Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pensioensparen (vraagje over een bijkomende verzekering)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pensioensparen (vraagje over een bijkomende verzekering)

Laat die verzekeraar eens uitleggen wat die dekking inhoudt, en wat die kost.

Hou er absoluut rekening mee dat elke extra dekking je rendement aan tast.
    Dergelijk lange-termijn dingen doe ik altijd met fondsen gemend aandelen-obligaties.
    Geeft je geen kapitaalzekerheid, maar voorlopig toch wat meer dan 4%.
    En ik betaal dat één keer per jaar met de 13e maand.

Comment

Hoi, sorry voor het late antwoord.
      Wel de verzekering tegen invaliditeitsrisico houdt eigenlijk in wanneer ik een ongeval zou hebben, en de invaliditeitsgraad is minstens 25% dan betalen zij de maanden mijn pensioenspaar-verzekering zolang ik terug aan het werk kan gaan. Maar aangezien je niet het maximum bedrag van 950euro moet sparen elk jaar! Maakt dit opzich nietzoveel uit zou ik denken? Daarom denk ik dat het eigenlijk een beetje weggesmeten geld is die bijkomende verzekering. Of zie ik dat verkeerd? Ik kan dit gemakkelijk betalen, maar ik heb het nu elke maand lopen via een domiciliering, vandaar dat zij een invaliditeitsrisico verzekering hebben aangeboden, maar ja ze zeiden ook, je moet denken aan later als je wat ouder bent. Dusja ik weet niet goed wat ik er mee moet doen

'aanvullende verzekering van het invaliditeitsrisico: terugbetaling van de voorziene premies bij tijdelijke invaliditeit, vrijstelling van betaling van de premie bij blijvende invaliditeit'
      Zo staat het eigenlijk geformuleerd.

Mvg
      Last edited by OwJeih; 10 augustus 2014, 11:45.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        En het antwoord op deze vraag?
        quote:
        Maar waar ik mij niet helemaal goed bij voel is namelijk, ik heb er een bijkomende Invaliditeits risico (verzekering) bij genomen.
        Ik heb dat niet gedaan, er was toen nog geen sprake van en nu zit ik met de gebakken peren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pixelboy Bekijk bericht
          Rekening houden dat er 30 % belastingen van het bedrag gehouden wordt bij de uitbetaling.

Geen 30% maar max. 10 %. Een foutje in je voordeel dus.

Eind vorig jaar wijzigde ook het stelsel van het pensioensparen. Dit in de positieve zin. Wat maakt dat pensioensparen een fiscale ‘must’ betekent voor al wie op een fiscaal vriendelijke manier een extra wenst op te bouwen voor het moment wanneer hij of zij met pensioen gaat. Uw makelaar zal dit zeker beamen. De

Comment

Kan me nu iemand eens uitleggen wat uiteindelijk het grote voordeel van pensioensparen is?
            Zelf ben ik er nooit aan begonnen
            Als het een vest- broekzak operatie blijkt zoals enero zegt, wat is dan het voordeel.
            Wat is het verschil als je nu zelfs maandelijks spaart of dus zelf een bedrag opzij zet?
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Kan me nu iemand eens uitleggen wat uiteindelijk het grote voordeel van pensioensparen is?
              Zelf ben ik er nooit aan begonnen
              Als het een vest- broekzak operatie blijkt zoals enero zegt, wat is dan het voordeel.
              Wat is het verschil als je nu zelfs maandelijks spaart of dus zelf een bedrag opzij zet?
              Tegenwoordig kan je jaarlijks nog 30% belastingvoordeel doen Theo met een max te sparen bedrag van 940€ per jaar en per persoon,
              maakt een netto belastingvoordeel van 282€ per jaar.
              Op je zestigste verjaardag komt er op het gespaarde bedrag een heffing van 10% afhankelijk van voor welk systeem je
              gekozen hebt, kan dat toch wel wat opleveren, bv. beleggen in aandelen, het systeem is in voege gegaan in 1986-1987.
              Na je zestigste krijg je nog de mogelijkheid tot max vijf jaar door te sparen met behoud van je belastingvoordeel,
              op dat bijgespaarde bedrag betaal je dan geen belasting meer bij opname van je geld.
              Het is dus geen vestzak broekzak operatie, met wat geluk kan het toch wel wat opgebracht hebben, vooral wanneer
              de beleggingen wat hebben opgebracht, rijk zal je er niet mee worden Theo, maar toch een appeltje voor de dorst.
              In kranten en op tal van websites vind je lijstjes terug met de beste pensioenspaarfondsen. Die lijstjes zijn meestal samengesteld op basis van geannualiseerde rendementen of soms ook op basis van een
              Last edited by Guest42; 24 april 2015, 07:54.

Comment

Bij mij zal er wel wat meer in mijn broekzak blijven steken zijn aangezien ik nog aan een intresttarief van 4.5% bediend geweest ben. Maar of dat nu nog een goeie is weet ik niet zozeer. Maar in elk geval blijft het een manier om iets te beleggen voor later, wat het ook maar opbrengt en ondertussen toch nog wat belastingvoordeel te doen. Maar in elk geval passeert vadertje staat aan de kassa. Ik zou eens moeten kijken wat ze bij mij komen halen zijn, maar ze zullen er in elk geval niks aan toegestoken hebben.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                  Ik zou eens moeten kijken wat ze bij mij komen halen zijn, maar ze zullen er in elk geval niks aan toegestoken hebben.
                  Net zoals bij iedereen 10% Pol.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Net zoals bij iedereen 10% Pol.
                    Dat is net zoals bij een groepsverzekering dan. Bij opname vanaf je 60ste, dus voor je 65ste zou men (naar ik met laat vertellen) ongev. 30% afhouden, als je pas opneemt na je 65ste wordt dit ook 10 %. Niet vergeten dat daar bovenop nog een RIZIV-bijdrage van 3,55 % en een solidariteitsbijdrage van 2 % verschuldigd is.
                    Over anderhalf jaar ben ik (65) aan de beurt. Wat moeten we dan weer aanvangen met dat geld ... weeral zorgen .
                    Last edited by Guest17; 24 april 2015, 08:53.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Dat is net zoals bij een groepsverzekering dan. Bij opname vanaf je 60ste, dus voor je 65ste zou men (naar ik met laat vertellen) ongev. 30% afhouden, als je pas opneemt na je 65ste wordt dit ook 10 %. Niet vergeten dat daar bovenop nog een RIZIV-bijdrage van 3,55 % en een solidariteitsbijdrage van 2 % verschuldigd is.
                      Over anderhalf jaar ben ik (65) aan de beurt. Wat moeten we dan weer aanvangen met dat geld ... weeral zorgen .
                      Klopt niet Ivan, indien je meer dan 10 jaar aan pensioensparen doet wordt je op je zestigste éénmalig belast (10%)
                      daarna niet meer. KLIK
                      Nu is het wel zo dat de regering iets aan het uitdokteren is dat je op een aantal termijnen zal belasten, (een paar keer 2 of 3 %)
                      heb ik gelezen, zou op hetzelfde neerkomen, maar zij willen vroeger geld zien......
                      Bij ons komen beide rekeningen binnenkort vrij te staan op 60 jaar, dat zijn er onder vorm van beleggingen, staan momenteel
                      vrij goed qua koers, dan kunnen wij drie dingen doen, na belasting (is normaal de eerste werkdag na je 60ste verjaardag)
                      De dag daarna kan je dat geld opnemen en bv. stoppen, je kan het bedrag natuurlijk ook laten staan, maar je kan bv.ook één euro
                      laten staan, en die rekening open houden, zo kan je verder sparen en verder ook van het belasting voordeel genieten indien je jaarlijks
                      je 940€ blijft sparen, dat max tot je 65 en belastingsvrij bij opname.
                      T'is moeilijk kiezen in deze woelige tijden van inflatie en deflatie......
                      Ik denk dat wij het bedrag zullen opnemen en veilig zetten, je hebt namelijk niet veel zeggenschap in die beleggingen,
                      enige dat je kan doen is het risico op 30% of op 60% zetten, overschakelen Van TAK 23 (deels aandelen) naar TAK 21 (gewaarborgd)
                      kan niet bij een lopende rekening.
                      Wat hebben wij gedaan, toen het begon te rommelen heb ik de twee rekeningen met risico in slaapstand gezet, en het risico op 30 % gezet
                      En dan een nieuwe gestart met gewaarborgd kapitaal (TAK 21), nadien bekeken had ik dat eigenlijk beter niet gedaan, daar het er momenteel toch zeer gunstig uitziet.
                      In 2011 zag ik die aandelen op twee maand tijd zakken dat het geen naam had, vandaar mijn ingrijpen, maar gelukkig heeft dat zich hersteld.
                      Momenteel staan ze zelfs zeer gunstig KLIK
                      Maar voor hetzelfde geld kon het ons ook veel geld gekost hebben....

Een groepsverzekering hadden wij bij Philips ook, maar dat was iets helemaal anders.
                      Last edited by Guest42; 24 april 2015, 13:51.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Klopt niet Ivan, indien je meer dan 10 jaar aan pensioensparen doet wordt je op je zestigste éénmalig belast (10%)
                        daarna niet meer. KLIK
                        Nu is het wel zo dat de regering iets aan het uitdokteren is dat je op een aantal termijnen zal belasten, (een paar keer 2 of 3 %)
                        heb ik gelezen, zou op hetzelfde neerkomen, maar zij willen vroeger geld zien......
                        Bij ons komen beide rekeningen binnenkort vrij te staan op 60 jaar, dat zijn er onder vorm van beleggingen, staan momenteel
                        vrij goed qua koers, dan kunnen wij drie dingen doen, na belasting (is normaal de eerste werkdag na je 60ste verjaardag)
                        De dag daarna kan je dat geld opnemen en bv. stoppen, je kan het bedrag natuurlijk ook laten staan, maar je kan bv.ook één euro
                        laten staan, en die rekening open houden, zo kan je verder sparen en verder ook van het belasting voordeel genieten indien je jaarlijks
                        je 940€ blijft sparen, dat max tot je 65 en belastingsvrij bij opname.
                        T'is moeilijk kiezen in deze woelige tijden van inflatie en deflatie......
                        Ik denk dat wij het bedrag zullen opnemen en veilig zetten, je hebt namelijk niet veel zeggenschap in die beleggingen,
                        enige dat je kan doen is het risico op 30% of op 60% zetten, overschakelen Van TAK 23 (deels aandelen) naar TAK 21 (gewaarborgd)
                        kan niet bij een lopende rekening.
                        Wat hebben wij gedaan, toen het begon te rommelen heb ik de twee rekeningen met risico in slaapstand gezet, en het risico op 30 % gezet
                        En dan een nieuwe gestart met gewaarborgd kapitaal (TAK 21), nadien bekeken had ik dat eigenlijk beter niet gedaan, daar het er momenteel toch zeer gunstig uitziet.
                        In 2011 zag ik die aandelen op twee maand tijd zakken dat het geen naam had, vandaar mijn ingrijpen, maar gelukkig heeft dat zich hersteld.
                        Momenteel staan ze zelfs zeer gunstig KLIK
                        Maar voor hetzelfde geld kon het ons ook veel geld gekost hebben....

Een groepsverzekering hadden wij bij Philips ook, maar dat was iets helemaal anders.
                        Voor dat pensioensparen ga ik toch maar alles laten zoals het is, die 10 % hebben ze reeds in mindering gebracht enkele jaren terug.
                        Wij doen reeds aan pensioensparen, ik denk ongeveer sedert het in voege kwam, of sedert we konden.
                        Ik ben nu 63 en enkele maanden, dus is de vrijgave niet zo ver meer af.

Voor de groepsverzekering idem, het zal nu ook op dat anderhalf jaar niet meer aankomen om te wachten op die centen.
                        Moesten we ze nodig hebben, dan is het natuurlijk andere koek .
                        Dat we zorgen zullen hebben bij de vrijgave van de twee sommen is misschien een beetje cru uitgedrukt, maar je moet toch maar weer gaan uitkijken hoe je die gaat beleggen en/of besteden. Tegen dan is zowat alles wat we bezitten gerenoveerd en/of vernieuwd, en we kunnen ook niet blijven reizen hé, we hebben ook nog graag eens de kleinkinderen rond ons.

Beleggen in aandelen is hier sedert een paar maanden (laatste verkocht) verleden tijd. Alles op safe nu, brengt het niks op dan brengt het niks op, wat moet je er trouwens blijven mee doen !?
                        Ik heb bvb. geen behoefte aan een Porsche of een ander racebeest, maar rij liever met iets waar je niet mee opvalt, dat is eens zo veilig en het voelt zo rustig aan wanneer je hier ergens parkeert en/of er mee in het buitenland vertoeft.

Maar ivm het pensioensparen/groepsverzekering, eerst maar afwachten of ik dat anderhalf jaar nog overbrug, je weet maar nooit, dan zijn de "problemen" voor mijn vrouw .
                        Last edited by Guest17; 25 april 2015, 07:27.

Comment

Ik geloof niet in Tak23 of TAK21. De interestvoeten die ze garanderen zijn momenteel gewoon te laag, en de kosten en taksen véél te hoog.

Ik stort elk jaar mijn toegelaten bedrag in een pensioenspaarfonds in aandelen. Het gaat om lange termijn, dus kan je wat risico nemen, zeker als je gespreid instapt over periodes van 20-30 jaar.

En verder geen levensverzekeringen, ik beleg in fondsen (gemengd) en aandelen. Het gedeelte op mijn spaarrekening hou ik beperkt. Ofwel geef ik dat uit, ofwel beleg ik dat.
                          Nu, als je slecht slaapt omdat het eens 10-20% zakt in een crisis moet je dat niet doen hé.

Comment

Working...
                          X