Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goeie versterker-ervaring gezocht (aangesloten op B&W 685 S2)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Goeie versterker-ervaring gezocht (aangesloten op B&W 685 S2)

:-) Analoog - Wifi, Ik denk niet dat die verkoper weet waarover hij praat :-)
    Versterkers hebben meestal geen DAC, cd-spelers hebben een eigen dac die dan een analoog signaal naar de versterker sturen.
    Flickr

Comment

Momenteel speel ik die hd-muziek af met een mediaplayer op mijn laptop en stuurik dat via een 3.5 jack naar een rood/wit ingang in mijn versterker. Met een nieuwe versterker moet dat toch béter geluid kunnen geven mbv. Wifi me dunkt?
      Logischerwijs denk ik dan dat de muziek digitaal in de versterker kan toekomen, waarin dan een "geluidskaart" de rest regelt?
      Wat betekent anders het label "hi-res sertified"
      Last edited by dréten; 5 september 2015, 19:16.

Comment

Wat je nu doet is muziek in je computer door de geluidskaart (DAC) van je pc naar de 3,5jack sturen, dan gaat het analoge signaal door je kabel naar de versterker waar het versterkt wordt en doorgestuurd wordt naar je speakers.
        Met wifi ontwijk je de geluidskaart van je pc en komt het digitale signaal toe in je versterker die in dit geval ook een DAC aan boord heeft. Kwaliteitsverschil zal afhangen van de kwaliteit van de geluidskaarten. Een sony xperia z3 smartphone heeft bv een betere dac aan boord dan de onkyo waar ik over sprak.
        Eenmaal dat wifi signaal omgezet is komt de versterker in actie, een goeie versterker stuurt een zuiverder signaal door naar de boxen dan een slechte versterker. De kans is groot dat een AVreciever met wifi en dac van 500€ minder kwaliteit geeft dan een basis stereoversterker van 250€.

Dat Hi-Res label betekent dat de ingeboude dac een signaal van 24bit/96khz kan verwerken. Een cd bestand is 16bit/44,1khz dit geeft een bestand van ca 1400kb/s. Een mp3 van spotify is bvb 'maar' 320kbs.
        Mijn ervaring is dat met een low-end installatie je het verschil tussen een mp3 van 320kbs en een cd bestand amper hoort, laat staan het verschil tussen cd en Hi-Res. Ga je meer naar het middensegment (installaties van enkele 1000'en €) dan hoor je duidelijk het verschil tussen mp3 en cd, in de veronderstelling dat de ruimte waar je luistert en de opstelling goed zijn.
        Een installatie waar je een duidelijk verschil hoort tussen cd en Hi-Res heb ik nog nooit gehoord. Ik denk dus dat je misschien moet gaan naar installaties waar alleen de stroomkabels al 5000€ kosten (hoe belachelijk dat ook is). :-)

Ook belangrijk is de combi versterker - speakers. Speakers met een lage impendantie (4ohm) zijn veel moeilijker aan te sturen dan een set van 8ohm. Voor 4ohm luidsprekers heb je een stevige voeding nodig die een stabiele, continue stroom kan leveren aan je luidsprekers. Dit gaat niet puur over wattages. Een slechte 800w versterker kan moeite hebben om een set 4ohm speakers te doen klinken en zal over verhitten terwijl een goeie 60w versterkers dit misschien probleemloos kan. De jouwe zijn 8ohm dus dat gaat goed met een zwakkere versterker. Denk je echter later nog up te graden kan het zijn dat je dan tegen een 4ohm speaker aan loopt en dan is het leuk als je versterker ook meekan.
        Een tweede punt is de gevoeligheid van je speakers. Bij eentje met een lage gevoeligheid van bv 85db zal je de volumeknop van je versterker een stuk hoger moeten draaien dan bij speakers met een hoge gevoeligheid vb 95db.
        Hoe meer je dus moet vragen van je versterker om je speakers aan te sturen hoe beter die versterker moet zijn om dit zonder vervormingen te doen. Die BW's zitten met 87db wat in het midden maar toch eerder aan de lage kant (wat vaak is beter is voor de geluidskwaliteit) dus hou rekening dat je versterker toch wat onder druk kan komen, zeker bij iets hogere volumes.
        Die Hi-Res bestanden door versterker jagen die te zwak is voor je luidsprekers zullen niet echt hi-res klinken.

Wil je het maximum uit je speakers en uit je bronbestanden halen, zou ik voor een stevige versterker gaan (gewicht is zoals hier al gezegd vaak ook een goeie graadmeter) en eventueel een externe dac die je via usb met je pc verbindt.
        Wil je eerder meer gebruiksgemak en flexibiliteit dan ga je voor een AVreciever.
        Flickr

Comment

Tof hoe jullie me op een eenvoudige manier me zoveel proberen duidelijk maken!
          Hartelijk bedankt daarvoor!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
            Gewicht geeft misschien een waarde aan degelijkheid, stabiliteit of duurzaamheid.
            Maar niet aan geluidskwaliteit.
            Gewicht zegt veel over de kwaliteit van de voeding ... een goede voeding weegt wel iets door de deftige transfo.
            En een goede voeding die voldoende stroom stabiel kan leveren, dat heeft een héél grote invloed op de geluidskwaliteit.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jhoub Bekijk bericht
              Wat je nu doet is muziek in je computer door de geluidskaart (DAC) van je pc naar de 3,5jack sturen, dan gaat het analoge signaal door je kabel naar de versterker waar het versterkt wordt en doorgestuurd wordt naar je speakers.
              Met wifi ontwijk je de geluidskaart van je pc en komt het digitale signaal toe in je versterker die in dit geval ook een DAC aan boord heeft. Kwaliteitsverschil zal afhangen van de kwaliteit van de geluidskaarten. Een sony xperia z3 smartphone heeft bv een betere dac aan boord dan de onkyo waar ik over sprak.
              Eenmaal dat wifi signaal omgezet is komt de versterker in actie, een goeie versterker stuurt een zuiverder signaal door naar de boxen dan een slechte versterker. De kans is groot dat een AVreciever met wifi en dac van 500€ minder kwaliteit geeft dan een basis stereoversterker van 250€.

Dat Hi-Res label betekent dat de ingeboude dac een signaal van 24bit/96khz kan verwerken. Een cd bestand is 16bit/44,1khz dit geeft een bestand van ca 1400kb/s. Een mp3 van spotify is bvb 'maar' 320kbs.
              Mijn ervaring is dat met een low-end installatie je het verschil tussen een mp3 van 320kbs en een cd bestand amper hoort, laat staan het verschil tussen cd en Hi-Res. Ga je meer naar het middensegment (installaties van enkele 1000'en €) dan hoor je duidelijk het verschil tussen mp3 en cd, in de veronderstelling dat de ruimte waar je luistert en de opstelling goed zijn.
              Een installatie waar je een duidelijk verschil hoort tussen cd en Hi-Res heb ik nog nooit gehoord. Ik denk dus dat je misschien moet gaan naar installaties waar alleen de stroomkabels al 5000€ kosten (hoe belachelijk dat ook is). :-)

Ook belangrijk is de combi versterker - speakers. Speakers met een lage impendantie (4ohm) zijn veel moeilijker aan te sturen dan een set van 8ohm. Voor 4ohm luidsprekers heb je een stevige voeding nodig die een stabiele, continue stroom kan leveren aan je luidsprekers. Dit gaat niet puur over wattages. Een slechte 800w versterker kan moeite hebben om een set 4ohm speakers te doen klinken en zal over verhitten terwijl een goeie 60w versterkers dit misschien probleemloos kan. De jouwe zijn 8ohm dus dat gaat goed met een zwakkere versterker. Denk je echter later nog up te graden kan het zijn dat je dan tegen een 4ohm speaker aan loopt en dan is het leuk als je versterker ook meekan.
              Een tweede punt is de gevoeligheid van je speakers. Bij eentje met een lage gevoeligheid van bv 85db zal je de volumeknop van je versterker een stuk hoger moeten draaien dan bij speakers met een hoge gevoeligheid vb 95db.
              Hoe meer je dus moet vragen van je versterker om je speakers aan te sturen hoe beter die versterker moet zijn om dit zonder vervormingen te doen. Die BW's zitten met 87db wat in het midden maar toch eerder aan de lage kant (wat vaak is beter is voor de geluidskwaliteit) dus hou rekening dat je versterker toch wat onder druk kan komen, zeker bij iets hogere volumes.
              Die Hi-Res bestanden door versterker jagen die te zwak is voor je luidsprekers zullen niet echt hi-res klinken.

Wil je het maximum uit je speakers en uit je bronbestanden halen, zou ik voor een stevige versterker gaan (gewicht is zoals hier al gezegd vaak ook een goeie graadmeter) en eventueel een externe dac die je via usb met je pc verbindt.
              Wil je eerder meer gebruiksgemak en flexibiliteit dan ga je voor een AVreciever.
              Akkoord met het merendeel

Als je momenteel vanaf de laptop met 3.5 jack naar rood-wit RCA gaat, is elke ingebouwde DAC superieur, niet? De Onkyo TX-8160 heeft dan nog een premium Asahi Kasei AKM4452 DAC aan boord met een uitmuntende compatibiliteit (Apple Lossless, DSD 2.8/5.6 MHz, Dolby TrueHD, FLAC 192/24, LPCM, Ogg Vorbis, WAV, WMA)

Mijn schoonvader heeft de voorloper (TX-8050) op mijn aanraden omdat hij geen surround wenste en toch rechtstreeks vanaf USB wou spelen en 2 paar speakers apart kunnen gebruiken. Hij is zeer tevreden over het gebruiksgemak en de geluidskwaliteit dit toestel icm Monitor Audio BX2

Het verschil tussen MP3 320kbps, CD en Hi-Res hangt volgens mij zeer sterk af van de opname. Vooral recente opnames van minimaal bewerkte muziek (akoestisch/live/jazz/klassiek) op een degelijke installatie (versterker + LS samen €5 -10K met normale bedrading) leggen de verschillen zeker bloot. Hier bv Hi-Res samples genoeg: http://www.2l.no/hires/
              Last edited by frank207be; 5 september 2015, 22:06.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Gewicht zegt veel over de kwaliteit van de voeding ... een goede voeding weegt wel iets door de deftige transfo.
                En een goede voeding die voldoende stroom stabiel kan leveren, dat heeft een héél grote invloed op de geluidskwaliteit.
                De voeding is idd al een goede basis en ook een heel belangrijk gegeven, maar dat zegt totaal niets over de klank kwaliteit.
                Onkyo heeft ooit een juweeltje van een amp gemaakt...± 45Kg.
                Absoluut geen high end. ( toen wel, nu niet meer)

Luisteren, luisteren en nog eens... en dan komt de rest vanzelf.

Edit: Ampje terug gevonden...en mij wat vergist in het gewicht...is 63 Kg.

En ik heb die gezien en gehoord.
                Prachtig...vintage.
                Last edited by w00ha; 5 september 2015, 22:50.

Comment

De voeding is idd al een goede basis en ook een heel belangrijk gegeven, maar dat zegt totaal niets over de klank kwaliteit.
                  .../...
                  Een versterker van 30kg is daarom niet gegarandeerd beter dan eentje van 15kg, klopt volledig.
                  Maar eentje van 3kg, daar blijf ik per definitie vanaf.
                  Als de voeding niet krachtig en stabiel genoeg is, dan kom je gegarandeerd in de problemen met de lage tonen en met die heel lichte toestellen weet je dat gewoon vooraf.

Natuurlijk moet je ook luisteren om te weten of de klank aan uw vereisten voldoet, elke mens heeft daarin zijn eigen verlangens en dat is ook de enige manier om het echte resultaat te kennen.

Edit: Als je zo een paar toestellen hebt van 63kg, dan moet ge bijna speciale funderingen voorzien voor uw geluidsinstallatie.
                  Last edited by VerSeg; 5 september 2015, 23:02.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Onkyo heeft ooit een juweeltje van een amp gemaakt...± 45Kg.
                    Absoluut geen high end. ( toen wel, nu niet meer)

Edit: Ampje terug gevonden...en mij wat vergist in het gewicht...is 63 Kg.

En ik heb die gezien en gehoord.
                    Prachtig...vintage.
                    En dan heb je nog een voorversterker nodig die ook nog heel wat kost.
                    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Intussen heb ik ook uitgevlooid dat de ONKYO die Frank207be aangebracht, en die in Europa gelanceerd wordt, niet TX-8160, maar TX-8150 zal heten.
                      Hier wordt hij aangekondigd.
                      Wie heeft de moed en de tijd om voor mij eens aandachtig al die specs. te analyseren en vervolgens een oordeel te vellen omtrent de "kwaliteit".
                      Last edited by dréten; 6 september 2015, 13:38.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                        Intussen heb ik ook uitgevlooid dat de ONKYO die Frank207be aangebracht heeft en die in Europa gelanceerd wordt, niet TX-8160, maar TX-8150 zal heten.
                        Hier wordt hij aangekondigd.
                        Wie heeft de moed en de tijd om voor mij eens aandachtig al die specs. te analyseren en vervolgens een oordeel te vellen omtrent de "kwaliteit".
                        Ik zie alleen maar goede dingen in verhouding tot de prijs. Thuis beluisteren is de enige echte graadmeter en met een goede winkelier met zoiets altijd te regelen zijn.

Volgens mij gaat dit toestel sowieso een pak muzikaler uit de hoek komen dan de 20 jaar oude Yamaha. De TX-8050 krijgt bv op een bepaalde webwinkel zeer goede kritieken: prima audio & mogelijkheid om straight -doorstroming te kiezen - Fraaie en warme klank - Voldoende vermogen - goeie ouwe 2.1 versterker, geen dolby gedoe, puur voor muziek.

Reviews van de 8050 voorganger:

Last edited by frank207be; 6 september 2015, 12:05. Reden: reviews toegevoegd

Comment

Alléén....de versterker is te straf voor mijn speakers(130W/kanaal) want mijn speakers kunnen maar 100W verdragen
                          Is er een mogelijkheid om schade te voorkomen.
                          Stel dat iemand de volumeknop op max. heeft gedraaid terwijl de versterker uitstond (moeke doet nl. nogal graag de toer met haar swiffer)
                          Je moet maar één keer vergeten op die knop te letten bij het inschakelen en....
                          Last edited by dréten; 6 september 2015, 12:11.

Comment

Alléén....de versterker is te straf voor mijn speakers(130W/kanaal) want mijn speakers kunnen maar 100W verdragen
                            Stel dat iemand de volumeknop op max. heeft gedraaid terwijl de versterker uitstond (moeke doet nl. nogal graag de toer met haar swiffer)
                            Als die versterker ook maar 100W per kanaal had, zou dat ook kunnen zijn
                            Dat doe je normaal automatisch, je volume dichtdraaien vooraleer je de power aanzet.
                            Of bij gescheiden pre en power amp. Eerst de pre-amp (volume op 0) en dan pas de eindtrappen.

Comment

Jaja..IK doe dat inderdaad automatisch....

Comment

Meen je dit nu?

Veel moderne versterkers starten op aan een een vooraf ingesteld volume. Mijn Pioneer SC-LX85 bv op -45dB.

Uit de handleiding van de 8150: ∫ 2. Main Volume Stel het volume in. Maximum Volume: Stel het maximum volume in voor de volumeregeling Off (fabrieksinstelling) 30 tot 79 PowerOn Volume: Stel het volumeniveau in dat wordt gebruikt bij het inschakelen van het toestel.

Comment

Working...
                                X