Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen nu nog ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zonnepanelen nu nog ?

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Het kan ook door de mooie zomer komen, en ook omdat ik ze eens mooi gereinigd heb... zogezegd .
    Je gaat er problemen mee krijgen, vreg volgt die meeropbrengst geautomatiseerd op. Heb het aan de hand gehad omdat mijn installatie veel rendement heeft (zuidkant, panelen dicht bij de omvormer, weinig verliezen). Met 20% extra ga je imho door de mand vallen, en gaat de hele installatie volgens de huidige gsc voorwaarden bekeken worden.
    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
      Maar diezelfde mensen die zo tegen windmolens zijn, willen wellicht ook geen kerncentrale in hun achtertuin.
      Japan is daar een schoon voorbeeld van , maar om onze kerncentrales te vervangen zullen er toch nog veel windmolens moeten bijkomen en niet alleen aan de kust want anders zijn er transportproblemen.Ik heb ooit bij een bezoek aan Doel de vraag gesteld hoeveel energie er verloren gaat met eerst het op-transformeren en daarna met het af-transformeren , maar dat antwoord zijn ze mij schuldig gebleven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
        Ik heb ooit bij een bezoek aan Doel de vraag gesteld hoeveel energie er verloren gaat met eerst het op-transformeren en daarna met het af-transformeren , maar dat antwoord zijn ze mij schuldig gebleven.
        Driefasige transformators hebben een heel hoog rendement, daar vallen de verliezen best mee.
        Grote afstanden zorgen waarschijnlijk voor meer verliezen dan de transformators.

De verliezen berekenen is niet zo simpel, een niet-belaste transfo die onder spanning staat heeft op dat ogenblik wel 100% verlies door de nullastverliezen, bij belasting komen daar nog de verliezen van de inwendige weerstand bij.
        Een transfo die maar voor 10% belast wordt heeft in verhouding waarschijnlijk meer nullastverliezen, een transfo die 90-100% belast wordt zorgen de inwendige weerstanden voor de grootste verliezen.

Een onbelaste transfo wordt warm, als die op 100% belast wordt, dan wordt die nog warmer, maar het totale rendement is veel hoger bij de 100% belasting.
        Er gaat dus in die grote transformators wel energie verloren, maar het percentage ten opzichte van de hoeveelheid energie die er door gaat is vrij klein (anders moesten ze daar telkens een koeltoren bij zetten om de warmte af te voeren).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
          Japan is daar een schoon voorbeeld van , maar om onze kerncentrales te vervangen zullen er toch nog veel windmolens moeten bijkomen en niet alleen aan de kust want anders zijn er transportproblemen.Ik heb ooit bij een bezoek aan Doel de vraag gesteld hoeveel energie er verloren gaat met eerst het op-transformeren en daarna met het af-transformeren , maar dat antwoord zijn ze mij schuldig gebleven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
            Je gaat er problemen mee krijgen, vreg volgt die meeropbrengst geautomatiseerd op. Heb het aan de hand gehad omdat mijn installatie veel rendement heeft (zuidkant, panelen dicht bij de omvormer, weinig verliezen). Met 20% extra ga je imho door de mand vallen, en gaat de hele installatie volgens de huidige gsc voorwaarden bekeken worden.
            Of ik heb alle panelen vervangen door panelen die een veel betere opbrengst hebben dan de vroegere !?!?
            Ik ga toch nog eens contact nemen met de leverancier hoe hij van plan is dit op te lossen.

Comment

Djivan ik zou je aanraden om niks te veranderen aan de huidige installatie. Zoals hier reeds geschreven ga je je GSC certificaten verliezen.

Als je 4 panelen gaat bijplaatsen kan je beter een volledige nieuwe installatie plaatsen die niet voorbij je GSC teller lopen. Je kan dan werken met mico inverters . Dat zijn kleine omvormers die onderaan het paneel geplaatst worden. Dus per paneel een omvormer. bvb de Enphase Micro omvormer M215 die kosten rond de 120 euro per stuk en hebben dacht ik 20 jaar garantie! Let wel op voor deze omvormers heb je een envoy nodig om de omvormers eenmalig te programmeren. Maar ik ken een installateur die dit voor de klanten doet zonder dat hij zo een envoy moet aanschaffen. Als je meer dan 4 panelen plaatst is zo een envoy wel de moeite om bij aan te schaffen omdat er ook een online monitoring inzit.

Ik heb sinds 2007 panelen en heb nog 6 euro per watt piek betaald. Ik heb 4770 Wp liggen dus reken maar uit. Natuurlijk had ik nog belastingsvoordeel en de GSC's van 450 euro. Zo was mijn installatie na bijna 6 jaar terug verdiend.

Maar zelfs aan de huidige prijzen is het nog de moeite om panelen te plaatsen, natuurlijk afwachten met welke netvergoeding ze nu op de proppen gaan komen.

Bekijk mijn opbrengst eens op http://users.telenet.be/sbeam/log/

Linkje naar zo een enphase omvormer : https://www.wattco.nl/nl/sale/73,330...micro-omvormer

Zo ziet de monitoring er uit met die envoy: https://enlighten.enphaseenergy.com/...tems/vqsa30407

mir
              Last edited by mir; 28 juli 2014, 15:14.
              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                Je gaat er problemen mee krijgen,....
                Sowieso.
                Dus, we onthouden: Djivan, you're in big big trouble.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                  Sowieso.
                  Dus, we onthouden: Djivan, you're in big big trouble.
                  So what, ik ga er toch geen seconde van wakker liggen hoor .
                  Gewoon eens de leverancier contacteren en horen hoe die het denkt te kunnen oplossen.
                  Die gasten kennen soms meer achterdeurtjes, zelfs -poorten, waar wij geen weet van hebben.

Comment

of gewoon panelen bijplaatsen met een micro omvormer : involar : niks programeren, en gewoon in de pries steken ( kan tot 15 panelen ))
                    involar omvormer 250 watt per paneel 1 plaatsen, en is er schaduw op 1 paneel, blijven de andere volledig werken.
                    ik monitor ze niet, maar zie elken dag mijn meters na

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                      of gewoon panelen bijplaatsen met een micro omvormer : involar : niks programeren, en gewoon in de pries steken ( kan tot 15 panelen ))
                      involar omvormer 250 watt per paneel 1 plaatsen, en is er schaduw op 1 paneel, blijven de andere volledig werken.
                      ik monitor ze niet, maar zie elken dag mijn meters na
                      Involar zijn chinese micro omvormers. Ik heb al enkele van die chinese micro omvormers mogen testen en ze leveren niet het vermogen dat ze beloven. Enecsys en Enphase behoren tot de betere merken van micro inverters en leveren wel wat ze beloven, zelfs iets meer (230 W voor de Enphase die max 215W geeft op papier .)

@Scherpie Dat programmeren van die Enphase houd zich eigenlijk niks in. Omvormer in het stopcontact en die envoy in het stopcontact steken. Ze communiceren met elkaar en klaar.

Je hebt toch al eens een vermogen meting gedaan van je involar micro omvormer ?

mir

Comment

Zonnepanelen nu nog ?

So what, ik ga er toch geen seconde van wakker liggen hoor .
                        Gewoon eens de leverancier contacteren en horen hoe die het denkt te kunnen oplossen.
                        Die gasten kennen soms meer achterdeurtjes, zelfs -poorten, waar wij geen weet van hebben.
                        Hopelijk maken zij U niet wakker Djivan, ik zou toch maar de wet volgen als ik U was, tenzij je die energie op een of andere manier rechtstreeks gebruikt en niet op het net zet. http://www.bouweninlommel.be/blog/?id=s75332w5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Hopelijk maken zij U niet wakker Djivan, ik zou toch maar de wet volgen als ik U was, tenzij je die energie op een of andere manier rechtstreeks gebruikt en niet op het net zet. http://www.bouweninlommel.be/blog/?id=s75332w5
                          Leverancier is wel in verlof maar komt toch vanavond of morgenavond langs.
                          Heeft mij telefonisch reeds verzekerd dat er geen enkel probleem is, maar wil het komen uitleggen.
                          Ik hou jullie op de hoogte, tenzij het compleet illegaal zou zijn, dan ga ik hier in alle talen zwijgen .

Comment

Leverancier is wel in verlof maar komt toch vanavond of morgenavond langs.
                            Heeft mij telefonisch reeds verzekerd dat er geen enkel probleem is, maar wil het komen uitleggen.
                            Ik hou jullie op de hoogte, tenzij het compleet illegaal zou zijn, dan ga ik hier in alle talen zwijgen .
                            t'is niet omdat het illegaal is dat je het niet mag vertellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Iets niet aangeven wordt "hier" nochtans beschouwd als zijnde eigen aan de zelfstandige. Er zijn er dus nog andere die illegale zaken bedenken...
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Zwijg dan maar al Uw installateur is niet op de hoogte van de wetgeving.

Lees alles maar een na bij de vreg : http://www.vreg.be/uitbreiding-installatie

Ik vind het wel straf dat een installateur niet op de hoogte is van de wetgeving.

mir

Comment

Working...
                                X