Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raad gevraagd aan de espresso-liefhebbers ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Raad gevraagd aan de espresso-liefhebbers ...

    Opschuimertje is niet hetzelfde en is weer een extra snoer op het aanrecht. Dit kan blijven staat + het melkpijpje wordt door het toestel zelf gereinigd.
    Een machine met bonen vraag sowieso meer handelingen ( en we willen iets dat vlot en snel gaat) + zo'n grote machine vergelijkbaar ook veel onderhoud.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • #92
      Re: Raad gevraagd aan de espresso-liefhebbers ...

      Een goedkope is niet goed genoeg, een nog grotere en duurdere is ook niet goed ... dan blijft er niet veel over hé. [emoji1]
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #93
        Re: Raad gevraagd aan de espresso-liefhebbers ...

        Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
        Veel geld om wat water door een capsule te jagen.
        De andere goedkopere nespresso's doen toch hetzelfde.
        En een melk opschuimertje kost ook niet veel.
        Maar ja, ieder doet wat hij wil met zijn centen.
        Espresso; koffiepads; nespresso of alle andere varianten met capsules is allemaal hetzelfde principe: onder hogendruk heet water door de koffie persen, bij capsule varianten houd je ook nog eens een hoop plastic afval over. Het verschil bij al die varianten behalve bij een klassieke espressomachine zit hem in de prijs per kop koffie en absoluut niet in de smaak. Dat de smaak voor velen vaak beter is bij een espressomachine komt vooral door de versgemalen koffie en dat je de sterkte van de koffie zelf kunt regelen. Overigens gaat mijn voorkeur uit naar gewone filterkoffie.

        Comment


        • #94
          Re: Raad gevraagd aan de espresso-liefhebbers ...

          Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
          ...knip... Overigens gaat mijn voorkeur uit naar gewone filterkoffie.
          Hetgeen ik ooit aan de lijve heb mogen smaken thuis bij de stichter van een middelgrote koffiebranderij in Limburg ...

          Volkomen juist dus.

          Comment


          • #95
            Re: Raad gevraagd aan de espresso-liefhebbers ...

            Tja, smaak en kleur ....
            Ik proef wel degelijk verschil hoor - voorlopig zijn de capsules ook ( voor ons ) heel handig - maar ik zal zeker niet betwisten dat er nog beter bestaat.

            Voorlopig zijn wij er blij mee ... en dat is wat telt:

            Last edited by Alfa Centauri; 8 april 2019, 14:49.
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #96
              Re: Raad gevraagd aan de espresso-liefhebbers ...

              "We gebruiken nu water uit een Brita filter, de smaak van de espresso lijkt me daarmee beter. "

              Mijn antwoord heeft niets te maken met het topic.
              Alleen met de Brita-filter.
              Ik drink thuis nooit koffie,wel thee.En met die Brita-filter smaakt hij inderdaad beter.

              Comment


              • #97
                Re: Raad gevraagd aan de espresso-liefhebbers ...

                Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                "We gebruiken nu water uit een Brita filter, de smaak van de espresso lijkt me daarmee beter. "

                Mijn antwoord heeft niets te maken met het topic.
                Alleen met de Brita-filter.
                Ik drink thuis nooit koffie,wel thee.En met die Brita-filter smaakt hij inderdaad beter.
                Geloof ik voor 100%.
                Wij gieten blauwe Spa in onze koffie toestellen omdat we met zeer hard leidingwater zitten.
                Hard leidingwater = ook minder goede koffie, toestel snel aangekalkt en als je thee maakt is die steeds troebel.
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #98
                  Re: Raad gevraagd aan de espresso-liefhebbers ...

                  Wij hebben al jaar en dag een Krups espressomachine (maalt de koffiebonen), en die is uitgerust met een filter. Bij het instellen van de machine, moet je zelf de hardheid van het water even testen, en het toestel daarop instellen.
                  Gevolg is dat je de machine niet meer moet ontkalken, maar om de zoveel weken (afhankelijk van de ingegeven waterhardheid) de filter moet vervangen.

                  Wij hebben nooit het nut gezien van koffie in kleine (senseo pads) tot zeer kleine (nespresso caps) verpakkingen aan te kopen. Heeft iemand dit ooit al eens omgerekend naar de kiloprijs? En wat met de berg aan verpakkingsmateriaal?


                  (ik zie één voordeel aan bv een nespressomachine; als je veel volk over de vloer krijgt, die je een koffie wilt aanbieden, en die vragen naar een deca, of extra strong, of wat dan ook, met nespresso kun je een varieteit presenteren. Bij ons zijn het maar één type van koffiebonen, maar dan wel van een goed merk. De espressomachine heeft sowieso verschillende opties, gaande van gewone espresso tot extra strong, van gewone koffie tot grote koffie...; meer dan voldoende voor ons tweetjes )
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 17.6.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                  Comment


                  • #99
                    Re: Raad gevraagd aan de espresso-liefhebbers ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Wij hebben al jaar en dag een Krups espressomachine (maalt de koffiebonen), en die is uitgerust met een filter. Bij het instellen van de machine, moet je zelf de hardheid van het water even testen, en het toestel daarop instellen.
                    Gevolg is dat je de machine niet meer moet ontkalken, maar om de zoveel weken (afhankelijk van de ingegeven waterhardheid) de filter moet vervangen.

                    Wij hebben nooit het nut gezien van koffie in kleine (senseo pads) tot zeer kleine (nespresso caps) verpakkingen aan te kopen. Heeft iemand dit ooit al eens omgerekend naar de kiloprijs? En wat met de berg aan verpakkingsmateriaal?


                    (ik zie één voordeel aan bv een nespressomachine; als je veel volk over de vloer krijgt, die je een koffie wilt aanbieden, en die vragen naar een deca, of extra strong, of wat dan ook, met nespresso kun je een varieteit presenteren. Bij ons zijn het maar één type van koffiebonen, maar dan wel van een goed merk. De espressomachine heeft sowieso verschillende opties, gaande van gewone espresso tot extra strong, van gewone koffie tot grote koffie...; meer dan voldoende voor ons tweetjes )
                    1) “unidoses” zijn altijd duurder - maar je hebt gelijk
                    2) Het gemak kost ook wat - jammer maar dat is zo.
                    3) Nespresso is wel de enige die zijn capsules recycleert.






                    4) Akkoord dat bij “veel volk over de vloer” de mensen kunnen kiezen, maar hier zie ik dan meer voordeel in een gewone koffiepot ( zonder keuze weliswaar ) - want al je een groot aantal kopjes Nespresso ( is dat dan “Nespressi” ? ) achter mekaar moet maken, ben je wel een tijdje bezig.

                    5) Espressomachines met filter kan je met gewoon leidingwater gebruiken, maar ja, die filters zijn ook niet goedkoop. Ik ken geen prijzen, maar is zo’n filter goedkoper dan x aantal flessen Spa ?


                    6) Nogmaals, later komt hier ook een grote espresso machine ( als we ooit ons pensioen bereiken ) - lijkt me leuk om je tijd te vullen + het ritueel om koffie te maken heeft ook wel iets.

                    Maar straks ga ik toch gewoon een lekkere Nespresso drinken
                    Last edited by Alfa Centauri; 9 april 2019, 08:47.
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • Re: Raad gevraagd aan de espresso-liefhebbers ...

                      Zo'n filter kost inderdaad geld, nl. €17,- en gaat dan 6-8 weken mee. Daar kun je wel wat flessen blauwe Spa voor kopen, dat klopt.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 17.6.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                      Comment


                      • Re: Raad gevraagd aan de espresso-liefhebbers ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                        Geloof ik voor 100%.
                        Wij gieten blauwe Spa in onze koffie toestellen omdat we met zeer hard leidingwater zitten.
                        Hard leidingwater = ook minder goede koffie, toestel snel aangekalkt en als je thee maakt is die steeds troebel.
                        Dat zou ik persoonlijk zelf ook doen. Ik las hier iets over die Brita-filter en de invloed op de smaak van het eindproduct, daar kan ik inkomen. Maar niet omwille van de letterlijke filterwerking als het kalk betreft, het staat me voor dat dit soort "filter" werkt via adsorptie zodat eventuele geurtjes en smaakje er uit gaan (Cl bv). Maar aan de eigenlijke kalk doet dat nikskommanul, ik zou ook niet weten hoe, hard water is 100% homogeen...
                        Ook het verhaal van de thee-troebelheid klopt, thee (en ook koffie) zijn onvoorstelbaar ingewikkelde mengelingen waarvan er vele een neerslag vormen met kalk, alleen : bij koffie zie je de troebelheid niet.
                        Maar wat ik me nu opeens afvraag : in veel zwembaden hangt er een regelmatig verslag uit van de watersamenstelling (wettelijk verplicht ???? weet nie). Ik neem aan dat drinkwatermaatschappijen dat toch ook doen ? Zou je dat kunnen opvragen ? Ik wil zeggen : we betalen toch voor dat water hé. Nu, feit is wel dat zwembadwater veel gevoeliger is aan contaminatie als je begrijpt wat ik bedoel....

                        Comment


                        • Re: Raad gevraagd aan de espresso-liefhebbers ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                          Geloof ik voor 100%.
                          Wij gieten blauwe Spa in onze koffie toestellen omdat we met zeer hard leidingwater zitten.
                          Hard leidingwater = ook minder goede koffie, toestel snel aangekalkt en als je thee maakt is die steeds troebel.
                          Nogmaals het nut van een waterverzachter. [emoji6]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: Raad gevraagd aan de espresso-liefhebbers ...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                            1)3) Nespresso is wel de enige die zijn capsules recycleert.
                            Een flauw excuus om daarvoor deze capsules te kopen.
                            Capsules van andere merken worden via de ophaling ook gerecycleerd indien ze dat juist verwerken. [emoji6]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Raad gevraagd aan de espresso-liefhebbers ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Nogmaals het nut van een waterverzachter. [emoji6]
                              Alleen voor koffie ga ik geen waterverzachter plaatsen.
                              Ben er nog niet 100% zeker van dat ik dan even goede koffie ga hebben als nu met mijn Spa.
                              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                              Si non, on devient bonbon
                              Et les gens nous mangent !"

                              Comment


                              • Re: Raad gevraagd aan de espresso-liefhebbers ...

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Een flauw excuus om daarvoor deze capsules te kopen.
                                Capsules van andere merken worden via de ophaling ook gerecycleerd indien ze dat juist verwerken. [emoji6]
                                Haha, Freddy, ALLE excuzes zijn goed om eens een folieke te doen - dat weet jij toch ook ????
                                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                                Si non, on devient bonbon
                                Et les gens nous mangent !"

                                Comment

                                Working...
                                X