Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Software om website te ontwikkelen: welke zijn de standaards

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Software om website te ontwikkelen: welke zijn de standaards

Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
    Vermits ik op mijn (zeker voor verbetering vatbare) site (www.resdelvaux.com) zowel klanten, reserveringen, ... wil bijhouden (voor een hoop dingen moet je evenwel ingelogd zijn) heb ik dus ook een gekoppelde database.
    Alles gewoonweg in Notepad++ geschreven "met de blote poot"... volledige controle én leerzaam! ...
    Luc,

Jouw site komt behoorlijk dicht bij wat ik wil maken. Ik ga dus effectief eens wat meer info zoeken omtrent Notepad++.

Allen alvast van harte dank voor de info.

Riho
    Last edited by Riho; 19 januari 2015, 06:44.
    Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
    Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

Comment

Als anderen ook aan de inhoud van de site moeten meewerken door artikels te schrijven en foto's toe te voegen, dan zou ik de site niet zelf ontwikkelen maar kijken naar WordPress (het eenvoudigst) of Drupal (het krachtigst). Zowel de site zelf als een eenvoudig bedienbare back-end schrijven is immers een werk van (erg) lange adem. Een tijd terug las ik dat 15% van alle webpagina's met WordPress zijn gemaakt. Je hebt er snel resultaten mee en kan vervolgens je kennis uitdiepen en eigen modules schrijven of bestaande plugins aanpassen aan je noden.
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Riho Bekijk bericht
        Luc,

Jouw site komt behoorlijk dicht bij wat ik wil maken. Ik ga dus effectief eens wat meer info zoeken omtrent Notepad++.

Allen alvast van harte dank voor de info.

Riho
        Ik zou dan effectief info zoeken omtrent programmeren in php en mysql, alsook html5 en css3 icm javascript.
        Notepad++ is gewoon een programmaatje om je code in te typen, een programmaatje dat de verschillende codes en functies een kleurtje gaat geven... Niet meer niet minder...
        Notepad++ gaat voor jou geen letter programmeren, dat zal je zelf moeten doen...

Als je dan toch zo basic wilt werken, dan kan je evengoed in notepad.exe werken.
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Ik ben al sinds 1995 bezig met webdesign etc, heb ook een eigen website sinds 1995 (geen fotografie) en heb ook een bijberoep gehad dat hiermee verband hield.
          Een eigen website in elkaar steken met alles op en aan. Ik zou er niet meer aan beginnen en me liever toeleggen op een bepaald cms systeem zoals wordpress, drupal of andere. Een website ontwikkelen is naar mijn inziens té complex geworden. Vroeger keek men enkel op desktop pc nu op een heel pak andere apparaten met andere beeldschermen. Belangrijk dat je dit goed onder de knie hebt. Als je een site met wat inhoud wilt dan zul je al heel snel door hebben dan je best af bent met een database. En hoe ga deze dan beheren en ingeven? Zou je al een soort van eigen admin deel moeten hebben. Denk dan ook aan veiligheid van je systeem.

Een echt voldoende groot webdesign bedrijf zal wel een ploegje volk hebben met elk zijn eigen aandeel maar ik vermoed dat mensen die alleen dit werk trachten op te knappen toch wel meer en meer naar cms systemen zoals wordpress overstappen en zich hier op toeleggen.

Komt er nog bij dat alles evolueert en snel als je het mij vraagt. Dus vroeg of laat ga je je site moeten updaten en uit ondervinding heb ik gemerkt dat dit eigenlijk niet simpel is om een bestaande site na x aantal jaar opnieuw te updaten. Ik beken dat ik nooit studies of zo gedaan heb ik die richting hoor. Maar ik vond dat nog het moeilijkste van allemaal. Ik had best wel wat sites in beheer en bjkomend probleem was dat ik zelf ook evolueerde. Een site gemaakt in 2002 zag er heel anders uit dan eentje gemaakt in 2006. Ik bedoel nu niet qua layout hé maar de broncode en alles wat daarbij komt kijken.

Hier komt dan hét grote voordeel van cms systemen zoals wordpress en drupal en ook andere. Al dat werk is voor jou al gedaan. De kern is er, nu moet jij enkel nog een thema (je site layout) maken of eentje kiezen en aanpassen naar jouw behoeftes. Zo kun je je concentreren op inhoud en op updates van je cms systeem en thema.

Al helemaal interessant wordt het wanneer je hosting provider je cms installatie voor jouw doet. Is er een nieuwe versie dan wordt dit na een klik voor jouw bijgewerkt.

Toch even opletten hier ook. zo'n cms systeem is dus kern waarop je site draait. Je gaat dat uitbreiden met uiteraard een thema (de lay-out) maar ook ga je plug-ins willen om de functionaliteit van je site uit te breiden. Zo wordt je site completer. Dan moet ook bijgewerkt worden en dan is het soms toch even opletten. Is de nieuwe versie van je cms systeem compatibel met de plug-ins die je hebt etc.

Nog een nadeel van zo'n cms systeem is dat je zelf niet meer de code schrijft en dus eigenlijk ook niet 100% weet hoe alles in elkaar steekt. Als je zelf alles in notepad intikt weet je eigenlijk ook perfect hoe je site er van a tot z in elkaar steekt.

Je zou uiteraard wel best kennis hebben van html, css, php en databases zodat je toch weet wat en waar en hoe zo'n cms je website in elkaar steekt.
          Zeker html en css omdat je dit gegarandeerd gaat willen aanpassen om de site naar je eigen smaak te krijgen.

Welk cms systeem? Wordpress in het makkelijkst. Drupal zou wel krachtiger zijn en voor website makers toch de voorkeur genieten. Heb je een persoonlijke site of bvb een webdisgn bedrijfje waarbij je klanten hun eigen site wat willen beheren (artikels en foto's posten) dan is wordpress echt toch wel ideaal.

Dat is mijn idee ervan. Ik heb altijd gewerkt met dreamweaver.
          Last edited by Ief; 19 januari 2015, 16:49.
          https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Bedankt allemaal voor jullie input, het heeft me een stuk uit mijn naïviteit gehaald denk ik. Ik zie alle verhalen hierboven zo voor me. Explosie aan apparaten die de site moeten kunnen weergeven, een enorme toename aan functionaliteit en dus ook complexiteit van de site en alles dan nog vlot te onderhouden. Ik begin te beseffen dat ik dat misschien wel rondkrijg, maar dat het een meerjarenproject wordt als ik de moeilijke weg neem om zoveel mogelijk zelf te doen.
            'K ga nog eens goed nadenken of en hoe ik dat zal aanpakken.

'T was erg leerrijk voor mij.
            Wordt (misschien) vervolgd!

Groetjes,
            Riho
            Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
            Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

Comment

Working...
            X