Voor de mannen die hun eigen ketting bijstellen heb ik 'n vraagje.
Ik heb vroeger maar zeer kort met ketting gereden, daarna met cardan.
Nu heeft mijn Harley een riem en dat hoef je praktisch niet bij te stellen.
De RT had ook weer cardan. Is weg.
Maar mijn Honda NC700 (DCT) heeft ketting.
In principe geen probleem, maar als ik ergens aan begin wil ik dat wel juist hebben.
Op vele fora vindt je talloze discussie's over welke olie in welk motorblok moet. Welke additieven etc.
Soit, het ketting stellen is daar zo eentje van, dat je vrijwel op ieder forum in alle talen vindt.
Het verwonderd me echter dat ik vrij goed qua mechaniek mijn plan kan trekken.
En toch zijn hier weer de meningen soms echt niet wat ik van ervaren sleutelaars verwacht.
Om het kort te houden: er zijn meerdere manieren om een ketting te stellen.
Het staat op de swing-armen met streepjes. (welke soms helemaal niet kloppen - bij mij alvast niet)
Je gebruikt dezelfde aantal slagen aan de stelmoeren, om het wiel/ketting in lijn te houden.
Of 'n liniaal, zaagblad etc… allemaal betere hulpmiddelen. Laatste kan ik niet gebruiken omdat mijn kettingwiel bredere tanden heeft.
Meetlint van center swing-arm naar as achterwiel. Kan ik ook niet of heel moeilijk. (Staan geen centerpunten op de as)
Dus bleef er de Profi Cat Laser over die dat snel en perfect doet.
Tenslotte: ik stel vast, bij de eerste maal dat ik bij deze nieuwe motor de ketting heb bijgesteld, de markering niet klopt.
Tussen 2 streepjes meet ik 2.5mm en het verschil L/R is 'n half streepje > 1.25mm verschil.
Het laserpuntje versprong van buitenkant (dikke) schakel naar binnenkant (smalle) schakel.
Iig, de ketting is met de laser tool bijgesteld en de motor loopt of rolt recht. Ook bij handen vrij laat 'm zich goed naar L/R sturen vanuit de heupen.
Het schakelen gaat weer geruisloos, want met 'n automaat rij je constant op de motor. Dus ook bij afremmen in de bocht met de flippers.
Er zijn dus verschillende zaken waar ik niet goed in kan komen.
Sommige vinden zo een tool verspilling (kost amper 40€).
Veel mensen stellen ook vast dat de laser beter en nauwkeuriger is dan al hun vroegere methoden.
En toch zijn er mensen die daar nooit zo nauw naar gekeken hebben en ook meer als 20K met 'n kettingset doen.
Is dat nu normaal dat die markering zo kan afwijken?
Ook het aantal slagen bij een fabrieks-nieuwe motor klopt niet met de laser dot?
Er is iets wat mij zegt dat het kettingwiel toch haaks op de achteras staat.
Ik heb vroeger maar zeer kort met ketting gereden, daarna met cardan.
Nu heeft mijn Harley een riem en dat hoef je praktisch niet bij te stellen.
De RT had ook weer cardan. Is weg.
Maar mijn Honda NC700 (DCT) heeft ketting.
In principe geen probleem, maar als ik ergens aan begin wil ik dat wel juist hebben.
Op vele fora vindt je talloze discussie's over welke olie in welk motorblok moet. Welke additieven etc.
Soit, het ketting stellen is daar zo eentje van, dat je vrijwel op ieder forum in alle talen vindt.
Het verwonderd me echter dat ik vrij goed qua mechaniek mijn plan kan trekken.
En toch zijn hier weer de meningen soms echt niet wat ik van ervaren sleutelaars verwacht.
Om het kort te houden: er zijn meerdere manieren om een ketting te stellen.
Het staat op de swing-armen met streepjes. (welke soms helemaal niet kloppen - bij mij alvast niet)
Je gebruikt dezelfde aantal slagen aan de stelmoeren, om het wiel/ketting in lijn te houden.
Of 'n liniaal, zaagblad etc… allemaal betere hulpmiddelen. Laatste kan ik niet gebruiken omdat mijn kettingwiel bredere tanden heeft.
Meetlint van center swing-arm naar as achterwiel. Kan ik ook niet of heel moeilijk. (Staan geen centerpunten op de as)
Dus bleef er de Profi Cat Laser over die dat snel en perfect doet.
Tenslotte: ik stel vast, bij de eerste maal dat ik bij deze nieuwe motor de ketting heb bijgesteld, de markering niet klopt.
Tussen 2 streepjes meet ik 2.5mm en het verschil L/R is 'n half streepje > 1.25mm verschil.
Het laserpuntje versprong van buitenkant (dikke) schakel naar binnenkant (smalle) schakel.
Iig, de ketting is met de laser tool bijgesteld en de motor loopt of rolt recht. Ook bij handen vrij laat 'm zich goed naar L/R sturen vanuit de heupen.
Het schakelen gaat weer geruisloos, want met 'n automaat rij je constant op de motor. Dus ook bij afremmen in de bocht met de flippers.
Er zijn dus verschillende zaken waar ik niet goed in kan komen.
Sommige vinden zo een tool verspilling (kost amper 40€).
Veel mensen stellen ook vast dat de laser beter en nauwkeuriger is dan al hun vroegere methoden.
En toch zijn er mensen die daar nooit zo nauw naar gekeken hebben en ook meer als 20K met 'n kettingset doen.
Is dat nu normaal dat die markering zo kan afwijken?
Ook het aantal slagen bij een fabrieks-nieuwe motor klopt niet met de laser dot?
Er is iets wat mij zegt dat het kettingwiel toch haaks op de achteras staat.
Comment