Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mogelijke erfenis weigeren ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mogelijke erfenis weigeren ?

hij heeft geen reservataire erfgenamen zodus moet je eigenlijk niets doen als je niets wilt erven. De schulden kunnen niet op jou verhaald worden want je bent geen rechtstreekse erfgenaam. De verzekering zal die uitvaart wel regelen, zij zullen wel contact opnemen met een begrafenisondernemer en alles met hem regelen. Het is toch een overlijdensverzekering dat hij had, hé. En geen levensverzekering want dan valt er misschien wel nog wat uit de bus, mits aanvaarden onder voorbehoud en nazicht testament. Heb je al ooit gehoord dat een notaris iets gratis doet? Denk wel dat die kosten om de databank te checken wel meevallen. Vragen vooraf he.
    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
      ..... Als je aanvaardt onder voorbehoud van boedelbeschrijving kan je nadien als het niets blijkt te zijn nog verwerpen of aanvaarden. Bij een verwerping, als er nadien toch nog blijkt dat er nog een centje te rapen viel, er geen aanspraak meer op maken.
      das wat ik bedoel.
      zelf al een paar maal (jammer genoeg) meegemaakt.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Bedankt voor de info
        Last edited by 2010; 31 juli 2014, 08:38.

Comment

Gecondoleerd, overigens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
            hij heeft geen reservataire erfgenamen zodus moet je eigenlijk niets doen als je niets wilt erven. De schulden kunnen niet op jou verhaald worden want je bent geen rechtstreekse erfgenaam. De verzekering zal die uitvaart wel regelen, zij zullen wel contact opnemen met een begrafenisondernemer en alles met hem regelen. Het is toch een overlijdensverzekering dat hij had, hé. En geen levensverzekering want dan valt er misschien wel nog wat uit de bus, mits aanvaarden onder voorbehoud en nazicht testament. Heb je al ooit gehoord dat een notaris iets gratis doet? Denk wel dat die kosten om de databank te checken wel meevallen. Vragen vooraf he.
            In mijn vroegere dagen Evelyn kostte een advies 500 Belgische frank
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Als die niet moet beginnen opzoeken, dan heb ik nog nooit voor advies betaald.

Mijn grootvader zei altijd: zo lang een notaris niet moet schrijven moet hij niks rekenen.

Comment

Mijn grootvader zei altijd: zo lang een notaris niet moet schrijven moet hij niks rekenen.
                de meesten hanteren dat nog altijd denk ik. Allez de menselijken toch :-)
                FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

Comment

Hier kan je al iets vinden en eens op google rongneuzen kan je veel info opleveren.

http://www.notaris.be/faq/index.php?w=4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JPR Bekijk bericht
                    ALs je de erfenis wil weigeren ga je gewoon naar de griffie van de woonplaats van de overledene met een akte van overlijden, die maakt u dan een attest op van weigering van erfenis. Je kan zoals andere schrijven ook onder voorbehoud aanvaarden. Maar pas op met een faillissement want die schuldvorderingen kunnen nog heel lang erna komen. Als de schuldeisers geprobeerd hebben via de rechtbank geld op te eisen ( voor het faillissement) kunnen die het tot 30jaar later het alsnog komen eisen ook van de erfgenamen en als je dan ondertussen de erfenis aanvaard hebt...
                    Zo hebben wij dat ook gedaan. Maak van dat document wat kopietjes. Kan handig zijn. Weten we uit ondervinding. Bij ons ging het om vader/schoonvader. Maar gelijkaardige situatie, wij wisten zeker dat er schulden waren. We krijgen soms nog rekeningen. Aan de erven van mr.... Ongeopend in een envelop met kopie can het bewijs van afstand en de kous is af. Of deurAarder aan de deur kopietje overhandigen en dada.
                    11-300mm
                    jeff heylen

Comment

Er heeft mij nog altijd geen notaris gecontacteerd (heb ook nog geen bewijs van overlijden van de begrafenisaannemer ontvangen om lukraak een notaris te vragen de database te checken).
                      Moest ik erfgenaam zijn, kan het ook dat zijn notaris mij vergeet (of pas laat) verwittigd ?

Stel dat hij effectief een notaris nam, door wie wordt die man dan ingelicht van zijn overlijden als zelfs de sociale dienst van het hospitaal niet weet als hij een notaris heeft om hem evt te verwittigen...
                      Misschien is het wel een storm in een glas water en is er geen notaris en ben ik van alles verlost

Comment

de notaris heeft 5 maanden tijd om de aangifte van nalatenschap te regelen en aan te geven aan de fiscus maar als er niemand wordt aangesteld weet ik het ook niet echt hoe het in zijn werk gaat. Ik denk dat de schuldeisers zich tenslotte gaan wenden tot de nabestaanden, maar als hij geen reservataire erfgenamen heeft zullen ze aan de rechtbank van eerste aanleg een verzoek moeten indienen tot regeling van een onbeheerde nalatenschap om aan hun geld te geraken.
                        https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

Comment

Working...
                        X