Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toch nog niet het van het "elektrisch rijden".......

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Toch nog niet het van het "elektrisch rijden".......

    Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
    Nissan is volop aan het experimenteren met een mechanical KERS. (Kinetic Energy Recuperation System)
    De gerecupereerde rem energie wordt opgeslagen in een vliegwiel dat tot 80.000 draait. (Afhankelijk van welke studie...)
    Daarna wordt ze via de versnellingsbak teruggegeven.
    De auto die Nissan naar Le Mans wil brengen is voorwielaangedreven door de motor, de achterwielen geven de extra push via het KERS.
    Het mechanisch recupereren van remenergie heeft een veel hoger rendement dan de dubbele omzetting naar elektrisch en dan terug.
    Andere merken, o.a. Volvo, experimenteren ook met dit systeem.
    Allemaal goed en wel, maar het circuit van Le Mans heeft ongeveer 25 bochten op een lengte van 14km. Als je gemiddeld alle 500 meter
    gaat afremmen van +200 km/h naar 100km/h of minder, dan zal er best wat energie te recupereren vallen. Als ik van Antwerpen naar Spa of Oostende rij, dan zal ik bij een defensieve rijstijl slechts 2 of 3 keer remmen over een traject van 150 km.

    Comment


    • #62
      Re: Toch nog niet het van het "elektrisch rijden".......

      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Allemaal goed en wel, maar het circuit van Le Mans heeft ongeveer 25 bochten op een lengte van 14km. Als je gemiddeld alle 500 meter
      gaat afremmen van +200 km/h naar 100km/h of minder, dan zal er best wat energie te recupereren vallen. Als ik van Antwerpen naar Spa of Oostende rij, dan zal ik bij een defensieve rijstijl slechts 2 of 3 keer remmen over een traject van 150 km.
      Met het huidige verkeer slechts 2/3 keer remmen op 150km?
      Daar wil ik best even bij zijn...

      Mijn schoonbroer rijdt ook vrij defensief met zijn automaat...
      wilt ook zo weinig mogelijk remmen als het niet nodig is, dus laten uitbollen voor vluchtheuvels ipv remmen,
      maar zelfs hij moet toch regelmatiger als dat hoor...
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

      Comment


      • #63
        Re: Toch nog niet het van het "elektrisch rijden".......

        Ben toch benieuwd of dit klopt : https://www.youtube.com/watch?v=1qFV...ion_2884564303
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #64
          Re: Toch nog niet het van het "elektrisch rijden".......

          Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
          Met het huidige verkeer slechts 2/3 keer remmen op 150km?
          Daar wil ik best even bij zijn...
          En toch is het zo. Verleden jaar in maart, ben ik op een zaterdagmorgen in februari richting Spanje gereden. Van mij thuis tot aan de Antwerpse ring (4 km afstand) slechts 2 keer geremd. De volgende keer dat ik geremd heb, was op de E411 ter hoogte van Spa.
          Na het tanken in Luxemburg heb ik in Frankrijk enkel nog geremd voor de péages. (ik rij door Frankrijk zonder bij te tanken) en daar zijn etappes bij van meer dan 300 km.

          Comment


          • #65
            Re: Toch nog niet het van het "elektrisch rijden".......

            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
            Het klopt wel, maar dan ga je geen 5000km met een stel banden doen.

            Comment


            • #66
              Re: Toch nog niet het van het "elektrisch rijden".......

              Je mag er nu nog een extra verhaal bij posten, dan zal ik nog steeds zeggen wat ik in post #62 zeg.
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

              Comment


              • #67
                Re: Toch nog niet het van het "elektrisch rijden".......

                Ik rij ook elk jaar tot een paar duizend km autoweg in Frankrijk en ik moet geregeld remmen.
                Al is het soms maar omdat er een ander op het linkse vak aan het inhalen is en ik zelf eventjes moet remmen voor ik veilig en zonder die ander te hinderen op mijn beurt aan mijn inhaalmaneuver kan beginnen.
                Maar ja, ik zal wel een heel slecht chauffeur zijn zeker die veel te veel remt .

                Comment


                • #68
                  Re: Toch nog niet het van het "elektrisch rijden".......

                  Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Het klopt wel, maar dan ga je geen 5000km met een stel banden doen.
                  Niet alleen dat, je zal ook zeker niet de vooropgestelde actieradius halen, want een elektromotor die op lage toeren heel veel koppel moet leveren verbruikt ook heel veel stroom.
                  De accu's worden heel zwaar belast, samen met de omvormer en de elektromotoren.
                  Als je dat een paar keer kort na elkaar doet, dan is het te hopen dat een veiligheid voorzien is die ervoor zorgt dat er niets stuk gaat door die overbelasting.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #69
                    Re: Toch nog niet het van het "elektrisch rijden".......

                    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    Met een elektrische wagen heb ik nog niet gereden zelf.
                    Maar wel voorbij oostende (middelkerke) met elektrische carts en ik moet zeggen WOOW, die koten sleuren !!
                    Best dat er begrenzing op zit of je zit zo in de decor.
                    Great fun, veel meer koppel dan bij benzinecarts.


                    1 nadeel: na 10 rondjes moet em al aan de lader LOL

                    Comment


                    • #70
                      Re: Toch nog niet het van het "elektrisch rijden".......

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Niet alleen dat, je zal ook zeker niet de vooropgestelde actieradius halen, want een elektromotor die op lage toeren heel veel koppel moet leveren verbruikt ook heel veel stroom.
                      De accu's worden heel zwaar belast, samen met de omvormer en de elektromotoren.
                      Als je dat een paar keer kort na elkaar doet, dan is het te hopen dat een veiligheid voorzien is die ervoor zorgt dat er niets stuk gaat door die overbelasting.
                      Inderdaad, er is nog steeds E = mc2 Bart, wat je er niet in stopt kan er ook niet uit komen...
                      Maar wat betreft de technische kant, deze wagens zijn uitgerust met borstelloze motoren, die op zich een véél
                      beter rendement draaien dan gelijk welk ander soort elektrische motor, zie maar eens de versnellingen die ze daar mee
                      halen bij bv. grote cnc machines of grote robots, de massa is daar ook niet te onderschatten, en die dingen
                      gaan weinig of bijna nooit kapot, dat is dus het probleem niet, zwakke schakel is en blijft de batterijen.

                      Comment


                      • #71
                        Re: Toch nog niet het van het "elektrisch rijden".......

                        Ik weet dat het ooit al onderzocht en misschien al geprobeerd is,
                        maar wat met :elektrische wagens + batterij in combinatie met geleiding in de baan zelf?

                        bv op alle grote banen (snelweg/steenwegen) geleiding in de baan voorzien waaraan de wagen kan opladen.
                        En de kleine banen kan je dan meestal overbruggen op de batterij?

                        iemand weet of zoiets al geprobeerd/getest/onderzocht is?
                        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                        Comment


                        • #72
                          Re: Toch nog niet het van het "elektrisch rijden".......

                          Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                          Ik weet dat het ooit al onderzocht en misschien al geprobeerd is,
                          maar wat met :elektrische wagens + batterij in combinatie met geleiding in de baan zelf?

                          bv op alle grote banen (snelweg/steenwegen) geleiding in de baan voorzien waaraan de wagen kan opladen.
                          En de kleine banen kan je dan meestal overbruggen op de batterij?

                          iemand weet of zoiets al geprobeerd/getest/onderzocht is?
                          Inductief laden dus, nog niet voor vandaag vrees ik.


                          Gr. Geert.

                          Comment


                          • #73
                            Re: Toch nog niet het van het "elektrisch rijden".......

                            Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                            Ik weet dat het ooit al onderzocht en misschien al geprobeerd is,
                            maar wat met :elektrische wagens + batterij in combinatie met geleiding in de baan zelf?

                            bv op alle grote banen (snelweg/steenwegen) geleiding in de baan voorzien waaraan de wagen kan opladen.
                            En de kleine banen kan je dan meestal overbruggen op de batterij?

                            iemand weet of zoiets al geprobeerd/getest/onderzocht is?
                            In de Industrie zijn er alvast al toepassingen waar deze techniek aanwezig is, wat ik zelf al bij een klant heb zien draaien is een Movitrans systeem van SEW : http://www.sew-eurodrive.com/produkt/movitrans.htm
                            Op lange termijn zie ik dit ook wel gebeuren op grote wegen. ( ik dacht dat ik ooit al had gelezen dat er ook al proefprojecten zijn met elektrische fietsen in steden )
                            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                            Comment


                            • #74
                              Re: Toch nog niet het van het "elektrisch rijden".......

                              Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                              Ik weet dat het ooit al onderzocht en misschien al geprobeerd is,
                              maar wat met :elektrische wagens + batterij in combinatie met geleiding in de baan zelf?

                              bv op alle grote banen (snelweg/steenwegen) geleiding in de baan voorzien waaraan de wagen kan opladen.
                              En de kleine banen kan je dan meestal overbruggen op de batterij?

                              iemand weet of zoiets al geprobeerd/getest/onderzocht is?
                              Met de huidige prijs van koper zie ik dat nog niet gebeuren. Komt nog de hele rompslomp bij van wie betaalt wat.

                              Je zou kunnen stellen dat dat reeds voldoende getest is met bvb de maglevs. Die krijgen ook al hun energie uit de baan.

                              Comment


                              • #75
                                Re: Toch nog niet het van het "elektrisch rijden".......

                                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                                Met de huidige prijs van koper zie ik dat nog niet gebeuren.
                                Als ze koper in het wegdek steken, dan zal er voortaan geen koper meer gestolen worden bij de spoorwegen, dan zitten er s' morgens overal grote gaten in de baan...
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X