Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Subaru XV

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Subaru XV

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Komt dus een beetje overeen met wat ik bedoel met "Lag : vertraging" in de "D" stand. Bij de kickdown in deze stand vraagt dit bij de meeste, denk zelfs allemaal, een beetje tijd, maar dat kan soms gevaarlijk zijn als je je eens vlug uit de voeten moet maken. Maar je ervaart dat wel snel hoor.
    Onze S5 geeft zelf tussengas in de "S" stand en dat heeft zo ook zijn reden, de M3-M4's van BMW doen dat ook. Maar hier spreken we dan ook van de sportievere wagens.
    Even off topic Pol, je BMW moet het toch afgeven tegen die Audi zeker ?
    De S5 van mijn vriend is gechipt naar 435 Pk en heeft een koppel van 520 Nm, ja man daar is de lag ver te zoeken....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Ik zie weinig of geen verschil met of zonder airco, kan misschien 0,2 liter zijn maar geen liter Ivan.
      [/url]
      Op een van onze vorige auto's (Opel Vectra GTS 2.0 benzine) stond een verbruiksmeter die bij stationair toerental overschakelde van l/100km naar liter/uur.
      Bij stationair toerental was dat 0,8l/h en dit verhoogde met ingeschakelde airco tot 2,0 l/h op de hoogste stand van de airco. Dus een meerverbruik van 1,2l/h.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
        Op een van onze vorige auto's (Opel Vectra GTS 2.0 benzine) stond een verbruiksmeter die bij stationair toerental overschakelde van l/100km naar liter/uur.
        Bij stationair toerental was dat 0,8l/h en dit verhoogde met ingeschakelde airco tot 2,0 l/h op de hoogste stand van de airco. Dus een meerverbruik van 1,2l/h.
        De vraag is hoeveel liter dat is op 100km... Bij mijn wagen kan ik nauwelijks een verschil vaststellen eigenlijk...verbruik hangt voor 95% van m'n rijstijl en type weg. Niet van de airco aan of uit te zetten.
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
          De vraag is hoeveel liter dat is op 100km... Bij mijn wagen kan ik nauwelijks een verschil vaststellen eigenlijk...verbruik hangt voor 95% van m'n rijstijl en type weg. Niet van de airco aan of uit te zetten.
          Regeltje van 3 misschien ?
          Stel dat je airco 1 liter extra benzine doet verbruiken per uur en dat je auto zonder airco 10l/100 km verbruikt aan iedere snelheid.

1 uur aan 100kmh = 1 liter/100km extra geeft 11 l/100km
          2 uur aan 50kmh = 2 liter extra om 100km met airco te rijden geeft 12l/100km
          100 uur aan 1kmh = 100 liter extra om 100km met airco te rijden geeft 110l/100km
          Last edited by notex; 17 juni 2015, 09:38.

Comment

Even off topic Pol, je BMW moet het toch afgeven tegen die Audi zeker ?
            De S5 van mijn vriend is gechipt naar 435 Pk en heeft een koppel van 520 Nm, ja man daar is de lag ver te zoeken....
            Zoals de S5 nu staat moet mijn BMW zeker niet onderdoen, beiden 340Pk. Die van mij had er 315 en heb er door BMW wat meer longinhoud laten aan geven. Groter vliegwiel, bijkomende radiator en de nodige software. Ben vijand van zoiets door thrird party te laten doen. Als je dan naar de schouwing gaat, moet die weer binnen of als ze eens bij de officiële dealer de software moeten uitlezen, dan kan het zijn dat het boeltje naar de duvel is.
            Maar ik vermoed zelfs dat de Audi zal moeten onderdoen als het erop aankomt. Zal ook wel een beetje lichter zijn. Zou ik eens moeten kunnen testen, maar mijn vrouwtje zal die paarden nooit durven loslaten. Zelf heb ik die ook nog niet kunnen openzetten. Nog maar een goeie 1500 km sedert oktober van vorig jaar.
            Last edited by enero; 18 juni 2015, 10:24.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Regeltje van 3 misschien ?
              Stel dat je airco 1 liter extra benzine doet verbruiken per uur en dat je auto zonder airco 10l/100 km verbruikt aan iedere snelheid.

1 uur aan 100kmh = 1 liter/100km extra geeft 11 l/100km
              2 uur aan 50kmh = 2 liter extra om 100km met airco te rijden geeft 12l/100km
              100 uur aan 1kmh = 100 liter extra om 100km met airco te rijden geeft 110l/100km
              Bij heel wat boordcomputers kan je de gemiddelde snelheid ook opvragen, als de airco voor een meerverbruik van 1,2 liter per uur zorgt, dan zou je aan de hand van de gemiddelde snelheid ook het meerverbruik per 100km moeten kunnen uitrekenen.
              Maar stationair zal de compressor van de airco minder toeren draaien, en daardoor zal die ook een kleinere belasting geven op de krukas van de motor.
              Op die manier zal je dus nooit exact kunnen berekenen wat het meerverbruik is.

Je kan op de boordcomputer ook het verbruik op dat ogenblik bekijken (niet het gemiddelde dus).
              Als je dan op een vlakke weg met ingeschakelde cruise-control de airco in of uit schakelt dan zou je in principe een verschil in verbruik moeten kunnen zien.
              Maar dan zie je alleen het verschil bij die snelheid (toerental van de motor en airco compressor).
              Dan is het nog niet helemaal correct, want bij een hogere omgevingstemperatuur verbruikt elke koelinstallatie meer dan bij een lagere temperatuur.
              Ook is dat meerverbruik afhankelijk van de sturing van de airco, waarschijnlijk zal een elektronisch geregelde airco anders reageren bij wisselende temperaturen dan een simpele airco.

Er zijn nog meer factoren die een invloed hebben op dat meerverbruik (te weinig koelmiddel, vervuilde condensor...), dat zal ook een reden zijn waarom geen enkele fabrikant daar exacte cijfertjes voor opgeeft.

In ieder geval zal het meerverbruik door de airco verhogen naargelang de gemiddelde snelheid verlaagt.
              De tijd dat de koeling moet werken is dan bepalend voor het meerverbruik (net zoals dat thuis het geval is voor de centrale verwarming).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Disclaimer : mijn airco staat op de stand "auto" en op "22°C". Voor de rest kijk ik daar nooit meer naar.

Zoals Black B@ndit hierboven goed uitlegt : het berekenen van het meer verbruik is heel ingewikkeld.
                Als je een wagen hebt die het verbruik per uur geeft bij stilstand kan je ook nog de volgende proef doen.
                1) Airco "UIT" en verbuik meten gedurende ten minste 1 minuut.
                2) Airco "AAN" en verbruik meten gedurende ten minste 1 minuut.
                -1) + 2 ) De proef herhalen bij 20°C, 25°C, 30°C.
                Dan nog zal het slechts een aanwijzing zijn.

P.S. : Regelmatig de banden nakijken op de juiste spanning geeft ook minder verbruik en is veiliger dan in een te warme auto rijden.
                Last edited by Skitch; 17 juni 2015, 16:34.
                ​​

Comment

4 X 4 + 1 liter, Airco + 1 liter, automaat + 1 liter, brede banden + 1 liter enz. liter is de eenheid van inhoud.
                  Als het zo zit vliegt hij buiten.....

Waarom maken ze geen koelsysteem op basis van verdamping door warmte ?
                  Systeem koeling frigo caravan, warmte heb je bij de uitlaat in overschot, zet daar een dubbelwandige
                  buis tussen en je kan gratis koelte genereren.
                  Wat denk je Black B@ndit ?

Comment

Waarom maken ze geen koelsysteem op basis van verdamping door warmte ?
                    Systeem koeling frigo caravan, warmte heb je bij de uitlaat in overschot, zet daar een dubbelwandige
                    buis tussen en je kan gratis koelte genereren.
                    Wat denk je Black B@ndit ?
                    Een adsorbtiekoeler dus, met ammoniak als koelmiddel, maar zo'n systeem is een heel stuk moeilijker in te bouwen in een auto, en als daar een lekje in komt, dan vermoed ik dat je niet graag in de wagen zit, toch zeker niet als het koelmiddel in de wagen zelf terecht komt (die ammoniak is wel iets straffer dan een busje verdunde ammoniak dat je kan gebruiken als ontvetter).
                    Bovendien is het voor een garagist een heel pak moelijker om aan zo'n systeem te werken, en er zal waarschijnlijk ook veel meer plaats nodig zijn voor de inbouw.
                    Maar in principe moet het mogelijk zijn om dat te combineren met een verbrandingsmotor, maar dan moeten de gassen waarschijnlijk wel eerst langs de katalysator passeren, anders doet die zijn werk ook niet (de katalysator moet heet genoeg zijn om te kunnen werken). Dat wil zeggen dat een deel van de airco-installatie ergens onder de auto moet geplaatst worden...
                    In zo'n koelkastje voor een caravan zit niet veel ammoniak, voor de koelcapaciteit van een auto-airco zal er veel meer ammoniak nodig zijn.
                    Een klein beetje ammoniak is minder gevaarlijk dan grote hoeveelheden.
                    Dat principe geldt ook voor de huidige koelkasten, daar zit tegenwoordig bijna overal R600a (isobutaan) in, dat is een heel brandbaar gas, maar net omdat er zo weinig in zit is het risico op brand of ontploffing heel klein.
                    Als koelmiddel werkt propaan en butaan eigenlijk even goed als de koelmiddelen die in alle andere koelinstallaties worden gebruikt.

Nog een kleine bedenking over een auto airco.
                    R134a heeft een GWP (Global Warming Potential) van 1430, dat wil zeggen dat 1kg R134a voor de opwarming van de aarde overeenkomt met de uitstoot van 1,43 ton CO².
                    Als er in een wagen die een uitstoot heeft van 100gr/km één kilo R134a lekt uit de airco, dan is dat even schadelijk voor de opwarming van de aarde als dat er 14.300km gereden wordt met dezelfde auto.
                    De nu gebruikte koelmiddelen zijn niet meer schadelijk voor de ozonlaag, maar als broeikasgas zijn ze veel slechter.
                    CO² wordt tegenwoordig ook gebruikt als koelgas, dat is als broeikasgas even schadelijk als de CO² in de uitlaat van voertuigen, maar in vergelijking met R134a en andere HFK's is dat véél minder schadelijk voor het milieu.
                    Het grote nadeel zijn de heel hoge drukken in zo'n installatie, dat maakt CO² ook weer onbruikbaar als koelgas in een auto-airco...
                    Omdat een auto-airco onderhevig is aan trillingen, en omdat alles in elkaar geschroefd zit met flexibels is de kans op lekken veel groter dan in vaste installaties.
                    Ook bij een ongeval is het meestal de condensor die nog voor de radiator zit die er als eerste aan gaat, en dan lekt de R134a ook gewoon weg.
                    In de garage moeten ze ook alle koelmiddel recupereren als ze aan het systeem werken, de leidingen gewoon losdraaien en alles laten vliegen zoals vroeger werd gedaan is verboden.
                    Als de garagist dat zelf wil doen, dan zal hij wel eerst een opleiding moeten volgen, en de examens afleggen, want alleen een gecertificeerde koeltechnieker mag nog aan een koelinstallatie werken.
                    Zonder certificatie (geldt voor de technieker en het bedrijf, in dit geval de garage) wordt er geen koelmiddel meer geleverd.
                    De garage die dus niet voldoet aan de strenge reglementen zal dus zelf geen airco's meer kunnen repareren.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Onbekend is onbemind.

404: pagina niet gevonden

Comment

Working...
                      X