Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energie en paniekzaaierij.....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Energie en paniekzaaierij.....

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Ze zullen extreme stroompieken moeten kunnen leveren als iedereen met een elektrische wagen van het werk komt.
    Want dan wordt de wagen ingestoken om te laden, maar even later wordt er in de meeste huishoudens ook nog het eten klaargemaakt op elektrische kookplaten (welk type dat is speelt niet zo'n grote rol, ze verbruiken allemaal veel stroom).
    Het stroomnet is daar niet op voorzien, de centrales kunnen dat niet leveren, maar ook lokaal zullen er problemen zijn omdat de transformators en de hele bedrading van onze steden en gemeenten die stroom nooit kunnen verwerken.
    Alle elektriciteitscabines moeten dan aangepast worden, samen met alle kabels, het zal dus erg veel geld kosten om in alle dorpen en steden voldoende laadpunten te voorzien.
    Op het bestaande net kunnen ze die onmogelijk aansluiten, zeker niet als het snelladers moeten zijn die de accu in een paar uur vol kunnen krijgen.
    Ik zie dus nog een extra toeslag komen op onze stroomfactuur, voor de aanpassing van de hele infrastructuur om de laadpalen te kunnen plaatsen.
    Vanaf de centrales tot de laadpaal, alles wat er nu in gebruik is, is niet voldoende om voldoende om al die elektrische wagens te laden die er in de toekomst zouden moeten komen.
    Dat gaat dan ook over het hoogspanningsnet, maar het grootste probleem is waar ze als die stroom vandaan moeten halen.
    Windmolens alleen zijn niet de oplossing, want dan zou het wel eens kunnen gebeuren dat je de volgende dag niet met de auto kan vertrekken omdat het tijdens de nacht te weinig gewaaid heeft.
    Zonne energie is ook niet de meest ideale oplossing omdat de meesten hun wagen tijdens de dag nodig hebben (en terwijl je rijdt kan je de stekker niet insteken).
    Daarom dat ik vind dat een electrische wagen mat batterijen geen toekomst is. Met brandstofcel wel , dan tank je waterstof die eventueel op luwe momenten kan aangemaakt worden.Heeft er iemand ervaring met een electrische wagen? Dacht ooit op een autoforum gelezen te hebben dat alle prius batterijen tijdens waarborg vervangen zijn en dus niemand weet wat zo een batterij kost.

    Comment


    • Re: Energie en paniekzaaierij.....

      Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
      Dacht ooit op een autoforum gelezen te hebben dat alle prius batterijen tijdens waarborg vervangen zijn en dus niemand weet wat zo een batterij kost.
      Prijs voor een batterij voor een middenklasser 14.000€
      De hoge aankoopprijs van een elektrische wagen wordt voornamelijk veroorzaakt door de batterij (zo'n 14.000 euro). Zonder fiscale voordelen voor elektrische wagens, lijkt de financiële drempel voor vele consumenten dan ook te groot. Uit onderzoek blijk dat maar liefst vier op de vijf proefpersonen binnen de zes jaar wel een elektrisch voertuig willen kopen, maar de helft is niet bereid om daar meer voor te betalen. Nog eens 21 procent wil wel 2500 euro meer betalen, maar zeker geen 14.000 euro. Autofabrikant Renault heeft hiervoor wel een oplossing bedacht door de batterij te verhuren bij de aankoop van een elektrische wagen. Op deze manier wordt de aanschafkost enigszins gedrukt. Maar na 160.000 kilometer is een batterij sowieso versleten. Na 10 jaar (10 x 15.000km = 150.000 km) zal de batterij dus vervangen moeten worden, wat de prijs op de tweedehands markt zal drukken.

      Comment


      • Re: Energie en paniekzaaierij.....

        Of zo'n lithium-ion accu pack ook werkelijk 160.000km of 10 jaar zal meegaan is nog maar de vraag...
        (Hoe lang gaat een laptop-accu mee?? Daar zitten dezelfde cellen in.)

        Toyota gebruikt geen lithium-ion accu's, die gebruiken Nimh-accu's in de hybride wagens, waarschijnlijk cellen met een lage zelfontlading (zoals de Eneloop of Top Craft Precharged en andere merken/types accu's van dezelfde soort).
        Mijn ervaring is dat dat type Nimh accu heel degelijk en betrouwbaar is, ik gebruik die nu al verschillende jaren, en er is er nog geen enkele stuk gegaan.
        (Na 5 jaar zitten die nog allemaal binnen de 90% van hun oorspronkelijke capaciteit.)
        Maar als je een volledig elektrische wagen op Nimh-accu's wil laten rijden, dan wordt het accu pack veel te zwaar, of de actieradius veel te klein.
        Voor een plug-in hybride kan dat nog dienen, maar dan voor een beperkte actieradius.

        In de elektrische Toyota bij ons op het werk zitten loodaccu's, die gaan ook wel een hele tijd mee (de heftruck).
        Daar dienen de accu's mee als tegengewicht, dat gewicht is nodig, maar in een auto is meer gewicht gewoonlijk geen pluspunt.
        Toyota heeft dus eigenlijk al veel langer ervaring met elektrische voertuigen dan de meeste andere autofabrikanten.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • Re: Energie en paniekzaaierij.....

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          In de elektrische Toyota bij ons op het werk zitten loodaccu's, die gaan ook wel een hele tijd mee (de heftruck).
          Daar dienen de accu's mee als tegengewicht, dat gewicht is nodig, maar in een auto is meer gewicht gewoonlijk geen pluspunt.
          Toyota heeft dus eigenlijk al veel langer ervaring met elektrische voertuigen dan de meeste andere autofabrikanten.
          Waar ik werkte, heeft men een heftruck van het merk Still. De set loodaccu's (48V 800Ah) weegt 1200kg.
          Zo'n setje kan men niet in een personenwagen zetten, of hij plooit doormidden.

          Comment


          • Re: Energie en paniekzaaierij.....

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Of zo'n lithium-ion accu pack ook werkelijk 160.000km of 10 jaar zal meegaan is nog maar de vraag...
            (Hoe lang gaat een laptop-accu mee?? Daar zitten dezelfde cellen in.)

            Toyota gebruikt geen lithium-ion accu's, die gebruiken Nimh-accu's in de hybride wagens, waarschijnlijk cellen met een lage zelfontlading (zoals de Eneloop of Top Craft Precharged en andere merken/types accu's van dezelfde soort).
            Mijn ervaring is dat dat type Nimh accu heel degelijk en betrouwbaar is, ik gebruik die nu al verschillende jaren, en er is er nog geen enkele stuk gegaan.
            (Na 5 jaar zitten die nog allemaal binnen de 90% van hun oorspronkelijke capaciteit.)
            Maar als je een volledig elektrische wagen op Nimh-accu's wil laten rijden, dan wordt het accu pack veel te zwaar, of de actieradius veel te klein.
            Voor een plug-in hybride kan dat nog dienen, maar dan voor een beperkte actieradius.

            In de elektrische Toyota bij ons op het werk zitten loodaccu's, die gaan ook wel een hele tijd mee (de heftruck).
            Daar dienen de accu's mee als tegengewicht, dat gewicht is nodig, maar in een auto is meer gewicht gewoonlijk geen pluspunt.
            Toyota heeft dus eigenlijk al veel langer ervaring met elektrische voertuigen dan de meeste andere autofabrikanten.
            Neem de cijfers van Tesla:
            Rijbereik: 400km
            Dan moet je de batterij 400 keer opladen voor de levensduur van 160.000 km, dat lijkt me haalbaar.

            Wat betreft dat superchargen... Als je een batterij van 80 kWh wil opladen na je woon-werk trip, dan is daar gemiddeld ca 20kWh uit.
            Op een 600 kW aansluiting gaat dat 2 minuten duren... maw, dat heeft niemand nodig.
            De meestan gaan daarvoor een gewoon 25A stopcontact gebruiken, en dan duurt dat 3,5h.

            Ten tweede, als je een 600 kW aansluiting wil, dan zal je disproportioneel veel aansluitingskosten betalen. Industriële gebruikers betalen volgens hun kwartuurpiekvermogen.
            Een dikke aansluiting die 2 keer per dag op vol vermogen gebruikt wordt gedurende een paar minuten is dan zeker niet rendabel.
            Dat is goed voor die paar superchargers, maar elders is dat niet nodig. Daarenboven zal je in de toekomst waarschijnlijk extra betalen voor extra snel laden.

            Ze gaan heus geen hele parkings aanleggen vol 600 kW aansluitingen ...
            Last edited by Guest14; 7 december 2015, 17:30.

            Comment


            • Re: Energie en paniekzaaierij.....

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Neem de cijfers van Tesla:
              Rijbereik: 400km
              Dan moet je de batterij 400 keer opladen voor de levensduur van 160.000 km, dat lijkt me haalbaar.

              Wat betreft dat superchargen... Als je een batterij van 80 kWh wil opladen na je woon-werk trip, dan is daar gemiddeld ca 20kWh uit.
              Op een 600 kW aansluiting gaat dat 2 minuten duren... maw, dat heeft niemand nodig.
              De meestan gaan daarvoor een gewoon 25A stopcontact gebruiken, en dan duurt dat 3,5h.

              Ten tweede, als je een 600 kW aansluiting wil, dan zal je disproportioneel veel aansluitingskosten betalen. Industriële gebruikers betalen volgens hun kwartuurpiekvermogen.
              Een dikke aansluiting die 2 keer per dag op vol vermogen gebruikt wordt gedurende een paar minuten is dan zeker niet rendabel.
              Dat is goed voor die paar superchargers, maar elders is dat niet nodig. Daarenboven zal je in de toekomst waarschijnlijk extra betalen voor extra snel laden.

              Ze gaan heus geen hele parkings aanleggen vol 600 kW aansluitingen ...
              Stel dat iedereen zijn wagen na het werk aansluit, en dat die dan 20A trekt uit het laagspanningsnet.
              Als 2 miljoen Belgen (ik denk dat er nog meer zijn die met de wagen naar het werk rijden) s' avonds hun wagen aansluiten om die te laden met 4,6KW (20A bij 230V), dan is er daarvoor 9200MW aan elektriciteit nodig, bovenop het andere verbruik dat we nu al hebben...
              Waar gaan ze dat vermogen vandaan halen? Dat is meer dan alle kerncentrales samen in België, de centrales die nu stil liggen zijn daar ook bijgeteld (5926,8MW is de totale productiecapaciteit van alle kerncentrales van België samengeteld).
              Zelfs al zouden ze de accu's veel trager laden, bijvoorbeeld met een maximum van 10A (2,3KW dus), dan zouden er nog altijd grote problemen komen met de stroomvoorziening.
              (Ik hoop dat ik geen rekenfout gemaakt heb?)

              In de steden zullen ze niet anders kunnen dan bijna elke parkeerplaats voorzien van een laadpaal als ze willen dat iedereen elektrisch rijdt.
              Want daar zijn er redelijk veel die zelf geen garage hebben, of ze hebben een gemeenschappelijke garage waar dan ook weer aparte voorzieningen moeten worden gemaakt om de auto's te laden zodat die de volgende dag weer op de baan kunnen.

              Het is dus niet alleen het snelladen dat voor logistieke problemen zal zorgen, het is het totaalvermogen dat zelfs met trager laden niet haalbaar wordt.
              Snelladen zal trouwens ook alleen voorbehouden zijn voor "tankstations" onderweg, de andere laadpalen zullen wel een pak minder vermogen kunnen leveren.

              Wat de levensduur van de accu betreft moet er ook rekening mee worden gehouden dat die alleen in het begin, en dan nog zonder verwarming, airco, radio, en andere stroomverbruikers volgens de "vaste verbruikscyclus" een bepaald aantal kilometers kan halen. In werkelijkheid haalt niemand die afstand, net zoals bijna niemand het verbruik van zijn benzine of dieselwagen zo laag kan krijgen als de opgave van de fabrikant.
              Maar een lithium-ion accu heeft de vervelende eigenschap dat die geleidelijk capaciteit verliest door veroudering, zeker als die bijvoorbeeld in de zomer ergens in de volle zon geparkeerd staat, dan is dat er slecht voor lithium-ion accu's.
              In de winter is er een ander probleem (meerdere problemen zelfs), de accu zal een lagere capaciteit hebben door de kou, maar het grootste probleem is dat een lithium-ion accu intern kan kortsluiten als die bij temperaturen onder de 0°C wordt geladen.
              Voor het laden dan kan beginnen moet het hele accu pack opgewarmd worden om dat probleem te voorkomen (dan is er nog meer vermogen nodig).
              Een interne kortsluiting is het laatste wat je wil in een lithium-ion accu, want dan kan je de brandweer opbellen.
              Er is weinig kans dat je die brand dan geblust krijgt met een poederblusapparaatje zoals er in de meeste auto's zit (dat geldt ook voor traditionele brandstoffen, maar veel mensen denken dat elektrisch veiliger is omdat er dan geen brandgevaar is).
              Bovendien is het bijna onmogelijk om bij de brandende accu te geraken, daarom zie je op foto's van uitgebrande auto's altijd dat ze bijna helemaal uitgebrand zijn vooraleer de brand geblust is.
              De hoge gelijkspanning maakt het trouwens ook nog een stuk gevaarlijker voor de hulpdiensten, die zullen ook moeten bijscholen om daarmee te leren omgaan.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • Re: Energie en paniekzaaierij.....

                Weer zo zwart wit...
                Er gaat nooit een moment komen dat IEDEREEN electrisch rijdt.
                Er zal nog biodiesel zijn, waterstof, en andere mogelijkheden.

                En daarenboven de zelfrijdende auto, zodat we véél minder auto's nodig hebben.

                Je moet de toekomst bekijken met oplossingen die dan mogelijk zullen zijn.

                Comment


                • Re: Energie en paniekzaaierij.....

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Weer zo zwart wit...Je moet de toekomst bekijken met oplossingen die dan mogelijk zullen zijn.
                  In ieder geval NIET de elektrische wagen dus...... http://www.zdnet.be/article/160461/e...en-kou-lijden/

                  Comment


                  • Re: Energie en paniekzaaierij.....

                    Een paar maanden geleden heb ik een persoon met een Tesla S gesproken.
                    Hij had die wagen gekocht als hebbeding en voor het comfort en de prestaties.
                    Zijn woorden "die wagen vraagt er gewoon om, om af en toe eens flink op te te trekken en sportwagens een poepje te laten ruiken"
                    Kort samen gevat, zijn wagen was uitgerust met een 85 Kwh batterij en hij haalde daar met zijn rijstijl en gebruik van airco enz.
                    slechts tussen de 135 en 200 Km met een volladen batterij, deze kon hij opladen op zijn firma op drie uur tijd.
                    Hij heeft door een van zijn personeelsleden laten berekenen wat die wagen nu eigenlijk kost per Km. resultaat 25 cent/Km. Méér dan zijn dikke Mercedes AMG
                    die het doet met een benzineverbruik van minder dan 20 cent/Km en waar hij waarschijnlijk ook niet zacht op is, want wie koopt een AMG ???

                    Comment


                    • Re: Energie en paniekzaaierij.....

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Weer zo zwart wit...
                      Er gaat nooit een moment komen dat IEDEREEN electrisch rijdt.
                      Er zal nog biodiesel zijn, waterstof, en andere mogelijkheden.

                      En daarenboven de zelfrijdende auto, zodat we véél minder auto's nodig hebben.

                      Je moet de toekomst bekijken met oplossingen die dan mogelijk zullen zijn.
                      Zelfs als maar 20% van de wagens elektrisch rijd komt de stroomvoorziening van heel België in de problemen, ze moeten nu al stroom aankopen in het buitenland, maar als er daar ook meer elektrische wagens gaan rijden, dan hebben ze daar ook geen overschot meer om aan ons te verkopen.
                      Als je de het Belgische beleid een beetje volgt, dan zijn ze ervan overtuigd dat iedereen zo snel mogelijk elektrisch moet gaan rijden, en ze willen overal zoveel mogelijk laadpalen laten plaatsen.
                      Maar volgens mij heeft nog niemand aan die ministers uitgelegd dat ons stroomnet daar niet op voorzien is.
                      De politiekers denken volgens mij nog altijd dat het laden van een elektrische wagen even veel stroom verbruikt als de kerstverlichting in hun kerstboom, en dat je zoveel elektrische wagens kan laden als je maar wil, zonder dat dat gevolgen heeft voor de stroomvoorziening...
                      Ik heb nog nergens gelezen dat ze van plan zijn om het stroomnet en de stroomproductie aan te passen voor het geval dat er meer elektrische wagens op de baan komen.
                      Vroeg of laat (waarschijnlijk is dat weer te laat) worden ze wel wakker, en dan krijgen wij weer een extra toeslag op de elektriciteitsrekening gepresenteerd.

                      Biodiesel zorgt nog steeds voor roet en andere schadelijke stoffen.
                      Waterstof komt ook niet uit de lucht gevallen, het kost vrij veel energie om waterstof te produceren, daardoor is het totale rendement van een wagen op waterstof een heel stuk lager dan wanneer je alleen naar de verbruikscijfers van de wagen zelf kijkt.
                      Maar waterstof kan wel geproduceerd worden met stroomoverschotten als er een overaanbod is van wind en zonne-energie (een zonnige dag met veel wind).
                      Als je 20% van het wagenpark op waterstof wil laten rijden, dan is daar ook al heel veel waterstof voor nodig, met een beetje "overschot" zal je er dan ook niet komen.
                      In dat geval moeten er nog heel veel windmolens bij gezet worden, en moet er geïnvesteerd worden in productie en opslag van waterstof.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • Re: Energie en paniekzaaierij.....

                        20% is een héél pak.
                        Als de behoefte aan stroom stijgt zal het aanbod wel volgen.

                        Je voorbeeld van die TESLA is gebaseerd op één gek. Ik ken iemand die met zijn Tesla makkelijk de 350km haalt met een normale rijstijl zonder een ei onder zijn voeten.
                        Maar dat de Tesla duur is, dat weten we allemaal, toch kan die berekening niet kloppen.

                        Als je 150 km haalt met 85 kWh, dan spreek je over 85 x .25€/kWh = 21€ voor een volle batterij (vanaf 0).
                        Als je daarmee slechts 150 km haalt, dan is dat 21/150= 14 ct/km.
                        Doe je het dubbele wat eerder normaal is, dan spreek je over 7ct/km.

                        Uiteraard is dat enkel de stroomkost...

                        Comment


                        • Re: Energie en paniekzaaierij.....

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          20% is een héél pak.
                          Als de behoefte aan stroom stijgt zal het aanbod wel volgen.

                          Je voorbeeld van die TESLA is gebaseerd op één gek. Ik ken iemand die met zijn Tesla makkelijk de 350km haalt met een normale rijstijl zonder een ei onder zijn voeten.
                          Maar dat de Tesla duur is, dat weten we allemaal, toch kan die berekening niet kloppen.

                          Als je 150 km haalt met 85 kWh, dan spreek je over 85 x .25€/kWh = 21€ voor een volle batterij (vanaf 0).
                          Als je daarmee slechts 150 km haalt, dan is dat 21/150= 14 ct/km.
                          Doe je het dubbele wat eerder normaal is, dan spreek je over 7ct/km.

                          Uiteraard is dat enkel de stroomkost...
                          Ik schrijf wat die man mij vertelde in Knokke, geen eigen berekening, heeft hij laten berekenen door een van zijn medewerkers op zijn firma.
                          Stroom firma duurder? Rendement lader 100% ?

                          Comment


                          • Re: Energie en paniekzaaierij.....

                            Ik vind het nog altijd raar dat voor vervoer de elektrische wagen blijkbaar het walhalla is, maar als je bv. op een appartement woont waar er enkel elektrische verwarming is (via accumulatoren bijvoorbeeld) dan wordt je nu behoorlijk afgestraft daarvoor.
                            Vind ik toch een behoorlijk hypocriete manier van denken van onze politiekers.
                            Nochtans is die elektrische verwarming de enige waarmee je geen CO2 uitstoot hebt en die je kan produceren zonder uitstoot (via zonnecellen, windmolens, ...).
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • Re: Energie en paniekzaaierij.....

                              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              Ik vind het nog altijd raar dat voor vervoer de elektrische wagen blijkbaar het walhalla is, maar als je bv. op een appartement woont waar er enkel elektrische verwarming is (via accumulatoren bijvoorbeeld) dan wordt je nu behoorlijk afgestraft daarvoor.
                              Vind ik toch een behoorlijk hypocriete manier van denken van onze politiekers.
                              Nochtans is die elektrische verwarming de enige waarmee je geen CO2 uitstoot hebt en die je kan produceren zonder uitstoot (via zonnecellen, windmolens, ...).
                              Elektrische auto ' is ' het Walhalla in vergelijking met de vervuiling van een diesel of benzine, qua CO² vooral.

                              Maar of men nu elektriciteit afneemt om je accu's op te laden of om je appartement te verwarmen, de afstraffing is gelijk, diegene die zijn auto oplaadt via het stopcontact doet dat ook via zijn aansluitingspunt . Alleen : hoe meer electr. je afneemt, hoe meer je zal betalen maar boven een plafond daalt de bijdrage per kwh ook.

                              Elektrisch verwarmen wordt sinds kort vooral afgestrafd omwille van de rendementsverliezen, het EPB en de eisen bij nieuwbouw die alsmaar strenger worden en de starheid in het gebruik van het systeem met accumulatiekachels.

                              Ook elektriciteit om een accu te laden kan men produceren " zonder " CO² uitstoot, er is geen splitsing wat aan huis levering betreft van elektriciteit, wel op de faktuur.

                              We worden nu wel afgestraft, maar we hebben jarenlang kunnen genieten van lagere tarieven net omdat we ANDEREN lieten opdraaien voor sommige specifieke kosten (certificaten zonnepanelen).

                              Ik ben wel benieuwd wat Turtelboom bedoelt met ' aansluitingspunt ' ... is dat het adres van de woning of is dat de EAN code van de tellerkast(en) ... dat zou leuk zijn, 2 kasten = 2 keer taks.
                              Last edited by Empe; 9 december 2015, 14:26.

                              Comment


                              • Re: Energie en paniekzaaierij.....

                                Leeft en LAAT LEVEN !

                                Comment

                                Working...
                                X