Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    De gewone man met zijn paar Kw is dus terug de schuldige van de oversubsidie.......
    Nee hoor, de huiselijke installaties zijn geen probleem, die moeten eigenlijk toegejuicht worden en vandaar die subsidies, belastingaftrekken, premies, GSC's.. Maar dan wel met correcte vergoeding voor het gebruik van het netwerk, dus op het totaal aan kWh dat je er op zet en er af haalt en niet op het verschil tussen die twee.

    1: vergeet niet dat deze er gekomen is door de nationale plicht om het Kyoto te halen.
    Ja, maar dat wil niet zeggen dat huishoudelijke zonnepaneel bezitters minder tot geen distributiekosten zouden moeten betalen omdat de fakturatie gebeurd gebaseerd op een terugdraaiende teller.

    2: wat zeg je van de grootproducenten ( hier op 500 meter vandaan liggen er 98.000 panelen op het dak van kartonnage Soenen) om maar een voorbeeld te geven.
    Die betalen wel degelijk distributiekosten op injectie en ook op afname, die hebben immers verplicht zo'n dubbele meter. Het zijn wel deze grote installaties van in de beginjaren die de grootste last aan GSC's opleveren en die zorgen dat de kosten voor de distributie hoger liggen in zo'n regio's dan elders. Idd. die slimmer rakkers zorgen voor hogere kosten aan alle afnemers in die regio's, genre Hoet en Katoennatie en anderen.


    3: wat kosten die windmolens aan subsidie denk je?
    Zelfde antwoord als op 2, het gaat om bijdragen op de kosten voor de distributiebeheerders, die moeten nl. opdraaien voor de GSC's.


    4: een studie heeft aangetoond dat de stroom door gewone particulieren op het net gezet gemiddeld nooit verder dan 500 meter uitzwermd, de netbelasting is dus minimaal, daar deze meestal nooit de elektriciteitscabine bereikt.
    En ? Het netwerk vangt jouw overproductie op en geeft het jou terug als je het nodig hebt, GRATIS. En omdat jouw teller terugdraait is je faktuur lager en wordt je dus niet belast op je echt gebruik van het netwerk. Distributiekosten worden immers aangerekend per gefaktureerde stroom. Reken daarbij nog de verloren btw. op de niet gefaktureerde maar wel ' vervoerde' stroom en je ziet waar het fout zit.


    Ik heb totaal niets tegen een netvergoeding als eigenaar van zonnepanelen, maar dan moet dat ook eerlijk en correct worden berekend.
    Goed zo, daarom, omwille van die eerlijkheid en correctheid, moest er een einde komen op het verschil tussen behandeling van jouw stroom en de rekening die je kreeg (nl. de foute berekening door de terugdraaiende teller)


    Het is eigenlijk totaal belachelijk dat deze op het vermogen van de omvormer wordt berekend, zo heb ik hier zelf 5120 watt piek pal op het zuiden liggen.
    En mijn schoonbroer heeft 7000 watt piek op het westen liggen.
    Resultaat, ik produceer ongeveer 20% méér dan hij met zijn zwaardere installatie, de hele berekening klopt dus niet.
    Je omvormen downgraden of een andere laten installeren. Beter meer zonnepanelen leggen ipv. een te ruime omvormer plaatsen. Of je terugdraaiteller laten vervangen door een bi-direcitonele teller. Je ziet : er zijn keuze's om die forfaitaire aanrekening te verminderen, hoewel die al laag genoeg ligt.

    Er gaan dus ook geruchten dat de btw op elektriciteit van 6 naar 21% zou gaan, wat heeft dat te maken met de ganse zaak,
    elektriciteit is tegenwoordig toch een levensnoodzakelijk iets denk ik, en geen luxeproduct.
    Btw is jaren 21 % geweest op electriciteit, er is pas sinds 2014 een tijdelijke maatregel die 6% btw. instelde. Het heeft te maken met het feit dat de btw inkomsten te laag liggen en dat met zonnepanelen op je huis, de btw. op distributiekosten niet correct kan worden toegepast worden. Stel dat je een perfekte installatie hebt en je uitkomt op volledige dekking van je jaarlijks verbruik dan is je faktuur 0 euro en percentage op 0 euro zijn nul. Zelfs met een niet perfekte installatie is er geen correcte toepassing van distributiekosten en btw op distributiekosten want op je wordt aangerekend op het verschil tussen injectie en afname en niet door hoeveel stroom er door jou door het netwerk is gepasseerd.

    Zoals steeds gaat de rekening terug naar de kleintjes, die kunnen gemakkelijkst het zwijgen worden opgelegd.
    Dat is de bekende Calimero reaktie : zij zijn groot en ik is klein en dat is niet eerlijk. Tijd om volwassen te worden.

    Als het zo zit en zoals sommigen het hier voorstellen, zal ik er zeker voor zorgen dat er hier geen Kw onbenut blijft, zij waren vragende partij en hebben alles zo aantrekkelijk gemaakt, dus hebben ze zich daar contractueel aan te houden, zo simpel is het.
    Dat is waar, maar is het niet logisch dat de distributiebeheerders die de rekening MOETEN betalen (niet de electriciteitsproducenten !) hun kosten willen doorrekenen aan effektief gebruik van hun netwerk ipv. aan een foute fakturatiewijze ? Stel je zet 4000 kWh op het net (als het je goed uitkomt) en je haalt er 5000 kWh terug af (als het je goed uitkomt) en je zou dan maar op 1000 kWh. distributiekosten moeten betalen ??? Nee, eigenlijk zou je op 9000 kWh. distributiekosten (plus btw daarop) moeten betalen. Geloof me, dat zou je meer kosten dan het forfaitaire bedrag dan nu voorligt.

    [/QUOTE]Voor firma's terug geen probleem denk ik, want het is btw....[/QUOTE] Nee, maar eigenaars van firma's of zelfstandigen en vrije beroepen wonen ook echt wel in privéwoningen of privé gedeeltes van bedrijfswoningen hoor.
    Last edited by Empe; 20 juli 2015, 18:06.

    Comment


    • Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

      Gewist wegens een kort lontje.
      Het is dat weer zeker?
      Last edited by Skitch; 21 juli 2015, 12:26.
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

        Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
        Nee hoor, de huiselijke installaties zijn geen probleem, die moeten eigenlijk toegejuicht worden en vandaar die subsidies, belastingaftrekken, premies, GSC's.. Maar dan wel met correcte vergoeding voor het gebruik van het netwerk, dus op het totaal aan kWh dat je er op zet en er af haalt en niet op het verschil tussen die twee.



        Ja, maar dat wil niet zeggen dat huishoudelijke zonnepaneel bezitters minder tot geen distributiekosten zouden moeten betalen omdat de fakturatie gebeurd gebaseerd op een terugdraaiende teller.



        Die betalen wel degelijk distributiekosten op injectie en ook op afname, die hebben immers verplicht zo'n dubbele meter. Het zijn wel deze grote installaties van in de beginjaren die de grootste last aan GSC's opleveren en die zorgen dat de kosten voor de distributie hoger liggen in zo'n regio's dan elders. Idd. die slimmer rakkers zorgen voor hogere kosten aan alle afnemers in die regio's, genre Hoet en Katoennatie en anderen.




        Zelfde antwoord als op 2, het gaat om bijdragen op de kosten voor de distributiebeheerders, die moeten nl. opdraaien voor de GSC's.




        En ? Het netwerk vangt jouw overproductie op en geeft het jou terug als je het nodig hebt, GRATIS. En omdat jouw teller terugdraait is je faktuur lager en wordt je dus niet belast op je echt gebruik van het netwerk. Distributiekosten worden immers aangerekend per gefaktureerde stroom. Reken daarbij nog de verloren btw. op de niet gefaktureerde maar wel ' vervoerde' stroom en je ziet waar het fout zit.




        Goed zo, daarom, omwille van die eerlijkheid en correctheid, moest er een einde komen op het verschil tussen behandeling van jouw stroom en de rekening die je kreeg (nl. de foute berekening door de terugdraaiende teller)




        Je omvormen downgraden of een andere laten installeren. Beter meer zonnepanelen leggen ipv. een te ruime omvormer plaatsen. Of je terugdraaiteller laten vervangen door een bi-direcitonele teller. Je ziet : er zijn keuze's om die forfaitaire aanrekening te verminderen, hoewel die al laag genoeg ligt.



        Btw is jaren 21 % geweest op electriciteit, er is pas sinds 2014 een tijdelijke maatregel die 6% btw. instelde. Het heeft te maken met het feit dat de btw inkomsten te laag liggen en dat met zonnepanelen op je huis, de btw. op distributiekosten niet correct kan worden toegepast worden. Stel dat je een perfekte installatie hebt en je uitkomt op volledige dekking van je jaarlijks verbruik dan is je faktuur 0 euro en percentage op 0 euro zijn nul. Zelfs met een niet perfekte installatie is er geen correcte toepassing van distributiekosten en btw op distributiekosten want op je wordt aangerekend op het verschil tussen injectie en afname en niet door hoeveel stroom er door jou door het netwerk is gepasseerd.



        Dat is de bekende Calimero reaktie : zij zijn groot en ik is klein en dat is niet eerlijk. Tijd om volwassen te worden.



        Dat is waar, maar is het niet logisch dat de distributiebeheerders die de rekening MOETEN betalen (niet de electriciteitsproducenten !) hun kosten willen doorrekenen aan effektief gebruik van hun netwerk ipv. aan een foute fakturatiewijze ? Stel je zet 4000 kWh op het net (als het je goed uitkomt) en je haalt er 5000 kWh terug af (als het je goed uitkomt) en je zou dan maar op 1000 kWh. distributiekosten moeten betalen ??? Nee, eigenlijk zou je op 9000 kWh. distributiekosten (plus btw daarop) moeten betalen. Geloof me, dat zou je meer kosten dan het forfaitaire bedrag dan nu voorligt.

        ...............enz

        Wat een lulkoek verkoop jij hier zeg !!

        Lees nog eens even #52.

        Onze buur heeft eind vorig jaar 18 panelen geplaatst met een max vermogen van 4 kw.
        Voor zijn panelen had hij een verbruik van ongeveer 3.800 kw/jaar en betaalde hiervoor ongeveer 800 euro/jaar alles in (waarvan bij zijn laatste afrekening 76.05 euro netwerkkosten voor één jaar).
        Nu zal hij een netvergoeding betalen van 4 x 89 euro of 356 euro/jaar.

        Volgens jouw theorie zou hij dus 3800 afnemen + 3800 op plaatsen, en dus op 7600 distributiekosten moeten betalen.
        Ik ben hier volledig mee akkoord.

        Dus zou hij volgens jouw theorie 2 x 76 euro distributiekosten moeten betalen of ongeveer 150 euro.

        Nog eens akkoord.

        Maar waarom moet hij nu 356 euro per jaar betalen ?????

        Ik zou me eerst eens goed informeren ipv hier verder onzin te verkopen.
        Ik denk dan Skitch heel dicht bij de waarheid zit.

        Comment


        • Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

          Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
          Ik klaag en mopper ook dikwijls over al die oneerlijkheden, ongelijkheden en "overbelastingen".
          Maar desondanks keer ik toch altijd graag naar huis terug, vanuit andere landen waar ze het veel minder goed hebben dan bij ons.
          En in die landen zijn de mensen nogal dikwijls gelukkig(er) dan wij hier in ons belgenlandje, ondanks het feit dat ze het met veel minder moeten doen...
          Het enige wat ze dikwijls veel meer hebben dan wij is het zand en stof tussen hun boterham...
          Ik weet het, het is een cliché, maar is het daarom minder waar?
          Een waarheid als een koe !
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

          Comment


          • Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

            Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
            Ik klaag en mopper ook dikwijls over al die oneerlijkheden, ongelijkheden en "overbelastingen".
            Maar desondanks keer ik toch altijd graag naar huis terug, vanuit andere landen waar ze het veel minder goed hebben dan bij ons.
            En in die landen zijn de mensen nogal dikwijls gelukkig(er) dan wij hier in ons belgenlandje, ondanks het feit dat ze het met veel minder moeten doen...
            Het enige wat ze dikwijls veel meer hebben dan wij is het zand en stof tussen hun boterham...
            Ik weet het, het is een cliché, maar is het daarom minder waar?
            Als je dan eens denkt dat sommige Grieken moeten rond komen met een pensioentje van 500€. Gezellig is anders denk ik. En ze hebben het ook zelf niet gewild...
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
              Als je dan eens denkt dat sommige Grieken moeten rond komen met een pensioentje van 500€. Gezellig is anders denk ik. En ze hebben het ook zelf niet gewild...
              Er zijn Belgen die heel hun leven hard gewerkt hebben waarvan het pensioen, per persoon, niet veel hoger is. Je moet ook chance hebben in het leven.....
              Hier is het leven ook veel duurder.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                Er zijn Belgen die heel hun leven hard gewerkt hebben waarvan het pensioen, per persoon, niet veel hoger is. Je moet ook chance hebben in het leven.....
                Hier is het leven ook veel duurder.
                Ik kan u verzekeren dat ik er als zelfstandige kan van meespreken...
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                  In dit topic hangt al meer elektriciteit in de lucht dan uit zonnepanelen komt. 😆
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                    netkosten betalen bij het op het net steken van elektriciteit is absurd want die worden al betaald door diegene die deze stroom verbruikt, je zou dus slechts éénmaal netkosten betalen en dat is op het moment dat je ze terug gebruikt.
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                    Comment


                    • Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                      netkosten betalen bij het op het net steken van elektriciteit is absurd want die worden al betaald door diegene die deze stroom verbruikt, je zou dus slechts éénmaal netkosten betalen en dat is op het moment dat je ze terug gebruikt.
                      Zonder het net brandt thuis geen lamp hoor, zonnepanelen of niet.
                      Overdag zet je misschien stroom op het net, maar speelt uw TV tijdens de nacht of wanneer er 20cm sneeuw op uw panelen ligt?
                      Inderdaad, dan haal je stroom van het net.
                      Je hebt dus steeds het net nodig zoals iedereen ... toch normaal dat je ervoor betaalt?
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        .................
                        Je hebt dus steeds het net nodig zoals iedereen ... toch normaal dat je ervoor betaalt?
                        Dat net is al tig keren afbetaald.
                        Het dient nu nog alleen als melkkoe voor de intercommunales. Een soort van verdoken belastingen dus.
                        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                        Comment


                        • Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                          Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                          Dat net is al tig keren afbetaald.
                          Het dient nu nog alleen als melkkoe voor de intercommunales. Een soort van verdoken belastingen dus.
                          Afbetaald wel, maar daarom nog niet onderhouden.

                          Maar OK, de vergoeding is inderdaad redelijk hoog.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Afbetaald wel, maar daarom nog niet onderhouden.

                            Maar OK, de vergoeding is inderdaad redelijk hoog.
                            Ja, het moet onderhouden worden maar voor die zonnepanelen historie werden ze ook met een normale net vergoeding onderhouden.
                            Waarom moet dat nu meer als het dubbel zijn?
                            Het onderhoud is op veroudering gebaseerd en niet omdat het meer gebruikt wordt imo.

                            Comment


                            • Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Afbetaald wel, maar daarom nog niet onderhouden.

                              Maar OK, de vergoeding is inderdaad redelijk hoog.
                              Tsja, vijf keer zo veel als toen je geen zonnepanelen had.... is inderdaad "redelijk" hoog .
                              Dus gaan we niet zagen wanneer ze de BTW op elektra weer naar 21 % zouden brengen, want dat is slechts ongeveer driemaal zo veel als nu en het is dan nog maar een percentage op...

                              Comment


                              • Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                                Wat een lulkoek verkoop jij hier zeg !!

                                Lees nog eens even #52.

                                Onze buur heeft eind vorig jaar 18 panelen geplaatst met een max vermogen van 4 kw.
                                Voor zijn panelen had hij een verbruik van ongeveer 3.800 kw/jaar en betaalde hiervoor ongeveer 800 euro/jaar alles in (waarvan bij zijn laatste afrekening 76.05 euro netwerkkosten voor één jaar).
                                Nu zal hij een netvergoeding betalen van 4 x 89 euro of 356 euro/jaar.

                                Volgens jouw theorie zou hij dus 3800 afnemen + 3800 op plaatsen, en dus op 7600 distributiekosten moeten betalen.
                                Ik ben hier volledig mee akkoord.

                                Dus zou hij volgens jouw theorie 2 x 76 euro distributiekosten moeten betalen of ongeveer 150 euro.

                                Nog eens akkoord.

                                Maar waarom moet hij nu 356 euro per jaar betalen ?????

                                Ik zou me eerst eens goed informeren ipv hier verder onzin te verkopen.
                                Ik denk dan Skitch heel dicht bij de waarheid zit.


                                Tja, je kan oude koeien en oude fakturen uit de gracht halen ook natuurlijk.

                                Maar ik daag je uit om je buurmans faktuur hier op het forum te zetten.

                                Ik geef een voorbeeldfaktuur van Luminus, kijk goed onder punt 8 :



                                En dat is met een verbuik van 2717 kWh/jaar, een pak minder dan de 3800 van je buur. En het is dan nog zonder btw bijgeteld.

                                Maar zoals ik al zei : zet die faktuur van je buur op het forum. Je zal zien dat je buur je slechts het kleinste deel van de netkosten zal hebben meegedeeld, wellicht enkel transportkosten voor hoogspanning alleen en niet de hele kost waar vooral de distributiekost voor laagspanning de prijs omhoog jaagt.

                                Je kan ook eens de prijzen vergelijken en kijken wat nu de nettarieven zoal zijn voor normale partikuliere verbruikers : http://www.mijnenergie.be/energie-ve...&c=particulier

                                Kies zelf de goedkoopst mogelijke formule, de goedkoopst mogelijke regio, enz. en schrik van de nettarieven (die zijn nu zelfs hoger dan de prijs van de electriciteit zelf).

                                Bijvoorbeeld : verbruik 3800 kWh, regio Antwerpen, beheerder INFRAX, leverancier OCTA, 2 bewoners ....

                                Last edited by Empe; 21 juli 2015, 11:21.

                                Comment

                                Working...
                                X