Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bosmaaier valt stil

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: bosmaaier valt stil

Je probleem is voor 99,99999% zeker benzinetoevoer.
    Verstopte benzinefilter, vuil in de tank, kraantje op de tank dat vertopt zit.

De carbu is geen probleem mee, dus blijf er af en zeker al niet doorblazen want je zou em wel eens schade kunnen toebrengen.

Comment

Onze Honda bosmaaier is ook 4 tact en die is al een paar jaar oud.

Kan inderdaad komen door verouderde benzine, hier gebruiken we daarom enkel Aspen 4.
      Anders eens een onderhoud laten doen in plaats van zelf te prutsen zal aangeraden zijn.

Het eerste dat onze dealer doet als iemand klaagt over een dergelijk probleem is de benzinetank leegmaken en er Aspen in gieten ... 9/10 is probleem opgelost na een paar minuutjes.
      Last edited by VerSeg; 24 mei 2015, 02:38.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Onze Honda bosmaaier is ook 4 tact en die is al een paar jaar oud.

Kan inderdaad komen door verouderde benzine, hier gebruiken we daarom enkel Aspen 4.
        Inderdaad een aanrader, en zeker als er een menbraancarburator wordt gebruikt, gewone benzine laat veel soorten rubber zwellen of verharden, http://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/producten/aspen-4
        Last edited by Guest42; 24 mei 2015, 08:04.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
          Dat filtertje dient voor het vuil tegen te houden.
          Maar dat heeft ook een 2de functie.
          In de tank is dat filtertje, wat een zeker gewicht heeft, met een darm verbonden.
          Dit zorgt ervoor dat je in alle richtingen moet kunnen werken en door het gewicht steeds benzine op de bodem kunt aanzuigen.
          Met de jaren kan dat verduren en dan: je zuigt lucht of het ligt los in de tank.
          Je machine valt dus stil met half volle tank als je begint vanaf als je ze bv 90 gr draait.

Bij de bosmaaier hier vermeldt zal je dat niet vinden.
          Een bosmaaier, in tegestelling met een kettingzaag, wordt trouwens bijna altijd rechtop gebruikt.
          Smering gebeurd met dry-sump smering bij motoren die kantelen.
          Carburatie zijn meestal membraan type of "de vliegtuig carburator", die ook op zijn kop moet kunnen werken.
          Alles eens overdacht en ik denk dat je gelijk hebt, W00ha. Als ik terug thuis ben, zal ik eens chcken in mijn bosmaaiers.

Ik maak altijd mijn benzinetanks leeg, Aspen is mij een beetje duur : meer dan honderd liter per seizoen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
            Alles eens overdacht en ik denk dat je gelijk hebt, W00ha. Als ik terug thuis ben, zal ik eens chcken in mijn bosmaaiers.

Ik maak altijd mijn benzinetanks leeg, Aspen is mij een beetje duur : meer dan honderd liter per seizoen.
            Ik gebruik voor mijn Stihl toestellen de ook vrij dure motomix (22€ voor 5 l).
            Voor al mijn tuin onderhoud kom ik met 5 L toe per jaar.
            Dat spul heeft een constante mengverhouding en blijft zeer lang goed.
            Je hoeft zelden 2 maal te trekken, ook al staat de machine al 'n uur stil. Geen last van enige rook...etc
            In mijn geval is die motomix door minder gebruik op langer termijn onderhouds-vriendelijker.

Moest ik 100 L verbruiken mengde ik die gelijk vroeger ook zelf hoor
            Ik heb 2 kettingzagen. Stihl en eentje van de aldi. Die laatste krijgt eigen mengsel van 3,5%, Euro 95 met half synt 2-tact olie.
            Motomix zou die aldi zaag om zeep helpen, want motomix is maar 2%.
            Maak die wel altijd vers aan vóór het gebruik en giet de tank leeg na langer, niet gebruik.

Comment

Inderdaad wat duurder, maar als je 100 liter per seizoen verbruikt ook veel beter voor je gezondheid.
              Last edited by Guest42; 25 mei 2015, 08:13.

Comment

Gewone benzine is vooral slecht als die blijft staan voor langere periode.
                Tijdens de winterstop (langer niet gebruiken) kan je er dan alsnog een literke Aspen ingieten na de tank leeg gewerkt te hebben.
                Een paar maand (zoals bij de meeste mensen) laten staan zonder een druppel brandstof in is zeker ook niet goed.
                Aspen is misschien duurder, maar voorkomt veel problemen en de meeste mensen gebruiken maar een paar liter per jaar ... komt goedkoper uit dan dure herstellingen.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Naar aanleiding van hoe het niet moet...
                  Ik stond in mijn keuken en zag een rookwolk in de verte ...

Rap mijn FZ1000 genomen en dit was het resultaat.
                  Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

Eerlijk gezegd, dat heb ik nog nooit gezien.
                  Die heeft hier nog maar pas gebouwd, ken 'm dus niet.
                  Als 'm dit ziet zal hij wel weten waar ik woon...
                  Last edited by w00ha; 24 mei 2015, 15:41.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                    Naar aanleiding van hoe het niet moet...
                    Ik stond in mijn keuken en zag een rookwolk in de verte ...

Rap mijn F1000 genomen en dit was het resultaat.
                    Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

Eerlijk gezegd, dat heb ik nog nooit gezien.
                    Die heeft hier nog maar pas gebouwd, ken 'm dus niet.
                    Als 'm dit ziet zal hij wel weten waar ik woon...
                    Sinds die dingen op benzine wat betaalbaarder zijn geworden de afgelopen jaren, MOET iedereen met 5 m² gazon of 5 lopende meters haag zoiets hebben. Wel, ik haat het, dat geluid. Wat is er in hemelsnaam mis met een goeie elektrische versie van zo'n haagschaar of strimmer?
                    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Die buur is goed bezig...
                      Hombre, ik heb hooiland op 24 are en geloof me dat lukt niet elektrisch. Deze Honda is 4tacts en maakt mérkelijk minder lawaai dan mijn Stihl.

On topic: ik draaide de bosmaaier een paar minuten en maakte de bougie los: die ziet niet wit, wel een beetje zwart maar geen vocht of olie te bespeuren.
                      Ik heb ook nog wat olie uit de luchtfilter geperst: misschien kon er niet genoeg lucht in?
                      Vandaag en morgen ga ik hem niet verder testen om de rust niet te verstoren.
                      Dinsdag nog problemen: dan naar de winkel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
                        Die buur is goed bezig...
                        Hombre, ik heb hooiland op 24 are en geloof me dat lukt niet elektrisch. Deze Honda is 4tacts en maakt mérkelijk minder lawaai dan mijn Stihl.

On topic: ik draaide de bosmaaier een paar minuten en maakte de bougie los: die ziet niet wit, wel een beetje zwart maar geen vocht of olie te bespeuren.
                        Ik heb ook nog wat olie uit de luchtfilter geperst: misschien kon er niet genoeg lucht in?
                        Vandaag en morgen ga ik hem niet verder testen om de rust niet te verstoren.
                        Dinsdag nog problemen: dan naar de winkel.
                        Als er niet voldoende lucht binnen kan (teveel olie in het luchtfilter), dan wordt het mengsel te rijk, en dat geldt dan vooral voor de hogere toerentallen (bij een hoger toerental moet er meer lucht door het luchtfilter, als die daar niet goed door geraakt dan wordt de onderdruk in de carburator groter en komt er teveel benzine door de sproeier(s).
                        Maar als het vermogen wegvalt bij hoge toerentallen, dan kan dat ook veroorzaakt worden door een tekort aan brandstof, bijvoorbeeld omdat er een gedeeltelijke verstopping is, of zelfs omdat er geen lucht in de brandstoftank geraakt terwijl er brandstof uit gaat.

De kleur van een bougie bekijk je best als de motor wat langer gedraaid heeft, bij een koude motor blijft die zwart, pas als de motor de normale bedrijfstemperatuur bereikt heeft zal de bougie geleidelijk terug zuiver worden als het mengsel correct is.

Oude benzine kan voor verstoppingen zorgen, met de Aspen brandstof zou je die problemen niet hebben.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Waarom breng je dat ding niet gewoon naar een vakman ?
                          Dan heb je lekker tijd om dingen te doen waar je wèl vertstand van hebt.
                          Zo doe ik het althans.

Comment

Omdat de vakman een verlengd weekend nam
                            Ben blij voor je dat jij het 'vertstand' hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
                              Zo doe ik het althans.
                              Dat kan je dan soms onnodig veel geld kosten imo.

Mijn buurman kwam me vragen of ik hem naar de Citroen garage wou brengen. Het lampje motorstoring brandde.
                              Toen die hersteld was kwam hij zijn relaas van de vakmannen van Hasselt brengen. De officiële Garage Bruyninx.
                              (Een van die Bruyninx'n heeft vroeger bij mij op het internaat in St Trudo gezeten.)

Dus, mijn buurman gaat daar regelmatig op onderhoud. Was pas verleden jaar in augustus geweest.
                              Heel vriendelijk waren ze er niet en de technieker zei tegen hem"die wagen heeft 130 K Km en de mazoutfilter is nog nooit vervangen"
                              Waarop mijn buurman zei;"Dat is toch niet mijn taak om dat te weten bij regelmatig onderhoud, wat volgens voorschrift moet gebeuren?"
                              Dat heeft hem bijna 200€ gekost. ... en nu jij.
                              'n jaar daarvoor moest die bijna 1200€ betalen voor 'n uitgebreid onderhoud, waaronder de airco. Ze heeft 3 maanden gewerkt.
                              Ga dus maar naar 'n vakman.

Ik beklaag al diegene die echt niets van mechaniek kennen...

Ondertussen heb ik ook vernomen dat de groep Bruyninx verkocht is.
                              Die verkopen daar zoveel merken, dat ik me afvraag ofze daar wel serieus in zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
                                Zo doe ik het althans.
                                Sommigen hebben nu eenmaal voor "alles" een vakman nodig, U ook soms ???
                                Wie zijn plan niet kan/wil trekken of het zelfs niet wil proberen, wie is dan de verstandige?
                                Respect voor vonkske.

Comment

Working...
                                X