Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Airco

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Airco

    Heel waarschijnlijk wordt het mee gedragen door de honden...daarnaast is het eigenlijk altijd wel een stoffig huis geweest..Honden naar buiten of garage in is geen optie...ben mogelijkheid aan het zoeken om het makkelijker te verwijderen naast stofzuigen en poetsen..

    Comment


    • Re: Airco

      Onze airco's hebben hier verleden zomer altijd gedraaid van zodra het te warm werd.
      Voor de zomer heb ik de filters gereinigd en daar zat bijna geen stof in.
      Als die goed geplaatst zijn worden die toch zo dicht mogelijk tegen het plafond op gehangen.
      Voor de lucht te zuiveren bestaan er andere toestellen bv. van Dyson.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • Airco

        Oorspronkelijk geplaatst door Mullie Bekijk bericht
        In hoeverre kan je met een airco de lucht van een kamer zuiveren als je echt last van stof hebt...bedoel net alles wat grijs is schoon gemaakt en 's avonds mag je weer..
        Ook wij hebben een hond en katten en ja dat zorgt voor extra stof en wat haar, maar regelmatig poetsen is echt wel de enige oplossing om dat aan te pakken.

        Een airco of luchtzuiveraar werkt met luchtverplaatsing en dat zorgt ook dat stof mee verplaatst wordt, dat men dat nu wil of niet.
        Al wat daarbij kort bij de binnenunit passeert, dat zal,mee opgezogen worden naar de filter ... maar zeker niet het stof langs de andere kant van de ruimte.

        Het stof dat door toestellen of wat ook statisch aangetrokken wordt, dat verdwijnt niet echt uit zichzelf.
        Een luchtzuiveraar helpt een beetje, maar poetsen blijft altijd nodig.

        Ook Daikin heeft luchtzuiveraars en die zijn eerder bedoeld om pollen en zelfs geur uit de lucht te halen, dat filtert heel goed maar is niet bedoeld om een hele ruimte stofvrij te maken zoals de vraag is.

        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Als die goed geplaatst zijn worden die toch zo dicht mogelijk tegen het plafond op gehangen.
        Voor de lucht te zuiveren bestaan er andere toestellen bv. van Dyson.
        Ik denk niet dat men vloermodellen tegen het plafond monteert en dat laag plaatsen dan niet goed zou zijn. [emoji16]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: Airco

          Oke, helemaal duidelijk en een illusie armer...had gehoopt dat het een goede hulp zou zijn bij het poetsen...zal dan toch ook eens luchtvochtigheid goed moeten meten ..droge lucht schijnt fijn te zijn voor stof...
          Dank voor de info

          Comment


          • Re: Airco

            Wij hebben vijf airco's, allemaal split units."
            Merk maakt me niet zoveel uit, wel bijv. of de wind meer naar beneden of boven geblazen wordt.
            Regelmatig schoonmaken van de filters voorkomt (half)jaarlijks onderhoud en volledige schoonmaak.
            Lawaai maken de airco's vrijwel niet meer tegenwoordig. Ik zou niet zonder kunnen in de slaapkamer.
            Zit momenteel in mijn werkkamer en daar staat de airco de hele dag slechts op 26-27 graden, voldoende om lekker droog te blijven.
            Zonnepanelen zorgen voor de electriciteit (maar niet off grid).
            Buitentemperatuur is hier het hele jaar door rond de dertig graden.
            "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

            Comment


            • Re: Airco

              Oorspronkelijk geplaatst door Dushi Bekijk bericht
              Merk maakt me niet zoveel uit, wel bijv. of de wind meer naar beneden of boven geblazen wordt.
              Dat kan je toch instellen met de flap van de luchtuitlaat.

              Regelmatig schoonmaken van de filters voorkomt (half)jaarlijks onderhoud en volledige schoonmaak.
              Ik heb hier een hoop buren die op 6 jaar hun filters nog niet hebben gereinigd. Ze weten zelfs niet dat er filters in zitten. En toch blijven die airco's prima draaien zonder enig onderhoud.
              Ikzelf kijk eens naar de filters wanneer ik er aan denk (om de 2 tot 6 maanden). Er zit altijd maar een minimale hoeveelheid stof in, eigenlijk niet de moeite om schoon te maken. Wij hebben geen tapijten, stoffen gordijnen, honden of katten.

              Comment


              • Re: Airco

                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                Ik heb hier een hoop buren die op 6 jaar hun filters nog niet hebben gereinigd. Ze weten zelfs niet dat er filters in zitten. En toch blijven die airco's prima draaien zonder enig onderhoud.
                Het zegt natuurlijk niets over hoeveel ze de airco op zetten, een groot verschil tussen af en toe eens opzetten of dagelijks gebruik.

                Die filters worden misschien niet meteen echt heel vuil, maar toch is het best deze af en toe te reinigen ... al is het voor uw gezondheid.
                Zelfs dat het stof niet meteen duidelijk zichtbaar is, dan nog zit er stof in.
                Na een tijd kan dat ook een geurtje krijgen of de prestaties beïnvloeden en zelfs door de filter gaan en zich ergens gaan ophopen waar men zelf niet meer aan kan.

                Een jaarlijks onderhoud is vaak overbodig indien men regelmatig zelf alles reinigt, doet men dat niet dan riskeert men al sneller eens een deftig onderhoud nodig te hebben.

                Het klopt dat huisdieren een redelijke impact hebben, zelfs een kat en zeker een hond.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: Airco

                  In een goed onderhouden huis zijn de filters omzeggens nooit verstopt door stof. Al een paar keer filters uitgnomen en enkel op een plaats waar de binnen unit iets lager hangt omwille van hellend dak is er ietsje van stof te vinden. Dit waarschijnlijk omdat er meer plaats is tussen de unit en het plafond.
                  In de handleiding spreekt men ook van een fotokataklytische luchtziveringsfilter in titanimapatiet. (zie middenstrook in de filter). Of dit iets uithaalt weet ik niet. Van dergelijke technische snufjes heb ik ook geen verstand.



                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • Re: Airco

                    Misschien kan dit voor een tijdelijke oplossing helpen, tenzij de hittegolf zou voorbij zijn natuurlijk.

                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • Re: Airco

                      Hoe zit het hier ondertussen met de airco's?
                      Het plan was om volgende zomer ook de beneden te voorzien van airco. Nu heb ik vorige week de elektriciteit bekeken en wij hebben nog 1400kw 'winst' op de teller waarmee we het tot februari moeten rekken om op '0' te komen.
                      Ik heb vanmiddag dan onze airco installateur gevraagd om nu al de beneden te voorzien met dezelfde 5kW daikin split zoals boven.
                      Het plan is deze nu gebruiken om (bij) te verwarmen... Hoewel ik vermoed dat deze de hele beneden moet kunnen verwarmen en in mijn fantasie de centrale verwarming minder snel, of bijna niet meer zal doen opslaan.

                      Verwarmen jullie met de airco's?

                      Groeten!

                      Comment


                      • Re: Airco

                        Ze zitten in "hibernate"-modus, Bart !

                        Deze maand komen de zonnepanelen, en de airco is ook al besteld.
                        Dus momenteel kan ik niet helpen - maar we zijn wel zinnens om met de airco bij te verwarmen.
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • Re: Airco

                          Amai, serieuze kerstcadeau op komst dan!

                          Well done en laat weten hoe het afloopt.

                          Groeten,
                          Bart

                          Comment


                          • Airco

                            Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
                            Ik heb vanmiddag dan onze airco installateur gevraagd om nu al de beneden te voorzien met dezelfde 5kW daikin split zoals boven.
                            Het plan is deze nu gebruiken om (bij) te verwarmen... Hoewel ik vermoed dat deze de hele beneden moet kunnen verwarmen en in mijn fantasie de centrale verwarming minder snel, of bijna niet meer zal doen opslaan.

                            Verwarmen jullie met de airco's?

                            Groeten!
                            Wij hebben een Daikin split met beneden 1 unit in de living en boven 1 in de slaapkamer en 1 in mijn bureau.
                            Daar kunnen we alles warm genoeg mee krijgen, snel zelfs.
                            Badkamer is wat nipt natuurlijk.
                            Beneden is dat living + open keuken + open veranda.
                            Met open bedoel ik dat deze helemaal geen muren of ramen hebben tussen de living.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Airco

                              Of een airco in "opwarmmodus" (lucht/lucht warmtepomp) voldoende warmte levert is afhankelijk van het vermogen van de unit, de buitentemperatuur (als het heel koud is dan zijn de warmteverliezen in de woning groter, maar tegelijk kan de warmtepomp minder warmte uit de buitenlucht halen om naar binnen te pompen), de isolatiewaarde van de te verwarmen ruimte, de gewenste binnentemperatuur en de afmetingen van de te verwarmen ruimte.
                              Het rendement van een lucht/lucht warmtepomp verkleint naarmate de buitentemperatuur daalt, terwijl er dan wel juist meer warmte nodig is om de woning op een bepaalde temperatuur te houden.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • Re: Airco

                                Boven hebben we geen verwarming, enkel in de badkamer een grote radiator die bijna nooit opwarmt omdat de thermostaat in de living staat en deze nooit lager komt dan 19°. Daar hangt nu een elektrisch vuurtje dat we opzetten als we de badkamer gebruiken en op 5 minuten is deze 23°.

                                De airco boven hangt op de hal richting slaapkamers en heeft enkel opgewarmd om te testen. Op autostand kan je daar met moeite onderstaan zonder misselijk te worden van de warmte. Vandaar het idee om dit vervroegd beneden toe te passen, wel in comfort stand zodat je nooit direct in de warmte zit.

                                Onze nieuwbouw heeft een e-peil van 22, 3-dubbele beglazing en is verdomd goed geisoleerd. Er staat een Sentinel D+ ventilatiesysteem met warmterecuperatie. Allemaal heel mooi maar we slapen nog altijd met de ramen op kiepstand. En éénmaal de warmte toch binnenzit zoals van de zomer krijg je ze ook niet snel meer buiten. Vandaar.. koelen beneden en boven, opwarmen enkel boven.

                                De zolder is ook afgemaakt, daar is mijn hobbyruimte en de kinderen hebben er hun speelkamer. +/-50 m2 Ook hier geen verwarming wegens 'niet nodig'..

                                Ook hier een vrijwel volledig open huis met centraal in de living het open trapgat tot op de zolder. Vandaar ook de gelijkmatige temperatuur overal in huis.

                                We zien wel maar ik denk dat mijn plan gaat lukken

                                Groeten,
                                Bart

                                Comment

                                Working...
                                X