Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

    Ook niet overdrijven, hé : op een luidspreker van 4 ohm, en een gemiddeld vermogen van 50 Watt (dan loop je al met oordopjes op in de gemiddelde woonkamer...) heb je het over een spanning van een 14 V en 3.5 A stroom. Bij 8 ohm is dat 20V en 2.5A... Dat zal echt wel kunnen passeren in een kabelke van 4 mm2 (of zelfs 2.5)...
    De impedantie van zo'n kabel is verwaarloosbaar t.o.v. je luidspreker.
    De meeste luidsprekers (voor de woonkamer) hebben vandaag een impedantie van 8 ohm. Wel is het zo dat die impedantie niet dezelfde is afhankelijk van de frequentie die wordt weergegeven (gewoon omdat die impedantie van een tweeter en woofer nu eenmaal niet dezelfde is). Zo'n luidspreker kan dus dipjes vertonen tot een 3 ohm. Maar ook dat zorgt dus niet voor stroomsterktes die zorgwekkend zijn. Een beetje versterker kan dat makkelijk aan. En je luidsprekersnoertje ook... Die 120 mm2 heb je gewoon nergens voor nodig... De aansluitingen van die dingen zijn daar trouwens ook niet voor gemaakt.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #17
      Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

      Maar in het auto-tune wereldje (niet te verwarren met het AutoTune wereldje) is den dikste nog steeds den beste

      Mij overtuig je ook nog steeds niet met die overdreven stats, hoe onderbouwd ook. Ik hoor zelden verschil tussen kabels, en zelfs versterkers, van rete-duur tot middenklasse. Spotgoedkope wel, daar hoor je vaak het gebrek aan kwaliteit...

      IZ.
      For Greater Good - Ambient Music for the Masses

      Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

      Comment


      • #18
        Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

        Ik heb kabels van tuinslang dikte. Ik hoor geen enkel verschil met kabels van normalere diktes maar vind het wel gaaf er uitzien
        http://www.smuttynose.nl

        Comment


        • #19
          Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

          Voor de Engelse adepten onder ons...
          Het product is niet het belangrijkste, al kosten de kabeltjes 13,000 dollar (!!)
          De commentaren daarentegen zijn priceless. En ook mijn mening over te dure audiokabels.



          IZ.
          For Greater Good - Ambient Music for the Masses

          Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

          Comment


          • #20
            Re: speakerstaanders: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

            Oorspronkelijk geplaatst door Izzy HaveMercy Bekijk bericht
            Staanders op spikes zie ik sneller omvallen dan speakers op rubber matten moet ik zeggen.
            Staanders of speakers zet je niet op rubber matten, in principe leveren ze rubber voetjes bij voor een harde ondergrond (tegels) en spikes voor op zachte ondergrond (tapijt).
            Spikes kan ook op harde ondergrond, maar dan zetten ze er meestal een plaatje onder om de vloer niet te krassen.

            Als een staander op de 4 hoeken een voetje heeft (rubber of spikes), dan vallen die niet sneller om dan met een volledige rubber mat er onder.

            Bij de B&W rear speakers zitten er hier standaard onderaan gaten met draad om schroeven in te draaien, hiermee bevestig je ze op de staander, bij de staanders waren rubber voetjes en spikes geleverd.
            Eventueel kan je in de speakers ook rubber voetjes of spikes draaien.
            Bij de front speakers (vloerstaanders) zaten standaard rubber voetjes gemonteerd.

            Enige nadeel dat ik vind is dat ze vaak 4 voetjes plaatsen (rubber of spikes), ideaal werk je maar met 3 stuks per speaker.
            Het minste dat je vloer niet 100% egaal is, kan je met 4 voetjes eentje hebben dat wat zweeft ... iets dat je nooit kan hebben met 3 stuks want dat staat altijd op grond.
            Vroeger nog veel grotere speakers gehad dan de B&W's en die stonden op 3 grote spikes, nooit last gehad dat een speaker om zou vallen of wankel stond.

            Ik weet ook niet of het jouw bedoeling is om naar muziek te luisteren op huiskamernivo of dat je van je huis een gabber-discotheek wil gaan maken
            Als je muziek op discotheekniveau (zeer luid) gaat spelen, dan heeft die dure investering net minder nut dan op een gematigd niveau, als het zo luid staat als in een discotheek hoor je enkel kabaal en rammelt alles in de kasten.
            Er is een groot verschil tussen luid en luid.
            Last edited by VerSeg; 28 oktober 2014, 23:38.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

              Oorspronkelijk geplaatst door Izzy HaveMercy Bekijk bericht
              Voor de Engelse adepten onder ons...
              Het product is niet het belangrijkste, al kosten de kabeltjes 13,000 dollar (!!)
              De commentaren daarentegen zijn priceless. En ook mijn mening over te dure audiokabels.



              IZ.
              Als je zo'n kabels gebruikt, dan moet je dit ook heel zeker kopen http://www.hifidelity.nl/ps-audio-p5...aign=PSAudioP5 .

              Wat luidsprekerkabels betreft, afhankelijk van de afstand moet je gewoon draden gebruiken die dik genoeg zijn (hoe groter de afstand tussen versterker en luidspreker, hoe dikker het koper in de kabel moet zijn).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #22
                Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                Kabels zijn super belangrijk. Ik raad dan ook ten zeerste aan om te investeren in een goede stroomkabel voor je amp.



                Flickr

                Comment


                • #23
                  Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                  Oorspronkelijk geplaatst door jhoub Bekijk bericht
                  Kabels zijn super belangrijk. Ik raad dan ook ten zeerste aan om te investeren in een goede stroomkabel voor je amp.




                  Een beetje aan de goedkope kant zeker ? .
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #24
                    Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                    Oorspronkelijk geplaatst door jhoub Bekijk bericht
                    Kabels zijn super belangrijk. Ik raad dan ook ten zeerste aan om te investeren in een goede stroomkabel voor je amp.



                    vooral kopen als je weet dat de rest achter je stopcontact in vob 2.5mm² is
                    pas op er zijn audiofreaks die zelfs naar dat bepaald stopcontact een aparte speciale leiding leggen met zogenaamde superieure bekabeling en dito zekeringen





                    dus als je alles tot goed wilt doen, tot en met de zekeringskast
                    ps wel alles opnieuw laten keuren dan he, elke wijziging van de zekeringskast moet je laten keuren
                    succes daarmee

                    Comment


                    • #25
                      Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                      Ik heb al vaak geweten dat mensen (waaronder een paar kennissen van mij) in de val zijn getraft en veel te dure kabels kochten.
                      Ooit een nonkel van mij geweten die veel ruis had op zijn audiosysteem. Dan maar dure kabels gekocht en hopla, de ruis was weg.
                      Hij heel fier naar zijn 'neef die zoveel van audio kent' (ik dus) en nogal uit de hoogte.
                      Toen ik hem vroeg om de oude kabels eens terug aan te sluiten, hadden die plots ook geen ruis meer.
                      Ze lagen hoogstwaarschijnlijk gewoon wat te dicht bij een hoop stroomkabels voorheen, en met de kabels terug aan te sluiten lagen ze op een andere plaats en was de 'aardlus' opgelost.

                      Tis maar.... het kan in audio aan VANALLES liggen, betrouw niet meteen op 'duurder is beter'.

                      IZ.
                      For Greater Good - Ambient Music for the Masses

                      Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

                      Comment


                      • #26
                        Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                        Oorspronkelijk geplaatst door jhoub Bekijk bericht
                        Kabels zijn super belangrijk. Ik raad dan ook ten zeerste aan om te investeren in een goede stroomkabel voor je amp.



                        Spijtig dat er een Engelse stekker aan zit, anders had ik er een paar besteld. Zouden ze mits een supplementje er een Belgische stekker willen aanzetten

                        Comment


                        • #27
                          Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                          "My cats chewed on this cable and now they can both speak. One of them is gay and the other wants to kill me. I would have rather not known."

                          Er is nog nergens bewezen dat een kabel van zelfs maar 4mm2 een betere klank voortbrengt dan een kabel van 1,5 mm2.

                          Vijs trouwens uw dure speakers eens open, en binnenin vind je tussen de wisselfilter en de units... 0,75 mm2 in veel gevallen.

                          Logisch ook als je weet welke stroom er door gaat. In een woonkamer bij normaal volume zullen je speakers amper pieken van 5W geven (en dan loopt mijn kat al weg).
                          Dat is dus amper 1A stroom. Wetende dat een normaal stopcontact afgezekerd is met 20A voor een draadje van 2,5mm2...

                          En dat verhaal dat door een dunne kabel geen bassen kunnen....

                          Comment


                          • #28
                            Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                            Goed dan. mijn belledraad laat ik dus zoals het is...;-)

                            Comment


                            • #29
                              Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                              [QUOTE=Tommie1;4224831
                              Vijs trouwens uw dure speakers eens open, en binnenin vind je tussen de wisselfilter en de units... 0,75 mm2 in veel gevallen.
                              [/QUOTE]

                              Als je dan toch aan het vijzen bent, vijs dan je versterker eens open. De breedste printbaan aan de uitgang van een 200W versterker is amper 10 mm breed bij een dikte van 50 micron. Dat is slechts 0,5mm². Soms worden de printbanen vertind om wat meer doorsnede te krijgen.

                              Comment


                              • #30
                                Re: speakerstaanders & -kabels: dragen die bij tot de klankkwaliteit?

                                Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                                Goed dan. mijn belledraad laat ik dus zoals het is...;-)
                                Persoonlijk gebruik ik toch goedkope "echte" luidsprekerkabel : van die 2-3 €/m. loop je niet scheef .
                                Door luidsprekerkabel vloeit tenminste nog een beetje stroom, dus dat kabeltje mag degelijk zijn. En duur hoeft dat dus helemaal niet te zijn.
                                Groeten,

                                Polleke

                                Comment

                                Working...
                                X