Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik heb het gedaan...... nog mensen die.....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Ik heb het gedaan...... nog mensen die.....

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Is een schroefdop beter dan een kurk? http://www.wijnkanaal.be/?p=wijnarchief_detail&id=129
    Ja, wellicht niet slecht. En geen kans op "kurk". Maar beter ? Ik vind het toch "geen zicht"
    Maar da's mijn emotioneel gevoel.

    We hebben inderdaad af en toe eens een fles met "kurk" - en dat kan in alle "klassen" gebeuren.....
    Maar het is eerder uitzondering dan regel.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • #17
      Re: Ik heb het gedaan...... nog mensen die.....

      Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
      Nog een leuke uitspraak gevonden:


      “I only drink champagne when I'm happy and when I'm sad.
      Sometimes I drink it when I'm alone.
      When I have company I consider it obligatory.
      I trifle with it if I'm not in a hurry and drink it when I am, otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty.”

      ― Lily Bollinger
      Deze uitspraak van één van de gekede dames uit de Bollinger-dynastie heb ik onlangs gebruikt als inleiding van een presentatie in het Spaans die de verschillen moest aantonen tussen Champagne en Cava. Dit met een blindproef erbij. en ik moet zeggen dat 7 op de 10 van de aanhoorders, na weliswaar enkele tips, de Cava blind van de Champagne konden onderscheiden.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #18
        Re: Ik heb het gedaan...... nog mensen die.....

        Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
        Deze uitspraak van één van de gekede dames uit de Bollinger-dynastie heb ik onlangs gebruikt als inleiding van een presentatie in het Spaans die de verschillen moest aantonen tussen Champagne en Cava. Dit met een blindproef erbij. en ik moet zeggen dat 7 op de 10 van de aanhoorders, na weliswaar enkele tips, de Cava blind van de Champagne konden onderscheiden.
        dan heeft U dat goed gedaan.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #19
          Re: Ik heb het gedaan...... nog mensen die.....

          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
          Ik heb er vorige jaar gekocht bij de Lidl, NIET TE ZUIPEN!!! echt waar.
          De kurken zijn zelfs van een soort piepschuim !!!, gemene brol dus.
          Zelf kopen we nogtans met regelmaat ander dingen bij Lidl waar we wel heel tevreden over zijn, maar hun wijn man man man....
          Nu kopen we weer wijn bij Delhaise. Moet voor mij geen dure wijn zijn, maar de smaak moet toch op iets trekken e.
          Meestal kopen we zo in het marktsegment van rond de 10 a 15 euro de fles +-
          Delhaize heeft al tientallen jaren goede faam als het om wijnen gaat. Mijn vader zaliger kocht er reeds wijnen in de jaren '50. Die kwamen dan rechtstreeks van een speciale wijnafdeling van Delhaize Brussel.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #20
            Re: Ik heb het gedaan...... nog mensen die.....

            Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
            Toeme net nu ik voor een jaar geen wijn mag drinken.
            Maar mijn rek staat nog vol dus niet getreurd.
            En inderdaad zelfs heel bekende wijnen gebruiken plastic kurken.
            Franse wijnen zijn op grote schaal verontreinigd met landbouwgif.
            Gemiddeld zijn per fles vier soorten gif te traceren.
            Het gaat onder meer om stoffen die als kankerverwekkend bekend staan.
            Dat blijkt uit onderzoek van de Franse ‘consumentenbond’ Que Choisir.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #21
              Re: Ik heb het gedaan...... nog mensen die.....

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Tegenwoordig gebruiken de grote kastelen ook schroefdoppen of plastic kurken, gewoon omdat het risico op bederf veel kleiner is.
              De mythe over kurk begint stevig te tanen.

              Dat is dus alvast geen criterium.
              Moet je niet geloven Tommie. een Chateau Petrus, Ausone, Rotchild en alle grand crus classés zal je geen plastiekkurken of schroefdoppen zien gebruiken. Die traditie is er zo diep ingeworteld dat ik dit bij dergelijke huizen nog niet direct zie gebeuren. En dit heeft dus ook veel te maken met de behoudsgezinde stijl van de Fransen. Kleinere wijnen zullen dat al wel doen, wat ik ook zeker niet afkeur.
              Wat men wel al een ganse tijd doet is met van allerhande zaken gaan experimenteren. Bij één van mijn recente bezoeken aan Champagne liet men mij kurken zien die ook afwijken van de traditionele. Een normale Champagne-kurk bestaat uit drie delen en samenstellingen van kurk. Het bovenste, grootste gedeelte is een pulp van kurkkorrels, onderaan zijn er nog twee lagen van volle kurk waarvan de onderste, die in contact komt met de wijn, van de beste en de natuurlijkste kwaliteit "zou moeten zijn". De nieuwe kurk die ik zag en die de typische kurksmaak zou moeten voorkomen is er een die volledig uit kurkpulp bestaat en waarvan de pulp bewerkt is met een product dat schimmels zou moeten tegengaan. Ik geloof daar niet zoveel in, maar we zien wel wat het wordt. Regelmatig, maar nu wel in mindere mate in vgl. met vroeger, hadden wij flessen met kurksmaak. Die werden dan zonder discussie door onze wijnbouwer vervangen. Nu is dat minder en het hangt ook af van de leverancier van kurken en van de prijs die de wijnbouwer eraan wil betalen.
              Een ander experiment die ik heb gezien was er één met onderaan in de kurk, een uitsparing waarin een bolletje siliconen stak. Doordat dit dan in contact kwam met de wijn ipvde kurk was het risico op kurksmaak weg. Men heeft dit experiment wel moeten laten varen omwille van te duur. Het gegeven van kurken en kurksmaak in de wijnen is dus nog bijlange niet opgelost.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #22
                Re: Ik heb het gedaan...... nog mensen die.....

                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                Deze quote moest natuurlijk een antwoord zijn op #13 ivm met hetzelfde smaken van een wijn gekocht bij een wijnhandelaar of bij een grote keten.
                Dat vraag ik mij meer en meer af na een uitspraak van een gids in het huis Pommery-Vranken te Reims. Het was mij nl. al steeds opgevallen dat een fles Pommery afkomstig van een grote keten verre van te vergelijken is met wat men ter plaatse bij Pommery drinkt of met wat men bvb. in een restaurant krijgt, die meestal zijn wijnen koopt bij één of ander wijnhandelaar.
                Ik vroeg aan de gids, een dame, hoe het komt dat hun Champagne bij hen beter is dan een fles uit de grote ketens. Dergelijke vraag had ik al eerder bij andere gelegenheden gesteld, maar men antwoordde mij steeds ontwijkend. Nu eindelijk, vertelde de mevrouw mij iets waarvan ik al langer vermoedens had, dat dit te maken had met het feit dat de Champagnes die in de grote ketens worden geleverd, afkomstig zijn van een tweede en soms zelfs derde pressing. Toen ik antwoorrde dat dit toch schandelijk was en bovendien zeer nadelig is voor het merk , antwoordde zij dat de vraag zo groot is dat geen enkel groot merk hieraan kan weerstaan. En bovendien gaat men ervan uit dat een minderheid van de verbruikers een minder goeie of zelfs geen kennis heeft van het product.
                Last edited by enero; 6 september 2014, 16:53.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #23
                  Re: Ik heb het gedaan...... nog mensen die.....

                  Goede wijnen en slechte wijnen bestaan in mijn ogen niet.
                  Ik ken NIKS van wijnen, maar volgens mij bestaan alleen wijnen die je ofwel graag drinkt ofwel niet graag drinkt.
                  Wij kregen ooit op een dinertje ons aangeboden door mijn baas een zogenaamde klassewijn (baas was een échte (?) wijnliefhebber)... de helft van de disgenoten was achteraf niet te spreken over die wijn, het ging van slecht tot niet te drinken... zo zie ja maar. En later zagen wij op de factuur dat die tegen 120 euro per fles werd aangerekend door het restaurant .
                  Kan ook zijn dat wij er allemaal niks van kenden natuurlijk.
                  Wij houden ons al jaaaaren aan 'Les Hauts Rocs Côtes du Rhône Villages' uit de Colruyt, die kost tussen de 4 en 5 euro per fles.
                  Is dit een goeie wijn, dat weet ik niet..., maar wij drinken hem graag en dat is het enige wat telt voor ons
                  Last edited by Guest17; 6 september 2014, 17:13.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Ik heb het gedaan...... nog mensen die.....

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Goede wijnen en slechte wijnen bestaan in mijn ogen niet.
                    ..., maar wij drinken hem graag en dat is het enige wat telt voor ons
                    Djivan, nogmaals ik ben geen echte liefhebber
                    Maar ongeveer tien jaar achter elkaar, heb ik "kaas- en wijnavonden" georganiseerd (3 à 4 keer per jaar).
                    Dit was meer voor "de gezellige avond"
                    Franse kaas maar ook Belgische kazen en Franse wijn.
                    We hadden ook een goede kenner of Belgische sommelier.
                    Origine van de wijn: Corbières.


                    Minder bekend staat nooit voor "slecht" enz.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #25
                      Re: Ik heb het gedaan...... nog mensen die.....

                      Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                      En bovendien gaat men ervan uit dat een minderheid van de verbruikers een minder goeie of zelfs geen kennis heeft van het product.
                      Ik zou juist het tegenovergestelde denken.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Ik heb het gedaan...... nog mensen die.....

                        Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                        Deze uitspraak van één van de gekede dames uit de Bollinger-dynastie heb ik onlangs gebruikt als inleiding van een presentatie in het Spaans die de verschillen moest aantonen tussen Champagne en Cava. Dit met een blindproef erbij. en ik moet zeggen dat 7 op de 10 van de aanhoorders, na weliswaar enkele tips, de Cava blind van de Champagne konden onderscheiden.
                        Kan ik ook hoor

                        Aan de andere kant breek ik Cava niet af, maar goede Cava heeft ook zijn prijs.
                        In de jaren 80 dronk ik al Cava nog lang voor dit hier een hype werd.

                        Enne Bollinger is voor mij een van de allerbeste champagnes, vooral de RD.
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #27
                          Re: Ik heb het gedaan...... nog mensen die.....

                          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          Goede wijnen en slechte wijnen bestaan in mijn ogen niet.
                          Ik ken NIKS van wijnen, maar volgens mij bestaan alleen wijnen die je ofwel graag drinkt ofwel niet graag drinkt.
                          Dat is waar. De color et gustibus non disputatur.
                          Maar anderzijds kan je wijn ook leren waarderen.

                          Maar slecht is slecht en zuur is zuur. Dat is voor iedereen hetzelfde.

                          Persoonlijke smaak is het belangrijkste.
                          Griekse Retsina kan ik bv. niet binnenkrijgen.

                          De Vin Jaune vanuit de Jura, is ook een heel bijzondere wijn. Ligt mij persoonlijk zo niet,
                          maar ik kan wel beoordelen of ie correct gemaakt is....
                          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                          Si non, on devient bonbon
                          Et les gens nous mangent !"

                          Comment


                          • #28
                            Re: Ik heb het gedaan...... nog mensen die.....

                            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                            Deze quote moest natuurlijk een antwoord zijn op #13 ivm met hetzelfde smaken van een wijn gekocht bij een wijnhandelaar of bij een grote keten.
                            Dat vraag ik mij meer en meer af na een uitspraak van een gids in het huis Pommery-Vranken te Reims. Het was mij nl. al steeds opgevallen dat een fles Pommery afkomstig van een grote keten verre van te vergelijken is met wat men ter plaatse bij Pommery drinkt of met wat men bvb. in een restaurant krijgt, die meestal zijn wijnen koopt bij één of ander wijnhandelaar.
                            Ik vroeg aan de gids, een dame, hoe het komt dat hun Champagne bij hen beter is dan een fles uit de grote ketens. Dergelijke vraag had ik al eerder bij andere gelegenheden gesteld, maar men antwoordde mij steeds ontwijkend. Nu eindelijk, vertelde de mevrouw mij iets waarvan ik al langer vermoedens had, dat dit te maken had met het feit dat de Champagnes die in de grote ketens worden geleverd, afkomstig zijn van een tweede en soms zelfs derde pressing. Toen ik antwoorrde dat dit toch schandelijk was en bovendien zeer nadelig is voor het merk , antwoordde zij dat de vraag zo groot is dat geen enkel groot merk hieraan kan weerstaan. En bovendien gaat men ervan uit dat een minderheid van de verbruikers een minder goeie of zelfs geen kennis heeft van het product.
                            Dat zou wel straf zijn Enero....
                            Ik weet het niet meer uit mijn hoofd, maar is dat dan nog wel wettelijk ?
                            Dan kunnen ze aan de lagertijd ook gaan sleutelen op den duur....

                            Derde persing dat gaat zich dan toch in de kleur weerspiegelen.

                            Nu ja, het kan hè....en in Champagne is er ook zo veel verscheidenheid, en de wijnen hebben zich doorheen de jaren een haast goddelijk imago toegeëigend...

                            Een goede prijs/kwaliteit vond ik Joseph Perrier, maar ik kan hem de laatste jaren niet meer vinden.
                            De Castellane is ook meestal dik in orde, evenals Canard-Duchene. ( hoe krijg ik een accent circonflexe op de iPad ???)

                            Als het iets meer mag kosten: Bollinger.

                            En als we iets moeten vieren: Krug
                            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                            Si non, on devient bonbon
                            Et les gens nous mangent !"

                            Comment


                            • #29
                              Re: Ik heb het gedaan...... nog mensen die.....

                              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                              Kan ik ook hoor

                              Aan de andere kant breek ik Cava niet af, maar goede Cava heeft ook zijn prijs.
                              In de jaren 80 dronk ik al Cava nog lang voor dit hier een hype werd.

                              Enne Bollinger is voor mij een van de allerbeste champagnes, vooral de RD.
                              Bollinger is inderdaad één van de betere Champagnes. Maar je moet eens in de Champagnestreek een gerenomeerd restaurant bezoeken, daar eens de champagnekaart vragen en je laten adviseren door de sommelier. Het hoeft niet altijd een gerenomeerd merk te zijn om even goed of zelfs nog beter te zijn. Als je eens de kans krijgt om in Avize te zijn en eens in het hotel-restaurant "Les Avisés" (http://www.selosse-lesavises.com) gaan eten, eigendom van de heer Jacques Selosse. En eens een fles van zijn domein proberen... dat is nog andere koek. En er zijn zo nog van die goden die hier te lande minder of zelfs niet gekend zijn. Ik had ooit de kans om enkele jaren geleden in het restaurant "Les Crayères" te Reims een Philipponat 'Clos des Goisses' van ik weet niet meer welk jaar te drinken. Goddellijk dus, en ter plaatse zeker niet duurder dan de Bollinger. Je mag er ook van uitgaan dat Champagnes ter plaatse in de restaurants soms de helft goedkoper zijn de de Champagnes in onze restaurants alhier. Nu.., nogal normaal vind ik, het is wel hun visitekaartje hé.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment


                              • #30
                                Re: Ik heb het gedaan...... nog mensen die.....

                                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                                Dat zou wel straf zijn Enero....
                                Ik weet het niet meer uit mijn hoofd, maar is dat dan nog wel wettelijk ?
                                Dan kunnen ze aan de lagertijd ook gaan sleutelen op den duur....

                                Derde persing dat gaat zich dan toch in de kleur weerspiegelen.

                                Nu ja, het kan hè....en in Champagne is er ook zo veel verscheidenheid, en de wijnen hebben zich doorheen de jaren een haast goddelijk imago toegeëigend...

                                Een goede prijs/kwaliteit vond ik Joseph Perrier, maar ik kan hem de laatste jaren niet meer vinden.
                                De Castellane is ook meestal dik in orde, evenals Canard-Duchene. ( hoe krijg ik een accent circonflexe op de iPad ???)

                                Als het iets meer mag kosten: Bollinger.

                                En als we iets moeten vieren: Krug
                                Nogmaals, probeer je eens ter plaatse te laten adviseren door een locale sommelier. Die zal je maar zelden de grote namen, als er zijn Clicquot, Moët, Taitinger, Krug en dergelijke aanprijzen, tenzij je daar natuurlijk op staat.
                                Nu, een Krug is uiteraard niet voor onze beurs. Toch heb ik hem kunnen proeven toen ik er een kreeg voor een verjaardag. Trouwens de huischampagne van de Engelse Queen mother zaliger.
                                Wat Castellane betreft, zeer goeie Champagne, maar ter plaatse iets te commercieel zodat de prijzen iet of wat te duur zijn. Ik ga daar af en toe binnen omdat zij de beste stoppen hebben om een fles champagne af te sluiten om gedurende enkele dagen met heel weinig drukverlies te bewaren.
                                (Op een iPad een accent circonflexe toveren doe je door te blijven drukken op de "e". Je krijgt dan alle mogelijkheden van accenten op deze letter.)
                                Leeft en LAAT LEVEN !

                                Comment

                                Working...
                                X