Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batterij elektrische fiets

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Batterij elektrische fiets

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Er zijn niet veel fietsmerken die opgeven welke cellen er in de accu zitten, bij Gazelle kan je bijvoorbeeld per fiets verschillende accu's kiezen, maar bij de technische gegevens zie ik nergens iets over de samenstelling van de cellen.
    Idem bij Kalkhoff.
    Wel wat algemene technische details, maar niet diepgaand.
    Waarschijnlijk is er ook geen nood aan, want het kan enkel maar tot meer verwarring leiden bij de mensen die geen of weinig technische kennis over deze materie hebben.

    Er staat wel een mooi grafiekje op die het verschil in ontlading weergeeft tussen een Panasonic en een Sony batterij.

    Comment


    • #32
      Re: Batterij elektrische fiets

      Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk Bekijk bericht
      Idem bij Kalkhoff.
      Wel wat algemene technische details, maar niet diepgaand.
      Waarschijnlijk is er ook geen nood aan, want het kan enkel maar tot meer verwarring leiden bij de mensen die geen of weinig technische kennis over deze materie hebben.

      Er staat wel een mooi grafiekje op die het verschil in ontlading weergeeft tussen een Panasonic en een Sony batterij.
      De Sony accu zal een iets lagere inwendige weerstand hebben, dan kan die, ondanks de wat lagere capaciteit, toch langer een grote stroomsterkte blijven leveren bij dezelfde belasting.
      De opgegeven capaciteit per cel geldt voor een bepaalde belasting, de bruikbare capaciteit wordt bij elke accu lager dan de opgegeven capaciteit als er een grotere stroomsterkte gevraagd wordt.
      Maar die grafiek geeft ook weer niet de capaciteit na een bepaald aantal laadbeurten aan, daar hebben de gebruikers veel meer aan.
      Een accu die in het begin meer stroom levert, maar die na een bepaald aantal laadbeurten minder vermogen kan opslaan dan de accu die eerst het minste vermogen levert, dat is ook best mogelijk.

      Ik zou dus graag grafieken zien van de levensduur, dus de gemeten capaciteit na een bepaald aantal laadbeurten, als ze dat in grafiekjes zetten voor de verschillende accu's, dan weet je wat je kan verwachten op een langere termijn.
      Maar dat lijkt weer iets te moeilijk te zijn, dan moet er ergens een of andere organisatie opleggen op welke manier de accu's moeten worden getest, en dan moeten alle tests uitgevoerd worden door onafhankelijke instanties.
      Alleen dan krijg je een beter zicht op de levensduur van fietsaccu's.
      En dan zullen er ook wel accu's komen die meer laadbeurten (en meer jaren) mee gaan, nu geven ze alleen de capaciteit van de nieuwe accu op, als die zo hoog mogelijk is, dan denkt de koper dat dat voor hem ook de beste keuze is, maar dat zegt niets over hoe de accu zich zal gedragen over een langere periode.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #33
        Re: Batterij elektrische fiets

        Is er iemand die een goede firma weet met een ferme referentie om bv fiets batterijen te reviseren ?
        Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

        Comment


        • #34
          Batterij elektrische fiets

          Veel hangt toch af van het gebruik van de motor. Ik ben nu geen lichte jongen (120 droog [emoji6] ), maar ik ben net met een volle batterij 27 km gereden, maar ik merk dat ik toch heel wat boven de 25 km/u zat waardoor ik geen gebruik maak van de motor. De 500 wh batterij staat nog steeds op 4/5.

          Volgens mij is het verbruik niet hetzelfde als 2 fietsers met dezelfde fiets aan dezelfde snelheid rijden, aangezien het gewicht van de fietser anders kan zijn evenals de ingeschakelde versnelling (en dus het gebruik van de moter). Op die manier kan een batterij die op dezelfde manier is geladen, toch leiden tot een andere ontlading en bijgevolg zijn de gegevens van de 2 batterijen niet gelijk.

          Maar als je altijd dezelfde uitstapjes aan dezelfde snelheid in dezelfde versnelling doet zou het verschil inderdaad niet zo groot mogen zijn.

          Maar ik ben geen techneut dus ik kan helemaal verkeerd zijn.


          Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

          Comment


          • #35
            Re: Batterij elektrische fiets

            Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
            Veel hangt toch af van het gebruik van de motor. Ik ben nu geen lichte jongen (120 droog [emoji6] ), maar ik ben net met een volle batterij 27 km gereden, maar ik merk dat ik toch heel wat boven de 25 km/u zat waardoor ik geen gebruik maak van de motor. Maar als je altijd dezelfde uitstapjes aan dezelfde snelheid in dezelfde versnelling doet zou het verschil inderdaad niet zo groot mogen zijn.

            ...

            Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
            Een argument te meer om nog even verder na te denken over een elektrische fiets voor vrijetijdsgebruik.

            Comment


            • #36
              Re: Batterij elektrische fiets

              Ik heb iedereen zo'n beetje gelezen, ik heb ook een elektrische fiets, en mijn batterij is ook heel snel leeg! En inderdaad, de eerste keer heb ik hem helemaal geladen en weer ontladen zoals in het boekje stond... Niet leuk. Waarom laad zo'n batterij trouwens niet op tijdens het fietsen? Vroeger hadden we allemaal een dynamo voor de lichtjes, of met een zonnepaneeltje op de bagagedrager of zo. Dat zou pas ideaal zijn! Ben erg bang dat mijn fiets dus binnenkort niet meer mee te nemen is. Erg jammer is dat.

              Comment


              • #37
                Re: Batterij elektrische fiets

                Als je tijdens het fietsen je batterij gaar opladen zal jij harder moeten trappen...
                De energie moet ergens vandaan komen.
                Een zonnepaneeltje zou véél te veel kosten, en gaat je misschien 1-2 km extra bereik geven op 100km. Verwaarloosbaar, tenzij je spreekt over een paneel van 1m2.

                Verder is het niet slim om je batterij helemaal leeg te rijden. Best is gewoon laden na elke rit, of iedere keer als je thuis komt.

                Comment


                • #38
                  Re: Batterij elektrische fiets

                  Oorspronkelijk geplaatst door Saskia45 Bekijk bericht
                  Ik heb iedereen zo'n beetje gelezen, ik heb ook een elektrische fiets, en mijn batterij is ook heel snel leeg! En inderdaad, de eerste keer heb ik hem helemaal geladen en weer ontladen zoals in het boekje stond... Niet leuk. Waarom laad zo'n batterij trouwens niet op tijdens het fietsen? Vroeger hadden we allemaal een dynamo voor de lichtjes, of met een zonnepaneeltje op de bagagedrager of zo. Dat zou pas ideaal zijn! Ben erg bang dat mijn fiets dus binnenkort niet meer mee te nemen is. Erg jammer is dat.
                  Als de accu snel leeg is, dan zijn er verschillende factoren die daarin een rol spelen, de eerste is de werkelijke capaciteit van de accu (zeker bij goedkope fietsen is het mogelijk dat de werkelijke capaciteit lang niet overeenkomt met de opgegeven waarde).
                  Kijk wel naar het aantal naar Wh in plaats van Ah, of reken zelf aan de hand van de spanning maal de capaciteit in Ah uit hoeveel Watt-uur de accu kan leveren in optimale omstandigheden (een nieuwe accu levert bij de meest optimale temperatuur de maximale capaciteit, een wat oudere accu levert minder capaciteit, en als de temperatuur zakt, dan zakt ook het bruikbaar vermogen).
                  Verder zijn de volgende factoren belangrijk: trapondersteuningsmodus (in de hogere standen werkt de motor harder en verbruikt die meer), rolweerstand (bandenspanning op tijd controleren), andere weerstand (zoals bijvoorbeeld remblokjes die tegen de velg blijven hangen of een verroeste ketting, versleten wiellagers...), het gewicht van de fietser, luchtweerstand (bagagetassen verhogen bijvoorbeeld de luchtweerstand, maar ook de zitpositie beïnvloedt de luchtweerstand), de wind, vlakke weg of heuvels (bergen)…
                  Er zijn dus een heleboel factoren die bepalen hoe ver je geraakt met een fietsaccu, daarom kan geen enkele fabrikant een exact cijfer opgeven, want de omstandigheden kunnen altijd verschillen.

                  Over die fietsdynamo, je weet toch nog wel hoeveel zwaarder een fiets trapte om de 3W aan elektriciteit op te wekken waarmee een koplampje van 2,4W en een achterlampje van 0,6W een beetje licht gaven?
                  Met een naafdynamo is dat gelukkig wel een stuk beter (het rendement daarvan is een heel stuk hoger dan bij de "dynamo tegen de band"), maar als je al fietsend een 400 of 500Wh accu kan laden op een paar uur tijd (met een grotere naafdynamo bijvoorbeeld), dan koop je beter een koersfiets in plaats van een elektrische, want dan kan je gemakkelijk wielerwedstrijden winnen (dan ben je zeker sterk genoeg om zonder elektrische trapondersteuning ergens naartoe te fietsen, je hebt dan helemaal geen elektrische fiets nodig).
                  Zonnepanelen zijn niet meteen een optie, want de oppervlakte die er daarvoor beschikbaar is op een fiets is onvoldoende om een groot verschil te kunnen maken (bovendien moet dat paneel dan ook altijd voldoende zon krijgen).
                  Last edited by Black B@ndit; 26 juli 2018, 14:31.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment

                  Working...
                  X