Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toch nog niet het van het "elektrisch rijden".......

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Toch nog niet het van het "elektrisch rijden".......

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Tsja, alles voor het milieu hé MG, als het maar niet uit mijn portemonnee moet komen .
    Straks dwalen we weer af naar de zonnepanelen van de buren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Straks dwalen we weer af naar de zonnepanelen van de buren.
      Wanneer U er hier mee begint is het al zo ver hé. Snappie ???
      Maar ja, sommigen hebben er nu eenmaal zoveel verstand van als een koe die saffraan eet, en wat doe je daar aan, tenzij oranjegekleurde melk drinken .
      Last edited by Guest17; 23 januari 2015, 17:35.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Blijkbaar maakt niemand zich daarover zorgen, want ik heb er nog nergens iets over gelezen.
        Als je zelf met dat probleem zit, dan wordt het wel een heel erg dure zaak om de accu's te laten vervangen.
        Bij de meeste zijn die batterijen met een huurcontract Bart, vraag maar eens bij Renault en Toyota, bij Renault is de
        huurprijs tussen 25 en 75 euro per maand.

Een vriend van mij rijdt met een Lexus 400 hybrid, daar zitten twee batterijen in ik denk dat hij gezegd heeft dat deze
        samen 400 Kg wegen, een paar maand geleden heeft hij deze na 8 jaar moeten vervangen, kostenplaatje 18.000€
        Een hybrid overlaten of verkopen is een ramp, zelfs als hij een nieuwe zou kopen bij de garage waar hij zijn Lexus kocht, dan
        nog wilden ze de oude niet over nemen, wat doe je dan? Enige voordeel volgens Frans, is dat er aan die auto nog nooit kosten zijn geweest, na méér dan 200.000 Km zijn zelfs de remmen nog niet vervangen, gewoon omdat deze eigenlijk maar in nood worden gebruikt, maar voor het verbruik moet je het ook niet doen, die Lexus verbruikt 9 liter benzine tegenover zijn
        zware Mercedes 8 liter diesel.
        Last edited by Guest42; 23 januari 2015, 18:13.

Comment

De batterijen van Tesla zijn wel iets speciaal hé, deze zitten in de bodemplaat en bestaan uit méér dan 7.000 cellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
            Die andere ook vrees ik
            Moderator Note: .... 'op de man' opmerking verwijderd. On-topic blijven aub....

Dit gezegd zijnde, persoonlijk vind ik de Tesla een prachtige wagen en één van de grondleggers van het hybrid rijden. In Nederland zie je ze nog wat meer dan hier bij ons. Daar zijn ze allicht al grotere fans. Een prijs die niet overdreven lijkt voor de kwaliteit en de afwerking die je ervoor in de plaats krijgt. Als bedrijfswagen ook een interessante investering ivm het VAA. Andere merken zoals de Porsche Panamera Hybrid en de BMW i8 worden geduchte concurrenten, afhankelijk natuurlijk van de ruimte die je nodig hebt. En je begint ze al tegen te komen op onze wegen.
            Last edited by Laurens; 24 januari 2015, 20:11.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jelleken Bekijk bericht
              Er bestaan idd al "goede" (lees: bewezen & degelijk) modellen ook, zoals die van Tesla bvb... maar dit zijn slechts enkelingen.

?
              Ik denk dat er niet één merk met meer technische problemen kampt als Tesla... Ik heb op termijn ook wel intresse in zo'n elektrische kar, ook omdat dit voor mij fiscaal gezien de meest gunstige oplossing is. Dat die wagens iets meer kosten klopt maar op een termijn van 4 a 5 jaar gezien is dit in mijn geval van geen tel meer. Ik volg redelijk wat specifiek Teslafora en het is gewoonweg om ziek te worden soms... lekages , elektronicaproblemen door die lekages, slechte rubbers , verstopte waterafvoerkanalen, en de drive train die het al bij heel veel Tesla rijders reeds heeft opgegeven ( bij sommigen zelfs op 50.000km al meerdere malen...) . Nu Tesla lost alles zonder fout in garantie op maar eerlijk, zo'n wagen wil ik (nog ) niet, ik denk dat we toch nog een behoorlijk aantal jaartjes te gaan hebben vooraleer we op een "betrouwbaar" punt zullen gekomen zijn... Hopelijk gaan ze op termijn ook iets hybride achtigs maken, aan een auto waar je op een bepaald moment toch volledig stil kan komen te staan heb je ook niet veel...
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                Inderdaad, commentaren van azijnpissers en jaloersen blijven hier nog steeds komen.
                Dit gezegd zijnde, persoonlijk vind ik de Tesla een prachtige wagen en één van de grondleggers van het hybrid rijden. In Nederland zie je ze nog wat meer dan hier bij ons. Daar zijn ze allicht al grotere fans. Een prijs die niet overdreven lijkt voor de kwaliteit en de afwerking die je ervoor in de plaats krijgt. Als bedrijfswagen ook een interessante investering ivm het VAA. Andere merken zoals de Porsche Panamera Hybrid en de BMW i8 worden geduchte concurrenten, afhankelijk natuurlijk van de ruimte die je nodig hebt. En je begint ze al tegen te komen op onze wegen.
                Tesla is niet echt te vergelijken met die I8 , Panamera hybrid enz... hé Pol , die Tesla is gewoon puur elektrisch , niet hybride ( met in mijn ogen toch een groot nadeel op dat vlak )
                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                  Tesla is niet echt te vergelijken met die I8 , Panamera hybrid enz... hé Pol , die Tesla is gewoon puur elektrisch , niet hybride ( met in mijn ogen toch een groot nadeel op dat vlak )
                  Oei, dan heb ik dat wel heel verkeerd voor. Mijn voorkeur gaat dan toch wel naar de hybriden. Een beetje motor moet er dan toch nog inzitten, al is het maar voor het geluid. Ik ben zeker nog niet gereed om het mooie geluid van een zes- of acht cilinder in te ruilen. Nu.., geluiden zijn zeer goed digitaal te reproduceren. Een vriend die op het punt staat zo'n BMW i8 of nog een volgende Panamera aan te schaffen kwam mij tijdenseen testrit met de i8 bezoeken. En.. jawadde, wat een harmonisch orkest was dat, voor een drie cylinder, uiteraard met turbo en zo'n prachtig geluid.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Meer dan 100 jaar automobiel en we rijden nog net zoals toen
                    En zelfs in de beginjaren waren er al elektrische auto's op accu's.
                    Na jaren met filmrollekes gefotografeerd te hebben is nu vrijwel alles digitaal om een vergelijk te maken.
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

Comment

Ik rij tegenwoordig ook met een driecilinder turbo, maar die is wel "iets" goedkoper dan een BMW i8 .
                      De 900cc Renault motor in mijn Dacia heeft 90pk, dat is meer dan voldoende om vlot te rijden tegen de wettelijk toegestane snelheden, zelfs als ik die in "eco mode" zet moet ik mij nog inhouden om niet op de voorliggers te rijden als het groen wordt.

Als je op deze website http://www.werkelijkverbruik.nl/ eens gaat kijken naar het verschil tussen het "normverbruik" en het werkelijke verbruik, dan zie je dat een hybride helemaal niet zo zuinig is als wat de fabrikant wel beweert.
                      Voor de Toyota Auris geven ze een normverbruik op van 3,7 - 4 liter per 100km, het werkelijke verbruik zit bij de meeste automobilisten eerder rond de 5,6 liter per 100km.

Voor mijn Dacia Logan MCV geeft de fabrikant een normverbruik op van 5 liter per 100km, tijdens de eerste 600km zat het verbruik op 6,7 liter per 100km (uitgerekend na de tankbeurt, de boordcomputer duidt een gemiddeld verbruik van 6,6 aan).
                      Nu heeft die zo'n 1000km gereden, en het verbruik is gezakt naar 6,1-6,2 op de boordcomputer (daar moet ik dan 0,1 liter bijtellen).
                      Dat is niet zoveel meer dan het werkelijke verbruik van een Toyota Auris, en voor het prijsverschil in aankoop kan ik ook al héél veel benzine tanken.
                      Vandaag heb ik net BIV en verkeersbelasting aangekregen, de BIV is 86,36 euro, de jaarlijkse verkeersbelasting komt op 96,23 euro.
                      Dat is nog een ander voordeel van een 900cc motortje, de jaarlijkse kosten zijn ook heel laag.

De sportieve hybrides geven vooral het gevoel dat de bestuurder moeite doet om zich in te zetten voor het milieu, maar dat is eerder voor de schijn.
                      Als je al die pk's wil gebruiken, dan is het verbruik gemakkelijk 3 keer hoger dan het opgegeven normverbruik (als je daar al mee toekomt).
                      Dan vraag ik mij af waarom ze dat soort wagens zo promoten (weten de politiekers dan echt niet beter?)...
                      Het verschil in aankoopprijs haal je er ook nooit uit door het lagere verbruik.

Van mij mag iedereen die dat wil gerust met sportieve hybridewagen rondrijden, maar hij moet dan niet beweren dat die veel milieuvriendelijker is dan een vergelijkbare wagen zonder de accu's waarmee je een paar meter elektrisch kan rijden.
                      Als je de pk's gebruikt, dan moeten die ergens vandaan komen (dat zal je zelf toch ook al gemerkt hebben, als je sneller rijd, dan stijgt het verbruik), ook bij een hybride wagen komen die pk's voor het grootste deel grootste deel uit de brandstoftank.
                      Ze maken auto's die weinig verbruiken als je er heel voorzichtig mee rijdt, maar je koopt geen wagen met 300pk om daar maar 30 pk van te gebruiken (met 30pk zal je wel 90km/h kunnen rijden als de stroomlijn niet te slecht is).
                      En als je met een hybride 300km aan één stuk over de snelweg rijdt, dan heb je totaal geen voordeel van de remenergie die gerecupereerd wordt, want als je niet moet remmen, dan valt er ook niets te recupereren.
                      In dat geval zal een hybridewagen net even veel verbruiken als een gewone wagen.

Sommige van die hybrides zijn specifiek ontworpen om zo goed mogelijk te scoren in dat normverbruik, daarvoor wordt er zelfs niet op de weg gereden...
                      Er zijn plug-in hybrides waarbij de accu waarschijnlijk net voldoende capaciteit levert voor die test, dan hebben ze de verbrandingsmotor zelfs niet nodig.
                      Het wordt hoog tijd dat ze dat normverbruik eens vervangen door een testmethode die dichter bij de werkelijkheid ligt.
                      Toen ik 14 jaar geleden mijn Clio kocht werd er nog een verbruik opgegeven tegen 90 en 120 km/h, dat kwam veel beter overeen met de werkelijkheid dan het normverbruik dat ze nu opgeven.

Bij Top Gear hebben ze op hun circuit ooit een Prius vergeleken met een BMW, het verbruik van de BMW was een heel stuk lager tegen dezelfde snelheid (ze reden niet traag tijdens die vergelijkende test).
                      With petrol prices rising, the Top Gear team give alternative advice on fuel economy and saving money by racing 5 supercars. The Ferrari 599, Lamborghini Mur...
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Elektrisch rijden is GREAT FUN voor zovere je met een volle accu rijd van hier tot achter de hoek.
                        Ideaal voor de gepensioneerde die even naar de bakker moet.
                        Er zijn veel voordelen maar ook veel nadelen.

Over milieu moet je niet praten want de energie waar de wagen zich mee zal opladen komt uit steenkoolcentrales, gascentrales of nucleaire bron.
                        De fijnstofuitstoot van de wagen zelf is bijna de zelfde als die van een benzinewagen is uit onderzoek gebleken maar als je de energieproductie erbij neemt dan is die zelfs hoger!
                        Vestzak, broekzak operatie dus.

Over de nadelen gesproken:
                        Zolang de batterijtechnologie niet op punt staat is er geen toekomst voor elektrisch rijden. De capaciteit moet op zijn minst 10 keer zo hoog zijn en de duurzaamheid moet op minstens 10 jaar liggen (zelf zou ik nog liever hebben dat het 20 jaar is) en het opladen zou op hoogspanning moeten kunnen om realistisch snel te kunnen opladen.

Tanken? LOL, je denkt toch niet dat ze het land gaan vullen met stations voor elk merk en type wagen dat rond rijd om een snel-swap te kunnen doen.
                        Kostenplaatje is veel te groot. En laden aan een station en daar een paar uur staan koekeloeren zal iedereen wel snel beu zijn.

Snachts opladen? ahja met zonnepanelen zeker? LOL Ik denk dat je voor je werk de auto overdag wel nodig zal hebben.
                        Laden in t'stad? Je denkt toch niet dat ze op elke parkeerplaats een laadpaal gaan inrichten?

Waar zit wel toekomst in?
                        Een alternatieve brandstof ontwikkelen die we grootschalig kunnen aanmaken op basis van algen bv en die verhandelbaar is net zoals we nu gewoon zijn met diesel/benzine.
                        Probleem is dat de huidige onderzoeken op dat vlak uitwijzen dat de algen zich niet zomaar laten kweken. In Nederland doen ze hier behoorlijk wat onderzoek rond. (bron: NewScientist)
                        En dan die productie zetten in landen waar plaats voor is en veel zon om de reactoren te laten werken zoals in de woestijn. En die mensen kunnen dan een goed centje verdienen ook nog.

Conclusie: voorlopig ziet het er nog niet goed uit en moet je al heel speciaal redenen hebben om echt nut te hebben aan een elektrische wagen.

Hybride is ook een broodje aap. Remenergie terug in de batterijen stoppen?
                        Iedereen weet dat batterijen niet zomaar even snel opgeladen kunnen worden. Trouwens de energie die vrijkomt zal na aftrek van de verliezen niet zo vet meer zijn.
                        Ik schat dat je de batterij misschien met 0,1 % kan opladen als je gaat remmen van 100Km/h naar nul. Grote cijfers kan je dat niet noemen.
                        Dat impliceerd dat je veel zal moeten remmen wat impliceerd dat je veel zal moeten optrekken.
                        Dus die energie moet je terug ophalen met dito verliezen. Netto is het een broodje aap van een benzinemotor die een batterij zit op te laden.

Dan is er ook nog het meeslepen van het gewicht van de batterij in zowel het geval van puur elektrisch rijden en zeker bij hybride.
                        Want daar komt het gewicht van de batterij en elektromotor nog eens boven het gewicht van een normale benzinewagen.

Iedereen die al eens wat verbouwingen gedaan heeft kend het probleem. Neem een gewone wagen en leg er een paar zakken cement of zand in.
                        Performantie omlaag, verbruik omhoog, comfort 0 en als je tegenslag hebt is je vering nog gebroken ook.

Laat je niets wijsmaken door de marketingpraatjes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

De sportieve hybrides geven vooral het gevoel dat de bestuurder moeite doet om zich in te zetten voor het milieu, maar dat is eerder voor de schijn.
                          Als je al die pk's wil gebruiken, dan is het verbruik gemakkelijk 3 keer hoger dan het opgegeven normverbruik (als je daar al mee toekomt).
                          Dan vraag ik mij af waarom ze dat soort wagens zo promoten (weten de politiekers dan echt niet beter?)...
                          Het verschil in aankoopprijs haal je er ook nooit uit door het lagere verbruik.

Van mij mag iedereen die dat wil gerust met sportieve hybridewagen rondrijden, maar hij moet dan niet beweren dat die veel milieuvriendelijker is dan een vergelijkbare wagen zonder de accu's waarmee je een paar meter elektrisch kan rijden.
                          Als je de pk's gebruikt, dan moeten die ergens vandaan komen (dat zal je zelf toch ook al gemerkt hebben, als je sneller rijd, dan stijgt het verbruik), ook bij een hybride wagen komen die pk's voor het grootste deel grootste deel uit de brandstoftank.
                          Ze maken auto's die weinig verbruiken als je er heel voorzichtig mee rijdt, maar je koopt geen wagen met 300pk om daar maar 30 pk van te gebruiken (met 30pk zal je wel 90km/h kunnen rijden als de stroomlijn niet te slecht is).
                          En als je met een hybride 300km aan één stuk over de snelweg rijdt, dan heb je totaal geen voordeel van de remenergie die gerecupereerd wordt, want als je niet moet remmen, dan valt er ook niets te recupereren.
                          In dat geval zal een hybridewagen net even veel verbruiken als een gewone wagen.

Sommige van die hybrides zijn specifiek ontworpen om zo goed mogelijk te scoren in dat normverbruik, daarvoor wordt er zelfs niet op de weg gereden...
                          Er zijn plug-in hybrides waarbij de accu waarschijnlijk net voldoende capaciteit levert voor die test, dan hebben ze de verbrandingsmotor zelfs niet nodig.
                          Het wordt hoog tijd dat ze dat normverbruik eens vervangen door een testmethode die dichter bij de werkelijkheid ligt.
                          Toen ik 14 jaar geleden mijn Clio kocht werd er nog een verbruik opgegeven tegen 90 en 120 km/h, dat kwam veel beter overeen met de werkelijkheid dan het normverbruik dat ze nu opgeven.

Bij Top Gear hebben ze op hun circuit ooit een Prius vergeleken met een BMW, het verbruik van de BMW was een heel stuk lager tegen dezelfde snelheid (ze reden niet traag tijdens die vergelijkende test).
                          https://www.youtube.com/watch?v=JmxUsGiGp3w
                          Wat zou je willen Bart. De Duitse luxe automerken moeten toch de schijn geven dat ze ermee bezig zijn. Veel zelfstandigen doen hun oudere luxe-wagens nu weg voor de hybrides omdat de regering (de vorige regering wel te verstaan) de BIV's en taksen wat heeft afgezwakt bij de aanschaf van hybrides. Er was nl. zoveel kritiek gekomen tegen die pesttaksen (VAA) uitgevaardigd door de benijders van diegenen die zich dat wel kunnen aanschaffen, dat men wat gas terug is gaan nemen. En het is inderdaad niet zozeer de bestuurder van dergelijke wagen die zich de moeite zal doen om zich voor het milieu in te zetten, het is alleen een manier om minder taksen te moeten afdragen. Luxe, praal en pracht heeft in onze maatschappij, jammer genoeg, nogal eens weinig milieu bewust. En dat zal mijn inziens zo nog een tijdje blijven doorgaan. Maar al goed dat wij op de goeie weg zijn met de komst van totaal nieuwe en milieu vriendelijker wagens.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht

Conclusie: voorlopig ziet het er nog niet goed uit en moet je al heel speciaal redenen hebben om echt nut te hebben aan een elektrische wagen.
                            Bijvoorbeeld golfers, die doen dat al jaren, maar dat is om een andere reden. En de high society van Knokke, die gaan nu ook al met een golfkarretje gaan winkelen. Dus : "Knokke rijke en propere milieuvriendelijke stad".
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                              Bijvoorbeeld golfers, die doen dat al jaren, maar dat is om een andere reden. En de high society van Knokke, die gaan nu ook al met een golfkarretje gaan winkelen. Dus : "Knokke rijke en propere milieuvriendelijke stad".
                              Pol, je schrijft het zo aandoenlijk, dat het nog geloofwaardig klinkt ook
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                                Meer dan 100 jaar automobiel en we rijden nog net zoals toen
                                En zelfs in de beginjaren waren er al elektrische auto's op accu's.
                                Na jaren met filmrollekes gefotografeerd te hebben is nu vrijwel alles digitaal om een vergelijk te maken.
                                En het lollige is dat de bezwaren tegen de elektrische auto in 1907 net hetzelfde waren als nu:

- de batterijen zijn te zwaar, nemen teveel plaats in
                                - de kost van de batterijen is te hoog bij vervanging
                                - de actieradius is onvoldoende
                                - het laden duurt te lang

(Miguel Zerolo Manuel pratique d'automobilisme voitures à essence, motocyclettes, voitures à vapeur, canots automobiles)

Comment

Working...
                                X