Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleinhandel aan het verdwijnen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Kleinhandel aan het verdwijnen

    Ik ben min of meer opgevoed door m'n grootouders. M'n ouders zijn altijd met twee gaan werken, en dus bracht ik de kleuterschool en lagere school door in het dorp. 's Middags gaan eten bij opa en oma, die vlees en patatjes bij de lokale slager en boer waren gaan halen. In de vakanties ging ik met m'n grootvader te voet verse karnemelk en boter gaan halen bij de boer; onderweg maakte m'n opa een wandelstok van een boomtak met een zakmes dat hij altijd bij had.
    's Middags mocht ik kiezen : aardappelschijfjes, worst en kaashamburgers van de slager om de hoek, verse groentensoep, verse pap met rijst van de verse karnemelk van de boer... Heerlijke tijden, absoluut.
    Maar we zijn de 21ste eeuw. Ik denk met warme gevoelens terug aan die tijden ; mijn grootouders zijn er niet meer, maar ik ga mee met m'n tijd.
    Hoe graag ik soms het verleden wil terugbrengen, ben ik van mening dat alles z'n tijd heeft.
    Zo ook met het onderwerp van deze thread.

    Inderdaad, de kleine buurtwinkel, slager, bakker, whatever, is aan het verdwijnen. We nemen de kleine delicatessenzaken niet in aanmerking waar je bij manier van spreken 20 euro betaalt voor 200 gr préparé...
    Jammer, maar 't is zo.
    Ik heb het al gezegd, een winkel waar ik niet met m'n bankkaart kan betalen, hoeft voor mij niet. De kwaliteit mag er dan nog zo goed zijn, ik heb geen zin om om te rijden om geld af te halen, en zeg eens eerlijk, kwaliteit is relatief. Wat een ander super vindt, vind ik misschien rommel. En omgekeerd.

    Dus, welkom 21ste eeuw, weg met cash, weg met papier, weg met... enfin, wat nog allemaal. Koester het verleden, maar laat het alsjeblieft gaan...
    Panasonic Lumix FZ2000

    Comment


    • #32
      Re: Kleinhandel aan het verdwijnen

      ... Ik heb het al gezegd, een winkel waar ik niet met m'n bankkaart kan betalen, hoeft voor mij niet. De kwaliteit mag er dan nog zo goed zijn, ik heb geen zin om om te rijden om geld af te halen ...
      Ja, dat bankkantoor of die automaat is er ook niet meer ...

      Veel winkels vinden de kosten van de terminal nog steeds te duur voor kleine aankopen.
      Elke cent die binnenkomt staat natuurlijk ook zwart op wit op de rekening.

      Comment


      • #33
        Re: Kleinhandel aan het verdwijnen

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Elke cent die binnenkomt staat natuurlijk ook zwart op wit op de rekening.
        Als ouders van 8-jarige kinderen gaan wij af en toe eens naar indoor speeltuinen. Bij GEEN ENKELE kan je met de kaart betalen. ALLES dient CASH betaalt te worden. Terminal te duur ? Neen, die verdienen volgens mij genoeg, maar met betalingen via bankkaart kan je niet 'foefelen'...
        Als loontrekkende erger ik me hier blauw aan. De zelfstandigen op dit forum zullen wel tegenargumenten zat hebben, maar ik zeg, controleren die handel. Als werknemer moet ik ook niet 'foefelen'...
        Panasonic Lumix FZ2000

        Comment


        • #34
          Re: Kleinhandel aan het verdwijnen

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Ja, dat bankkantoor of die automaat is er ook niet meer ...

          Veel winkels vinden de kosten van de terminal nog steeds te duur voor kleine aankopen.
          Elke cent die binnenkomt staat natuurlijk ook zwart op wit op de rekening.
          Natuurlijk en komt ook in boekhouding.

          Een probleem is dat je met een prepaid kaart niet overal kan betalen....
          Ik heb intussen een aantal winkels gemaild en wacht op antwoord.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #35
            Re: Kleinhandel aan het verdwijnen

            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
            Als loontrekkende erger ik me hier blauw aan. De zelfstandigen op dit forum zullen wel tegenargumenten zat hebben, maar ik zeg, controleren die handel. Als werknemer moet ik ook niet 'foefelen'...
            Hier ook.
            Sommige winkels rekenen zelfs een klein bedrag aan als je betaalt met een bankkaart. Vind ik ook niet kunnen.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #36
              Re: Kleinhandel aan het verdwijnen

              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
              En grote vraag is : Wanneer zijn de mensen thuis? Ik denk dat een pakje leveren " à la tête du client" wel een aardig prijskaartje zal hebben.
              En waar ga je mensen vinden die op die momenten (meestal tijdens de avond of in het weekend) willen werken?
              Ik denk dat dit ook een deel van het probleem is.

              Ik werk al heel wat jaren in shiften in de (petro)chemie en blijkbaar is het voor de bedrijven vrij lastig om mensen te vinden die er willen komen werken.
              De verloning is nochtans verre van slecht...
              Maar ja.. shiften he... dan moet je met de vroege, late, nacht werken... en in het weekend, op feestdagen,... Je bioritme (als je dat na al die jaren nog hebt) ligt constant overhoop en je sociale leven is ook niet wat het zou moeten zijn.
              Het gebeurt meer dan eens dat een pas afgestudeerde nog vol overgave komt solliciteren. Met het goede diploma en ze zien de job op zich volledig zitten. Zeker als ze horen wat ze gaan verdienen!... Tot ze horen dat ze in shiften moeten werken.
              "Oei, nee, sorry, dat zie ik niet zitten"
              En weg zijn ze...

              Ik denk dat dit bij beroepen zoals bakkers ook vaak zo is.
              Wie staat er tegenwoordig nog te springen om rond 2 uur 's nachts op te staan, vele uurtjes hard te werken en dan om 19u, als de rest van vrienden en familie vrij zijn, al terug in bed te kruipen?
              Gooi er dan nog een hoop papierwerk, een overvloed aan regeltjes waar je aan moet voldoen en lastige klanten tegenaan...
              Ik denk dat ik er geen tekening bij moet maken
              If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

              Comment


              • #37
                Re: Kleinhandel aan het verdwijnen

                Oorspronkelijk geplaatst door m4nTiS Bekijk bericht
                Ik denk dat dit bij beroepen zoals bakkers ook vaak zo is.
                Wie staat er tegenwoordig nog te springen om rond 2 uur 's nachts op te staan, vele uurtjes hard te werken en dan om 19u, als de rest van vrienden en familie vrij zijn, al terug in bed te kruipen?
                Gooi er dan nog een hoop papierwerk, een overvloed aan regeltjes waar je aan moet voldoen en lastige klanten tegenaan...
                Ik denk dat ik er geen tekening bij moet maken
                Vergeet ook niet de mensen die in de media werken, bijv. bij de radio en tv, journalisten ed.
                Daar is geen gebrek aan
                Misschien is er in die sector meer 'eer en glorie" te halen?
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #38
                  Re: Kleinhandel aan het verdwijnen

                  Later wordt altijd maar korter en vroeger groeit dag na dag, ook al word je ouder en wijzer, toch geraak je soms nog van slag (Willem Vermandere)
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #39
                    Re: Kleinhandel aan het verdwijnen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                    Later wordt altijd maar korter en vroeger groeit dag na dag, ook al word je ouder en wijzer, toch geraak je soms nog van slag (Willem Vermandere)
                    tja..was net nog op TV.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #40
                      Re: Kleinhandel aan het verdwijnen

                      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Vergeet ook niet de mensen die in de media werken, bijv. bij de radio en tv, journalisten ed.
                      Daar is geen gebrek aan
                      Misschien is er in die sector meer 'eer en glorie" te halen?
                      Zou best kunnen dat die "eer en glorie" er iets mee te maken hebben.
                      Het voor velen in ieder geval aantrekkelijker klinken dan gans de dag/nacht tussen het lawaai van pompen en comprossoren lopen
                      If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

                      Comment


                      • #41
                        Re: Kleinhandel aan het verdwijnen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                        Later wordt altijd maar korter en vroeger groeit dag na dag, ook al word je ouder en wijzer, toch geraak je soms nog van slag (Willem Vermandere)
                        Ooit komt er een tijd dat het later wordt.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Kleinhandel aan het verdwijnen

                          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                          Hier ook.
                          Sommige winkels rekenen zelfs een klein bedrag aan als je betaalt met een bankkaart. Vind ik ook niet kunnen.
                          Normaal..., administratief veel werk om alles te controleren en op een schoteltje te presenteren voor de fiscus. Een secretaresse werkt ook niet gratis.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #43
                            Re: Kleinhandel aan het verdwijnen

                            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                            Normaal..., administratief veel werk om alles te controleren en op een schoteltje te presenteren voor de fiscus. Een secretaresse werkt ook niet gratis.
                            Dus is het dan normaal dat de klant alles betaalt?
                            Betalen met de bankkaart werkt sneller i.p.v. betaling in cash en de verkoper moet zich nooit bezig houden met de som wisselgeld, dat regelt de kassa.
                            Strikt genomen: minder werkuren en je kan meer klanten verwerken. Dat mag hoor
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #44
                              Re: Kleinhandel aan het verdwijnen

                              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              Dus is het dan normaal dat de klant alles betaalt?
                              Betalen met de bankkaart werkt sneller i.p.v. betaling in cash en de verkoper moet zich nooit bezig houden met de som wisselgeld, dat regelt de kassa.
                              Strikt genomen: minder werkuren en je kan meer klanten verwerken. Dat mag hoor
                              Het is zeker normaal dat de klant alles betaalt. Het is een dienst die de klant vraagt en de zelfstandige moet nog dik betalen voor de terminal ook. En wel in tegendeel, dit impliceert meer werkuren om je inkomsten bij te houden.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment


                              • #45
                                Re: Kleinhandel aan het verdwijnen

                                Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                                Het is zeker normaal dat de klant alles betaalt. Het is een dienst die de klant vraagt en de zelfstandige moet nog dik betalen voor de terminal ook. En wel in tegendeel, dit impliceert meer werkuren om je inkomsten bij te houden.
                                Het is "altijd" de klant die alles betaald hé Pol zelfs bij winkels die winstmarges van 1.000% halen....

                                Comment

                                Working...
                                X