Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Droogkast met of zonder warmtepomp?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

Hey juppekes

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Wat? Ongeveer 2,5 uur om te drogen en nu 3 uur?
    Amaai mijne frak ... hier draait de droogkast gemiddeld 30 minuten en uitzonderlijk eens 45 minuten.
    Ik spreek hier wel van een machine badhanddoeken van 8kg en op de stand extra droog
    Bootjes

Comment

Hier met de oude Miele voor een hele trommel handdoeken rond het uur. Nu.., gezien de ouderdom van het tuig (40j) weet ik niet wat dat dan verbruikt.
      De reden waarom ik naar een condensatietoestel wil gaan is omdat er hier op mijn praktijk geen afvoer mogelijkheid is waar het toestel nu staat. Ik trek hier al jaren mijn plan met een soort waterbakje waarin een flexibele buis vanuit de droogkast-afvoer in terecht komt. Dit is maar een povere oplossing en geeft zeer veel condensatie en stof af. Een verluchting (koepel) moet dus steeds open, ook in de winter. Het toestel stond vroeger op een andere locatie waar er wel een afvoer was. Het was toen zonde om zo'n goed toestel te dumpen, vandaar dat ik nu, na al die jaren, toch ga afscheid nemen van die oude, maar nog steeds draaiende kast. Er is trouwens nog nooit aan gewerkt.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
        Hey juppekes

Ik spreek hier wel van een machine badhanddoeken van 8kg en op de stand extra droog
        Ja en?
        Steek je die daar kleddernat in of zo?
        Misschien wordt bij u niet zo goed gezwierd in de wasmachine, dat heeft dan een invloed op de droogtijd.
        Is eerlijk gezegd extreem lang.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Was even op zoek naar de opgenomen vermogens en ik kwam op een vreemde vaststelling uit.
          model 7kg:
          Miele droogkast met afvoer naar buiten: klasse C 489Kwh per jaar
          Miele droogkast condensatie: klasse B 494Kwh per jaar ????? is B niet minder dan C ?????
          Miele droogkast met warmtepomp klasse A++ 235Kwh per jaar.

Ik vraag me toch af hoe ze bij die berekeningen komen

Ik denk dat we toch een vergelijk in labo moeten hebben met een juiste vermogensmeting om aan deze volkslakkerij duiding te kunnen geven.
          Mijn aanvoelen is dat er wel degelijk een winst zal gemaakt worden inzake energie voor het model met warmtepomp maar dat die winst behoorljk kleiner zal zijn dan ze laten uitschijnen.

Recent hebben we onze waterafrekening gehad.
          En daar staat ons verbruik op van de laatste 3 jaar mooi met een grafiekje bij.
          Op een kleine afwijking na is ons verbruik eigenlijk gelijk gebleven. (verschil -6 kuub tov vorig jaar en verschil tussen vorig jaar en het jaar ervoor was -3 kuub)

MAAR.. je moet wel weten dat we 2 jaar geleden een 36 jaar oude wasmaschiene vervangen hebben door een "zuinig" exemplaar type A+++
          In verbruik op jaarbasis.... NIETS van te merken! En mijn vrouw is pissed dat het wasresultaat nu minder is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
            Was even op zoek naar de opgenomen vermogens en ik kwam op een vreemde vaststelling uit.
            model 7kg:
            Miele droogkast met afvoer naar buiten: klasse C 489Kwh per jaar
            Miele droogkast condensatie: klasse B 494Kwh per jaar ????? is B niet minder dan C ?????
            Miele droogkast met warmtepomp klasse A++ 235Kwh per jaar.

Ik vraag me toch af hoe ze bij die berekeningen komen

Ik denk dat we toch een vergelijk in labo moeten hebben met een juiste vermogensmeting om aan deze volkslakkerij duiding te kunnen geven.
            Mijn aanvoelen is dat er wel degelijk een winst zal gemaakt worden inzake energie voor het model met warmtepomp maar dat die winst behoorljk kleiner zal zijn dan ze laten uitschijnen.

Recent hebben we onze waterafrekening gehad.
            En daar staat ons verbruik op van de laatste 3 jaar mooi met een grafiekje bij.
            Op een kleine afwijking na is ons verbruik eigenlijk gelijk gebleven. (verschil -6 kuub tov vorig jaar en verschil tussen vorig jaar en het jaar ervoor was -3 kuub)

MAAR.. je moet wel weten dat we 2 jaar geleden een 36 jaar oude wasmaschiene vervangen hebben door een "zuinig" exemplaar type A+++
            In verbruik op jaarbasis.... NIETS van te merken! En mijn vrouw is pissed dat het wasresultaat nu minder is.
            Papier is gewillig hé Xafke.
            Hier hebben wij reeds 16 jaar drie Miele witgoed toestellen in huis, een wasmachine, een droogtrommel met uitgang naar buiten en een vaatwas.
            nog nooit heeft een van die dingen met een schroevendraaier kennis gemaakt.
            Wasmachine is er eentje met zwiersnelheid 1.400 rpm, en daar begint het al, bij Miele is dat de snelheid in beladen toestand
            bij sommige goedkope merken is dat de snelheid in lege toestand, en dan moet je ook nog de diameter van de trommel
            meerekenen, een trommel van 450mm tegenover eentje van 550mm maakt een enorm verschil.
            De nieuwe Miele (duurdere) wasmachines zijn tegenwoordig voorzien van borstelloze gestuurde motoren, werken super
            stil en steeds met een deftig koppel (vele malen beter dan motoren voorzien van borstels) ons volgende zal er zeker zo ene worden.
            Dan terug naar het verhaal droogkasten, simpelste en beste zijn deze met een afvoer naar buiten, hier een kast vol handdoeken droog
            binnen de 45 min (machine met 3Kw verwarming)
            Maar ook dat is sterk afhankelijk van in welke ruimte deze machine staat opgesteld, een reeds voorverwarmde droge ruimte op 20°C
            of een koude ruimte waar het tijdens de winter minder dan 10°C is enz. iedere situatie is anders.
            Weet je trouwens dat in wassalons de droogtrommels hun lucht onttrekken aan een gasgestookt warme luchtkanaal, dat heeft twee redenen,
            één de netkoppeling is van een lagere klasse (niet onbelangrijk als je onder de 63 Amp. kan blijven op een 3X 400 volt net) en twee, warme lucht uit gas
            is een stuk goedkoper dan uit elektriciteit.

Comment

Waarom zou een droogkast met condensator zuiniger moeten zijn dan een droogkast met afvoer naar buiten ?

De kast met afvoer naar buiten blaast de warme vochtige lucht door de slang naar buiten.
              De kast met condensatie blaast ook de warme lucht naar buiten. Het vocht uit de afgevoerde lucht wordt gecondenseerd en verzameld in een reservoir.
              Beide modellen blazen de opgewekte warmte naar buiten. Het vermogen om die warme lucht te produceren ben je helemaal kwijt bij beide modellen.
              Het condensatiemodel heeft dan nog eens een lager rendement omdat de luchtafvoer deels belemmerd wordt door de condensator.

Een droogkast met warmtepomp recupereert de warmte en verbruikt daarom minder. In een doorsnee gezin duurt het ruim 10 jaar voor de meerprijs van de aankoop teruggewonnen is door het lager verbruik.

Je koopt zoiets niet om er geld aan te verdienen, maar je doet het uit milieubewustheid (terwijl je elk weekend met een 6 cylinder van 300pk naar de Ardennnen rijd om daar een paar uurtjes te gaan fietsen en van de natuur te genieten)
              Last edited by notex; 18 juli 2015, 09:01.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht

Je koopt zoiets niet om er geld aan te verdienen, maar je doet het uit milieubewustheid (terwijl je elk weekend met een 6 cylinder van 300pk naar de Ardennnen rijd om daar een paar uurtjes te gaan fietsen en van de natuur te genieten)
                Sommigen gaan ook in de Ardennen fietsen om hun conditie aan te scherpen.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Kan mij dan iemand vertellen waar/hoe de warmte wordt geëvacueerd bij een droogtrommel met condensatie en dus geen afvoer naar buiten ? "Ik vermoed" dat dit dan moet gebeuren in de ruimte waar de machine staat opgesteld ?
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    Kan mij dan iemand vertellen waar/hoe de warmte wordt geëvacueerd bij een droogtrommel met condensatie en dus geen afvoer naar buiten ? "Ik vermoed" dat dit dan moet gebeuren in de ruimte waar de machine staat opgesteld ?
                    Een standaard droogtrommel met condensatie heeft een rooster waarlangs de warme lucht gewoon in de ruimte wordt geblazen waar de droogtrommel staat.
                    Last edited by notex; 18 juli 2015, 15:38.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                      Sommigen gaan ook in de Ardennen fietsen om hun conditie aan te scherpen.
                      Dan zouden ze beter NAAR de Ardennen fietsen. 't Is dikwijls komisch om te zien. Trekhaak met fietsdrager, 3 of meer fietsen erop die soms 60cm buiten de auto steken, en een nummerplaat die niet meer leesbaar is omdat de fietsen ervoor staan. Ardennen, here we come.

Comment

Een standaard droogtrommel met condensatie heeft een rooster waarlangs de warme lucht gewoon in de ruimte wordt geblazen waar de droogrommel staat.
                        Dan wordt die ruimte verwarmd terwijl de droger in gebruik is, in de winter kan dat een voordeel zijn, maar in de zomer kan dat ervoor zorgen dat het in de woning veel te warm wordt.
                        In de winter is dat vermogen dan niet verloren, in de zomer moet je misschien een airco plaatsen om de temperatuur in huis aanvaardbaar te houden.

Dat is bijvoorbeeld ook het geval met gloeilampen, de afgegeven warmte is geen 100% verlies waar ze bij de meeste berekeningen van uit gaan, want in de winter zal de centrale verwarming minder moeten werken als het licht aan is.
                        Maar elektrisch verwarmen is doorgaans duurder dan op gas, daardoor wordt de berekening van de werkelijke verliezen (de kostprijs) wat moeilijker.

Als je een correcte berekening moet maken, dan wordt het altijd een stuk ingewikkelder, want je moet rekening houden met meer factoren dan alleen het verbruik van de droogkast.
                        Als je bijvoorbeeld een badkamer kan opwarmen door er een condensatiedroogkast in te laten draaien, dan moet je de verwarming niet aanzetten als je de droogkast op het juiste moment gebruikt.
                        Met dubbel tarief zal het ook veel langer duren voor je het prijsverschil tussen een gewone (condensatie)droogkast en een droogkast met warmtepomp hebt terugverdiend als je die altijd op het goedkoopste tarief laat draaien (nacht en weekend).
                        Als ik de wasmachine en droogkast gebruik, dan is dat altijd op nachttarief (meestal tijdens het weekend), en gezien het eerder beperkt aantal wasbeurten per jaar is het voor mij niet echt interessant om een droogkast met warmtepomp te kopen, die zou waarschijnlijk meer dan 20 jaar moeten meegaan (zonder een defect) om er voordeel aan te doen.
                        Voor grote gezinnen waar de droogkast dagelijks moet draaien is dat natuurlijk een heel ander verhaal, dan zal die veel sneller voordeel opleveren.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                          Beetje offtopic:

Hoe komt het dan dat bepaalde wasmachines gewoon opgegeten worden van binnen uit?
                          Er moet toch iets in somige moderne wasmiddelen zitten dat niet goed is.
                          Onze vorige Miele had een zeepbakje bovenaan en na 36 jaar was de plastiekrand van het bakje al behoorlijk opgevreten van het waspoeder.

Los van deze ook een discussie gehad met vrouwlief Ze had nieuw wasverzachter gekocht. Rook best wel lekker maar toen ze het bedgoed ermee behandeld had werd ik kotsmisselijk van de reuk toen ik in mijn bed kroop. In allerijl dan maar ander beddegoed op gelegd en probleem was opgelost.
                          Ze wou me niet geloven en gebruikte nog een paar keer dat merk en ik werd er telkens echt ziek van.
                          Finaal dan maar terug naar vertouwd merk van vroeger en probleem was weg.

Moraal van het verhaal is dat ik toch vermoed dat in somige moderne wasmiddelen en verzachters toch wel behoorlijk vieze chemische bucht moet zitten.
                          Een oplossing is wasverzachter verv angen door azijn.

Comment

Dan zouden ze beter NAAR de Ardennen fietsen. 't Is dikwijls komisch om te zien. Trekhaak met fietsdrager, 3 of meer fietsen erop die soms 60cm buiten de auto steken, en een nummerplaat die niet meer leesbaar is omdat de fietsen ervoor staan. Ardennen, here we come.
                            Dat moet ik volledig beamen beamen. En het zijn er meestal met fietsen waar je in dergelijke streek niks *** mee aanvangen. Het is hier een rage geworden, met da wagen op stap en de fietsen er achter op. Niet voor mij wel te verstaan. Als ik wil fietsen kan ik dat evengoed in mijn omgeving doen.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                            X