel kleinigheden dat ze bij een onderhoud doen.
                  Onze huidige wagen krijgt gedurende x aantal jaar een gratis update van de GPS ... die alternatieve garage zal dit niet doen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    Ik heb 3 jaar garantie op mijn auto, maar moet minimaal 1 keer per jaar naar de merkgarage om deze garantie te behouden.
                    Ik laat dan enkel de olie vervangen (7,5 liter 5W30 full synthetic) waar ze 25€ per liter voor aanrekenen en 90€ voor een oliefilter, het werk en afvoer van de olie.
                    dan hebben ze u goed liggen.
                    Volgens de nieuwe regelgeving die sinds 1 juni 2010 van kracht is, moeten consumenten voor reguliere onderhoudsbeurten of reparaties gebruik kunnen maken van elk herstelbedrijf, zowel tijdens de wettelijke garantieperiode als een verlengde garantie. Voertuigeigenaren moeten hun voertuig kunnen laten onderhouden of repareren bij een herstelbedrijf naar keuze zonder te vrezen voor nadelen wat betreft de voertuigfabrikant als gevolg van het herstellen van productiefouten. (bron: http://www.midas.be/nl/onderhoud/tips/)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                      Regelgeving is één ding, een goede relatie met je merkgarage iets anders.
                      Ik laat mijn wagen(s) altijd door een merkgarage onderhouden.
                      Als er dan iets verkeerd loopt kan men niet zeggen : het is de andere zijn schuld.....blabla.....

                      Ik had zo eens een Fiat Croma Diesel met bijna 100.000 km op de teller en die was al helemaal buiten de garantieperiode toen het uiteinde van de krukas scheef getrokken was.
                      Dank zei de goede relatie met, en een goed woordje van de dealer heb ik een nieuwe krukas gekregen, werkuren inbegrepen.
                      De enige kosten die ik had waren voor de motorolie en de antivries.
                      Dat is een service die je niet gauw vergeet en die je niet krijgt als je van de ene naar de andere garage vlindert.

                      PS 1: Een goede garage kiezen heeft bij mij voorrang op het merk van auto kiezen. Als mijn vrouw akkoord is met de kleur van de wagen natuurlijk.
                      Last edited by Skitch; 3 september 2015, 22:44.
                      " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                        Mijn ervaring is dat de origineel stukken ook echt goedgekeurd zijn door de fabrikant en toegeleverd worden volgens lastboeken. Alles moet aan zekere normen voldoen.

                        Bij "namaak" is er geen zekerheid van oorsprong of kwaliteit.
                        Zo is geweten dat bv de remplakjes voor Mercedes gemaakt worden door firma X, als je die plakjes gaat kopen in een autoshop dan staat daar natuurlijk geen mercedes logo op.
                        Maar als je het "merk x" logo er af krabt dan verschijnt het mercedes logo. LOL
                        Is dat nu opzettelijk zo gedaan of zijn het effectief de zelfde onderdelen die via een alternative route aangeboden worden? Enkel de fabrikant weet het. Ze gaan het u nooit vertellen.

                        Wat bv luchtfilters betreft kan ik met zekerhied zeggen dat je daar behoorlijk moet opletten.
                        Er zit daar serieuze rommel tussen. En je spaart dan wel een paar tientjes je kan de moter zo naar de zak draaien! Dat zal u de les wel leren.

                        Ik laat het onderhoud altijd doen bij VW en de prijs is te doen. Als ik kijk naar de productprijzen, loon, etc,... Dan stemt dat overeen met de realiteit.
                        Anderzijds krijg ik er van VW gratis 24/7 pechopdeweg assistance voor heel europa zolang ik mijn onderhoud maar bij hen doe.

                        Het is reeds aangehaald dat je ook de stempeltjes krijgt. Dat is een duidelijke meerwaarde bij verkoop.
                        Ik zie nergens verlies. Betalen moet je toch. Wil je het TE goedkoop dan zetten ze u gewoon int zak.
                        Natuurljik moet je je ook niet helemaal in je blootje laten zetten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                          Even ter info: Het programma is "voor hetzelfde geld" NIET "wikken en wegen" dat nog uit de BRT periode stamt (Emiel Goelen en Rita van Neygen).
                          bye, Maurice
                          https://on4bam.com/
                          Nikon D7500

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                            Mijn ervaring is dat de origineel stukken ook echt goedgekeurd zijn door de fabrikant en toegeleverd worden volgens lastboeken. Alles moet aan zekere normen voldoen.

                            Bij "namaak" is er geen zekerheid van oorsprong of kwaliteit.
                            Zo is geweten dat bv de remplakjes voor Mercedes gemaakt worden door firma X, als je die plakjes gaat kopen in een autoshop dan staat daar natuurlijk geen mercedes logo op.
                            Maar als je het "merk x" logo er af krabt dan verschijnt het mercedes logo. LOL
                            Is dat nu opzettelijk zo gedaan of zijn het effectief de zelfde onderdelen die via een alternative route aangeboden worden? Enkel de fabrikant weet het. Ze gaan het u nooit vertellen.
                            Een heel belangrijk deel onderdelen van een auto laat de fabrikant bij toeleveranciers maken.
                            Als dat een eigen design is, dan mag die toeleverancier dat niet verder verkopen onder zijn eigen naam. (zeker niet als er een patent op rust).
                            Maar remblokken zijn standaarddelen die goedgekeurd zijn door de autofabrikant.
                            Normaal staat die nooit toe dat de toeleverancier datzelfde stuk verkoopt met de merknaam van de autofabrikant. Daarom wordt dat overschilderd, or zit er een ander plaatje op.
                            Als dat het geval is kan je 100% zeker zijn dat dat gewoon hetzelfde stuk is.

                            Ik had ooit een nieuwe koplamp nodig.
                            Origineel VW: 250€ (met VW en Hella Logo) in de VW garage
                            VW via een handelaar zoals Auto distribution: 300€
                            Hella: 150€
                            Zonder merk : 75€

                            Vermits ik die zelf kon plaatsen heb ik de Hella gekocht.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                              Oorspronkelijk geplaatst door fhuppel Bekijk bericht
                              dan hebben ze u goed liggen.
                              Volgens de nieuwe regelgeving die sinds 1 juni 2010 van kracht is, moeten consumenten voor reguliere onderhoudsbeurten of reparaties gebruik kunnen maken van elk herstelbedrijf, zowel tijdens de wettelijke garantieperiode als een verlengde garantie. Voertuigeigenaren moeten hun voertuig kunnen laten onderhouden of repareren bij een herstelbedrijf naar keuze zonder te vrezen voor nadelen wat betreft de voertuigfabrikant als gevolg van het herstellen van productiefouten. (bron: http://www.midas.be/nl/onderhoud/tips/)
                              Mooi in theorie, maar in de praktijk niet toe te passen.
                              Belgische buur komt hier gisterenmiddag in Spanje toe vanuit België met zijn splinternieuwe full option Mercedes break C-klasse. De laatste 400km kreeg hij steeds de melding "lichten defect" op zijn scherm (alhoewel ze niet aangeschakeld waren). Gisterenavond nog eens geprobeerd, en inderdaad werkten de xenon koplampen niet. Deze morgen wou ik met mijn universeelmeter de zekeringen controleren, maar de koplampen werkten terug, zonder dat er iets hersteld was. De dichtsbijzijnde garage hier is Skoda. Denk je dat hij hier terecht kan om de fout te vinden ? Alles wordt gestuurd via een Can-bus systeem. Daar heb je toch wel redelijk gespecialiseerde apparatuur voor nodig die niet elke garage bezit.
                              Maandag zal hij naar Mercedes België bellen want hij heeft 3 jaar garantie en assistance. Daar zal hij dan wel de raad krijgen om naar een Mercedes garage te gaan (25km hier vandaan).

                              Comment

                              Working...
                              X