Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De staat van de Belgische autostrades na de grensovergangen... geen visitekaartje!

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: De staat van de Belgische autostrades na de grensovergangen... geen visitekaartje

    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Tuurlijk.
    Onderwijs.
    Zagen we gisteren op tv op één
    en niet te vergeten "sociale zekerheid".
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #47
      Re: De staat van de Belgische autostrades na de grensovergangen... geen visitekaartje

      Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
      @ Theokus:
      Vertel eens, ben benieuwd... Wat ik weet is dat er voor een werk begint er al een gigantische hoop werk is verricht, door studiebureaus en aannemers (jaja, verschillende, mededinging, weet je wel). En ik weet dat er tijdens een werk, als er zich onvoorziene omstandigheden voordoen, er inderdaad 'gemarchandeerd' wordt. Maar binnen de marges van wat technisch mogelijk is/mag en de wetgeving. En ik weet ook dat er na de oplevering meestal eens heel goed gegeten (en toegegeven, gedronken ) wordt. Wat wil je? In zulke bouwprojecten heb je meestal voor lange tijd met een team (opdrachtgever, studiebureau, aannemer, ...) heel nauw samen gewerkt. Dan mag de boog wel eens ontspannen worden zeker...

      En gebeuren er geen fouten? Tuurlijk wel. Maar leven we hier in een apenland waar niet geleerd wordt uit fouten en waar iedereen omkoopbaar is ten koste van de kwaliteit? Sorry, maar dat vind ik een rechtstreekse belediging voor mezelf, mijn diploma en alle energie/werklust die ik al in mijn job gelegd heb.

      Voor alle duidelijkheid, tegenwoordig zit ik niet meer aan de zijde van de aannemer
      Goed dat je beide kanten kent

      "Gigantische werk is verricht".
      Ok maar ze worden er voor betaald.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #48
        Re: De staat van de Belgische autostrades na de grensovergangen... geen visitekaartje

        Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
        en niet te vergeten "sociale zekerheid".
        10 op 10 !
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #49
          Re: De staat van de Belgische autostrades na de grensovergangen... geen visitekaartje

          Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht



          @ Theokus:
          Vertel eens, ben benieuwd... Wat ik weet is dat er voor een werk begint er al een gigantische hoop werk is verricht, door studiebureaus en aannemers (jaja, verschillende, mededinging, weet je wel). En ik weet dat er tijdens een werk, als er zich onvoorziene omstandigheden voordoen, er inderdaad 'gemarchandeerd' wordt. Maar binnen de marges van wat technisch mogelijk is/mag en de wetgeving. En ik weet ook dat er na de oplevering meestal eens heel goed gegeten (en toegegeven, gedronken ) wordt. Wat wil je? In zulke bouwprojecten heb je meestal voor lange tijd met een team (opdrachtgever, studiebureau, aannemer, ...) heel nauw samen gewerkt. Dan mag de boog wel eens ontspannen worden zeker...
          Zie "De zonen van Van As", maar een meer moderne versie dus. Mijn schoonvader heeft de goeie jaren 70 en 80 gekend in de wegenis- en rioleringswerken, met o.a. de Brusselse metro als hoogtepunt. Ik moet geen tekening maken zeker...
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #50
            Re: De staat van de Belgische autostrades na de grensovergangen... geen visitekaartje

            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
            Zie "De zonen van Van As", maar een meer moderne versie dus. Mijn schoonvader heeft de goeie jaren 70 en 80 gekend in de wegenis- en rioleringswerken, met o.a. de Brusselse metro als hoogtepunt. Ik moet geen tekening maken zeker...
            Misschien OT
            De 'baas' van die metro heb ik zeer goed gekend
            Is nu op pensioen en is de zoon van J.N. (overleden).
            En J.N. was de broer van onze buurvrouw in mijn dorp.

            Seg, nu zijn we "goed" bezig he enero
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #51
              Re: De staat van de Belgische autostrades na de grensovergangen... geen visitekaartje

              Al die foefelarij is toch sterk verminderd zeker.

              Als er ergens prijsafspraken naar boven komen, dan krijgen alle partijen zo'n grote boetes dat ze bijna failliet zijn.
              Elk groot en beursgenoteerd bedrijf kan zo iets niet aanvaarden, en heeft interne procedures en richtlijnen die dat verbieden.

              Hier mag ik in elk geval geen geschenken van meer dan 50€ geven of aanvaarden. En gaan eten met leveranciers kan, maar dan betalen wij, en niet de leverancier.

              Comment


              • #52
                Re: De staat van de Belgische autostrades na de grensovergangen... geen visitekaartje

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Al die foefelarij is toch sterk verminderd zeker.

                Als er ergens prijsafspraken naar boven komen, dan krijgen alle partijen zo'n grote boetes dat ze bijna failliet zijn.
                Elk groot en beursgenoteerd bedrijf kan zo iets niet aanvaarden, en heeft interne procedures en richtlijnen die dat verbieden.

                Hier mag ik in elk geval geen geschenken van meer dan 50€ geven of aanvaarden. En gaan eten met leveranciers kan, maar dan betalen wij, en niet de leverancier.
                Klopt Tommie1
                Maar er is ook veel minder concurrentie.
                Ik bedoel eigenlijk dat de "groten" het voor het zeggen hebben.
                Plus Europa speelt ook mee.
                Steden en gemeenten, maar dat kan natuurlijk ook weer verschillen, hebben hun eigen diensten.

                Jouw laatste zin: is aanvaardbaar
                Maar ok, wie ben ik
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #53
                  Re: De staat van de Belgische autostrades na de grensovergangen... geen visitekaartje

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Al die foefelarij is toch sterk verminderd zeker.

                  Als er ergens prijsafspraken naar boven komen, dan krijgen alle partijen zo'n grote boetes dat ze bijna failliet zijn.
                  Elk groot en beursgenoteerd bedrijf kan zo iets niet aanvaarden, en heeft interne procedures en richtlijnen die dat verbieden.

                  Hier mag ik in elk geval geen geschenken van meer dan 50€ geven of aanvaarden. En gaan eten met leveranciers kan, maar dan betalen wij, en niet de leverancier.
                  In natura kan nog veel Tommie. Maar inderdaad bij officiële werken of instanties is de room misschien van de soep.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #54
                    Re: De staat van de Belgische autostrades na de grensovergangen... geen visitekaartje

                    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    In natura kan nog veel Tommie. Maar inderdaad bij officiële werken of instanties is de room misschien van de soep.
                    Toch gaat Hasselt een nieuw stadhuis bouwen : meer dan 53 miljoen euro.
                    (met dus centralisatie van alle diensten die nu op zes verschillende plaatsen zitten)

                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #55
                      Re: De staat van de Belgische autostrades na de grensovergangen... geen visitekaartje

                      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Openbare aanbestedingen?
                      En ik doe niet mee aan roddels (van onwetenden).
                      Dezelfde onwetenden weten ook niet dat er 'voor-aanbestedingen' zijn.
                      De kenners en mensen met ervaring kennen dit.
                      Mensen met kennis weten dat 'de openbare aanbesteding' niet bestaat. In de ondertussen al niet meer zo nieuwe wetgeving van juli 2013 is er zelfs geen sprake meer van 'openbare aanbestedingen'. Wat het meest in de buurt komt is de 'open procedure' met als gunningscriterium 'laagste prijs'. En in die procedure zijn 'voor-aanbestedingen' niet mogelijk. Wat wel kan is dat, zolang je onder de Europese drempel blijft (€5.000.000 bij werken), je kunt gebruik maken van de 'beperkte procedure', de 'onderhandelingsprocedure met bekendmaking' en voor nog lagere bedragen (max €85.000 bij werken) de 'onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking'. In deze procedures kun je een extra eerste stap invoeren, namelijk dat op basis van een beschrijving van de opdracht inclusief kwalitatieve eisen verschillende opdrachtnemers een aanvraag tot deelneming aan de rest van de procedure kunnen indienen. Daarvan kun je dan als opdrachtgever, op basis van de kwalitatieve beoordeling, een selectie maken (minimum drie, maar veiligheidshalve neem je er beter een stuk of vijf) en die vijf kunnen dan op het definitieve bestek met elkaar in concurrentie gaan. Dit is net een stap om te vermijden dat de eerste de beste prutser die gewoon zwaar onder de prijs gaat, je project komt verneuken.

                      Elk werk heeft zijn lastenboek.
                      En als dat niet gevolgd wordt dan loopt het mis. Ik moet ook niet weten van zogenaamde alternatieven die "even goed" zijn.
                      En ik HAAT mensen die soms beweren dat je zo'n lastenboek uit je hoofd kent als het werk af is.
                      Ik haat ook mensen die beweren dat ze het lastenboek na de werken uit het hoofd kennen... Wat is dat nu voor zever, je lastenboek moet je kennen voor je aan de werken begint. Misschien niet tot de laatste letter, akkoord, maar als je over tijdens elke stap van de werken of werfvergadering nog moet nakijken wat je lastenboek zegt, ben je niet goed bezig. Meer nog, de partij die zijn lastenboek voor de werken het minst kent, is gejost!

                      Het ene studiebureau is het andere niet.
                      En het ene labo is het andere niet. En weer zullen kenners en mensen met ervaring weten wat ik bedoel.
                      Uiteraard, vandaar dat als je een bestek opstelt, je wel degelijk kwaliteitseisen opstelt hé. En dat de opdrachtgever ook nog steeds de verantwoordelijkheid van de controle heeft!

                      En ik wil graag nog iets zeggen en niet denken dat ik er ferm langs zit
                      Het gaat over het 'stockholmsyndroom' bij wijze van spreken.
                      Of de sympathie die er ontstaat na langdurig contact waarbij je objectiviteit gaat inboeten.
                      Zo'n beetje een gemoedelijke sfeer ed. waar er soms door de vingers wordt gekeken.
                      De kerk in het midden laten?
                      Wat gebeurt er met mensen die midden over de straat lopen? Die worden het eerst omver gereden.

                      Ik heb het ook niet over een dikke nek hebben ed.
                      Er is maar één methode en dat is streng maar rechtvaardig.
                      En dat gaat ook zonder 'lawaai' te maken, ruzie enz. enz.
                      Ik denk dat je iets te lang in de jaren '70-'80 bent blijven steken. Ik ga niet zeggen dat er niet nog bepaalde diensten zijn (meestal is dat dan persoonlijk), die het moeilijk hebben om hard en rechtvaardig te zijn. Maar in de meeste gevallen, zullen fouten en slechte uitvoeringen wel degelijk moeten hersteld worden. En als ik voor mezelf spreek, kan me geen bal schelen wie er voor me zit, just is just en anders moet het herdaan worden!

                      Eerlijke en rijke zakenmensen bestaan niet.
                      Ook niet vergeten dat je bezig bent met belastinggeld van de gemeenschap.
                      (hangt van de opdrachtgever af natuurlijk)
                      En vlijtige stadsarbeiders bestaan ook niet. En aangeslotenen bij de vakbond zijn enkel uit op staken. En BMW-rijders zijn allemaal *****zakken. En buitenlanders zijn altijd criminelen.
                      Voila, blij dat dat vooral duidelijk is

                      Comment


                      • #56
                        Re: De staat van de Belgische autostrades na de grensovergangen... geen visitekaartje

                        Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                        Toch gaat Hasselt een nieuw stadhuis bouwen : meer dan 53 miljoen euro.
                        (met dus centralisatie van alle diensten die nu op zes verschillende plaatsen zitten)

                        http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-h...euro-a2006791/
                        Vindt je dat teveel Theo ?
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #57
                          Re: De staat van de Belgische autostrades na de grensovergangen... geen visitekaartje

                          Ik ben content dat er nog mensen zijn met enige integriteit.
                          En met veel van jouw opmerkingen ben ik het eens.
                          Jouw argumenten in jouw laatste zin: daar hoor ik niet bij.
                          Alhoewel er uitzonderingen zijn die perfect passen in jouw plaatje.
                          Die maken alles kapot en mogen dat blijven doen.

                          Elk jaar kom ik samen met mijn neven en nichtjes.
                          En die zijn niet van de jaren '70 en '80
                          (Langs vaders zijde zaten de meesten in de bouw)
                          Een neef was perfect in orde met zijn aanbesteding maar wilde geen 12.500 euro (500.000 in oude taal) op tafel leggen voor "een goed werk".
                          Hij was dus 'gejost'.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #58
                            Re: De staat van de Belgische autostrades na de grensovergangen... geen visitekaartje

                            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                            Vindt je dat teveel Theo ?
                            Als je de plannen ziet ed? Niet neen.
                            De argumentatie is wel flauw om alles zogezegd te rechtvaardigen.
                            Er zijn ook alternatieven met een paar bestaande en redelijk nieuwe gebouwen.
                            Ik zeg het niet graag maar daar ben ik ook van af gestapt.

                            Kijk, het zijn meestal dingen uit het verleden alhoewel het bestuur van dezelfde signatuur was.
                            Er zijn miljoenen verkwist aan huurgelden. (o.a. het huis van dr. Willems bijv.)

                            Herstellingen en onderhoud waren imo ook zeer twijfelachtig.
                            Het Administratief Huis op het Groenplein: als het regent staan twee verdiepingen onder water.
                            Het gebouw is niet van de jongste maar oogt nog ferm modern

                            Het ergste imo, die een belangrijke reden is en als eerste werd aangehaald, een grote besparing op het personeel.
                            Een aantal "goei Vlamingen" horen dat graag

                            Er is nog meer maar voor een andere keer
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #59
                              Re: De staat van de Belgische autostrades na de grensovergangen... geen visitekaartje

                              Ik denk dat je iets te lang in de jaren '70-'80 bent blijven steken. Ik ga niet zeggen dat er niet nog bepaalde diensten zijn (meestal is dat dan persoonlijk), die het moeilijk hebben om hard en rechtvaardig te zijn. Maar in de meeste gevallen, zullen fouten en slechte uitvoeringen wel degelijk moeten hersteld worden. En als ik voor mezelf spreek, kan me geen bal schelen wie er voor me zit, just is just en anders moet het herdaan worden!
                              Echt? In "den bouw"? Sorry maar de geschiedenis van enkele wegenwerken en woningbouw in eigen dorp kennende klinkt dit niet geloofwaardig. Als het meer is dan een putje vullen zijn die mannen de volgende dag failliet en laat dan nog eens herstellen of verhaal de kosten.

                              Ik haat ook mensen die beweren dat ze het lastenboek na de werken uit het hoofd kennen... Wat is dat nu voor zever, je lastenboek moet je kennen voor je aan de werken begint. Misschien niet tot de laatste letter, akkoord, maar als je over tijdens elke stap van de werken of werfvergadering nog moet nakijken wat je lastenboek zegt, ben je niet goed bezig. Meer nog, de partij die zijn lastenboek voor de werken het minst kent, is gejost!
                              Ik geef je 100% gelijk, maar vaak zijn diegenen die het minste van een lastenboek kennen die die het opstellen.

                              Comment


                              • #60
                                Re: De staat van de Belgische autostrades na de grensovergangen... geen visitekaartje

                                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                                Echt? In "den bouw"? Sorry maar de geschiedenis van enkele wegenwerken en woningbouw in eigen dorp kennende klinkt dit niet geloofwaardig. Als het meer is dan een putje vullen zijn die mannen de volgende dag failliet en laat dan nog eens herstellen of verhaal de kosten.



                                Ik geef je 100% gelijk, maar vaak zijn diegenen die het minste van een lastenboek kennen die die het opstellen.
                                Betaal jij daar een (dure) bouwkundig ingenieur voor?

                                En dan gebeuren er fouten als ik jouw bewering volg.
                                En meestal als de aannemer bekend is. Die gaat zelf ook alles vooraf controleren.
                                En dan komen er (bijlagen) vooral (dure)bijwerken.
                                Er zijn aan uitgravingen en aanvullingen van grond pakken geld verdient in de wegenbouw.
                                En als die aannemer meerdere werven heeft dan brengt die grond twee keren op.
                                (het is idd. voor de aannemer maar er zijn ook chauffeurs die af en toe de grond verkopen )

                                En met alle technische kennis en middelen die er nu zijn en er niet waren in de jaren '70 en '80 (sorry Wim)
                                moet je de luchthaven van Berlijn eens bestuderen. En dat zijn Duitsers n. b.
                                Hadden die geen lastenboek (en)?
                                Hadden die niet alles voorzien?
                                Ik ga overdrijven maar de herstellingen en de aanpassingen kosten meer
                                dan het eigenlijk ontwerp.
                                Het is geen Belgisch verhaal maar het gaat over de "ziekte" die er nog steeds is.
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

                                Comment

                                Working...
                                X