Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veel amateurfotografen die betalend model nemen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Veel amateurfotografen die betalend model nemen ?

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
    Als jij een model vraagt wil deze vergoed worden voor het werk dat ze voor jou moet leveren (poseren).

Deze vergoeding kan geld zijn of foto's (tfp).
    Er is tegenwoordig een overaanbod van "model"fotografen zodat sommige modellen overbevraagd worden.

Een beginnend model die haar portfolio wil opbouwen zal meestal tfp werken.
    Na verloop van tijd als haar portfolio voldoende groot is, zal ze waarschijnlijk selectiever zijn en enkel nog tfp werken met fotografen die een verrijking kunnen betekenen voor haar portfolio.

Als jij gratis met een ervaren model wil werken zal je dus kwalitatief werk moeten kunnen laten zien, en een moodboard dat haar aanspreekt.
    Indien je haar niet kan vergoeden met verrijkend materiaal voor haar portfolio zal ze ofwel niet willen werken met jou ofwel een vergoeding vragen.

Je hebt natuurlijk ook modellen die poseren om een centje bij te verdienen, net als er fotografen zijn die ook wel een centje vragen als ze in opdracht moeten fotograferen (communie, feestje, ...)
    Helemaal akkoord.
    En ik viseer niemand, maar er zijn zeker mensen die trachten om goedkoop (gratis) een meisje voor de lens te krijgen en dan meer proberen.

Ik heb een dochter van 20 met blond haar die studeert in leuven. Om de paar maand wordt ze aangesproken om eens een fotosessie te doen. Ze heeft geen modelambities, en ik heb haar afgeraden om daar op in te gaan. Heb het zelf nooit gezien, maar ze beweert dat er ook echt vieze ventjes tussen zitten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Helemaal akkoord.
      En ik viseer niemand, maar er zijn zeker mensen die trachten om goedkoop (gratis) een meisje voor de lens te krijgen en dan meer proberen.

Ik heb een dochter van 20 met blond haar die studeert in leuven. Om de paar maand wordt ze aangesproken om eens een fotosessie te doen. Ze heeft geen modelambities, en ik heb haar afgeraden om daar op in te gaan. Heb het zelf nooit gezien, maar ze beweert dat er ook echt vieze ventjes tussen zitten.
      En Dutroux loopt ook nog op deze wereld... get alive. : dus nen eerlijke fotograaf moet niet meer fotograferen omdat er vieze ventjes zijn ??? uw dochter die blijft toch binnen heel den dag hoop ik, want naar ik hoor zijn er NIET fotografen die meisjes verkrachten...
      Ik heb een 30 jaar aan modelfotografie gedaan, nu nog heel weinig ( want ik betaal niet ) maar ik weet dat elk model dat ik gehad heb, graag nen 2de keer terug kwam ( 1 zelfs 9 keer )

Comment

Prima!

Maar praat eens met uw modellen en vraag wat ze nu meemaken met anderen die de stiel duidelijk bederven.

Ik heb nergens gezegd dat jij dit ook doet.

Mijn dochter blojft niet binnen, maar ze weet wel dat er mensen met minder mooie bedoelingen rondlopen. Maar ze laat haar leven niet beperken door die mensen. We proberen ze weerbaar te maken voor die dingen.

Comment

Even terug naar de basis van de discussie.

Ik ben semi-prof en mijn modellen zijn doorgaans poedelnaakt. Doorgaans zijn ’t geen poedels, maar ze hebben wel heel vaak 4 poten en ne staart. M.a.w dieren.
          Voor sommige commerciële opdrachten moeten er mensen mee op de foto. Zowel wat betreft de mensen als de dieren werk ik het liefst met getrainde modellen en die moet je dus betalen.

Een model is als een acteur die luistert naar de aanwijzingen van de fotograaf. Een beginnend of tfp model ga je heel nauwkeurig info moeten geven en sturen. De betalende modellen hebben vaak voldoende aan een uitleg wat voor foto je wilt maken, welke sfeer je wenst te creëren en welk verhaal je wilt brengen. Ze kunnen dan door ervaring en inleving veel beter vertolken wat je wenst, dan wat je door instructies kan bereiken met een tfp model.

Vorig jaar maakte ik een kalender met BV’s en honden. Beiden naakt. De BV’s met een grote ervaring in acteren en fotoshoots werkte veel sneller, veel makkelijker en door eigen inbreng ontstond er al eens een uitzonderlijk beeld. Een beeld waarin je een (h)echte band voelde tussen de BV en de hond. Maar ze hadden met elkaar niets te maken. Dat is dan de kracht van de acteur / model die kan inspelen op de tegenspeler (ook al was dat een hond).

Besluit:
          Indien je de middelen hebt, een goed model zal je fotowerk in je portfolio zeker een boost kunnen geven. Niet alle modellen werken graag samen met een minder ervaren fotograaf. Ik zou up front al duidelijk maken dat je je portfolio wenst te verbeteren, welke beelden je wilt maken en vragen of men hier aan wil meewerken. Tot slot, waarom zien je foto’s er bij een workshop (en onder begeleiding) vaak beter uit? Jawel, het betaalde model…
          I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
            Even terug naar de basis van de discussie.

Ik ben semi-prof en mijn modellen zijn doorgaans poedelnaakt. Doorgaans zijn ’t geen poedels, maar ze hebben wel heel vaak 4 poten en ne staart. M.a.w dieren.
            Voor sommige commerciële opdrachten moeten er mensen mee op de foto. Zowel wat betreft de mensen als de dieren werk ik het liefst met getrainde modellen en die moet je dus betalen.

Een model is als een acteur die luistert naar de aanwijzingen van de fotograaf. Een beginnend of tfp model ga je heel nauwkeurig info moeten geven en sturen. De betalende modellen hebben vaak voldoende aan een uitleg wat voor foto je wilt maken, welke sfeer je wenst te creëren en welk verhaal je wilt brengen. Ze kunnen dan door ervaring en inleving veel beter vertolken wat je wenst, dan wat je door instructies kan bereiken met een tfp model.

Vorig jaar maakte ik een kalender met BV’s en honden. Beiden naakt. De BV’s met een grote ervaring in acteren en fotoshoots werkte veel sneller, veel makkelijker en door eigen inbreng ontstond er al eens een uitzonderlijk beeld. Een beeld waarin je een (h)echte band voelde tussen de BV en de hond. Maar ze hadden met elkaar niets te maken. Dat is dan de kracht van de acteur / model die kan inspelen op de tegenspeler (ook al was dat een hond).

Besluit:
            Indien je de middelen hebt, een goed model zal je fotowerk in je portfolio zeker een boost kunnen geven. Niet alle modellen werken graag samen met een minder ervaren fotograaf. Ik zou up front al duidelijk maken dat je je portfolio wenst te verbeteren, welke beelden je wilt maken en vragen of men hier aan wil meewerken. Tot slot, waarom zien je foto’s er bij een workshop (en onder begeleiding) vaak beter uit? Jawel, het betaalde model…
            Ik ben het met u eens: overigens maakt het niet uit of ze naakt poseren of in een bontjas: wanneer zij voor je komen werken betaal je ze. Naakt of (schaars)gekleed zij komen Wereldwijd in de openbaarheid en leveren daarmee aan privicy in.
            Andersom, er zijn ook modellen die gratis of zelfs willen betalen voor een fotosessie omdat ze menen beroemt te kunnen worden. Ik ben vroeger verschillende keren benaderd door jonge modellen die eerder bedrogen zijn door fake-modellen buro's die hen vele euro's lichter hebben gemaakt.

Comment

Aan een betalend model stel ik twee vragen:
              - Hoeveel geeft zij/hij?
              - Wat wil zij/hij voor dat geld gedaan hebben, wat fotografie betreft?
              Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Working...
              X