Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trage MacBook Pro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Trage MacBook Pro

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Hier werkt alles voorlopig nog goed, dus geen directe reden om te veranderen. Ik heb 8GB RAM, dus ook maximum. Heb ook Aperture staan, zal die dan nog draaien?
    Waar ik mij al lange tijd mateloos over erger is dat Outlook van Microsoft voor Mac steeds de identiteit moet contoleren en bijwerken bij heet opstarten. Dit duurt soms eindeloos lang. Blijkbaar is daar nog nergens een degelijke oplossing voor te vinden. Heb al ettelijke keren Google geraadpleegd daaromtrent en het zijn steeds lapmiddeltjes die men voorstelt en die op langere termijn niks meer uithalen. Het kadertje, vooraleer Outlook kan worden opgestart, komt na een tijdje steeds terug. Zou eigenlijk beter "Mail" gebruiken van Apple, maar de gewoonte van met Outlook te werken belet mij dat nog wat.
    Aperture (v.3.6) draait nog onder de recentste versie van OSX (Yosemite 10.10.3). In een mail die ik op 5MRT2015 van Apple heb gekregen, lees ik:
    Je kunt je huidige versie van Aperture gewoon gebruiken onder OS X Yosemite, maar extra exemplaren kopen is dan niet meer mogelijk.
    Wat Outlook betreft, inderdaad: voor mij teveel 'Win-like'. Nu op Mac enkel mogelijk via abo, en ik ben daarvan geen voorstander; heb dan ook Office zonder Outlook. Apple Mail is niet het beste mailprog aller tijden, maar voor mij (uitsluitend privégebruik) meer dan goed genoeg.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Een SSD is geen wondermiddel : je pc en programma's starten sneller op, en als je weinig ram geheugen hebt, heb je een sneller swapgeheugen. Maar daar stopt het. Genoeg ram is voor dat laatste een veel beter alternatief.
      Met die SSD voelt je PC sneller aan, maar als je effectief aan het werk bent met je PC levert een SSD niet zoveel snelheidswinst meer op (of je PC moet continu in geheugen"ademnood" zitten). Een combinatie van een SSD en meer ram geheugen is dan weldegelijk een goede manier van werken (software wordt nu eenmaal steeds omvangrijker en meer geheugen intensief). Heb je maar 4 GB ram dan moet je zeker uitbreiden, 8 is voldoende als je foto's niet supergroot zijn (en je niet teveel layers gebruikt in Photoshop). 16 is voorlopig meer dan voldoende voor de meeste taken (maar ooit zal dat ook wel veranderen). De consumentenmoederborden kunnen trouwens niet veel meer aan dan 32 GB (maar dat zal ook nog wel veranderen).

In mijn 5 jaar oude laptop ga ik binnenkort ook een SSD'ke steken (de prijzen van die dingen zijn de laatste tijd veel gezakt). Heb een Samsung evo 850 van 240 GB gekozen : dat ding kost inclusief transport 120€ (en de cloonsoftware krijg je erbij). Een oplossing om die harddisk aan je laptop te hangen voor dat clonen moet je wel zelf voorzien (zo'n kabeltje, of een externe harddiskcase). Toen ik een 2 jaar geleden mijn desktop kocht, kostte een SSD'ke van die grootte nog zowat het dubbel. Daarmee zijn die SSD's wel zowat de enige onderdelen die de laatste tijd gezakt zijn in prijs...

Wat die batterij betreft : een li ion batterij (zoals meestal gebruikt in laptops) heeft na fabricage een beperkte levensduur (van ongeveer 5-6 jaar). Of je het ding gebruikt of niet speelt geen rol (maar ze juist gebruiken zorgt er wel voor dat ze binnen die levensduur, langer een goeie gezondheid houdt). Dat je batterij na 5 jaar begint te verzwakken is dus normaal en is gewoon te wijten aan de chemische degradatie die typisch is voor dat type batterij.
      Wil je weer langer werken met 1 lading, dan zal je een nieuwe nodig hebben.
      Groeten,

Polleke

Comment

Bedankt voor jullie verdere reacties allemaal! Alleen ben ik nu niet in de mogelijkheid om dergelijke som op tafel te leggen voor extra RAM en dergelijke... net een nieuw objectief gekocht en de vriendin zou nogal raar opkijken moest ik daar nu mee afkomen! Misschien probeer ik terug te downgraden naar een vorige versie (snowleopard of iets dergelijks) misschien zal dit ook wel al helpen)

Misschien iets voor in de verdere toekomst! Toch bedankt voor de input!

Groetjes
        Roeliee
        Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

Comment

Ik had hierboven al vermeld dat ik van OSX-SL naar ML ben gegaan.
          Mijn Imac (2009) had vroeger SL en Win 7 (bootcamp) had, maar die laatste is niet meer nodig.
          Onder Win 7 heb ik nog 'n tijdje kunnen gamen (tot mijn verbazing, want daar had ik die niet voor gekocht), tot dat DX11 zich opdrong.

Nu heb ik op die Win7 partition terug OSX 10.6.8 geplaatst. die draait nu naast de 10.8.5.
          En gisteren merk ik meteen al dat ik problemen heb met mijn Xerox AIO Laserprinter.
          Ik kan met OSX-ML normaal printen. De printer staat met WiFi in het netwerk.
          Maar ik kan niet meer naar mijn mac scannen. Het is juist op deze mac waar ik al mijn zakelijke documenten, PC banking en primairy emails binnenkrijg.
          Ik heb daar uren aan verspilt, want zo moeilijk is dat niet. Ik had trouwens het OSX gewoon ge-updated naar ML.
          De instellingen van de printer blijven standaard in de printer staan. Te veranderen met je browser via IP(vast).
          Gewoon je folder delen en R/W rechten geven is voldoende.

Op die verse installatie van OSX 10.6.8 werkte alles van de printer terug normaal (ook scannen). En dat zegt alweer genoeg

Comment

Working...
          X