Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik overweeg mij een volkswagen golf sportsvan aan te schaffen, deze is uitgerust met een gps systeem "discover media"
heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja, welke
groetjes
jan
Ikzelf heb (standaard in mijn uitvoering), de RNS 510, het topmodel 2 jaar geleden. Voorzien van een groot scherm en een harddisk van 60Gb.
Mijn gevoel hierrond is gemengd.
De integratie is mooi, alle auto funkties komen hier op, kleuren en scherm mooi.
De Gps echter, dat is, ja hoe moet ik het zeggen, een achterhaald en langzaam systeem.
Opstarten na lang stilstaan (bvb s'morgens) duurt minuten (echt storend) wachten wachten wachten (staat ook op het scherm)
Het ingeven van een adres duurt ook redelijk lang.
En dan het ergst, de traffic info, in Belgie, is bijna nooit juist, de files die er staan, geeft de gps niet aan, de files die al weg zijn staan er veel te lang op.
Voor mij is de Rns 510 enkel bruikbaar voor lange ritten, en vooral dan naar het buitenland, waar de traffic info veel juister is.
Ik weet dat er ook een rns 310 bestond, en dat was een pak sneller en beter bedienbaar (kleiner scherm en geen harddisk), maar ook afhankelijk van dezelfde traffic info.
Ikzelf gebruik tomtom op de iphone, dit is echt een 10x beter en vlotter systeem, en zou geen € uitgeven voor het RNS syteem van VW. Maar tegenwoordig kan je bijna niet anders meer.
Een van de problemen van een geïntegreerd GPS systeem is dat je voor de updates naar de garage moet, en dat die niet gratis zijn.
Dat is de reden waarom ik altijd mijn eigen GPS meeneem als ik met de Touran van het werk ergens naartoe moet, die auto zal nu zo'n 7 jaar oud zijn, en de GPS heeft nooit een update gekregen (wegens te duur).
In die auto zitten ook standaard alleen de kaarten van de Benelux, ik ben er al mee naar Duitsland en Engeland geweest (in Engeland moest ik zelf niet rijden, maar we hebben toen wel mijn GPS gebruikt).
Mijn GPS heeft iets meer dan 100 euro gekost, en die krijgt "levenslang" gratis updates (hoe lang levenslang is, dat zullen we nog afwachten).
Maar bij de meeste auto's zit die GPS er al standaard in vanaf een bepaald uitrustingsniveau of optiepakket.
Als er in dat optiepakket dan juist iets zit wat je zeker wil, dan hang je ook vast aan die GPS die je misschien liever niet wil omdat een losse misschien beter werkt en voordeliger is op lange termijn.
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Een van de problemen van een geïntegreerd GPS systeem is dat je voor de updates naar de garage moet, en dat die niet gratis zijn.
Dat is de reden waarom ik altijd mijn eigen GPS meeneem als ik met de Touran van het werk ergens naartoe moet, die auto zal nu zo'n 7 jaar oud zijn, en de GPS heeft nooit een update gekregen (wegens te duur).
In die auto zitten ook standaard alleen de kaarten van de Benelux, ik ben er al mee naar Duitsland en Engeland geweest (in Engeland moest ik zelf niet rijden, maar we hebben toen wel mijn GPS gebruikt).
Mijn GPS heeft iets meer dan 100 euro gekost, en die krijgt "levenslang" gratis updates (hoe lang levenslang is, dat zullen we nog afwachten).
Maar bij de meeste auto's zit die GPS er al standaard in vanaf een bepaald uitrustingsniveau of optiepakket.
Als er in dat optiepakket dan juist iets zit wat je zeker wil, dan hang je ook vast aan die GPS die je misschien liever niet wil omdat een losse misschien beter werkt en voordeliger is op lange termijn.
Daar zit ik inderdaad een beetje mee, ik gebruik nu een Garmin,waar ik zeer tevreden van ben, maar bij de VW die ik wil kopen zit de GPS standaard bij een aantrekkelijk optiepakket, waarop nu met het autosalon
nog een aantrekkelijke korting wordt gegeven.
Mijn VW, nieuw van september 2014, heeft een RNS 315. In vergelijking met mijn vroegere (losse) TomTom XL vind ik het VW-systeem sneller, maar een en ander is wel anders. Wat ik mis is bv een exacte snelheidsaanduiding via de GPS, maar wat al een paar keer zijn nut heeft bewezen is de 'dynamische' routeberekening. Als je eens op en af naar Brussel moet, komt dat heus wel van pas. Een update is via een (aan te kopen) optische schijf zelf te installeren. Bij TomTom had ik tot 6 updates (te betalen!) per jaar. Ik heb mijn losse TomTom nog, mocht mijn vrouw 'm nodig hebben, of een van de zoons, maar zelf denk ik niet om 'm nog te moeten gebruiken.
Bij volvo zijn de gps updates gratis. 'Gratis' is waarschijnlijk relatief; ergens zal het wel verrekend worden. Toch aangenaam verrast door het volvo business model in het algemeen.
Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db And why do we fall, Bruce?
In mijn Subaru zit een systeem van Harman Cardon, werkt perfect en snel, cartografie op een SD kaartje.
het fijne tegenover deze in de Mercedes is dat op de wissels op de snelweg mooi de platen boven de rijvlakken worden
weergegeven en ook het te volgen vak, een update op SD kaartje kost iets van een 65€ wat ook een vrij eerlijke
prijs is. En wat ook fijn is, is dat je kan navigeren op coordinaten, wat weinig ingebouwde systemen hebben, ook heb je de keuze om de achteruitrijcamera ofwel op het kleinere dashboard scherm weer te geven of op het grotere gps scherm.
Deze in de Mercedes is er ene waar de cartografie en firmware op DVD staat, ook relatief snel, maar grafisch stukken minder.
En deze in mijn vrouw haar Nissan is er ook ene met SD kaartjes, maar een stuk kleiner dan in de Subaru en met een pak minder mogelijkheden.
Hier onder kan je zien hoe het systeem werkt en wat de mogelijkheden zijn, echt het beste gps systeem dat ik ooit heb gehad.
Here's an introduction to the Subaru's Multimedia Navigation System, and guide on how to fast-track the set-up.This series includes instructional videos on:•...
In mijn Subaru zit een systeem van Harman Cardon, werkt voortreffelijk en snel, cartografie op een SD kaartje. het fijne tegenover deze in de Mercedes is dat op de wissels op de snelweg mooi de platen boven de rijvlakken worden
weergegeven en ook het te volgen vak, een update op SD kaartje kost iets van een 65€ wat ook een vrij eerlijke
prijs is.
Deze in de Mercedes is er ene waar de cartografie en firmware op DVD staat, ook relatief snel, maar grafisch stukken minder.
En deze in mijn vrouw haar Nissan is er ook ene met SD kaartjes, maar een stuk kleiner dan in de Subaru en met een pak minder mogelijkheden. https://m.youtube.com/watch?v=Jn3moTa_JLU
Doet mijn Garmin ook!
Mvg.
Robert
Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde
Oorspronkelijk geplaatst door HasseltenaarBekijk bericht
Doet mijn Garmin ook!
Zelf heb ik hier ook nog een Garmin 2820 liggen Robert, heeft in de tijd wel wat gekost....
Maar het fijne aan een ingebouwd toestel is dat het geluid uit het audio systeem van je wagen komt,
nadeel is wel dat je een vast systeem niet kan meenemen om bv. te gebruiken op de motor of in een andere wagen.
Ik begrijp dat in het updaten van GPS software (kaarten) veel werk zit, maar ik begrijp niet dat VW zo'n exuberante prijzen vraagt (2 à 300 euro).
Ik denk dat ze met een "normale" prijs (bv. 50 euro), véél méér inkomsten zouden hebben dan nu.
Heb ik niet meer gezien sinds ik mijn wagen heb afgehaald, maar moet er toch in het kort passeren. Vind wel op de e-shop dit: http://www.ideas4cars.be/nl/Navigati...1078.1087.1089
wat €149,- zou kosten. Staat alleen geen jaartal bij, dus weet niet of dit reeds een update van mijn huidig systeem is.
Toch denk ik dat het te vroeg is om nu reeds up te daten, de wagen is nog maar een 4-tal maanden in gebruik.
Comment