Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

auto verzekering

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: auto verzekering

Motorfietsverzekering is altijd iets speciaal geweest denk ik, vanwege hoge risico op ongevallen.
    Ik heb oa jachtverzekering ook bij hen, en goede voorwaarden voor totaalpakket autoverzekering (2 wagens, normaal en lichte vracht 4x4, eentje omnium en eentje basis BA).

Service mag ik niet van klagen, enige kritiek is dat zowel de verzekeringsmakelaar als de bank me elke keer nieuwe producten proberen te verkopen. Al verschillende ongevallen gehad, zowel met tegenpartij in fout, zelf in fout als onbekende tegenpartij, altijd correct afgehandeld.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
      Motorfietsverzekering is altijd iets speciaal geweest denk ik, vanwege hoge risico op ongevallen.
      Dat is een fabeltje dat ze graag wijsmaken als excuus.
      Laat duidelijk zijn dat we het over BA hebben (dus geen eigenschade verzekerd).

Als je valt, gewond raakt, wat dan ook, uw verzekering betaalt geen cent ... enkel de schade aan anderen.
      Bij een aanrijding tussen een auto en een motorfiets is de kans op letsel of overlijden veel groter bij een motorrijder ... schade die tegenpartij moet betalen als die in fout is.

Motorrijders komen voor 99% (op enkele doorrijders na) niet buiten bij slecht weer zoals ijzel, sneeuw, storm, extreme regen, ... hun risico om bij gevaarlijke omstandigheden een ongeval te veroorzaken ligt dus veel lager en is voor de meesten onbestaande.
      De meeste motorrijders gebruiken hun motor maar hoogstens 6 maand per jaar (ja, er zijn doorrijders), toch betaal je al voor een vol jaar verzekering.

Bij de meeste ongevallen waar een motorrijder en auto betrokken is, ligt de fout bij de autobestuurder ... tot 80% zelfs.

Uit dit principe zou de verzekering van de auto veel duurder moeten zijn want hij kan veel meer letsel veroorzaken dan de motor.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Wagen op naam van mijn echtgenote was ook (omnium) verzekerd bij Actel (via Volkswagengroep).
        11 maanden geleden is mijn zoon met deze wagen verongelukt. Tot op vandaag is nog steeds niks geregeld, sleepkosten van 1.000 € heb ik (voorlopig) zelf (vooraf?)betaald.
        Van Actel krijg ik geen enkele medewerking. Service zero komma zero zero zero zero zero zero zero ...
        KingCanon - Canon EOS 7D & 50D - Canon EF-S 10-22mm 3.5-4.5 USM, EF-S 17-55mm 2.8 IS USM, EF 100mm 2.8 Macro L USM IS, EF 70-300 4-5.6 L IS USM, EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L iS USM, Speedlite 580EXII, Manfrotto 3-pod - Gitzo mono.

Comment

Mijn vrouw heeft een omnium verzekering bij Volvo. Deze was 30% goedkoper dan bij Ethias, waar we NB al 30 jaar verzekerd zijn met 2 tot 3 auto's in het gezin. Voordeel bij Volvo is dat aĺles heel vlot afgehandeld wordt (naar men ons verteld heeft).
          Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
          And why do we fall, Bruce?

Comment

Ik denk dat veel mensen geen verzekering meer zouden nemen als het niet wettelijk verplicht was gezien de gang van zaken in de verzekerings en bankwereld.
            In feite houden veel van die bedrijven de mensen voor de zot.

Ze paaien je met de "joker" (een uitvindsel voor klantenbinding) maar zijn niet overdraagbaar naar een ander maatschappij.
            Momenteel is de bonus malus wettelijk afgeschaft/verboden maar blijkbaar zijn er nog foefelachterpoortjes om toch het systeem in stand te houden.

Volgens vemoedens mag je aannemen dat ze er ook een soort gezamelijke databank op nahouden (of een gelijkaardig systeem) om informatie onder verzekeraars uit te wisselen.

Nu zijn er in principe nog 2 schalen wettelijk gezien: of u bent vrij van schade tijdens de laatste 5 jaar of niet.
            Maar in de praktijk zien we dat ze ergens toch de mogelijkheid hebben om hun premie aan te passen in functie van de oude bonus malus.
            DOCH opgelet: je moet er zelf om vragen. De verzekering gaat nooit dalen uit zichzelf. Tis pas als je wil overstappen naar een ander dat er blijkbaar gepraat kan worden.

Pas op: ik ben/was voorstander van het bonus malus systeem. Een goed chauffeur zakte in risicograad als em zonder ongeval bleef en de brokkenpiloten mochten dokken (vlaams voor ophoesten/betalen)

Nu moeten jongeren als ze naar hun werk moeten exubirante premies ophoesten voor hun eerste wagentje en rijden ze dan maar met de auto van papa of mama wat eigenlijk ook weer hypocriet is van de verzekeraars.

Waarom motorrijders zoveel meer moeten betalen inzake zowel verkeersbelasting als voor BA is mij een raadsel. Vroeger betaalde ik voor een zware motor een gelijkaardige premie als voor een doorsnee wagen. En de verkeersbelasting was laag.

Zelf zou ik graag nog een zware motor erbij nemen voor plaatselijk vervoer ipv de auto (kwestie van gemakkelijker parkeren in de stad).
            Ik heb jaren met zware motoren gereden, ook in slecht weer, zelfs door sneeuw maar dan voorzichtig natuurlijk (in de goede oude tijd) en NOOIT gevallen laat staan een ongeval of zo. Nogtans is de motor lichter dan ieder gangbaar auto (zelfs al heb je een 1000cc), is ecologischer, zuiniger en neemt minder plaats in op de weg.

Ale ja, ik wou maar kwijt dat goei verzekeraars goed zijn zolang ze niet moeten uitkeren, en we weten allemaal dat ze janken en bleiten als het op uitbetalen aankomt.

Moeten we er ook bij zeggen natuurlijk dat veel mensen er graag de kantjes af lopen en de verzekeringsmaatschappijen oplichten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
              Waarom motorrijders zoveel meer moeten betalen inzake zowel verkeersbelasting als voor BA is mij een raadsel. Vroeger betaalde ik voor een zware motor een gelijkaardige premie als voor een doorsnee wagen. En de verkeersbelasting was laag.
              Die verkeersbelasting is nu nog steeds veel lager voor een motor hoor, ligt toch vast op 54,52€ (op dit moment).
              De BIV loopt voor de iets sportievere motoren wel snel op mits nog steeds berekend op vermogen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                ...
                De BIV loopt voor de iets sportievere motoren wel snel op mits nog steeds berekend op vermogen.
                Alleen voor nieuwe motoren, want dat gaat ook naar 54€ als de motor al 5 of 6 jaar oud is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                  Alleen voor nieuwe motoren, want dat gaat ook naar 54€ als de motor al 5 of 6 jaar oud is.
                  Daar denk ik toch dat je er even naast zit hoor, ik had specifiek vermeld "voor iets sportievere motoren" en daar ligt het toch heel wat anders.
                  Uw gegeven is wel van toepassing op motoren die echt op de basis BIV zitten van 61,50€ als ze nieuw zijn.

Enkele voorbeelden berekend volgens simulator van BIV.

BMW K1300S, BMW S1000RR, Honda CBR 1000RR
                  Nieuw: 2478€
                  Na 5 jaar: 1362,90€
                  Na 10 jaar: 743,40€

BMW K1600GTL
                  Nieuw: 1239€
                  Na 5 jaar: 681,45€
                  Na 10 jaar: 371,70€

BMW R1200GS, BMW R1200RT
                  Nieuw: 495€
                  Na 5 jaar: 272,25€
                  Na 10 jaar: 148,50€
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Daar denk ik toch dat je er even naast zit hoor, ik had specifiek vermeld "voor iets sportievere motoren" en daar ligt het toch heel wat anders.
                    Uw gegeven is wel van toepassing op motoren die echt op de basis BIV zitten van 61,50€ als ze nieuw zijn.
                    Dan moet er toch iets veranderd zijn 'sinds ik mijn motor kocht in 2011.

Het zit nml zo:
                    Mijn Harley is import uit USA.
                    De dealer heeft die met onjuiste gegevens ingevoerd.
                    Het model wat ik heb is een FLSTC 1450cc en die heeft ± 67 PK dacht ik.
                    Op het inschrijvingsbewijs stond 86 KW !
                    Toen kon je de BIV in tabellen opzoeken voor je motor en ik kwam juist met mijn 6 jaar aan de laagste BIV. ±>60€
                    Dat had me anders echt veel gekost, dus heb ik het maar gelaten voor wat het was (Ook op aanraden van de verzekering)

Edit:

Nu heb ik dan nog eens gekeken en op het inschrijvingsbewijs staat 85KW en geen 86KW. Dat is dus juist met de hakken over de sloot.
                    85KW is natuurlijk ook veel te veel voor 'n twin cam, tenzij je 'n V-rod koopt.

Ivm de R1200rt en gs moet je wel de PK van een motor nemen van 2008 bv. Die hebben geen 125 PK/91KW van 2014.
                    Last edited by w00ha; 7 februari 2015, 18:45.

Comment

Ja, ik bedoelde de BIV ipv jaarlijkse verkeersbelasting. Terechte opmerking!

Even een simulatie gedaan voor een 1000cc met 150kw
                      Berekening
                      De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 2.478 EUR
                      De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 54,52 EUR

BIV is toch hoog zun.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                        Dan moet er toch iets veranderd zijn 'sinds ik mijn motor kocht in 2011.
                        Och als ik 2008 mijn moto kocht was de berekening toch al zo hoor.

Ivm de R1200rt en gs moet je wel de PK van een motor nemen van 2008 bv. Die hebben geen 125 PK/91KW van 2014.
                        Klopt, ik heb voor de berekening de technische specificaties van vandaag genomen en enkel de datum van eerste inschrijving veranderd naar 5 en 10 jaar geleden ... was ook maar als voorbeeld genomen om aan te tonen dat de BIV veel hoger kan liggen.

Het model wat ik heb is een FLSTC 1450cc en die heeft ± 67 PK dacht ik.
                        Op het inschrijvingsbewijs stond 86 KW !
                        Met 86kw is de BIV 495€, met 85kw 123€ ... 1kw doet héél veel.
                        Na 6 jaar kom je nu inderdaad ook uit op 61,50€ voor 85kw.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Working...
                        X