Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Woonbonus en vastgoedgedoe

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Woonbonus en vastgoedgedoe

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
    Het wordt tijd dat de woonbonus volledig wordt afgeschaft.
    Het voornaamste gevolg van deze maatregel is dat de prijzen van gronden en gebouwen
    door de immobiliënsector ( de haaien ) de hoogte in gedreven wordt.
    Hetzelfde kan gezegd worden van leningen met een als maar langere looptijd en ouders
    die ( noodgedwongen ) hun kinderen financieel helpen.
    De prijzen van gebouwen zullen nu tijdelijk stijgen tot 2015, waarna ze terug zullen
    zakken onder het huidige pijl.
    En ik herhaal het, de grootste boosdoeners zijn de immobiliënkantoren.
    Ik vrees dat de kans dat de prijzen zullen dalen onder het huidige peil redelijk utopisch is (zelfs mocht die woonbonus helemaal wegvallen). De prijzen zullen nu inderdaad kortstondig een duw krijgen omdat bepaalden blijkbaar die woonbonusaanpassing willen "ontlopen", en dus de vraag opdrijven.
    Maar dat immobiliën zomaar hun prijzen in de hoogte kunnen drijven is niet bijster correct : de prijzen kunnen maar zo hoog worden, als ze klanten vinden die ze kopen. Als je de woonbonus nodig hebt, om het te kunnen af betalen dan heb je in mijn ogen teveel geleend...

Dat die prijzen de laatste tijd zo hoog liggen, heeft ook veel te maken met de huidige lage rente op leningen (die het gelijk ook moeilijk maakt om een lening te krijgen...).

Als jij morgen je auto of huis verkoopt, ga je dan pogen om zoveel mogelijk te krijgen, of ben je content met 20% minder ?
    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
      Dat die wijziging van de woonbonus erbij komt vind ik walgelijk.
      Mag ik het dan ook walgelijk vinden dat een deel van mijn belastingen gebruikt wordt om het huis van een wildvreemde te sponsoren ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
        Mag ik het dan ook walgelijk vinden dat een deel van mijn belastingen gebruikt wordt om het huis van een wildvreemde te sponsoren ?
        In Murcia of Brasschaat
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Ja, maar dat is met iedere belasting zo.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Als iedereen denkt te kunnen beslissen over wat er met zijn centen kan en moet gebeuren, dan zijn we nog verder van huis.

Ik blijf er bij. We moeten een manier vinden om huisbezit te promoten.
            Het zet mensen aan tot sparen, en de kans dat ze later door het OCMW moeten gesponsord worden is véél kleiner. (want dat zijn ook onze belastingscenten)

Trouwens, krijg jij geen pensioen? Misschien kunnen we daar nog een boompje over opzetten, maar dan vrees ik dat we op een maatschappelijke discussie uit komen. Als we er al niet mee bezig zijn.

Comment

Dat mag je gerust van mij.
              Maar ik vind het allesbehalve walgelijk dat mijn belastingen o.a. gebruikt worden om :

- mij jaarlijks de certificaten van mijn zonnepanelen uit te betalen
              - het huis van mijn kinderen te sponsoren
              - om mij een pensioen uit te betalen
              - om mij op wegen te laten rijden
              - om mijn kleinkinderen goedkoop onderwijs te geven
              .....
              en zo kan ik nog heel lang doorgaan tot ik kramp in mijn vingers krijg van het typen .
              Last edited by Guest17; 25 augustus 2014, 08:30.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Trouwens, krijg jij geen pensioen? Misschien kunnen we daar nog een boompje over opzetten, maar dan vrees ik dat we op een maatschappelijke discussie uit komen. Als we er al niet mee bezig zijn.
                Ik heb in mijn carrière zoveel belastingen betaald dat ik minstens 250 jaar oud moet worden vooraleer de Belgische staat een cent moet bijleggen voor mijn pensioen. Ik ben daarom op 60 jaar met pensioen gegaan (echt pensioen, geen brugpensioen). Het pensioenfonds betaalt daarom slechts 75% uit van mijn normale pensioen, maar het is hun gegund.

Comment

Die bakstenen zijn voor veel mensen een spaarpot die ze eventueel later nodig hebben. Een spaarpot die er ook voor zorgt, dat als je lening is afbetaald je quasi gratis kan wonen (huur hoef je niet meer te betalen, ...).
                  Daarnaast : spaargeld op spaarboekjes is ook vrijgesteld van belastingen (tot een bepaalde som). Misschien dat ze die vrijstelling ook beter laten vallen : want wat de staat op die manier "rateert" moet ze op een andere manier innen.

Er zijn zaken die veel nefaster zijn voor een normale economie dan die woonbonus. Neem bv. die "micro-speculaties" op de beurs, waar computers dus speculeren op enkele seconden. Ik vind dat veel schandaliger dan een woonbonus. Waar blijft die Tobintaks die hier onmiddellijk een einde kan aan stellen, en die de beurs terug een geloofwaardig karakter kan geven... Nu heeft de waarde van bedrijven in aandelen uitgedrukt niets meer te maken met hun echte waarde. Dergelijke "bankzaken" zijn veel nefaster voor onze economie dan een woonbonus waar een overheid tracht het bezit van een woning te promoten.
                  En we hebben al gemerkt dat het niet de banken zijn die, als het fout loopt, het probleem oplossen...
                  Groeten,

Polleke

Comment

Ik heb in mijn carrière zoveel belastingen betaald dat ik minstens 250 jaar oud moet worden vooraleer de Belgische staat een cent moet bijleggen voor mijn pensioen. Ik ben daarom op 60 jaar met pensioen gegaan (echt pensioen, geen brugpensioen). Het pensioenfonds betaalt daarom slechts 75% uit van mijn normale pensioen, maar het is hun gegund.
                    Dus de staat moet 190 jaar lang een pensioen uitbetalen vooraleer jij er iets aan over houdt.
                    Man, wat moet jij ontzaglijk veel belastingn betaald hebben in die jaren van beroepsactiviteit !
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Je hebt goed verdiend, en dus mag je wat meer bijdragen, je bent niet alleen.

Maar sla aub vandaag geen te hoge toon aan, want vandaag ben je bij de ontvangers (het weze je gegund).
                      Je betaalt geen 'echte' belastingen meer, hoogstens geven ze je een fictief hoger bruto bedrag, en krijg je een netto pensioen.

Als ik het echter mag doortrekken naar overdrachten tussen generaties: tussen het moment waarop jij bent beginnen te werken en wanneer je gestopt bent is de staatschuld explosief gestegen. Je hebt dus krediet genomen op kosten van de volgende generatie.

Comment

Working...
                      X