Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

heggenschaar

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: heggenschaar

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    of neem een tuinman..?
    grt,bouk.
    Dan toch liever een tuinvrouw op een trapje...

Comment

Hier ook een Metabo elektrisch, al 20 jaar gebruik zonder problemen. Gekocht bij lokale handelaar die een stock had opgekocht en lagere prijzen had bedongen.
      1 lange oprolbare kabel en op het eind een verlengkabel van 2 meter er tussen, mocht ik er per ongeluk in zitten.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Vandaag toch maar weer begonnen met mijn oude topcraf electrische schaar aand de 30m beukenhaag.
        2 meter bezig en het ding liep onheroepelijk vast
        Bij mijn vader een ander goedkoop model gaan halen en daar heb ik de rest zonder problemen mee kunnen doen.

Nu nog 40 meter coniferen, maar die doe ik iets later.

Voorlopig mijn zinnen gezet op een metabo 8765.
        Een benzineversie houd me wat tegen ivm gewicht en onderhoud. Ik vind die electrische scharen al zwaar van gewicht, dus ik vrees voor die benzineversies.
        Het is nu ook zo dat ik die niet gewoon op heuphoogte kan laten hangen, ik moet er echt mee kunnen maneuvreren en tillen.

@RDB, bedankt voor de waarschuwing, want ik dacht eerst dat die mculloh een vrij goed merk was.
        Groetjes,
        Dominic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          of neem een tuinman..?
          grt,bouk.
          Dan betaal je voor 1 keer meer dan wat een toestel op benzine kost.
          Als je niet wil werken is dat een oplossig, maar als je zelf ook iets wil doen dan is een tuinman extreem duur.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Dan betaal je voor 1 keer meer dan wat een toestel op benzine kost.
            Als je niet wil werken is dat een oplossig, maar als je zelf ook iets wil doen dan is een tuinman extreem duur.
            Volledig mee akkoord. Soms schakelen wij eens om de zoveel jaar een tuinman in wanneer de hele tuin eens deftig onderhanden dient genomen.
            Maar om de dagdagelijkse karweitjes uit te voeren hebben wij die niet nodig, als je bij manier van spreken elke dat iets doet in je tuin, zal hij er doorgaans picobello bijliggen.
            En dat het duur is moet je me niet vertellen. Ik heb wegens tijdelijke fysieke beperkingen eens een half jaar alles laten doen door een tuinman, ik wilde de kinderen daar niet mee lastigvallen en alles moest er bij liggen zoals wanneer ik het zelf deed.... je wil niet weten wat ik voor die zes maanden heb betaald .
            In de tuin werken is bovendien gezond ook, maar je mag inderdaad niet te lui zijn, want luiaardszweet is gauw gereed .

Comment

Hier een grote tuin met heel veel variatie aan struiken, bomen en hagen. Gras voor en achteraan het huis. Tuin vooraan en één zijkant volledig afgesloten met haag van 2m hoog. Het enig wat ik nog zelf doe is het gras onderhouden, alhoewel, als ik het dan zou willen doen en het regent wordt het dan op een andere keer gedaan door een brave buur die daarvoor ook wordt betaald. Al de rest wordt gedaan door een tuinman en dat kost inderdaad een fortuin. Die komt dan hagen snoeien, uiteraard ook jaarlijks en eveneens het gras klaarleggen voor de zomer. Dit is spuiten tegen het mos en nadien verticuteren. Ongedierte verdelging eveneens jaarlijks.
              Mijn vrouw en ik zijn beiden zelfstandigen en zijn met onze job een ganse dag bezig en dat is niet van 8 tot 5. Dus als wij thuis zijn is het meestal om te genieten en dit is in de zomer vooral van onze tuin.
              Last edited by enero; 14 juni 2015, 17:08.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Beroepshalve snoei ik jaarlijks toch wel enkele km haagstructuren.
                De hoogste haag is 5m (om privacy te garanderen)
                Daarvoor gebruik ik diverse toestellen.
                - op benzine
                - op batterij
                - op elektriciteit (met kabel)

De laatste, deze met kabel gebruik ik niet meer de laatste jaren
                en heb ik gewoon bij als reserve.
                Deze op benzine zijn voor de zware snoeiwerken. (dikke takken + 1 cm)
                Deze op batterij voor het fijnere snoeiwerk (- 1 cm) en de gewone haagstructuren.

Ik probeer zoveel mogelijk af te stappen van de benzine versies wegens vergiftigingsverschijnselen door de rook, en ja
                alle brandstoffen zijn even schadelijk voor de gezondheid als ze verbranden.
                Maar de benzinemotoren zijn ook een groot probleem voor geluidsoverlast.

Ik geniet de voorkeur voor de batterijhaagscharen en deze evolueren heel snel en zijn
                kwalitatief zelfs beter dan de electrische. Nog geen enkel anker verbrand tot op heden.
                De batterijen worden geladen op snelladers, en met het nieuwe type batterijen doe ik makkelijk 1 uur snoeiwerk.
                Mijn allereerste 2 batterijen (ik had de eerste stihl batterijhaagschaar in België) doen het nog altijd voortreffelijk.

Op tijd je messen slijpen (doe ik zelf) is het beste om de machines niet over te belasten.
                Heb je gedaan met werken, zorg dat de tanden van de messen niet over elkaar liggen en spray ze in met bvb silicone
                Vergeet op tijd niet te kijken over er nog voldoende vet zit aan het mechanisme om de messen te bewegen.
                Bij aankoop : Dubbelsnijdende messen zijn het beste.

En wat hoor ik klagen over de prijs van een tuinman.
                De lonen liggen veel lager tov een bouwvakker, schilder, electricien, loodgieter enz.
                Om dan maar te zwijgen over al die zwartwerkende zogenaamde tuinmannen die na hun uren bijklussen.

Comment

Zo horen wij het ook eens van een professional. En inderdaad, ik moet zeggen dat die benzinemotoren wel wat lawaai maken. Maar dat dit een probleem met vergiftiging kon geven had ik nog niet aan gedacht. Maar inderdaad, als je daar goed over nadenkt houdt je die toestellen toch vrij kort bij de het lichaam met als gevolg benzinedampen naar binnen. En die batterijtoestellen geven toch al een goeie autonomie. Zijn die dan wel geschikt voor dikkere takken?
                  Het zijn natuurlijk ook prijzen die al tellen voor een doe het zelf'er. Voor een dubbelsnijdende zit je al boven de 500, zonder Accu's en snellader. Een duur grapje dus, maar als het verantwoord is, waarom niet ?
                  Last edited by enero; 14 juni 2015, 21:10.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                    En wat hoor ik klagen over de prijs van een tuinman.
                    Ik wil niet vergelijken met bouwvakkers of loodgieters, enkel met wat een gewone bediende verdient.
                    Als ge op 2 dagen uw maandloon kunt uitgeven aan een tuinman, dan snap je ook wel dat de meeste gewone bedienden met een standaard loon daarvan afzien als het niet echt nodig is.
                    En dat is geen verwijt naar wat een tuinman verdient, ik maak andermans rekening niet.
                    Maar voor velen zijn die kosten inderdaad onhaalbaar. ☺
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                      ...
                      De batterijen worden geladen op snelladers, en met het nieuwe type batterijen doe ik makkelijk 1 uur snoeiwerk.
                      Mijn allereerste 2 batterijen (ik had de eerste stihl batterijhaagschaar in België) doen het nog altijd voortreffelijk...
                      Interessant.
                      Uit interesse: heb je dan voldoende batterijen mee om de dag door te komen of laad je ze op in je voertuig ?

Comment

Zoals ik al in een gelijkaardige topic schreef, MOET iedere bezitter van 10 meter haag vandaag de dag een heggenschaar op benzine hebben om in zijn buurt te kunnen tonen dat het menens is. Gevolg is dat diezelfde buurt geterroriseerd wordt door de lawaaierige dingen zodra het heggensnoeiseizoen daar is. Gewoonlijk duurt het een uur of zo aan één stuk, en dan moeten de buren toch even bekomen van dat zware gewicht te hijsen. Want ze zullen ook NOOIT toegeven dat het eigenlijk een miskoop is, dat dure, overpowerd en oversized ding. Ergste van al zijn die dingen waar je ook andere modules kan op aansluiten zodat ook voor de graskant de teringherrie kan starten. Oh, ja, en nooit tegelijkertijd met de andere buren de heg bijknippen, best wachten tot het weer stil in de straat is voor je aan de slag gaat.
                        Gebruik je verstand, zou ik zeggen.
                        Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Hier ook op den buiten en er gaat geen week voorbij of de één of de andere haalt zijn benzine bazooka boven. Heb soms de indruk dat de ene probeert beter en groter te hebben dan de andere...
                          In de stad wonen is zeker de oplossing?
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Hombre, moet dan ook iedereen tegelijk zijn gras maaien en liefst met een elektrisch machien?
                            Voor die haag kan ook iedereen een tuinman laten komen ... zo kan die van buur tot buur gaan en elke haag na elkaar scheren. ☺
                            Ik weet niet of het aan onze machines ligt, maar die op benzine maakt niet echt veel meer lawaai en alles gaat ook sneller.
                            Uiteindelijk hebben de buren dan ook minder lang last. 😆
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                              Hier ook op den buiten en er gaat geen week voorbij of de één of de andere haalt zijn benzine bazooka boven. Heb soms de indruk dat de ene probeert beter en groter te hebben dan de andere...
                              In de stad wonen is zeker de oplossing?
                              Waarom zou dat zijn om te gesten?
                              Zo een toestel koop je voor jezelf, net als een auto ... als je dat enkel doet om te tonen dat je beter (lees groter) hebt, dan moet ge al een goei vijs mankeren.
                              En een auto zie je dan nog rijden of op de oprit staan ... mij is nog nooit opgevallen welk merk of type van haagschaar de buren hebben.
                              Trouwens wie wil laten zien dat hij het heeft, die koopt net geen haagschaar ... die laat elke week een tuinman komen. 😆
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
                                Interessant.
                                Uit interesse: heb je dan voldoende batterijen mee om de dag door te komen of laad je ze op in je voertuig ?
                                Ik gebruik 4 batterijen en dat is ruim voldoende om een gehele dag mee te werken.
                                De nieuwste bijgekochte batterijen (2st) hebben een veel hoger vermogen.
                                Je kan namelijk langer werken dan dat de batterijen nodig hebben om te laden.
                                Het laden doe ik bij de klanten aan een stopkontakt.

Betreffende wat ik lees of meer power met benzinemotoren tov een electrische klopt,
                                maar hebben jullie dan zo'n zware haarstructuren staan? En sneller werken met een benzine tov batterij? Dat geloof je
                                toch zelf niet? Benzine tov batterij : beide zijn dubbelsnijdend waarvan de benzine een iets langer mes heeft.
                                tov electrisch geloof ik je door de kabel die je meetrekt en moet verleggen.

Toen ik jaren geleden van start ging bestonden geen dubbelsnijdende messen op de electrische machines.
                                Om sneller te kunnen werken werd een aanpassing gedaan door mijn leverancier op mijn vraag.
                                Van het ondermes maakte hij ook een mes door slijpwerk. Het enige nadeel was dat de garantie niet meer
                                van toepassing is, maar als zelfstandige heb je zo al geen garantie op toestellen. Er is enkel garantie op de
                                niet bewegende delen dus een probleem is dit ook al niet.

Comment

Working...
                                X