Het wetsvoorstel voor het zogenaamde puntenrijbewijs ligt thans op tafel.
Acht punten zijn zo bij elkaar gespaard en leveren drie maanden rijverbod op.
Bij De Morgen kon men het concrete wetsvoorstel alvast inkijken. De puntenverdeling is als volgt:
1 STRAFPUNT + 55 EURO BOETE
- Gordel niet dragen
- Pinkers niet gebruiken
- Onrechtmatig op bus- of pechstrook rijden
- 10 km/uur te snel rijden
2 STRAFPUNTEN + 110 EURO BOETE
- Oranje verkeerslicht negeren
- Bellen met gsm in de hand
- Rechts inhalen
- Veiligheidsafstand niet naleven
- Gevaarlijk en/of hinderlijk parkeren
3 STRAFPUNTEN + 165 EURO BOETE
- Rood licht negeren
- Inhaalverbod niet naleven
- Dubbel inhalen waar dit verboden is
- Inhalen nabij een oversteekplaats
- Voetgangers of fietsers in gevaar brengen
4 STRAFPUNTEN + VERANTWOORDEN VOOR RECHTER
- Links inhalen op helling of in bocht
- Aansporen tot overdreven snelheid
- Verkeerstekens op overweg negeren
- Rechtsomkeer maken op autosnelweg
- Straatraces
Per overtreding krijg je dus één tot vier punten, afhankelijk hoe zwaar die is. Bovendien werkt het systeem gecumuleerd: als je bijvoorbeeld die Toyota Prius die tegen 110 over de linkerrijstrook kruipt dan maar langs rechts inhaalt, je accelereert daarbij tot 130 én je hebt je pinker niet gebruikt, dan heb je vier strafpunten bij elkaar gespaard. Het maximum ligt hier evenwel op vijf. Knal je dertig maanden later dan nog eens door het rode licht, dan mag je voor drie maanden afscheid nemen van je roze papiertje.
Zal dan weldra zowat iedereen zonder rijbewijs zitten en genoodzaakt zijn met de bus te gaan? Allicht zal dat nog meevallen: na drie jaar vervallen de strafpunten immers. Wie dus in het voorgaande voorbeeld pas na 37 maanden door datzelfde rode licht knalt, die begint opnieuw bij drie punten. Wie zijn rijbewijs kwijtspeelt, moet nog wel één of meerdere 'herstelexamens' doen om dit terug te krijgen.
Als het puntenrijbewijs in België een feit wordt, dan zijn we bijlange niet het enige land: in 22 van de 28 Europese lidstaten wordt dit reeds toegepast. Al kent men in sommige landen wel problemen met het systeem, zo legt de beruchte politierechter Peter D'Hondt uit in HLN. Zo zouden mensen met een 'blanco puntenblad' tegen betaling de schuld op zich nemen van 'kennissen' die anders hun rijbewijs dreigen kwijt te spelen.
Acht punten zijn zo bij elkaar gespaard en leveren drie maanden rijverbod op.
Bij De Morgen kon men het concrete wetsvoorstel alvast inkijken. De puntenverdeling is als volgt:
1 STRAFPUNT + 55 EURO BOETE
- Gordel niet dragen
- Pinkers niet gebruiken
- Onrechtmatig op bus- of pechstrook rijden
- 10 km/uur te snel rijden
2 STRAFPUNTEN + 110 EURO BOETE
- Oranje verkeerslicht negeren
- Bellen met gsm in de hand
- Rechts inhalen
- Veiligheidsafstand niet naleven
- Gevaarlijk en/of hinderlijk parkeren
3 STRAFPUNTEN + 165 EURO BOETE
- Rood licht negeren
- Inhaalverbod niet naleven
- Dubbel inhalen waar dit verboden is
- Inhalen nabij een oversteekplaats
- Voetgangers of fietsers in gevaar brengen
4 STRAFPUNTEN + VERANTWOORDEN VOOR RECHTER
- Links inhalen op helling of in bocht
- Aansporen tot overdreven snelheid
- Verkeerstekens op overweg negeren
- Rechtsomkeer maken op autosnelweg
- Straatraces
Per overtreding krijg je dus één tot vier punten, afhankelijk hoe zwaar die is. Bovendien werkt het systeem gecumuleerd: als je bijvoorbeeld die Toyota Prius die tegen 110 over de linkerrijstrook kruipt dan maar langs rechts inhaalt, je accelereert daarbij tot 130 én je hebt je pinker niet gebruikt, dan heb je vier strafpunten bij elkaar gespaard. Het maximum ligt hier evenwel op vijf. Knal je dertig maanden later dan nog eens door het rode licht, dan mag je voor drie maanden afscheid nemen van je roze papiertje.
Zal dan weldra zowat iedereen zonder rijbewijs zitten en genoodzaakt zijn met de bus te gaan? Allicht zal dat nog meevallen: na drie jaar vervallen de strafpunten immers. Wie dus in het voorgaande voorbeeld pas na 37 maanden door datzelfde rode licht knalt, die begint opnieuw bij drie punten. Wie zijn rijbewijs kwijtspeelt, moet nog wel één of meerdere 'herstelexamens' doen om dit terug te krijgen.
Als het puntenrijbewijs in België een feit wordt, dan zijn we bijlange niet het enige land: in 22 van de 28 Europese lidstaten wordt dit reeds toegepast. Al kent men in sommige landen wel problemen met het systeem, zo legt de beruchte politierechter Peter D'Hondt uit in HLN. Zo zouden mensen met een 'blanco puntenblad' tegen betaling de schuld op zich nemen van 'kennissen' die anders hun rijbewijs dreigen kwijt te spelen.
Comment