Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Knap filmpje.
Ik heb ooit vanop onze hotelkamer ergens in Athene een tijdje naar een rond punt staan kijken waar zes wegen op uit kwamen... was een beetje vergelijkbaar, maar voor de bestuurders wel makkelijker denk ik, omdat een auto veel makkelijker en precieser te besturen is dan een boot. Als je, om maar iets te noemen, met een auto tegen trage snelheid remt, sta je ook direct stil, maar met een boot ...
Voor attente fotografen :
Het grootste containerschip van de wereld , de CSCL GLOBE , is zojuist vertrokken uit Hamburg richting Zee Brugge.
Ze wordt in Zee Brugge verwacht op 17/1 rond 14.30, dan is het al donker. Maar zal er ,denk ik, meer dan een dag blijven want er zitten nogal veel containers op.... zo'n 19.000 stuks.
Last edited by Skitch; 16 januari 2015, 15:05.
Reden: Nieuwe ETA aangepast.
" Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )
Voor attente fotografen :
Het grootste containerschip van de wereld , de CSCL GLOBE , is zojuist vertrokken uit Hamburg richting Zee Brugge.
Ze wordt in Zee Brugge verwacht rond 19.00, dan is het al donker. Maar zal er ,denk ik, meer dan een dag blijven want er zitten nogal veel containers op.... zo'n 19.000 stuks.
Ze zullen er wel niet alle 19.000 af moeten denk ik , maar misschien vertrekt het wel uit Zeebrugge bij daglicht ... wie weet.
Voorziene, of vooropgestelde uur van vertrek zal wel nergens te vinden zijn zeker (?).
In totaal ongeveer 3000 moves te doen. In Antwerpen haalt men gemiddeld 42 moves/h/kraan. In Zeebrugge iets minder omdat het vervoer van de containers op de wal er iets trager verloopt, en in dit geval de uitzonderlijke grootte van het schip ook meespeelt.
Op z'n traagste met 4 kranen aan 30 moves/h: 3000/30/4 = 25h los-en laadtijd
Hoogstwaarschijnlijk zal het sneller gaan anders zullen de kraanmannen, markeurs, dockers en dokchauffeurs van Aantwaarpe het wel eens komen voor doen. Er zijn er gisteren wel een aantal van geärresteerd, maar er blijven er nog genoeg over
Edit : bij aankomst rond 1430UTC in Zeebrugge 40kmh wind vanuit het land naar de zee. Het afmeren kan wel even langer dan normaal duren.
Zondag bewolkt en regen tot 14h. Opklaringen vanaf 15h tijdens het vertrek, op aanvraag van de foto-amateurs.
'k Heb geen idee hoe dat geregeld wordt om de juiste container op de juiste voorbehouden plaats te zetten.
Stel dat "mijn" container in Azië als een van de eersten op dat schip geplaatst werd, helemaal onderaan in het ruim bvb.
Er staan er nu enkele verdiepen containers bovenop.
Moeten ze dan in Zee Brugge al die containers er boven efkens opzij zetten om die onderste container te kunnen lossen.
Waarschijnlijk hebben ze daar een logisch systeem voor bedacht dat niet al te tijdrovend is? bvb. Alles voor Duitsland vooraan, België in het midden, Gb achteraan, Azië helemaal achteraan ?
'k Heb geen idee......
" Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )
Via een computerprogramma wordt bepaald welke container op welke plaats moet staan, om zo weinig mogelijk moves te moeten doen in elke haven. Daarbij moet men onder andere rekening houden met gewicht en de aard van de lading. Brandbare of gevaarlijke stoffen moeten altijd op het voorste dek staan. De eerste en tweede stuurman zijn verantwoordelijk voor het opstellen van het laadplan.
Een schip moet gelijkmatig over de gehele lengte geladen of gelost worden, of het plooit en breekt. Je kan dus niet per haven groeperen in 1 luik (tenzij het maar enkele containers zijn).
Stel je maar eens voor : Een schip van 300 meter lang en 15mm rompdikte. Herleid dit naar een maquette van 1 meter lang en je hebt een rompdikte van 0,05mm. Die maquette moet je voorzichtig vastnemen of ze plooit. Analoog moet het schip gelijkmatig beladen of gelost worden, of het plooit ook.
'k Heb geen idee hoe dat geregeld wordt om de juiste container op de juiste voorbehouden plaats te zetten.
Stel dat "mijn" container in Azië als een van de eersten op dat schip geplaatst werd, helemaal onderaan in het ruim bvb.
Er staan er nu enkele verdiepen containers bovenop.
Moeten ze dan in Zee Brugge al die containers er boven efkens opzij zetten om die onderste container te kunnen lossen.
Waarschijnlijk hebben ze daar een logisch systeem voor bedacht dat niet al te tijdrovend is? bvb. Alles voor Duitsland vooraan, België in het midden, Gb achteraan, Azië helemaal achteraan ?
'k Heb geen idee......
Dit "probleem" werd reeds verschillende keren aangehaald en uitgelegd in één of andere documentaire op NGC of Discovery... de zenders die hier bij ons het meest op staan .
Via een computerprogramma wordt bepaald welke container op welke plaats moet staan, om zo weinig mogelijk moves te moeten doen in elke haven. Daarbij moet men onder andere rekening houden met gewicht en de aard van de lading. Brandbare of gevaarlijke stoffen moeten altijd op het voorste dek staan. De eerste en tweede stuurman zijn verantwoordelijk voor het opstellen van het laadplan.
Een schip moet gelijkmatig over de gehele lengte geladen of gelost worden, of het plooit en breekt. Je kan dus niet per haven groeperen in 1 luik (tenzij het maar enkele containers zijn).
Stel je maar eens voor : Een schip van 300 meter lang en 15mm rompdikte. Herleid dit naar een maquette van 1 meter lang en je hebt een rompdikte van 0,05mm. Die maquette moet je voorzichtig vastnemen of ze plooit. Analoog moet het schip gelijkmatig beladen of gelost worden, of het plooit ook.
Dank voor deze duidelijke uitleg?
" Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )
Dit "probleem" werd reeds verschillende keren aangehaald en uitgelegd in één of andere documentaire op NGC of Discovery... de zenders die hier bij ons het meest op staan .
De laatste jaren kijk ik nog maar weinig, tot bijna nooit, naar TV.
En als die op staat dan is het cctv 1 of cctv 2 of cctv 3 enz.
Comment