Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

cursus fotografie...?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: cursus fotografie...?

Oorspronkelijk geplaatst door soraya Bekijk bericht
    ...

Laat ik wel wezen, ik begrijp wel wat u wil aantonen.
    gelukkig, daar ging het mij ook om.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      bij ons in Nederland niet hoor.
      grt,bouk.
      In België sinds de wijziging van de vestigingsreglementering van 1 september 2007 ook niet meer.
      Cursus of geen cursus is zo wat dezelfde discussie als Nikon of Canon , of waarom geen Sony, Sigma of andere Pentax. Een compact, hybride of spiegelreflex of misschien wel een systeemcamera. Het is maar waar jij je goed bij voelt, rekening houdende met je financiële en sociale mogelijkheden en beperkingen. Met drie kleine kinderen om voor te zorgen, lijkt het mij niet zo evident om voldoende vrije tijd te vinden om een cursus te volgen Als prille vijftiger met een mooi salaris en de kinderen het huis uit, lijkt het mij dan wel weer een aantrekkelijk idee om wat meer te leren over fotografie of een kookatelier te volgen bij een gerenommeerde chef.
      Zelf heb ik nog heel recent rechten gestudeerd en mijn diploma gehaald op 49. Ik heb niet meteen uitzicht op een betere job met dit diploma. Een werkgever is ook niet meteen geïnteresseerd in een beginnend jurist van 50. Inleveren op mijn huidige salaris om ergens als jurist te kunnen beginnen, zie ik ook niet zitten. En toch haal ik veel voldoening uit de kennis die ik heb opgedaan. Ik vermoed dat dezelfde redenering opgaat voor een cursus fotografie.
      Geniet van foto's maken

Comment

Pfff, ik heb nooit een cursus gevolgd. Je kan alles op het internet vinden. Ik heb destijds alles geleerd van leden van Pbase.com. Véél foto's bekijken inclusief exif, veel analyseren, veel vragen, en vooral veel zelf fotograferen.
        Dat kost inderdaad heel veel tijd, maar dat is toch net het mooie eraan? Steeds maar blijven leren. En dan heb ik het niet over regeltjes, die heb je snel geleerd. Leren zien ipv pixelpeepen, weten wat mooi is en wat mensen zal aanspreken en beroeren, daar gaat het uiteindelijk om. En daar doet tegenwoordig geen enkele cursus nog aan mee.
        ______
        www.vue.photo

Comment

Velen willen een cursus volgen om hun toch wel ingewikkelde toestel te leren kennen. Waar je vroeger moest wachten tot je diarolletje of afgedrukte foto's door het labo werden afgeleverd, kan je nu met onmiddellijke feedback uit de camera zien dat je fout bezig bent en dan is de stap een pak korter om met de gevorderde settings te beginnen spelen. En die gevorderde features zijn ook een pak uitgebreider geworden. Dat ga je al snel op zoek naar duidelijkere richtlijnen dan de meestal nogal cryptische teksten in de handleiding van de camera.

Verwachtingen van de cursisten is één. Helpen de aangeboden cursussen dergelijke mensen hun toestel beter te leren kennen? Ik ken natuurlijk enkel het programma van de 4 jaar durende opleiding die ik aan de stedelijke kunstacademie in Leuven volgde, maar daar werd deze verwachting duidelijk niet ingelost. Logisch ook, vermits er deelnemers met camera's van 5 verschillende merken waren, en een veelvoud van modellen. Gevolg: de meesten die startten met het doel hun toestel te leren kennen gaven er na een jaar al de brui aan. Het kleine groepje dat wel volhardde (mezelf incluis), wou vooral aan z'n beeldvorming werken, en ik kan stellig bevestigen dat mijn fotografie een pak beter is geworden na de opleiding.

Intussen is dat weer enkele jaren geleden, en ik ben niet gestopt met groeien in m'n fotografie, maar m'n "visie" ontwikkelen heb ik daar wel geleerd door steeds weer kritiek te krijgen van iemand die gewoon was kritiek te geven op constructieve manier, daarmee leren om te gaan (niet even gemakkelijk voor iedereen) en er iets nuttigs uit te distilleren. Die ervaring vertaalt zich nu in een (iets te?) stevige portie zelfkritiek die de groeicurve verder ondersteunt.

Technieken kan je inderdaad op internet leren, hoewel dat ook niet voor iedereen even simpel te gebruiken blijkt...

Wim
          Last edited by ishpuini; 27 mei 2014, 16:17.
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Ik heb - zeker de eerste jaren - alles zelf geleerd en geen cursussen gevolgd (ging ook niet ivm t werk). Nu volg ik wel n cursus als die heel specifiek is, of gewoon om de fotografiesleur te doorbreken of andere fotografen te leren kennen.

Veel cursussen zijn heel duur voor wat ze bieden en t meeste vind je op t internet, je handleiding van je toestel of boeken in de bib.

En zelfs in gevorderde cursussen zitten er mensen van n heel verschillend niveau, van mensen die n week n toestel hebben en er niet mee kunnen werken tot leerlingen die beter zijn dan de leraar bij manier van spreken.
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Ik ben in de online leer geweest bij Phil Douglis, en ik vraag hem nog vaak om zijn mening. Misschien kan je dat ook wel als een cursus zien, maar hij heeft mij nooit iets over camera's en instellingen geleerd. Het gaat er bij hem puur om, om expressieve foto's te leren maken. Beste periode in mijn leven. Ik ken nu de hele theorie al jaren, maar blijf vermoedelijk mijn hele leven bezig het te proberen perfectioneren. Expressieve fotografie is moeilijk, en het wordt voor niemand ooit makkelijk. Technisch perfecte foto's maken is daarbij vergeleken klein bier. Dat kan je op een gegeven moment wel. Expressieve beelden maken blijft altijd hard werken.

Google hem maar eens. Heel interessant, en het heeft mijn fotografie in ieder geval heel veel beter gemaakt.
              ______
              www.vue.photo

Comment

Phil Douglis: knappe gast en ik bedoel zijn werk
                Zijn Travel Galleries is zeer mooi.

Ik vraag me wel af waar dergelijke fotografen de tijd en de centen halen
                't Is een ambetante opmerking maar toch belangrijke feiten.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Ik vermoed dat hij goed verdiend heeft tijdens zijn werkende leven. Hij is nu een jaar of tien met pensioen, maar was professor aan - ik weet niet meer welke - universiteit en doceerde daar expressieve fotografie. En misschien nog wat familiefortuin ook, zou me niet verwonderen. Het is een zeer gedistingeerde meneer, ook zeer aangenaam in de omgang. En een ontzettend knappe fotograaf. Ik raad iedere beginner aan om zijn gallerijen met bijhorende "lecture" grondig te bestuderen. En hem aan te spreken. Hij zal graag helpen.

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Phil Douglis: knappe gast en ik bedoel zijn werk
                  Zijn Travel Galleries is zeer mooi.

Ik vraag me wel af waar dergelijke fotografen de tijd en de centen halen
                  't Is een ambetante opmerking maar toch belangrijke feiten.
                  ______
                  www.vue.photo

Comment

Een van mijn beste vrienden (Peter Berghman KLIK ) geeft ook aan meerdere scholen een cursus.

Dat doet hij op verschillende vlakken, van een cursus ken je toestel (voor beginners en bejaarden) tot aan de kunstacademie,
                    Peter heeft de gave alles op een simpele manier te kunnen uitleggen, zonder al dat ingewikkelde gedoe, daar kan je tenminste iets van leren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Een van mijn beste vrienden (Peter Berghman KLIK ) geeft ook aan meerdere scholen een cursus.

Dat doet hij op verschillende vlakken, van een cursus ken je toestel (voor beginners en bejaarden) tot aan de kunstacademie,
                      Peter heeft de gave alles op een simpele manier te kunnen uitleggen, zonder al dat ingewikkelde gedoe, daar kan je tenminste iets van leren.
                      Dat is idd. een gave en zorgt voor onderscheid EN resultaat.
                      Iedereen die op school heeft gezeten zal zo wel een voorbeeld hebben

Ik heb intussen een deel van zijn foto's bekeken.

En nu mijn (persoonlijk hoor) probleem
                      Stel dat ik gelijkaardige foto's wil maken welke lens heb ik dan nodig.
                      Het zijn allemaal knappe foto's en hij krijgt zo veel in beeld in de breedte.
                      Last edited by theokus; 28 mei 2014, 13:45.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Verschillende mensen leren nu eenmaal op verschillende manieren.
                        Voor sommigen is zelfstudie beter dan schoolstudie. Er is met beide niets mis vind ik.

Wat betreft het meer volgen van cursussen de laatste jaren: Ik kan dat alleen maar toejuichen. Ik volg al een jaar of 10 avondopleidingen. Niet zozeer om de diploma's maar wel om het sociale aspect en om mijn kennisveld uit te breiden. Zelfontplooiing noemt dat dan. Daar is niets mis mee. In mijn ervaring krijg je met meer kennis over verschillende onderwerpen ook een iets gematigder kijk op het leven.
                        Ik weet dat er een meningsverschil bestaat over het al dan niet nuttig zijn van fotografiecursussen, maar omdat je vind dat een cursus volgen voor jou niet nuttig is, kan het toch wel nuttig zijn voor een ander? We beleven fotografie uiteindelijk allemaal op onze eigen manier. Al maar een geluk, of het zou wel een heel eentonige boel zijn :-)
                        FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

Comment

Ik ben in de online leer geweest bij Phil Douglis, (knip)....

Google hem maar eens. Heel interessant, en het heeft mijn fotografie in ieder geval heel veel beter gemaakt.
                          Inderdaad knap en leerrijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                            Verschillende mensen leren nu eenmaal op verschillende manieren.
                            Voor sommigen is zelfstudie beter dan schoolstudie. Er is met beide niets mis vind ik.

Wat betreft het meer volgen van cursussen de laatste jaren: Ik kan dat alleen maar toejuichen. Ik volg al een jaar of 10 avondopleidingen. Niet zozeer om de diploma's maar wel om het sociale aspect en om mijn kennisveld uit te breiden. Zelfontplooiing noemt dat dan. Daar is niets mis mee. In mijn ervaring krijg je met meer kennis over verschillende onderwerpen ook een iets gematigder kijk op het leven.
                            Ik weet dat er een meningsverschil bestaat over het al dan niet nuttig zijn van fotografiecursussen, maar omdat je vind dat een cursus volgen voor jou niet nuttig is, kan het toch wel nuttig zijn voor een ander? We beleven fotografie uiteindelijk allemaal op onze eigen manier. Al maar een geluk, of het zou wel een heel eentonige boel zijn :-)
                            Perfecte afsluiter van de topic!
                            ______
                            www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                              Ik ben in de online leer geweest bij Phil Douglis...
                              en het heeft mijn fotografie in ieder geval heel veel beter gemaakt.
                              en waar kunnen we dat bewonderen..?
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                                Helaas is fotografie nog steeds een beschermd beroep waarbij je wil je je als fotgraaf vestigen, je het diploma van fotografie moet bezitten
                                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                                bij ons in Nederland niet hoor.
                                grt,bouk.
                                En in België ook niet, ooit geweest, maar nu al verschillende jaren niet meer.

PJW
                                Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

Comment

Working...
                                X