Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik heb het gedaan...... nog mensen die.....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ik heb het gedaan...... nog mensen die.....

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Bollinger is inderdaad één van de betere Champagnes. Maar je moet eens in de Champagnestreek een gerenomeerd restaurant bezoeken, daar eens de champagnekaart vragen en je laten adviseren door de sommelier. Het hoeft niet altijd een gerenomeerd merk te zijn om even goed of zelfs nog beter te zijn. Als je eens de kans krijgt om in Avize te zijn en eens in het hotel-restaurant "Les Avisés" (http://www.selosse-lesavises.com) gaan eten, eigendom van de heer Jacques Selosse. En eens een fles van zijn domein proberen... dat is nog andere koek. En er zijn zo nog van die goden die hier te lande minder of zelfs niet gekend zijn. Ik had ooit de kans om enkele jaren geleden in het restaurant "Les Crayères" te Reims een Philipponat 'Clos des Goisses' van ik weet niet meer welk jaar te drinken. Goddellijk dus, en ter plaatse zeker niet duurder dan de Bollinger. Je mag er ook van uitgaan dat Champagnes ter plaatse in de restaurants soms de helft goedkoper zijn de de Champagnes in onze restaurants alhier. Nu.., nogal normaal vind ik, het is wel hun visitekaartje hé.
    Dat gaan we zeker eens doen- en het is nog niet eens zo ver hé, de Champagne-streek. Wel al eens een tweetal keren bezocht maar telkens "dagtrips" toen we een vakantiehuisje in de Ardennen huurden.

Zou graag eens een weekje Champagnestreek doen. Kan me daar wel bezighouden
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
      Kan ik ook hoor

Aan de andere kant breek ik Cava niet af, maar goede Cava heeft ook zijn prijs.
      In de jaren 80 dronk ik al Cava nog lang voor dit hier een hype werd.

Enne Bollinger is voor mij een van de allerbeste champagnes, vooral de RD.
      Het is inderdaad zo dat een goeie Cava beter is dan een slechte Champagne. Het probleem hier in België is dat mensen niet meer dan 5 à 10€ willen geven voor een Cava. De dag dat men daar ook 15 à 20€ wil voor neertellen zullen er ook zeer goeie Cava's zijn. Ik heb er in Spanje zeer goeie gedronken, maar dus niet aan de prijzen die men hier geeft.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Canard-Duchêne

Thx, hoe simpel kan het soms zijn.

Comment

[QUOTE=enero;4195420] Ik ga daar af en toe binnen omdat zij de beste stoppen hebben om een fles champagne af te sluiten om gedurende enkele dagen met heel weinig drukverlies te bewaren.
          QUOTE]

Heb ik maar ZELDEN nodig

Comment

Het is inderdaad zo dat een goeie Cava beter is dan een slechte Champagne. Het probleem hier in België is dat mensen niet meer dan 5 à 10€ willen geven voor een Cava. De dag dat men daar ook 15 à 20€ wil voor neertellen zullen er ook zeer goeie Cava's zijn. Ik heb er in Spanje zeer goeie gedronken, maar dus niet aan de prijzen die men hier geeft.
            Deze vond ik vroeger goed, ik denk dat het jaartal 1983 was. De speciale vorm van de fles is me bijgebleven. Het etiket was vroeger wel egaal groen dacht ik. ( Een beetje zoals van Dom Pérignon

Comment

Dat gaan we zeker eens doen- en het is nog niet eens zo ver hé, de Champagne-streek. Wel al eens een tweetal keren bezocht maar telkens "dagtrips" toen we een vakantiehuisje in de Ardennen huurden.

Zou graag eens een weekje Champagnestreek doen. Kan me daar wel bezighouden
              Wel, wij gaan de laatste jaren een tweetal keer per jaar naar de champagnestreek. Vroeger gingen wij naar de Ardennen, maar aangezien daar nog maar weinig is mee geëvolueerd naar de huidige comfortnormen in de hotels hebben wij onze bestemming dus verlegd. De streek van Reims-Epernay-Marne is zeer mooi en glooiend. Het "Montagne de Reims" gebied is zeer bosrijk en ook gezellig om door te rijden. Gastronomisch ook een topper als je de goeie adresjes weet. Moet daarom niet altijd duur zijn om top te zijn.
              Wij gaan al 20 jaar bij deze :http://www.champagne-hamm-ay.com. In België onbekend, tenzij door een handvol trouwe klanten. Telkenmale wij in de streek zijn proberen wij ook eens iets anders, maar moeten, als wij die dan thuis eens op het gemak proeven, telkens terugkeren onze rijke, volle en smakelijke Hamm. Maar iedereen heeft wel zijn eigen préféré hé.
              Last edited by enero; 6 september 2014, 20:37.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Deze vond ik vroeger goed, ik denk dat het jaartal 1983 was. De speciale vorm van de fles is me bijgebleven. Het etiket was vroeger wel egaal groen dacht ik. ( Een beetje zoals van Dom Pérignon

http://nl.delhaizewineworld.com/F-10...niu-chardonnay
                Cordoniú is dan ook het oudste (eerste) Cava huis van Penedès en heeft ook verschillende cuvés, waarvan de meeste helaas niet tot hier geraken.
                Last edited by enero; 7 september 2014, 17:08.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Over wijn kopen in de Lidl naar de aller beste/duurste champagne/cava....moet kunnen.
                  Tot 12 jaar geleden trokken wij elke jaar richting Reims om ons jaarlijks voorraadje champagne aan te kopen, en dit bij diverse kelders, eerst bij de grote/gekende, en later bij de kleinere.
                  Dan zijn we met drie koppels, waarvan één kenner/liefhebber, een ganse week gaan degusteren/kopen.
                  Wij deden dit alleen bij de kleinere kelders/boeren.
                  Na die week kwamen wij tot de conclusie, en met unanimiteit van stemmen, dat het de champagne Bardy-Chauffert zou worden.
                  Ze kosten al naargelang de soort tussen de 15 en 20 euro per fles, helemaal niet duur dus.
                  Is dit een goeie champagne ? Ik zou het niet weten, net als bij de wijn is het een champagne die wij graag drinken.
                  Bovendien besparen we ons elk jaar de rit naar Le Mesnil Sur Oger , gezien wij ons voorraadje nu afhalen op Salon des Vins des Vignerons indépendants in Lille (dit jaar 14-17 november), waar Bardy-Chauffert, naast vele andere natuurlijk, elk jaar aanwezig is.
                  Een telefoontje een paar weken vooraf, en onze bestelling staat netjes klaar voor afhaling in Rijsel. Dat is 60 km ipv 600 km.
                  Alhoewel een uitstapje naar de Champagnestreek ook niet te versmaden is natuurlijk, maar na jaren geraak je daar ook wel een beetje op uitgekeken.
                  A votre santé !
                  Last edited by Guest17; 7 september 2014, 12:47.

Comment

[QUOTE=Alfa Centauri;4195426]
                    Ik ga daar af en toe binnen omdat zij de beste stoppen hebben om een fles champagne af te sluiten om gedurende enkele dagen met heel weinig drukverlies te bewaren.
                    QUOTE]

Heb ik maar ZELDEN nodig
                    Wel, als je dagelijks een glaasje, of soms twee drinkt van die godendrank, moet je over goeie kurken beschikken om een fles toch een drietal dagen te kunnen bewaren zonder al te veel verlies van levendigheid.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

[QUOTE=enero;4195756]
                      Wel, als je dagelijks een glaasje, of soms twee drinkt van die godendrank, moet je over goeie kurken beschikken om een fles toch een drietal dagen te kunnen bewaren zonder al te veel verlies van levendigheid.
                      Kan je die fles niet beter ineens leeg drinken?
                      Als je met twee bent moet dat toch lukken.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht

Kan je die fles niet beter ineens leeg drinken?
                        Als je met twee bent moet dat toch lukken.
                        Dagelijks een fles lijkt me teveel Theo. Matigheid is een betere meester. Bovendien is 2 glaasjes (10cl x2) medisch gezien perfect, m.a.w. met wat paswerk komen mijn vrouw en ik dus voor 2 dagen rond.
                        Last edited by Franciskine; 8 september 2014, 08:55.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          bedoel je dan bewaar wijnen...?
                          grt,bouk.
                          Ik koop NOOIT bewaarwijnen, koop ze voor te drinken.
                          Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
                          Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

BD0460BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bachus1909 Bekijk bericht
                            Ik koop NOOIT bewaarwijnen, koop ze voor te drinken.
                            Yep
                            De toekomst is altijd... morgen.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Ik heb dit WE een kistje Barbaresco Riserva 2008 Cantina San Silvestro gekocht bij Colruyt.

Er was een proefstand, en er stond een zeer vriendelijke wijnadviseur.
                              Heb er een 3-tal geproefd, en deze vond ik de beste (was spijtig genoeg ook bij de duurste).
                              Wij was al mooi baksteenrood, en zacht van smaak, met een goed gehalte aan tannines. Een goed stuk lamsvlees of een goed kazeke er bij, en dat wordt zalig.

Een andere topper van bij Colruyt is de Museum Real. Een goeie spaanse Tempranillo wijn. Moet je echt eens proberen. Kost ook kort bij de 10€.

Comment

Ik had in het verleden (40 jaar geleden stilaan opgebouwd) een zeer mooie wijnkelder. De laatste jaren zijn mijn vrouw en ik minder en minder vooral rode wijnen gaan drinken. In het verleden hebben wij er misschien teveel van genoten, maar ik denk vooral dat het te maken heeft met de nieuwe manier van wijn maken. Wijnen worden nu veel vroeger gedronken dan vroeger. Voor sommige Medoc's (o.a. Pauillac's) sprak men van 10 à 15 jaar vooraleer die op punt waren. Dan was dat natuurlijk wel in de betere oogstjaren. Momenteel bevatten de Franse Bordeaux wijnen zoals trouwens ook Ziud-Franse, de Spaanse, (Zuid) Amerikaanse, Zuid Amerikaanse een vrij hoog alcohol gehalte. Volgens mij heeft dit te maken met een mode trend. Vooral voor de Bordeaux en Bourgognes zal het minder makkelijk zijn om de via natuurlijke suikers in de druif dit hogere alcoholgehalte te bekomen. Het klimaat is daar uiteraard voor verantwoordelijk. Nu is Frankrijk een land waar chaptalisatie in het kader van de Appellation Contrôlée toegelaten is indien de natuurlijke suikers het nodige alcoholgehalte niet halen. Dit laat wel eens sporen na als men wat ouder begint te worden. De enige streek die ik ken die nog rond de 12° à 12,5° zit is Champagne. Vandaar dat deze wijnen ook stukken beter verteren dan sommige stille rode of witte wijnen. Ik heb mijn rode en witte stille wijnvoorraad dus danig afgebouwd dat er nu nog maar enkele kelderresten overblijven. Doorgaans drinken wij dus nog maar één enkele soort meer.
                                Last edited by enero; 15 september 2014, 20:25.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                                X