Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe komt het dat draagbare DAB+ radio's zoveel stroom gebruiken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe komt het dat draagbare DAB+ radio's zoveel stroom gebruiken?

    Ik ben op zoek naar een draagbare kleine DAB+ radio. Ik heb thuis voor op de slaapkamer De Philips Original DAB+ radio op netvoeding en deze heeft een sublieme ontvangst van alle DAB+ zenders en geeft een boven verwachting goede klank. Daar vaak de FM zenders slecht te ontvangen zijn of elkaar wegdrukken wil ik ook een klein draagbaar DAB+ toestel voor onderweg. Bij alle van deze radio's die ik op mijn zoektocht tegen kwam zou de gebruiksduur op een batterijlading niet langer dan tussen de 5 en 10 uur zijn. Vele zijn uitgerust met een ingebouwde accu die je na vijf uur weer aan de oplader moet zetten. Bij de FM radiootje die heb daar doe je dagen met 4 AA batterijen. Hoe komt het dat DAB+ radio’s zoveel energie slurpen, velen malen meer dan een telefoon.

  • #2
    Re: Hoe komt het dat draagbare DAB+ radio's zoveel stroom gebruiken?

    wiki ..
    "...Power requirements[edit]
    As DAB requires digital signal processing techniques to convert from the received digitally encoded signal to the analogue audio content, the complexity of the electronic circuitry required to do this is higher. This translates into needing more power to effect this conversion than compared to an analogue FM to audio conversion, meaning that portable receiving equipment will tend to have a shorter battery life, or require higher power (and hence more bulk). This means that they use more energy than analogue Band II VHF receivers.
    As an indicator of this increased power consumption, some radio manufacturers quote the length of time their receivers can play on a single charge. For a commonly used FM/DAB-receiver from manufacturer PURE, this is stated as: DAB 10 hours, FM 22 hours...."

    Comment


    • #3
      Re: Hoe komt het dat draagbare DAB+ radio's zoveel stroom gebruiken?

      Niet gedacht dat het converteren van een digitaal signaal zoveel energie verbruikt, terwijl thuis de digitale TV en en satelliet ontvangers vaak energie zuinig zijn, dus dan zal bij die apparaten het converteren naar analoog ook het belangrijkste verbruik zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe komt het dat draagbare DAB+ radio's zoveel stroom gebruiken?

        Als je weet dat je met 0,2W effectief vermogen aan een luidspreker al klachten van de buren kan krijgen, dan weet je dat voor een gewoon radiootje met een heel simpel circuit het verbruik echt wel heel laag is.

        Zo'n digibox verbruikt makkelijk een paar W. Op een netaansluiting is dat niks, maar uit een batterij is dat een ander verhaal.

        Comment


        • #5
          Re: Hoe komt het dat draagbare DAB+ radio's zoveel stroom gebruiken?

          Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
          Niet gedacht dat het converteren van een digitaal signaal zoveel energie verbruikt, terwijl thuis de digitale TV en en satelliet ontvangers vaak energie zuinig zijn, dus dan zal bij die apparaten het converteren naar analoog ook het belangrijkste verbruik zijn.
          Het is niet het converteren maar het bewerken dat veel stroom verbruikt. Je hebt een behoorlijke DSP nodig om uit een DAB signaal terug de audio te halen. Het is een computer die permanent moet rekenen.

          Comment

          Working...
          X