Omdat het in chit-chat nu en dan al aan bod komt, en omdat niet alle vlamingen (en Nederlanders) alles van mekaar verstaan of begrijpen, stel ik voor om hier een "cursus" te starten. Wel het bewuste dialect erbij zetten, anders wordt het een soepje.
In mijn nieuwe "moedertaal", omgeving Gent, zal ik wel nooit een expert worden, maar uit mijn Lierse jeugd herinner ik me nog altijd enkele leuke woorden:
Dol: een dikke bromvlieg die, als ze binnensukkelt, als gek door de kamer zigzagt.
Muurzeiker: een mier.
Seuzze: deken
Beustel (eu als de "e" in ge of je): borstel
Zjat: tas (om koffie, thee uit te drinken)
Talloer: bord (eetbord, geen schoolbord)
Frinket: vork om te eten
Kikveus of Veus (eu zie beustel hierboven): kikker
En dan zo'n gezegde waar de meesten kop nog staart aan krijgen (je moet het wel snel uitspreken): twitlam et oe, tzwetlam et mei, et ne veus oe ? (het wit lam eet hooi, het zwart lam eet mee, eet een kikker hooi ?)
En na meugde gelle oek wa schraive.
In mijn nieuwe "moedertaal", omgeving Gent, zal ik wel nooit een expert worden, maar uit mijn Lierse jeugd herinner ik me nog altijd enkele leuke woorden:
Dol: een dikke bromvlieg die, als ze binnensukkelt, als gek door de kamer zigzagt.
Muurzeiker: een mier.
Seuzze: deken
Beustel (eu als de "e" in ge of je): borstel
Zjat: tas (om koffie, thee uit te drinken)
Talloer: bord (eetbord, geen schoolbord)
Frinket: vork om te eten
Kikveus of Veus (eu zie beustel hierboven): kikker
En dan zo'n gezegde waar de meesten kop nog staart aan krijgen (je moet het wel snel uitspreken): twitlam et oe, tzwetlam et mei, et ne veus oe ? (het wit lam eet hooi, het zwart lam eet mee, eet een kikker hooi ?)
En na meugde gelle oek wa schraive.
Comment