Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LED lampen blijven gloeien

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: LED lampen blijven gloeien

    Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
    demeyereg, was dit je antwoord op je vraag ? Ik dacht dat je bedoelde, is het technisch mogelijk dat een dubbel onderbroken draad; inductie kan opvangen ?
    Neen Dirk, maar het was dan ook niet echt een vraag hoor, na een ganse loopbaan als technieker bij Philips weet ik dat antwoord wel zelf,
    en Notex weet ook wel dat ik dat weet.
    Last edited by Guest42; 27 oktober 2014, 10:39.

    Comment


    • #47
      Re: LED lampen blijven gloeien

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Neen Dirk, maar het was dan ook niet echt een vraag hoor, na een ganse loopbaan als technieker bij Philips weet ik dat antwoord wel zelf,
      en Notex weet ook wel dat ik dat weet.
      Bedankt voor het delen van het antwoord ;-) en blijf vertwijfeld achter.
      poging: De ledlamp maakt het circuit gesloten ?
      In mijn geval: Ik had inductiestroom op mijn ledlamp en een dubbelpolige schakelaar heeft het opgelost. Mogelijke verklaring: de fasedraad was niet onderbroken en na de plaatsing wel ?
      Last edited by Dirk007; 27 oktober 2014, 11:16.

      Comment


      • #48
        Re: LED lampen blijven gloeien

        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
        - Er zijn maar 2 beperkingen voor de kleuren. Blauw is voorbehouden voor de nulleider, en geelgroen voor de aarding (zie ARAB), maar men mag eender welke andere kleur gebruiken voor de nulleider behalve geelgroen. .
        Ik ben even in het AREI gaan snuisteren (ARAB gaat over arbeidsbescherming): Als er een N aanwezig is EN als er een blauwe draad aanwezig is MOET de blauwe draad voor de N gebruikt worden. Is er geen N dan mag blauw ook voor een fase gebruikt worden, en is er wel een N maar geen blauwe draad aanwezig dan mag ook een andere kleur voor de N gebruikt worden. Uiteraard is geelgroen uitsluitend voorbehouden voor aarding.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #49
          Re: LED lampen blijven gloeien

          Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
          Bedankt voor het delen van het antwoord ;-) en blijf vertwijfeld achter.
          poging: De ledlamp maakt het circuit gesloten ?
          In mijn geval: Ik had inductiestroom op mijn ledlamp en een dubbelpolige schakelaar heeft het opgelost. Mogelijke verklaring: de fasedraad was niet onderbroken en na de plaatsing wel ?
          Ja Dirk, maar praktisch is het niet altijd simpel om dubbelpolig te schakelen, neem nu een lichtpunt dat je van op drie punten kan schakelen,
          zal moeilijk zijn om dat volledig dubbelpolig te doen hé, twee maal wissel en een kruisschakelaar.

          In sommige gevallen kan het (volgens mij) zelfs zijn dat leds zelfs al zijn ze dubbel onderbroken nog gaan oplichten, (vocht in schakelaars bv.)
          of wanneer de draden gelijk door een buis met een zwaar stroomvoerende kabel lopen ofzo, maar dat zijn dan ook uitzonderlijke gevallen.

          Een vriend van mij had enkele jaren geleden ook zoiets eigenaardigs voor, op zijn vijver staat een draadloze camera gericht,
          die wordt gemonitord naar een klein scherm, steeds zat daar storing op, tot hij per toeval heeft ontdekt dat de dader een
          neon lampje was in een drukschakelknop, vervangen door een ledlampje en het was opgelost.

          Comment


          • #50
            Re: LED lampen blijven gloeien

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Ja Dirk, maar praktisch is het niet altijd simpel om dubbelpolig te schakelen, neem nu een lichtpunt dat je van op drie punten kan schakelen,
            zal moeilijk zijn om dat volledig dubbelpolig te doen hé, twee maal wissel en een kruisschakelaar.

            In sommige gevallen kan het (volgens mij) zelfs zijn dat leds zelfs al zijn ze dubbel onderbroken nog gaan oplichten, (vocht in schakelaars bv.)
            of wanneer de draden gelijk door een buis met een zwaar stroomvoerende kabel lopen ofzo, maar dat zijn dan ook uitzonderlijke gevallen.

            Een vriend van mij had enkele jaren geleden ook zoiets eigenaardigs voor, op zijn vijver staat een draadloze camera gericht,
            die wordt gemonitord naar een klein scherm, steeds zat daar storing op, tot hij per toeval heeft ontdekt dat de dader een
            neon lampje was in een drukschakelknop, vervangen door een ledlampje en het was opgelost.
            Er even van uitgaande dat alle schakelaars correct werken, er geen vocht in zit ea. is de dubbelpolige schakelaar (indien mogelijk) afdoende om het probleem op te lossen ?

            Comment


            • #51
              Re: LED lampen blijven gloeien

              Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
              Er even van uitgaande dat alle schakelaars correct werken, er geen vocht in zit ea. is de dubbelpolige schakelaar (indien mogelijk) afdoende om het probleem op te lossen ?
              Veel meer kan je niet doen hé Dirk, buiten een weerstandje monteren... Anders gaan ze misschien branden als ze nog in de verpakking zitten��

              Comment


              • #52
                Re: LED lampen blijven gloeien

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Veel meer kan je niet doen hé Dirk, buiten een weerstandje monteren... Anders gaan ze misschien branden als ze nog in de verpakking zitten��
                THx !

                Comment


                • #53
                  Re: LED lampen blijven gloeien

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Anders gaan ze misschien branden als ze nog in de verpakking zitten��
                  Zo wil ik er ook wel , want de rekening voor elektriciteit zal binnenkort weer een stuk hoger worden...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #54
                    Re: LED lampen blijven gloeien

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                    Er even van uitgaande dat alle schakelaars correct werken, er geen vocht in zit ea. is de dubbelpolige schakelaar (indien mogelijk) afdoende om het probleem op te lossen ?
                    Niet in alle gevallen.
                    Je kan een leerrijk experiment eens zelf doen.
                    1)Neem een vieraderige kabel (zwart-bruin-blauw-geelgroen) van een meter of 25 lang.
                    2)kant 1 : isoleer bruin en geelgroen
                    3)kant 2 : isoleer zwart en blauw
                    4)kant 1 : zet 220V op zwart en blauw
                    5)kant 2 : meet met een goede digitale voltmeter de spanning tussen bruin en geelgroen (zonder met je vingers aan de draaduiteinden te komen).
                    Je zal nu een spanning tussen enkele Volt en 220V meten, ondanks dat de bruine en geelgroene aders aan de andere kant geïsoleerd zijn.
                    6)kant 2 : meet terug de spanning op bruin en geelgroen terwijl je met je blote vingers op de draaduiteinden knijpt. Tenzij je een poederdroge eeltlaag op je vingers hebt, is de spanning op de draden verdwenen. Je lichaam heeft de functie van de belastingweerstand overgenomen. Als je de test met de blote vingers niet durft doen, hang dan een gloeilamp over geelgroen en bruin. Dan zal er ook geen spanning meer over staan.
                    De spanning die je kon meten over de 2 loshangende draden is voldoende om met een paar micro-of mA de leds minimaal te laten opgloeien.
                    Twee loshangende draden aan één zijde betekent ongeveer dezelfde functie als een dubbelpolige schakelaar. Trek je conclusies.

                    Comment


                    • #55
                      Re: LED lampen blijven gloeien

                      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                      Niet in alle gevallen.
                      Je kan een leerrijk experiment eens zelf doen.
                      1)Neem een vieraderige kabel (zwart-bruin-blauw-geelgroen) van een meter of 25 lang.
                      2)kant 1 : isoleer bruin en geelgroen
                      3)kant 2 : isoleer zwart en blauw
                      4)kant 1 : zet 220V op zwart en blauw
                      5)kant 2 : meet met een goede digitale voltmeter de spanning tussen bruin en geelgroen (zonder met je vingers aan de draaduiteinden te komen).
                      Je zal nu een spanning tussen enkele Volt en 220V meten, ondanks dat de bruine en geelgroene aders aan de andere kant geïsoleerd zijn.
                      6)kant 2 : meet terug de spanning op bruin en geelgroen terwijl je met je blote vingers op de draaduiteinden knijpt. Tenzij je een poederdroge eeltlaag op je vingers hebt, is de spanning op de draden verdwenen. Je lichaam heeft de functie van de belastingweerstand overgenomen. Als je de test met de blote vingers niet durft doen, hang dan een gloeilamp over geelgroen en bruin. Dan zal er ook geen spanning meer over staan.
                      De spanning die je kon meten over de 2 loshangende draden is voldoende om met een paar micro-of mA de leds minimaal te laten opgloeien.
                      Twee loshangende draden aan één zijde betekent ongeveer dezelfde functie als een dubbelpolige schakelaar. Trek je conclusies.
                      Thx, toffe proef ! Ik kan ze me virtueel voorstellen, en je hebt dat heel goed uitgelegd ! thx
                      Maar ik ga ze in de toekomst toch eens in het echt uitproberen !

                      Comment

                      Working...
                      X