Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

stroomstoring

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: stroomstoring

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Ge kunt allemaal gelijk hebben maar als het hier dondert dan valt dat ding (de STROOM VERLIESschakelaar) keer op keer uit.
    Dan raakt ik vooral in zulke omstandigheden geen draden aan en ga ik mij vooral niet bezig houden met iets kort te sluiten (wie doet dat trouwens in huis?)
    En ook, ik ben geen elektrieker hé.
    Het was zeker mijn bedoeling niet om je terecht te wijzen hoor.
    Hier hebben we dat onweerfenomeen ook gehad. Hier zit de verliesstroomschakelaar (30mA, dus de gevoeligste) in de tellerkast van (toenmalig) Ebes. Mijn hoofdschakelaar (de "Teco") was eens defect en ik wees toen de technieker op de uitvallen bij onweer, hij heeft de verliesschakelaar ook vervangen door een nieuwe en probleem volledig opgelost.
    De jouwe zal waarschijnlijk ook een beetje aan slijtage onderhevig zijn, (maar zekerheid heb je daar maar over na vervanging, er kan ook nog een andere oorzaak zijn)
    Bij een kortsluiting hoeft de verliesstroomschakelaar ook niet persé uit te schakelen, (maar dikwijls valt hij wel uit hoor), je zekeringen moeten wel springen.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Het was zeker mijn bedoeling niet om je terecht te wijzen hoor.
      Ach René, dat weet ik ook wel, heb zelf eerst op 't internet moeten gaan zoeken hoe dat ding ook eigenlijk genoemd werd.
      Soit, bij ons zit dus zo'n schakelaar en de rest van de (plons) zekeringen dus heb ik verleden jaar allemaal vervangen door automatische.
      Pertang is die schakelaar nog niet zo oud hoor, zou daar iets aan schelen dan?
      Hij valt dus ook uit als ik ergens (per ongeluk) kortsluiting maak en ook is de zekering in 9 van de 10 gevallen uitgeschakeld.
      Allemaal goed maar dat uitvallen bij onweer, en het hoeft niet eens een geweldig onweer te zijn, is toch wel vrij vervelend want meestal moet ik door de plenzende regen naar het kot om die terug in te schakelen en mag ik hier nogal 't één en 't ander weer goed gaan zetten.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Zaterdag 30 mei stond het volgende in GVA :

Dieselgenerator veroorzaakte panne bij Belgocontrol
        Een niet-geaarde dieselgenerator ligt aan de oorzaak van de stroompanne bij luchtverkeersleider Belgocontrol woensdag. Dat stellen externe experts vast.
        Bij een test op een dieselmotor van de generator trad een technisch defect op in de motor van een koeler, waarbij er een stroompiek van 400 volt ontstond.
        Doordat de generator niet geaard was, kon de piek niet afgeleid worden en bleef ze in het systeem, waardoor eerst de overspanningsbeveiligingen stukgingen en de "static switches" volgden.
        Die geven stroom aan het operationele systeem, dat bijgevolg platging (blg)
        Nu heb ik toevallig gedurende 35 jaar wereldwijd stroomgeneratoren en dieselbewakingen hersteld en in bedrijf gesteld, zowel industrieel, maritiem als militair. Generatoren van 100kW tot 10MW zowel aangedreven door dieselmotoren als door stoomturbines vielen in het gamma. Ik heb dus heel wat storingen moeten verhelpen en bij prototypes of na nieuwbouw alle testen met worst case scenario's moeten uitvoeren.
        Wat hier echter in GVA wordt verteld, kan ik kop nog staart aan krijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          Zaterdag 30 mei stond het volgende in GVA :

Nu heb ik toevallig gedurende 35 jaar wereldwijd stroomgeneratoren en dieselbewakingen hersteld en in bedrijf gesteld, zowel industrieel, maritiem als militair. Generatoren van 100kW tot 10MW zowel aangedreven door dieselmotoren als door stoomturbines vielen in het gamma. Ik heb dus heel wat storingen moeten verhelpen en bij prototypes of na nieuwbouw alle testen met worst case scenario's moeten uitvoeren.
          Wat hier echter in GVA wordt verteld, kan ik kop nog staart aan krijgen.
          Zal ergens een niet geaarde nulleider geweest zijn die losgekomen is Notex wat moeten die mannen vertellen
          tegen de modale burger die het verschil niet weet tussen fase nul en geaarde sterpunten enz.
          Misschien zelfs nog een generator uit de jaren stillekes met dito beveiliging ......

Comment

Nu staat er weer in GVA dat de oorzaak van de storing een conceptfout in het systeem is, en dat de storing zeker niet veroorzaakt is door een menselijke bedieningsfout.

Daarbij vraagt iemand zich af waarom Vinçotte die er jaarlijks een volledige keuring komt doen, deze fout nooit ontdekt heeft in de installatie die ondertussen 10 jaar oud is.

Het fijne zullen we er waarschijnlijk nooit van te weten komen, net zoals waar de olie uit het lager van de Doel-generator is gebleven.

Comment

Net zoals waar de olie uit het lager van de Doel-generator is gebleven.
              Die olie is daar nooit weg geweest Notex, dat geloof je toch niet zeker, U weet beter dan wie ook
              dat het aantal trip alarmen meermaals moeten afgaan in zo een geval.
              Volgens mij een gans opgezet spel waar Elektrabel maar al te goed weet hoe het in elkaar zit....

Comment

Het fijne zullen we er waarschijnlijk nooit van te weten komen, net zoals waar de olie uit het lager van de Doel-generator is gebleven.
                Het is een raar verhaal.
                Is dat de eerste keer dat ze zo'n nood oefening doen ? Die generatoren zullen in al die jaren toch al eens getest geweest zijn. Dan moet die fout toch al opgemerkt geweest zijn ?
                Bij de vraag waarom het terug opstarten zo lang duurt denk ik dan dat er softwarematig iets (erg) verkeerd gelopen is. En dan denk ik weer aan andere dingen.
                Maar het fijne zullen we er inderdaad niet van weten.
                "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
                Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Working...
                X