Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Isolatie draad verwijderen,kent iemand een trucje?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Isolatie draad verwijderen,kent iemand een trucje?

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
    Striptang ben ik niet zo een fan van. Probleem is dat je al snel de geleider kan kwetsen.
    Een echte electricien zal zelden strippen met een striptang maar werken met een kniptang en puur op het gevoel de mantel in knijpen om de plastiek te kwetsen en dan de mantel er af schuiven(sleuren). Probleem is dat dit niet meer werkt op zeer kleine geleiders.
    Dan is het fikken en ook daar weer de trick van de mantel zacht te maken en met je nagels de huls er af te trekken. Als je de mantel te heet maakt dan schiet em in brand en is de kans groot dat je de geleider gaat onderroken, probeer dat maar eens te solderen dan.
    Voor dikke aders gebruikt een goei elektricien gewoon zijn mes en weer puur op het gevoel dat je de kern niet raakt.
    Daar gaan ze gewoon eens rond en dan een schelleke af doen net zoals ge pattatekes gaat schillen, met wat geluk kan je dan de mantel afvellen net zoals je een konijn stroopt.
    Als ik op het werk elke draad zo moet ontmantelen met de kniptang, dan krijg ik volgens mij ruzie met de baas omdat het werk te traag vordert...
    Een striptang dient om draad te strippen, een kniptang is daar niet voor ontworpen, die dient om draad mee door te knippen.

De buitenmantel van kabels verwijder je wel met een mes (er zijn daar ook speciale messen voor, maar ik werk liever met een breekmes of Stanleymes).
    De isolatie van dikke draden (meer dan 6mm²) passen niet meer in de Knipex striptang, daarvoor gebruik ik ook een mes.
    Voor dunnere draden is een striptang zoals demeyereg eerst aanraadde de snelste, handigste en veiligste (om geen draadjes te beschadigen) oplossing (die striptang werkt prima tot zo'n 2,5mm²).
    De striptang van de Lidl heb ik dit keer niet gezien in de aanbiedingen, maar gewoonlijk is dat zo'n striptang met een schroefje om de draaddikte in te stellen.
    Voor heel dunne draden is die ook niet handig, want het instellen moet dan heel nauwkeurig gebeuren om de draadjes niet mee door te knippen terwijl je de isolatie er af trekt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Striptang ben ik niet zo een fan van. Probleem is dat je al snel de geleider kan kwetsen.
      Een echte electricien zal zelden strippen met een striptang maar werken met een kniptang en puur op het gevoel de mantel in knijpen om de plastiek te kwetsen en dan de mantel er af schuiven(sleuren). Probleem is dat dit niet meer werkt op zeer kleine geleiders.
      Dan is het fikken en ook daar weer de trick van de mantel zacht te maken en met je nagels de huls er af te trekken. Als je de mantel te heet maakt dan schiet em in brand en is de kans groot dat je de geleider gaat onderroken, probeer dat maar eens te solderen dan.
      Voor dikke aders gebruikt een goei elektricien gewoon zijn mes en weer puur op het gevoel dat je de kern niet raakt.
      Daar gaan ze gewoon eens rond en dan een schelleke af doen net zoals ge pattatekes gaat schillen, met wat geluk kan je dan de mantel afvellen net zoals je een konijn stroopt.
      Ik ben het er geheel mee eens: een ervaren monteur gebruikt zijn kniptang om aders bloot te leggen zonder de kern te beschadigen. Ik doe dat zelfs bij zeer dunne draden, maar ook bij de taaie mantel in een coaxkabel door deze een ietsje in te snijden met een mes en dan draaiend met een kniptang de mantel er af trekken. Wanneer het om fijn soldeerwerk gaat met een dun draadje houd ik de soldeerbout tegen de mantel waardoor de isolatie krimpt en de ader bloot komt

Comment

Ik heb ook 'n beetje ervaring als electricien(als monteur en schakel-kastenbouw) en wat ik hier lees zijn wel 'n beetje ouderwetse opvattingen.
        Ik heb het hier niet over die kleine taaie fijne draadjes.
        Wire wrapping (oudere methode in electronica) is ook zo'n simpel klusje dat zonder tooltje niet te doen is. Ook het strippen dus.

Maar imo : iedere "ervaren"of "echte electricien" heeft 'n goede striptang in zijn getuig koffer zitten.
        Een tang voor draadhulzen en een klassiek gebogen kabelmes om buitenmantels te verwijderen.

Als monteur aan mechanische onderdelen (auto bv) gebruik je ook geen waterpomptang of vise-grip.

Comment

Als je die correct gebruikt, dan ga je echt niet zo veel geleiders kwetsen.
          Probleem is dat men vaak niet de moeite neemt om die tang wat bij te regelen (regelbare versies dan).
          Tijdens mijn opleiding elektronica was er geen sprake van dit op een andere manier te doen dan met een striptang of uitzonderlijk voor te dunne draadjes door het wegsmelten van de isolatie met de soldeerbout.
          Dit voor elektriciteitskabels dan wel te verstaan ... voor ander kabeltypes zoals coax en zo zijn er nog andere tooltjes beschikbaar.

Er is dan ook een groot verschil tussen elektronica en elektriciteit.

Zo'n isolatie wegfikken zoals je het noemt doe je dan in principe met je soldeerbout, niet met een aansteker of ander attribuut.
          Ik heb nog nooit geweten dat isolatie met een soldeerbout in brand schiet, hoogstens smelt die wat te ver weg als de temperatuur te hoog wordt.

Laat ons zeggen dat men dan eerder over een elektricien met wat ervaring spreekt die zijn eigen trucjes toepast.

Ik zeg niet dat ik nu altijd de regeltjes volg zoals ze die op school aanleren ... vaak kniptang om dikkere geleiders bloot te maken, een mes om nog dikkere kabels vrij te maken, striptang of zelfs tanden komen al eens te pas.
          Ik denk dat eenieder zo wat zijn gewoonten heeft en dat men geneigd is om het eerste dat men bij de hand heeft te proberen ... een kniptang hebben de meeste elektriciens nu eenmaal korter bij de hand als een striptang.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
            Ik heb ook 'n beetje ervaring als electricien(als monteur en schakel-kastenbouw) en wat ik hier lees zijn wel 'n beetje ouderwetse opvattingen.
            Ik heb het hier niet over die kleine taaie fijne draadjes.
            Wire wrapping (oudere methode in electronica) is ook zo'n simpel klusje dat zonder tooltje niet te doen is. Ook het strippen dus.

Maar imo : iedere "ervaren"of "echte electricien" heeft 'n goede striptang in zijn getuig koffer zitten.
            Een tang voor draadhulzen en een klassiek gebogen kabelmes om buitenmantels te verwijderen.

Als monteur aan mechanische onderdelen (auto bv) gebruik je ook geen waterpomptang of vise-grip.
            Voila, een gedacht naar mijn eigen normen w00ha

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Als ik op het werk elke draad zo moet ontmantelen met de kniptang, dan krijg ik volgens mij ruzie met de baas omdat het werk te traag vordert...
              Een striptang dient om draad te strippen, een kniptang is daar niet voor ontworpen, die dient om draad mee door te knippen.

De buitenmantel van kabels verwijder je wel met een mes (er zijn daar ook speciale messen voor, maar ik werk liever met een breekmes of Stanleymes).
              De isolatie van dikke draden (meer dan 6mm²) passen niet meer in de Knipex striptang, daarvoor gebruik ik ook een mes.
              Voor dunnere draden is een striptang zoals demeyereg eerst aanraadde de snelste, handigste en veiligste (om geen draadjes te beschadigen) oplossing (die striptang werkt prima tot zo'n 2,5mm²).
              De striptang van de Lidl heb ik dit keer niet gezien in de aanbiedingen, maar gewoonlijk is dat zo'n striptang met een schroefje om de draaddikte in te stellen.
              Voor heel dunne draden is die ook niet handig, want het instellen moet dan heel nauwkeurig gebeuren om de draadjes niet mee door te knippen terwijl je de isolatie er af trekt.
              Ik gebruik gewoon mijn kabelschaar (klik) voor het ontmantelen van geleiders, en evt. kabels (tot 4mm^2).
              Gebeurd ook dat ik mn striptang gebruik hoor, daar dient het tenslotte voor.
              Heb dan ook niet veel ervaring met elektronica, de kabels waar ik mee werk beperken zich tot F/UTP (cat 5, 6) en vooral XGB (van 2,5mm^2 tot pakweg 240mm^2)
              Last edited by Jensdh; 28 april 2015, 16:05.

Comment

Working...
              X