Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen nu nog ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zonnepanelen nu nog ?

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Ik heb indertijd een grote investering gedaan van meer dan 20000 €
    Ik steek mijn overtollige elektriciteit die ik produceer op het net, wat op zijn beurt verkocht wordt aan anderen
    Nu moet ik er nog extra voor betalen ook, het is te gek voor woorden !!
    Dat wil zeggen dat de regering er twee keer geld voor ontvangt, één keer van mij en één keer van alle anderen die geen panelen hebben

grts
    Sieg
    Ja maar je vergeet ook te zeggen dat die investering dank zij de grote subsidies zeer snel zal terugverdiend zijn. En naast de subsidie zal er ook nog wel een fiscaal voordeel aan vastzitten of gezeten hebben hé, alé.., dat vermoed ik althans.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
      Ja maar je vergeet ook te zeggen dat die investering dank zij de grote subsidies zeer snel zal terugverdiend zijn. En naast de subsidie zal er ook nog wel een fiscaal voordeel aan vastzitten of gezeten hebben hé, alé.., dat vermoed ik althans.
      Met die "grote" subsidies zal je niet ver springen hoor

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

grts
        Sieg
        Men heeft in het begin de geproduceerd elektriciteit met die certificaten aangekocht aan 3x (drie maal) de marktprijs waarvoor het aan de consument verkocht wordt. Daarnaast kreeg je ook nog compensatie op de investering. Dat mensen die geen zonnecellen hebben niet willen instaan voor de veel hogere prijs van die elektriciteit vind ik redelijk logisch...
        En dat men mensen die ze wel hebben belasten op dat bijkomend inkomen vind ik maar niet meer dan normaal...
        Groeten,

Polleke

Comment

De TS heeft sinds gisteren niet meer gereageerd.
          Volgens mij gaat het niet om een frequente poster hier.

Laten we het draadje sluiten

Comment

grts
            Sieg
            Akkoord.., alles hangt natuurlijk af van het moment waarop je ingestapt bent.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Dat mensen die geen zonnecellen hebben niet willen instaan voor de veel hogere prijs van die elektriciteit vind ik redelijk logisch...
              En dat men mensen die ze wel hebben belasten op dat bijkomend inkomen vind ik maar niet meer dan normaal...
              - Ik heb nog nooit geen ongeluk gehad en toch betaal ik mee voor diegenen die dat wel al gehad hebben
              - Ik heb geen kinderen, doch betaal ik mee voor al dat kindergeld en andere compensaties voor grote gezinnen en de belastingvermindering die deze krijgen
              - Ik heb geen gas, doch betaal ik mee omdat de gasleiding voor mijn deur passeert
              - Ik betaal mee voor de mensen die een woonbonus gekregen hebben, toen wij gebouwd hebben bestond dat niet, tevens waren de interesten véél hoger van de lening

en zo kunnen we nog een tijdje verder doen ;-)

grts
              Sieg
              Last edited by Sieg; 24 juli 2014, 13:15.
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Men heeft in het begin de geproduceerd elektriciteit met die certificaten aangekocht aan 3x (drie maal) de marktprijs waarvoor het aan de consument verkocht wordt. Daarnaast kreeg je ook nog compensatie op de investering. Dat mensen die geen zonnecellen hebben niet willen instaan voor de veel hogere prijs van die elektriciteit vind ik redelijk logisch...
                Je populistisch discours is als een kaas met gaten. Je stapt gewoon mee in het verhaal zonder er echt over na te denken;
                Wie is de 'men' in je eerste zin ? De staat, de regio, de electriciteitsproducenten ? Nogmaals, de staat was verplicht zijn quota te halen voor het produceren van 'groene energie'. Een van de manieren om de doelstellingen te halen was het nemen van stimulerende maatregelen om zonnepanelen te installeren. De producenten werden verplicht om 'groene energie' te produceren. Aangezien ze op korte termijn niet konden voldoen aan de productie - gebrek aan capaciteit en capex problemen - werden ze in staat gesteld 'groene energie' aan te kopen en verder te verkopen. Vraagje : wanneer ga je beginnen te fulmineren tegen de schone lucht die men aankoopt in het buitenland en waarvoor jij betaald via je belastingen ?
                Particulieren die instapten in het systeem om zonnepanelen te leggen werden aangemoedigd door hun gewaarborgde energiecertificaten uit te reiken voor de geproduceerde elektriciteit. Dit is een formeel engagement van de staat naar zijn inwoners. Een contract met de burger. Omdat de staat zag dat het systeem ten onder dreigde te gaan aan zijn eigen succes werden het systeem uitgedoofd. Tot zover heb ik geen probleem omdat je aan het begin van een contract weet waar je aan begint en weet waar je zult eindigen. Zo kan je ook een investeringsplan opstellen als goede huisvader. Als men echter tijdens de rit aan de voorwaarden sleutelt is dit contractbreuk. Niet meer of niet minder. Dat vond ook de rechter toen men probeerde in te breken in bestaande contracten. Nu probeert men via een slinkse achterdeur toch nog de goede huisvader te straffen om het gat van hun onkunde te dempen. Vraagje : waarom fulmineer je niet tegen al die mensen met een hypothecaire lening. Identiek hetzelfde. Ze krijgen subsidies die door jou en mij worden betaald. Enne, véél meer dan energiecertificaten.
                Bottomline :
                Men heeft een niche markt aangeboord om hun klunzig energiebeleid te spijzen en om extra belastingen te heffen die een minderheid van goedgelovige zolen zal treffen. Het stigma dat zo aan zonnepanelen kleeft zet de eerder ingezette inspanningen terug in de tijd. Immers wie gaat nu nog zijn centen in alternatieven steken - die de gemeenschap ten dienste staat ! - maar waarbij de overheid zijn ethiek over boord gooit als het op contractuele verplichtingen aankomt ? Want om ethiek gaat het hier. Puur contractueel lukte het niet. Eerst met de linkse hand geven en daarna met de rechtse hand terugnemen. Wat kunnen we binnenkort verwachten ? Al diegenen die subsidies hebben gekregen voor dakisolatie een milieubelasting in hun nek draaien voor toekomstige recyclagekosten die te verwachten zijn bij het afbreken van dat huis ? Een maximumverbruik van elektriciteit opleggen en wie er boven gaat extra laten betalen. Kunnen ze zo de eigenaars van warmtepompen een poot uitvijzen.
                Pol met de pet vindt dit blijkbaar niet meer dan normaal. Maar wat baten kaas en bril ...

Tjerri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                  De TS heeft sinds gisteren niet meer gereageerd.
                  Volgens mij gaat het niet om een frequente poster hier.

Laten we het draadje sluiten
                  Wat voor een zever kraam jij nu uit man. Ik heb gisteren om 23u45 nog gereageerd en heel de voormiddag aan het rekenen geweest .
                  En bovendien beslis ik of een moderator of mijn topic gesloten wordt.

Ik ben een heel frequent poster maar we zijn eens deftig aan het rekenen geweest en komen tot het besluit dat ze geplaatst gaan worden.
                  Na alle voor- en nadelen te hebben afgewogen zijn we het er over eens dat als je die som aan één of ander bank toevertrouwt je op vandaag nog max 1.9% krijgt op 5 jaar.
                  Die panelen gaan meer opbrengen dan 1.9%. Enig nadeel, je kan niet meer over die som geld beschikken want ze ligt vast op je dak. Maar zo liggen heel wat sommen jaar na jaar, decennia na decennia vastgeroest bij de banken....

Dus gewoon de overweging het brengt meer op dan dat je je geld aan de bank geeft, heeft de doorslag gegeven.
                  Ze worden vanavond besteld.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
                  Last edited by Guest17; 24 juli 2014, 13:29.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Zou het interessant zijn om nu nog zonnepanelen te laten plaatsen ?
                    Eén van de kinderen heeft er nog geen, en ik verneem net dat het voor 18 panelen nog maar rond de 7.000 euro kost, installatie, omvormer...enfin alles inbegrepen.
                    Je krijgt geen certificaten meer uitbetaald, er zal hoogstwaarschijnlijk een jaarlijkse netvergoeding moeten betaald worden, je kan ze niet meer in mindering brengen bij de belastingaangifte.
                    Volgens mij toch nog steeds een goede investering hoor Djivan.

En in feite wel nog voor een stuk aftrekbaar, eens laten uitrekenen bij de notaris wat ze nog kunnen besparen als ze dat laten
                    bijschrijven bij de hypotheek van hun huis, kan in sommige gevallen nog wat winst opleveren.

Voor ons persoonlijk is dat de beste investering die we ooit gedaan hebben, en bovendien draagt het nog eens bij aan het milieu.

Dat netbeheerders klagen over het vermogen van het net, is normaal, maar dat ze wat overdrijven is ook normaal,
                    sinds de laatste twee jaar zijn er maar met mondjesmaat zonnepanelen meer bijgeplaatst geweest, dus als het twee jaar geleden
                    ging, dan gaat het nu nog, en ze hebben nog nooit zo flexibel stroom kunnen leveren als tegenwoordig, sinds het gebruik van gasturbines kunnen ze regelen
                    tot op een paar honderd Kw. waar dat met kerncentrales totaal niet mogelijk was.
                    Vandemoortele in Izegem heeft een eigen kleine gasturbine van 22 Megawatt staan, dat voor volledige behoefte van hun eigen energie, en de rest
                    kunnen/mogen ze in het net pompen, heeft het net dat op dat moment niet nodig, dan regelt dat ding zich zelf, daar kunnen de leveranciers dus
                    op inspelen, wat is dan het probleem?
                    Die kleine gasturbine heeft wel het vermogen van 4.400 gemiddelde particuliere zonnepanelen installaties op hun piek vermogen hé, en die piek krijg
                    je maar een paar keer per jaar.
                    Last edited by Guest42; 24 juli 2014, 14:03.

Comment

Ik heb indertijd een grote investering gedaan van meer dan 20000 €
                      Ik steek mijn overtollige elektriciteit die ik produceer op het net, wat op zijn beurt verkocht wordt aan anderen
                      Nu moet ik er nog extra voor betalen ook, het is te gek voor woorden !!
                      Dat wil zeggen dat de regering er twee keer geld voor ontvangt, één keer van mij en één keer van alle anderen die geen panelen hebben

grts
                      Sieg
                      En dan nog de BTW > "Belachelijke Toegevoegde Waarde".
                      (zie uw factuur)
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Snap niet dat het elke lukt om de schuld van een stijging van de elektriciteitsprijs in de schoenen van de eigenaars van zonnepanelen te schuiven. Elke jaar opnieuw. Dit zelfs als de subsidies zo goed als verdwenen zijn.
                        Wil best wel betalen voor het gebruik van het net, maar geen bedrag dat vele malen meer is dan de gangbare prijzen.
                        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                          Wil best wel betalen voor het gebruik van het net, maar geen bedrag dat vele malen meer is dan de gangbare prijzen.
                          Wat ze ook wel vergeten te zeggen, is dat de maatschappijen er qua elektriciteitsverkoop er steeds aan overhouden, het zit
                          er hier dik in, dat ik dit jaar 700 tot 1.000 Kw overschot zal draaien, waar wij niets voor krijgen, maar die ze wel doorverkopen
                          aan bv. mijn buren.

Comment

Na alle voor- en nadelen te hebben afgewogen zijn we het er over eens dat als je die som aan één of ander bank toevertrouwt je op vandaag nog max 1.9% krijgt op 5 jaar.
                            Die panelen gaan meer opbrengen dan 1.9%. Enig nadeel, je kan niet meer over die som geld beschikken want ze ligt vast op je dak. Maar zo liggen heel wat sommen jaar na jaar, decennia na decennia vastgeroest bij de banken....
                            Dat is als je het aan de bank zelf toevertrouwd.
                            Wanneer je het geld dat je bij de bank hebt natuurlijk zelf gaat beheren en beleggen, kan je er heel wat meer uithalen natuurlijk.
                            Het laten vastroesten op een spaarboek heeft inderdaad weinig zin.
                            Aandelen heeft ook zo zijn voor- en nadelen, maar er zijn heel wat andere mogelijkheden die nog tussen die twee liggen.
                            Bekijk onder andere deze rendementen eens op jaarbasis:

Dat is heel andere koek dan die 1.9%.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                              Dat is als je het aan de bank zelf toevertrouwd.
                              Wanneer je het geld dat je bij de bank hebt natuurlijk zelf gaat beheren en beleggen, kan je er heel wat meer uithalen natuurlijk.
                              Het laten vastroesten op een spaarboek heeft inderdaad weinig zin.
                              Aandelen heeft ook zo zijn voor- en nadelen, maar er zijn heel wat andere mogelijkheden die nog tussen die twee liggen.
                              Bekijk onder andere deze rendementen eens op jaarbasis:

Dat is heel andere koek dan die 1.9%.
                              Tsja, tot er iets verkeerd loopt en je in het beste geval je startkapitaal terugkrijgt.
                              Dan heeft het na x-aantal tijd 0;0% opgebracht.
                              Mijn zoon heeft nog niet zo'n kapitaal dat hij er mee kan beginnen spelen hé.

Comment

Tsja, tot er iets verkeerd loopt en je in het beste geval je startkapitaal terugkrijgt.
                                Dan heeft het na x-aantal tijd 0;0% opgebracht.
                                Mijn zoon heeft nog niet zo'n kapitaal dat hij er mee kan beginnen spelen hé.
                                Hangt er vanaf hoe je het bekijkt natuurlijk.

Iemand die 10 euro op zak heeft zal zoiets zeggen. Iemand die een budget vrij heeft om een dak vol te leggen met zonnepanelen, heeft relatief gesproken al wat meer geld.
                                Niemand verplicht je om er 10 000 euro in te steken, dat kan met 200 euro ook hé.

Comment

Working...
                                X